*** MAALISMUSSUKAT vko40 ***
Ja tosta viimeviikolle http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8431616&p=&mpage=1&tmode=…
Kommentit (12)
[color=green]kahvitteluseurasta mukanaolleille! Oikein oli taas piristävää. Ja taas eksyin ostoksille kahvittelun jälkeen, mukaan tarttui lapsille taas kerran vaatetta. No, itselle sitten ensi viikolla, kun oon siskon kanssa menossa shoppailee.
Tänään juuri tapaamisessa sanoin, ettei Nooa vielä osaa ryömiä muuta kuin paljaalla lattialla. Taisi poika päättää näyttää äidille ja kotiin tullessa ryömi hurjaa vauhtia jo matollakin.
Meillä Nooa nukkuu toisinaan vaan kahdet PÄIVÄUNET ja toisina päivinä kolmet, riippuen päiväunien pituudesta ja siitä, mihin aikaan on herännyt.
Nyt jatkamaan täydellisiä naisia...
-monkey-
imetyksen lopetus meni tosi hyvin. ihan noin vaan lopetin ja nyte melkein 2 viikkoa jo poika juo vaan nokkamukista. (kerraan vaan annoin yhdestä rinnasta tokalla päivällä, mutta vaan vähän). ei kyllä muuten maitoa uppoa, laskin joku päivä että noin 400-500ml (ja tyrkytin aika paljon). neuvolasta sanoivat että nyte kiinteät pää-ruoka ja maitoa vaan sen lisäksi. annan soseet ensin ja sitten maitoa päälle niin paljon kun menee (50-80ml). illalla nukkumaan 2000 ja syö 0400 160ml maitoa nokkamukista. tänän laitan omaan huoneseen, ehkä autta tuon yö-syötön poistamisessa. herää sitten 0700 aamulla. ja sitten kolmet 30min päikkärit...
itse olen taas flunsassa, jo toinen kertaa. kamalan tukkoinen olo ja kävin vielä äskein poistamassa viimeisen viisauden-hampaan, joten olen ihan onnellinen että äiti vielä täällä, ei kyllä jaksais itse tehdä mitään.
[color=green]Turhaan hehkutin helpolla tullutta hammasta. Nyt vissiin toinen tulossa olevan hammas huudattaa poikaa oikein kunnolla. Koko päivä ollut kauheeta kitinää ja itkua. Mitenkään ei oo hyvä olla ja välillä itkee ihan hirveesti, vissiin tekee kipeetä. Laitoin iltapuuroa ennen supon ja katsotaan, jos se helpottaisi yhtään oloa... ei kyllä hyvältä kuulosta...
-monkey-
...toivottavasti lääke helpottaa! Piti noista lääkkeistä kertomani, että pohdin kovasti miten sitä Panadolia saisin tytölle syötettyä. Nyt viimeisimmän rokotuksen jälkeen oli melkoisen kiukkuinen, ja truuttasin sitten suuhun. Voi sitä maisketta! Taisi olla melkoisen hyvää... Soseet ei kelpaa, mutta annas äippä vähän lisää sitä panadolia... ;)
PÄIVÄUNISTA oli puhe. Meillä nukutaan edelleen 3-5 noin 30min pätkät. Saisi minun puolesta nukkua mieluummin parit pidemmät, niin pääsisin itsekin välillä pötkölleen. Minä kun en tossa puolessa tunnissa yleensä ehdi edes nukahtamaan...
Eilen meni hermot tytön pelleillessä ruokalapun kanssa ja kieltäytyessä avaamasta suutaan. Tänään ostettiin sitten sellainen " kaukalomallinen" ruokalappu ja kaksi lusikkaa - toinen neidille kätöseen ja toinen mulle. Kun neiti avaa suunsa omalle lusikalle (kaikkihan menee lopulta suuhun), tungen omani siinä sivussa sisään. Suussa on välillä kaksi lusikkaa ja muutama sormikin samaan aikaan, mutta meneepä sitä ruokaakin aika hyvin. Tässä täytyy näköjään olla aika kekseliäs, ja kestää isotkin sotkut...
Tulin lurkkaamaan miten muilla päikkäreitä nukutaan. Meillä päikkärit ovat olleet ongelma. Toisinaan ei nuku kuin yhdet ja mukavia on juurikin ne päivät, kun suostuu kaksille päikkäreille. Jos nukkuu vain yhdet, niin herää klo 3.00 yöllä ja menee uudestaan nukkumaan klo 6.00. Esikoinenkin kun jätti päikkärinsä pois niin äiti on välillä " vähän väsynyt" . No jospa se tästä. Yöt muuten menevät mukavasti, herää kerran syömään. Konttausasennossa neiti kovasti punnertaa muttei ole vielä päässyt sillä tyylillä eteenpäin. Hauskan näköistä! :-)
Kiinteitä meillä ei vielä ole löytynyt. :-( Reilu viikko sitten lopetin raskaan imetysdieetin, kun Rosalle vihdoin löytyi sopiva vastike. Rinnat alkaa ollla nyt ok, kiitokset parin hormoonitabletin jotka tyrehdyttivät aika hyvin tuota maidon tuloa.
