Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaako teitä kirkasvalolamppu (masennus/väsymys)?

Vierailija
01.09.2015 |

Itse kärsin syksystä kevääseen kovasti väsymyksestä ja myös kaamosmasennusta tuntuu olevan aina. Luin, että tuollainen kirkasvalolamppu on auttanut monia. Onko täällä kenelläkään sellaista? Kuinka usein käytätte sitä ja mihin vuorokaudenaikaan? Onko auttanut oikeasti? Kaikenlaisia kokemuksia olisi mukavaa kuulla. Haluaisin hankkia tuollaisen, mutta ovat todella kalliita, jopa käytetyt.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain lahjaksi. Jaksoin käyttää kaksi päivää herätessä. Siihen jäi. Joku ajastettu versio voisi ehkä auttaa heräämisen vaikeuteen pimeällä. Mutta turha juttu on ollut itselle, vaikka joskus sen ostoa pohdiskelin itsekin.

Vierailija
2/12 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pelastanut talveni. Nykyisin olen taas enemmän oma itseni ja jaksan tehdä asioita. Ennen talvet ovat menneet siihen, että olen surullinen, apea, itken jatkuvasti enkä pysty miltei suoriutumaan edes arjen töistä.

Käytän lokakuun alusta siihen helmikuun loppuun asti suurinpiirtein, se n. tunti aamuisin (ennen klo 10). Itselle sopii elämänrytmiin hyvin, koska juon aamukahvit, yms. syön aamupalan ja olen koneella samaan aikaan kun lamppu on päällä. Siihenhän ei tarvitse suoraan tuijottaa koko aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen taskulamppu, jonka laitan naamani eteen, avaan silmäni ja laitan lampun päälle. Katson niin pitkään kuin pystyn. Sitten nousen ylös kun ei pysty enää katsomaan valoon.

Vierailija
4/12 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä auttaa kans, ainakin vähän. Mulla on ollu vuosia. Olen laittanut sen keittiönpöydän lähelle ikkunalaudalle. Istun sen vierellä aina aamuisin kun syön aamupalaa.. jostain lokakuusta alkaen.. En sitä ihan joka aamu kerkeä käyttämään jos on kiire töihin tms.. Mutta vapaapäivinä yms.. Kyllä se musta auttaa. Ei ole IHAN niin hankalaa sen käytön myötä. Pikkasen olo on myönteisempi ja väsymys helpommin kestettävää.

Olen aina vihannut loppusyksyä ja talvea juuri sen pimeyden vuoksi. Koskaan en ainakaan virallisesti ole ollut masentunut, mutta selkeääalakuloa on syksyisin. Yhdistän sen tohon pimeyteen..

Vierailija
5/12 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kirkasvalolamppu on auttanut paljon. Pidän lamppua ruokapöydällä ja pidän lamppua päällä aamupalan ajan.

Vierailija
6/12 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan kirkasvalohoito on yhtä tehokasta mitä masennuslääkkeet kaamosmasennuksessa. Itse aloin mennä siihen pisteeseen talvisin, että oli valittava aionko kokeilla ja sitoutua käyttämään kirkasvalolamppua vai aloitanko lääkityksen talviajaksi.

Kaikki vitamiinit, ruokavaliot ja liikunnat olin ottanut jo aiemmin käyttöön, mutteivät parantaneet tarpeeksi oloa.

Vierailija
7/12 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, ja lmppu sitten auttoi?

Vierailija
8/12 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa.

Vierailija
9/12 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa lamppu hieman itse heräämiseen, ei juuri lainkaan kaamosmasennukseen. Eli on vähän helpompi lähteä liikkeelle. Masennukseen auttaa etelänloma marraskuussa. Sen vaikutus kestää viikon verran.

Vierailija
10/12 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 16:58"]

7, ja lmppu sitten auttoi?

[/quote]

Kyllä, en koskaan aloittanut lääkitystä vaan uskon pärjääväni valon avulla talvet.

Vierailija
11/12 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on varmaan kans ok, mutta ite olen ottanut käyttöön punkkareiden vanhan kikan. Punkkarit laittaa viinassa liotetun tamppoonin hanuriin, koska viina imeytyy tehokkaasti limakalvojen kautta. Minä laitan taskulampun hanuriin koska sieltähän se valokin imeytyy parhaiten.

Vierailija
12/12 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain lahjaksi. Jaksoin käyttää kaksi päivää herätessä. Siihen jäi. Joku ajastettu versio voisi ehkä auttaa heräämisen vaikeuteen pimeällä. Mutta turha juttu on ollut itselle, vaikka joskus sen ostoa pohdiskelin itsekin.

Sarastusvalo on vähän eri juttu, siis että simuloidaan auringonnousua. Kirkasvalolampun äärellä oleskellaan heräämisen jälkeen, vaikka aamiaisen ajan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme