En voi enää mennä töihin bensan hinnan takia!
Työmatka on yli 100 km suuntaansa. Kohta ihan oikeasti on pakko jättäytyä Kelan tukien varaan, jos tämä meno jatkuu!
Kommentit (76)
Antaisin neuvon mutta täällä niitä ei haluta vaan ainoastaan valittaa joten jätän neuvomatta.
Itsellä työmatkat 170km päivässä, kilometrejä 4500 per kk eikä ongelmia vaikka en ole edes suomalaisen keskipalkassa. Ajamisen kulut auton osamaksuineen (5 vuoden osari) noin 700€/kk. Sisältää kilsat, huollot, vakuutukset, verot, renkaat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järjen köyhyyttä ajaa 200 km päivässä työmatkoja! Pelkästään jo aikaa kuluu monta tuntia.
Ajan n. 300 km työmatkoja päivässä, mukavasti menee musaa kuunnellessa ja omia ajatellessa. Vauvapalstailu on turhempaa puuhaa ja siihenkin jää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ostamaan sähköauton. Itse ainakin latailen Teslaani Lidlissä ilmaiseksi ja nauran räkäisesti kun bensan hinta nousee.
Kuinka monella on muka tuosta vain laittaa vähintään 50 tonnia uuteen sähköautoon. Autojen keskihinta on Suomessa neljän tonnin luokkaa
Ja se sähköauton akku kestää siinä 10v ja sen jälkeen koko auto on käytännössä romutavaraa. Luonto kiittää.
Kai olette nähneet ne kuvat litiumkaivoksista...
Meneekö sulla normaalikin auto romuksi kymmenessä vuodessa? Itse vaihtaisin vain akuston...
Auto (uutena ostettu)menee mun työmatka-ajoilla romuksi noin seitsemässä vuodessa. Tosin en osta uutena enkä pidä seitsemää vuotta.
Vierailija kirjoitti:
miksei voi muuttaa lähemm-ksi
Ei kiinnosta asuminen pääkaupunkiseudun perslävessä.
Järjestä mielenosoitus Venäjän ja Saudi-Arabian lähetystöjen eteen. Hyödyttääkö mitään? Yhtä paljon kuin tänne kirjoittaminen.
Onko muuten käynyt mielessä, että mitä jos bensa ei nyt olekaan kallista vaan se oli aiemmin liian halpaa? Se meinaan taitaa pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ostamaan sähköauton. Itse ainakin latailen Teslaani Lidlissä ilmaiseksi ja nauran räkäisesti kun bensan hinta nousee.
Kuinka monella on muka tuosta vain laittaa vähintään 50 tonnia uuteen sähköautoon. Autojen keskihinta on Suomessa neljän tonnin luokkaa
Ja se sähköauton akku kestää siinä 10v ja sen jälkeen koko auto on käytännössä romutavaraa. Luonto kiittää.
Meneekö sulla normaalikin auto romuksi kymmenessä vuodessa? Itse vaihtaisin vain akuston...
Auto (uutena ostettu)menee mun työmatka-ajoilla romuksi noin seitsemässä vuodessa. Tosin en osta uutena enkä pidä seitsemää vuotta.
Ymmärrän. Eipä nuo taida yleensä kestää 500 000km enempää. Toki jotkut taksikuskit puhuu miljoonasta mutta itsellä nyt ajettuna 2012 Volkswagen passattiin 447tkm ja ajatuksena oli että vielä tovin kulkee. Naapurin e-mersussa on jo yli 600tkm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Eipä nuo taida yleensä kestää 500 000km enempää. Toki jotkut taksikuskit puhuu miljoonasta mutta itsellä nyt ajettuna 2012 Volkswagen passattiin 447tkm ja ajatuksena oli että vielä tovin kulkee. Naapurin e-mersussa on jo yli 600tkm.
Tässä hyvä neuvo teille joilla pitkä työmatka: Ostakaa max 200000 ajettu 1999-2005 toyota Yaris 1.0 se vie matkassa 4-5l/100km ja ketjukone + muu tekniikka kestää helposti 500000km asti. Mulla on tuommonen itellä ollu ja kyllä sillä pitkää matkaa ajelle ku asennoituu oikein. Näin toimimalla saa autokulut niin pieniksi kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hyvä neuvo teille joilla pitkä työmatka: Ostakaa max 200000 ajettu 1999-2005 toyota Yaris 1.0 se vie matkassa 4-5l/100km ja ketjukone + muu tekniikka kestää helposti 500000km asti. Mulla on tuommonen itellä ollu ja kyllä sillä pitkää matkaa ajelle ku asennoituu oikein. Näin toimimalla saa autokulut niin pieniksi kuin mahdollista.