Tämä tälläerää. Mukavaa viikonjatkoa kaikille!
Lila75, Sini 2v ja Rosa 7kk
Nyt on sitten muutettu ja nelisen viikkoa olen ollut osa-aika yksinhuoltaja (nostan hattua kaikille, jotka on vakituiseen yksin). Hyvin on mennyt, vaikka nyt sitten oikeastaan vasta olen tytöstä yksin joutunut vastaamaan. Onneksi hoitoapu ei edelleenkään ole kaukana...
[b]Päivärytmeistä ja -unista:[/b] Ylös 8-9 (tyttö herää hieman aiemmin, mutta äiti ei...)
Pullosta maitoa ja koiran kanssa ulos (joskus nukahtaa rattaisiin, mutta ei jää nukkumaan kun tullaan kotiin)
Aamupäivällä oleskelua ja aamupuurot hedelmäsoseen kanssa
1. päikkärit 11-12=>13-14
Taas maitohuikkaa pullosta ja n. tunnin päästä liharuokaa
Oleskelua
2. päikkärit 15-16 (jolloin mennään taas koiran kanssa ulos)
18 kieppeillä hereillä taas, maitohuikkaa pullosta ja oleskelua.
puol kasilta puuroa hedelmäsoseen kanssa ja kasilta nukkumaan.
22-23 annan vielä maitoa ja otan tytön vaunuissa mukaan (nukkuu) kun käytän koiran illalla ulkona.
Toi iltaproseduuri voi kuulostaa karulta, mutta pakko mikä pakko. Nukkuu onneksi vielä tosi hyvin.
Tytsä ei vielä pahemmin liiku. Silloin tällöin kääntyy mahalleen tai päinvastoin, mutta eteenpäin ei juurikaan yritä.
Jossara ja Aada 6kk ja risat
No jopas meidän pino oli taas tipahtanut alas!
Meille ei mitään ihmeempiä, ukko kasvaa, mutta eipä ole juuri mitään uutta oppinut:). Paitsi kiljumaan, välillä tuntuu että korvat halkee, kun kaveri innostuu. Ei oo hampaita meillä, ei kontita eikä edes juurikaan ryömitä....
Ite sain eilen jonkun ihme tarmon puuskan ja siivosin oikein kunnolla. Pesin ikkunat joka välistä ja matot ulos jne ja tänä aamuna pesin vielä saunan. Oonkohan kipeä tai jotain:)!? Ukkeli katteli ihmeissään mun touhuja lattialta, ihmeen hyvin jaksoikin seurata.
Ensi viikko ollaankin Pohjanmaalla nettipimennossa. Miehellä viimeinen isyyslomaviikko. Aion ite panostaa koko viikon urheiluun, kun äiti kuitenkin omii pikku-ukkelin!
Mukavaa vkonloppua!
Toivottavat Sport75 ja pikku-ukko kohta 7kk
Nyt on 3 vyöhyketerapia kertaa takana. Tänään aamulla oli viimenen ja 2 yötä jopa nukuttu vähän paremmin. Jospa siitä nyt sitten olisi apua noihin yölevottomuuksiin. En lukenu aikasempaa tekstiäni nyt joten en muista kirjotinko siihen jotain vyöhyketerapian hinnasta mutta halpaa oli. Kolme n tunnin pituista hieronta kertaa maksoi yhteensä vain 24 e! joten jos siitä ei jatkossa hyötyä ole niin ei tunnu pahalle kun oli noin halpa. Ompahan sitäkin nyt sitten kokeiltu. 2 viimesenä yönä olen vaan laittanut tuttia sellaset 3 kertaa ja heti on jatkettu unia. Ennenhän laitoin tuttia jopa 15 kertaa yössä. Toivotaan siis nyt että olisi pysyvää nämä paremmat yöt.
Ostin myös kamomilla uutetta mikä auttaa rauhattomuuteen ja mm hampaiden tulon pakottamiseen, vatsavaivoihin ym. olen antanut ohjeen mukaan 2 tippaa iltaisin veteen sekotettuna.
Viime maanantaina Joel oppi ryömimään ja nyt meno on jo aika kovaa. Vauhti sen kuin kiihtyy. Muuten poika on päivisin kiltti ja suht rauhallinen tapaus.
