Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi enää mennä töihin bensan hinnan takia!

Vierailija
21.03.2022 |

Työmatka on yli 100 km suuntaansa. Kohta ihan oikeasti on pakko jättäytyä Kelan tukien varaan, jos tämä meno jatkuu!

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin luokanopettajana ajamaan tuon matkan 3 vuotta. Töitä ei vaan ollut lähempänä. Yhtä sijaisuutta haki hyvinkin se 50-100 hakijaa. Voitte miettiä paljonko palkasta jäi käteen bensojen, auton kulujen ja verojen jälkeen. En edes halua ajatella mitä nyt jäisi. Olen neljättä vuotta kotitinä ja noihin hommiin en ikimaailmassa palaa.

Vierailija
22/76 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin luokanopettajana ajamaan tuon matkan 3 vuotta. Töitä ei vaan ollut lähempänä. Yhtä sijaisuutta haki hyvinkin se 50-100 hakijaa. Voitte miettiä paljonko palkasta jäi käteen bensojen, auton kulujen ja verojen jälkeen. En edes halua ajatella mitä nyt jäisi. Olen neljättä vuotta kotitinä ja noihin hommiin en ikimaailmassa palaa.

Jos asuu maalla tai pikkupaikkakunnalla niin työmatkat voivat olla pitkiä ja kalliita mutta vastaavasti sitten taas asuminen on paljon halvempaa. Arvaa paljonko opettajan palkasta jää käteen kun omakotitaloon joutuu laitamaan sen 400.000 euroa sen sijaan että sen saisi pikkupaikkakunnalta sadalla tonnilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asuu maalla tai pikkupaikkakunnalla niin työmatkat voivat olla pitkiä ja kalliita mutta vastaavasti sitten taas asuminen on paljon halvempaa. Arvaa paljonko opettajan palkasta jää käteen kun omakotitaloon joutuu laitamaan sen 400.000 euroa sen sijaan että sen saisi pikkupaikkakunnalta sadalla tonnilla?

Mistä sait päähäsi, että tämä oli pikkupaikkakunnalla tai maalla? Kyseessä yksi maan suurimmista kaupungeista. Ei kuitenkaan pk-seutu. Ei täältä irtoa omakotitaloa käytännössä alle tuon 400 000. Tai löytyy, mutta ovat niitä remontoijan unelmia.

Vierailija
24/76 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäydyin työttömäksi. Aivan hullua oli touhu jo silloin kun bensan hinta ei ollut näin korkealla. Ensin ajat päivässä 2h, töissä 8h ja käteen ei jää juuri mitään. Kotona olet niin poikki ettei mitään jaksa. Mitä järkeä?! Muuttokaan ei tule kysymykseen, koska miehen työt on täällä. Onneksi hänellä on hyvät tulot, pärjätään niillä oikein hyvin. Pitäkööt valtio tunkkinsa. Käytän päiväni nyt puutarhassa, ehdin tehdä kunnolla ruokaa, pitää huolta kotihommista, olen kotona kun lapset palaavat koulusta, kaikki juoksevat asiat saa nykyään hoidettua. Mieskin on tyytyväinen kun vähentäähän tämä hänenkin osuutta kotitöistä ja asioiden hoidosta. Elämä on vihdoin elämisen arvoista, eikä mitään kyykytystä!

Vierailija
25/76 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko typerää ajaa vuodessa yli 50 000 kilometriä pelkkää  sahaamista työpaikalle ja takaisin. Bensan hinta ei ole ongelma, nuo kilometrit on ongelma. Sunhan pitää ostaa parin vuoden välein uusi auto kun vanha on ajettu loppuun noilla kilometreillä!

Typerää ajaa?

Ihminen käy kuitenkin töissä. Esim rakennusalalla ihan normaalia, eikä esim toimihenkilöt saa km korvauksia vaan jonkun puolet bensan hinnasta kattavan kiinteän maksun. Aika ja auton kuluminen menee ihan omaan piikkiin, ja jos pomo sanoo ettå seuraava työmaa on 100 km päässä sinne on löhdettävä ajelemaan klo 5.40 aamulla että ehtii seitsemäksi paikalle. Muuten heiluu karenssi.

Eli olkaa vaan hoitsut kateellisia hienoista palkoista ja eduista.

Typerää on, että valtio ummistaa silmäsänsä ja vuosi vuodelta nostaa bensan hintaa ja omakustannusosuutta. Kohta kaikki istuu kotona.

Toi on ihan olkiukko argumentti. Muka rakennusalalla sellainen työ missä työmaat on aina jossain hevon kuusessa satojen kilometrien päässä. Jos nyt välttämättä haluaa sellaista reissuhommaa se on ihan oma valinta. Syyllinen löytyy peiliin katsomalla. Ei kaikesta voi yhteiskuntaa syyttää. Ihan oma vika jos tekee itse elämästään vaikeaa.