Melkoista itsensä kidutusta käyttää joka päivä pari kolme tuntia tuollaisella ritsalla ajamiseen!
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ensinnäkin joku 30 sentin nousu kirpaisee, mutta estäisi työnteon? Höpö höpö. Lisäksi työmatkakulut kuuluvat vähennysten piiriin verotuksessa.
No just näin. Ei oo varaa käydä töissä, mutta karenssille on varaa jäädä... hmmm
Vierailija kirjoitti:
Jättäydyin työttömäksi. Aivan hullua oli touhu jo silloin kun bensan hinta ei ollut näin korkealla. Ensin ajat päivässä 2h, töissä 8h ja käteen ei jää juuri mitään. Kotona olet niin poikki ettei mitään jaksa. Mitä järkeä?! Muuttokaan ei tule kysymykseen, koska miehen työt on täällä. Onneksi hänellä on hyvät tulot, pärjätään niillä oikein hyvin. Pitäkööt valtio tunkkinsa. Käytän päiväni nyt puutarhassa, ehdin tehdä kunnolla ruokaa, pitää huolta kotihommista, olen kotona kun lapset palaavat koulusta, kaikki juoksevat asiat saa nykyään hoidettua. Mieskin on tyytyväinen kun vähentäähän tämä hänenkin osuutta kotitöistä ja asioiden hoidosta. Elämä on vihdoin elämisen arvoista, eikä mitään kyykytystä!
Toivottavasti liittosi kestää. Tein itsekin noin, mies vaihtoi nuorempaan, eläkeköyhyys edessä.
Miettikääpä lomittajia, he ajavat yhteen suuntaan 30-100km ja 4 kertaa päivässä.
Eivätkä todellakaan voi muuttaa työpaikan viereen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ensinnäkin joku 30 sentin nousu kirpaisee, mutta estäisi työnteon? Höpö höpö. Lisäksi työmatkakulut kuuluvat vähennysten piiriin verotuksessa.
No just näin. Ei oo varaa käydä töissä, mutta karenssille on varaa jäädä... hmmm
Ymmärrätkö pölö, että jos nyt käteen jää -50e ja työt lopetettua käteen jääkin +50 kun ei mene rahaa jätti summia autokuluihin niin tottakai on parempi jäädä kotiin. Valtio sitä juuri tahtookin kun ei suostu tinkimään ilmastoveroista joten toimin siis valtion tahtotilan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoista itsensä kidutusta käyttää joka päivä pari kolme tuntia tuollaisella ritsalla ajamiseen!
Ihan hyvä tuolla on ajella, oletko itte edes kokeilu? Tehot riittää ihan mainiosti ohituksiin ja menee suoraan paimentamatta. Edellisen autoni Talbotin jälkeen tuo oli aivan järisyttävän hyvä auto. Se on ihan asenteesta kii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö pölö, että jos nyt käteen jää -50e ja työt lopetettua käteen jääkin +50 kun ei mene rahaa jätti summia autokuluihin niin tottakai on parempi jäädä kotiin. Valtio sitä juuri tahtookin kun ei suostu tinkimään ilmastoveroista joten toimin siis valtion tahtotilan mukaan.
Oot erehtynyt henkilöstä enkä edes tunne ketään Pölöä. Eli oot 100 euron vuoksi valmis jäämään työttömäksi. Ok. Itse hakisin töitä lähempää, työnvaihtajan on paljon helpompi saada töitä kuin työttömän. Ja tämän hintapiikin on kyllä aiheuttanut sota. Fossiilisilla autoilu tulee joka tapauksessa tiensä päähän, muuallakin kuin Suomessa. Että muuttoakin voi olla hyvä harkita, jos se työpaikka on todella ainoa mahdollinen.
Itse oon köyhä takuueläkeläinen, käyn osa-aikatyössä 13 €/ tunti, asun maalla, työmatka on 50 km suuntaansa. Suunnittelen muuttavani kaupunkiin yksiöön, kun nykyinen auto sanoo sopimuksen irti.
Ei valtio voi ratkoa jokaisen ihmisen ongelmia yksitellen. Ihmisellä on oma vastuu valinnoistaan. Eikä kukaan ole luvannut, että asiat jatkuu ikuisesti samanlaisina. Maailma muuttuu, on aina muuttunut. Ihminen joustaa ja sopeutuu. Työttömäksi jääminen on kuitenkin periksi antamista, mikä oli aloituksenkin sävy.