Hoitovapaa hakemuksen laitoin postissa työnantajalle ja hain ens vuoden loppuun asti. Ens vuosi sitten näyttää jatkanko vielä hoitovapaata..salliiko rahatilanne vielä sen. Kiva olla ens syksynä kotona kun esikoinen alottaa koulun.
Hormooni kierukan laitatin torstaina. nyt pitäis olla varmistettu ettei tuu vauvelia ainakaan 5 vuoteen : ) ellei mieli muutu sitä ennen. Tuskimpa kuitenkaan. Jos sitten iltatähti 5-6 vuoden jälkeen vielä saatais. Ei tuntunut kyllä yhtään kivalle tuo kierukan laitto mutta hengissä ja pyörtymättä selvisin. Voipi olla ensimmäinen ja viimenen kierukka mikä mulle laitetaan, sen verran inhottava laitto oli. nyt sitten kärsitään tuhruttelu vuodosta pahimmillan jopa puol vuotta mutta jospa menkat sitten jäis pois kokonaan.
Tällästä tällä erää. ulkona sataa ja koitetaan saada aikaa kuluun sisällä pelaten yms.
Heippa!
En ole kovin paljon täällä palstalla ehtinyt viettää aikaa toisen lapsen syntymän jälkeen (ekan jälkeen " asuin" täällä kaikki vapaa-ajat ;) mutta nyt oli aikaa kun molemmat lapsukaiset nukkuu. On pakko vastata sulle Fiona, kun meillä on ihan samanikäinen tyttö eli 6,5kk (synt.18.3.06) ja konttaa kovaa vauhtia ja nousee koko ajan joka paikkaan seisomaan, vetelee olohuoneen pöydän pöytäliinaa yms. On aika vahdittava. Sitten on vielä aivan " yli" vilkas isoveli 2,5v vauhdissa siinä vieressä. Voi valtavaa, mä oon välillä niin " pulassa" näiden kanssa :) Esikoisen jälkeen nauroin, että kaikkea ne keksii, kun näin kaupassa " konttauskypärän" , mutta nyt oli vähän pakko ostaa sellainen. Jos haluan päivän aikana tehdä muutakin kun juosta kuopuksen perässä ja esikoista vahtimassa, ettei tönäise juuri jaloilleen päässyttä siskoaan nurin...pää kolisee päivän aikana niin paljon. " Kypärä" on auttanut hyvin mielestäni. Edelleenkin kupsahtelee mutta lähinnä pelästyy koska itku laantuu paljon nopeammin kun ennen " kypärää" ...tulipas tästä nyt oikea mainospuhe...
Onko muuten muilla sellaista, ettei vauvanne suostu syömään lihaa? Se on aivan uutta minulle, kun esikoinen söi kaikkea tosi hyvin mitä tarjosin. Tämä pieni neitipä ei pidä ilmeisesti lihasta. Kanaa sain eilen ekan kerran menemään. Syökö teidän vauvat jo kaksi liha-ateriaa päivässä vai vasta yhden? Milloin kaksi? Meillä syödään aamulla ja illalla puuroa, ekojen päikkäreiden jälkeen kana- tai kasvissosetta ja toisten päikkäreiden jälkeen hedelmäsosetta. Imetän lisäksi aina ruoan yhteydessä ja tarpeen tullen muulloinkin. Entäs miten teidän muiden yöt sujuu? Syövätkö teidän vauvat kuinka usein? Meidän Eve syö 2-5krt ja se tuntuu minusta aika paljolta. Suuttuu kauheasti jos yritän kääntää toiseen asentoon ja laittaa tutin suuhun. Haluaa vain tissiä, vaikka olisi joskus syönyt tunti sitten...niin siis yöllä...eikö se ole aika useasti??? Sitten en voi kauheasti antaa huutaakaan, ettei esikoinen herää tai mies, jonka täytyy jaksaa myös töissä...ekan kanssa oli paljon helpompaa mutta en halua valittaa nytkään...kunhan nyt kyselen...päivisin Eve on aivan suloinen hymytyttö ja touhuaa ja jokeltelee paljon, on tyytyväinen vauva.
Lizzy, Eve 6,5kk ja Aksu 2,5v
[color=green]Asuntoesittely oli taas tänään ja nyt ollaan jo hieman toivekkaita tän myynnin suhteen... peukut pystyssä!
[b]Lizzy[/b], kyseli YÖSYÖNNEISTÄ. Nooa on myös 6½kk ja öisin syödään aika tarkalleen näin: nukkumaan menee n. klo 20 ja sillon annan tissiä, puuron on syönyt seiskan aikaan. Jos ei suostu tissiä syömään ennen nukahtamista, niin sitten nukkuu ½tuntia ja herää syömään. Seuraavan kerran syö klo 24.00, 03.00 ja sitten vielä 06-07 aikaan ja jatkaa unia vielä noin kasiin asti. Tollon keskiyöllä syö kyllä ihan nälkäisen oloisena, ton kolmen ruokailun vois vaikka yrittää karsia, mutta kun on vaan niin paljon helpompaa antaa tissiä, kuin huudattaa ja läpyttää pepulle... Ja kun Nooa syö aina vajaan 10minsaa niin ei oo senkään takia voimille käyvää (tai on, mutta...) Jospa tossa miehen syysloman aikaan otettais unikouluharjoitukset.