Ei tuo ole mitään reissuhommaa. Reissuhommaa on su/ma reissuun to/pe takas kotia.

Et pk seudun ulkopuolella löydä työmaatehtävää, jossa ei olisi työsuhteen ehtona että työmaa voi olla maks 100 km säteellä kodista.

Vierailija
26/76 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä Suomi pysähtyy, ja syy on hallituksen.

Nyt olisi tehtävä kaikki siten, että työn teko on kannattavaa. Kun tämä maa pysähtyy niin se ei enää käynnisty. Ollaan menossa kehitysmaaksi ja lujaa.

Vierailija
27/76 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järjen köyhyyttä ajaa 200 km päivässä työmatkoja! Pelkästään jo aikaa kuluu monta tuntia.

Sano tuo työkkärille.

Vierailija
28/76 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järjen köyhyyttä ajaa 200 km päivässä työmatkoja! Pelkästään jo aikaa kuluu monta tuntia.

Muuttaminen työpaikan perässä alvariinsa se vasta kalliiksi tuleekin. Ajankäyttö ja bensat ovat pieni kulu muuttamisrumban kuluihin verrattuna. Lisäksi se tekee ihmissuhteille hallaa, kaveri- ja ystäväpiirit sekä sosiaaliset verkot muuttuvat jne. Vai tarkoititko, että parempi olisi vaan loisia yhteiskunnan tuilla?

Juuri siksi ihmiset yleensä etsivät ennemmin tai myöhemmin sellaisen asuinpaikan jonka lähiympäristössä on riittävästi oman alan työmahdollisuuksia.

Mut elämässä tilanteet heittää. Kun ostimme talon miehellä työmatka oli 2 km, ja minulla 3 km. Miehen työpaikka meni konkurssiin 15 v töissäolon jälkeen ja uusi työpailla löytyi 45 km päästä. Minun työpaikka muutti toiseen osoitteeseen ja 3km työmatka muuttui 20 km matkaksi. Työpaikat ovat vielä eri suuntiin, joten edes muutolla ei saada ajomatkoja lyhyemmiksi.

Vierailija
29/76 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perus työmatkoja nuo ovat muualla kuin pk-seudulla. Tässä se juuri konkretisoituu, ettei isolla osalla ole mitään käytännön tajua mitä elämä on pk-seudun ulkopuolella. Ei ole toimivaa julkista liikennettä, eikä liioin työpaikkaa mihin ei tarvitsisi omaa autoa. Matkat ovat usein pitkiä, koska jokaisen työsuhteen perässä ei ole mahdollista koko perheen kanssa muuttaa.

Hyvä siinä on äänestää vihreitä kun voi kauralatte kädessä kipittää metroon, tilata viikon ruoat ja ravintola-annokset kotiin, ja paheksua niitä, jotka tarvitsevat arkensa mahdollistamiseksi autoa. Se vaan, että kyllä se on sieltä pk-seudultakin sitten pois kun muu maa passivoituu työnteon muuttuessa täysin kannattamattomaksi.

Vierailija
30/76 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyn hyvin ymmärtämään. Itse olen opiskelija, ja joudun nykyään kävelemään eskmim sen 2.5 km matjmkan jonka ennen ajoin autolla.

Ja tuloverotus juuri työssäköyvillä todennäköisesti nousee, samoin kun energia ja bensavero plus alvi

Otan osaa!

Oliko tää sarkasmia? 2,5 km autolla?

Vierailija
31/76 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 245km YHTEEN SUUNTAAN eli edestakaisin 490km. Työmatka. Pakko käydä töissä. Lähempää ei löydy vaikka miten etsin. Työpaikkakunnalle en muuta koska miehellä hyvä työ täällä ja lapsilla kaverit. Kerran olen jo työn perässä muuttanut ja koko perhe kärsi silloin.

Vaihtoehto olisi olla työtön, ja se on aivan hirveää. Työkkäri pompottaa ja nöyryyttää minkä kerkeää.

Mieluummin ajan 1000km viikossa (käyn kahdesti viikossa siellä) josta tulee 4000 km kuussa ja 50 000 vuodessa.

Yllättävän moni tällä palstalla vaan valitsisi työttömyyden.

Vierailija
32/76 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan perus työmatkoja nuo ovat muualla kuin pk-seudulla. Tässä se juuri konkretisoituu, ettei isolla osalla ole mitään käytännön tajua mitä elämä on pk-seudun ulkopuolella. Ei ole toimivaa julkista liikennettä, eikä liioin työpaikkaa mihin ei tarvitsisi omaa autoa. Matkat ovat usein pitkiä, koska jokaisen työsuhteen perässä ei ole mahdollista koko perheen kanssa muuttaa.