Me ei tänään oltu vauvauinnissa, kun Nooa on niin kauheen nuhainen ja yskäinen. Oon laittanu yöksi Vicks-rasvaa yöpukuun ja on kyllä auttanut nenän tukkoisuuteen. Koko makkari haisee sitten Vicksille ja tulee itelle ihan lapsuus mieleen.
SYÖTTÖTUOLEISTA ollut joskus myös puhetta. Mä osti myös Nooalle sen Tripp Trapp-tuolin, ei vaan saatu sitä heti, kun piti erikseen tilata se valkoinen väri.
Nyt iltapuuron keittoon...
-monkey-
Joo, on onneksi pojan tasapaino parantunu hurjasti vajaassa viikossa, eikä ole enää ollenkaan niin huteraa tuo kiipeily. Sohavn reunaa pikku-ukko jo sahaa eestaas eli kävelee jo tukeavasten ihan ite... toivotavasti ottais nyt ihan rennosti eikä vielä alkais harjotella tota tuetta kävelyä :)
Mutta nyt pitää mennä
fiona ja pikku-ukko 7kk ja 2pvä
jospa minäkin nyt ehtisin paremmin tänne taas kun saatiin vihdosta viimein tää kannettava ja ei tarvi tuolla makkarissa missä joel nukkuu koittaa sählätä ilta aikaan koneella..tai siis kun se ei siellä onnistu silloin kun poika nukkuu.
Joel lähti tänään ryömimään oikein kunnolla. Pitkään sitä reenasikin. Ei tosin vieläkään pitkiä matkoja mene mutta olkkaria ympäri veti jo tänään. Eiköhän se vauhti siitä sitten kiihdy ja varmaan lähipäivinä mennään jo huoneesta toiseen : )
Yötkin meillä ollut parempia noin viikon ajan. Nyt enään noin kolme kertaa joutuu tuttia laittaan öisin suuhun entisen 15 kerran sijaan.
Vyöhyketerapiaan mennään silti tälläviikolla jospa ne parantuisi siten ettei tarvisi kertaakaan yöllä heräillä..toivoa siis sopii.
Nykyään meidän päivärytmit menee seuraavasti:
Aamulla herätään 6-7 mais syömään velliä. Sitten niinkuin tänäänkin Joel jatkoi vielä uniaan 8,30 asti. Ja näin ollen pärjättiin tänään kaksilla päikkäreillä. Useimmiten kuitenkin jäädään hereille tuon aamullisen syötön jälkeen ja ekat päikkärit nukutaan jo 9-10. Joskus annan vielä maitoa ennen ekoille unille menoa jos jo 6 lta on syönyt.
Siinä 11 maissa syödään liha-kasvissose ja maitoa päälle. Sitten leikkiä kunnes mennään taas päikkäreille noin klo 12,30. (tänään nukkui ekat unet vasta 11-13)
Sitten noin klo 14,30 välipalaksi maitoa, leikkiä yms ja klo 16 hedelmäsosetta. Ja vielä yhet päikkärit tän jälkeen. Tänään siis heräsi jo klo 17 viimesiltä päikkäreiltä kun oli valvonut sen 2,5 tuntua välissä ja meni 15,30 nukkuun.
Iltapuurolle ryhdytään noin puol 8 ja maitoa päälle pienen tauon jälkeen. Yleensä Joel nukahtaa yöunille 20,30 mennessä. ja yöllä ei siis hän syö enään ennen tuota aamu 6 tta.
Saas nyt nähdä sitten aletaanko mennä tähän kaksiin päiväuni rytmiin. Se kyllä helpottais menemisiä aika paljon.
MITES TEILLÄ MUILLA? NUKUTAANKO JO KAKSIA PÄIVÄUNIA?
Sitten pakko vielä lopuksi hehkuttaa kun katsoin tota jälkitarkastuksessa otettua punnitusta huhtikuussa niin 7 kg lähteny pois!!!! En siis ihan turhaan oo kuntosalilla hikoillu! Vielä toiset samanverran ainakin ni olis hyvä. nyt tuntuu vaan että on aika piukassa ollu viimeaikoina toi painon pudotus. Jospa se taas lähtee siitä jossain välissä tippumaan uudestaan kun mulle tehdään uusi kuntosaliohjelma ens sunnuntaina.
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!