Hyvä siinä on äänestää vihreitä kun voi kauralatte kädessä kipittää metroon, tilata viikon ruoat ja ravintola-annokset kotiin, ja paheksua niitä, jotka tarvitsevat arkensa mahdollistamiseksi autoa. Se vaan, että kyllä se on sieltä pk-seudultakin sitten pois kun muu maa passivoituu työnteon muuttuessa täysin kannattamattomaksi.

Niin tämä!! Samoin pk-seudun cityvijreät ällistelee ääneen ”mikset vaan vaihda työtä mikä on lähellä kotia?”

Maakunnissa on paska työtilanne ja töitä ei vaan ole! Ei vaikka miten etsii. Mä olen jo 2,5v etsinyt, akateeminen olen, ja koko tän ajan ajanut päivittäin 200km työmatkaa johon olen ihan loppu. Mutta kun en saa työtä lähempää! Niitä ei ole!

Tätä ei helsinkiläiset tajua ollenkan. Heillä itsellään on liki rajattomat työmahdollisuudet omassa kaupungissaan.

Vierailija
33/76 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 245km YHTEEN SUUNTAAN eli edestakaisin 490km. Työmatka. Pakko käydä töissä. Lähempää ei löydy vaikka miten etsin. Työpaikkakunnalle en muuta koska miehellä hyvä työ täällä ja lapsilla kaverit. Kerran olen jo työn perässä muuttanut ja koko perhe kärsi silloin.

Vaihtoehto olisi olla työtön, ja se on aivan hirveää. Työkkäri pompottaa ja nöyryyttää minkä kerkeää.

Mieluummin ajan 1000km viikossa (käyn kahdesti viikossa siellä) josta tulee 4000 km kuussa ja 50 000 vuodessa.

Siis miten voi olla mahdollista ettei teillä saa tehdä etätyötä edes osana päivästä viikoissa? Nyt kun on vielä korona-aikakin, tuntuu ihan uskomattomalta.

Vierailija
34/76 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten voi olla mahdollista ettei teillä saa tehdä etätyötä edes osana päivästä viikoissa? Nyt kun on vielä korona-aikakin, tuntuu ihan uskomattomalta.

Otappa silmä käteen.

Vierailija
35/76 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö taas… ongelma on elämäMkoululaisen taloudenpidossa ei bensan hinnassa.

Vierailija
36/76 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen rakennusalan toimihenkilö. Työmaat ovat olleet välillä 100km etelään päin / 100km pohjoiseen päin. Siinä kun olisi joka työmaan vaihtuessa muuttanut perässä, olisi ongelma siirtynyt puolisolle jolla on työpaikka täällä meidän asuinpaikkakunnalla. Että ei ole tämän alan työt niin suoraviivaisia.

Vierailija
37/76 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen rakennusalan toimihenkilö. Työmaat ovat olleet välillä 100km etelään päin / 100km pohjoiseen päin. Siinä kun olisi joka työmaan vaihtuessa muuttanut perässä, olisi ongelma siirtynyt puolisolle jolla on työpaikka täällä meidän asuinpaikkakunnalla. Että ei ole tämän alan työt niin suoraviivaisia.

Sinä sentäs saat kilometrikorvauksia, verottomia tai verollisia työn laadun mukaan. Jos et saa, on sulla huono työsopimus.

Vierailija
38/76 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ympäristöasiat ovat tärkeitä, mutta näillä hinnoilla aiheutetaan vain hallaa aatteelle. Ihmiset elävät niin tiukilla ettei ole resursseja miettiä valintoja ekologisuuden mukaan. Lisäksi tuotanto valuu saastuttavampiin maihin kun ei täällä kannata mitään tehdä. Lopputulos on, että Suomen luvut kaunistuvat, mutta todellisuudessa saastutus sen kuin jatkuu tai jopa kiihtyy.

Vierailija
39/76 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te käytännössä ratkaisisitte tämän ongelman? Alkaisitte tehdä kauppaa sotarikoksia käyvän maan kanssa?

Vierailija
40/76 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä sentäs saat kilometrikorvauksia, verottomia tai verollisia työn laadun mukaan. Jos et saa, on sulla huono työsopimus.

Toimihenkilöt ei saa kun matkakorvauksen, joka on esim 200 km päivässä ajavalle 20 e päivä verottomana. Km korvauksena, veroton, olisi noin 90e.

Jäät 200 km työmatkalla tappiolle pahasti tuosta. Ok, jotkut saa vain vähennyksen, mutta anyways kohtuutonta koska et pysty itse vaikuttamaan työmatkaan vaan se sanellaan. Swkä noin 3-5 v noilla kilsoilla joudut ostamaan uuden auton. Se on sitten noin 30 000 e paukku monilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä