Yllätysraskaus ja paniikki omista elämäntavoista
Olemme mieheni kanssa molemmat ylipainoisia ja olimme juuri päättäneet alkaa yrittämään lasta ihan tosissaan. Muutimme elämäntavat terveellisemmäksi ja ajatuksissa oli, että molemmat pudottaisivat painoa ennen raskautumista. Vielä viime viikon viikonloppuna olimme ystävämme syntymäpäivillä ja join siellä 5 siideriä ja 2 salmari-shottia.
Eilen tein yllättäen positiivisen raskaustestin. Olen ihan paniikissa. Sekä tuon ylipainon että alkoholin vuoksi. Ylipainoa minulla on n. 10 kg. Raskausuutinen on aivan ihana, mutta pelkään että en pysty nyt nauttimaan raskaudesta pelon vuoksi. :(
Kommentit (19)
Tuolla 10 kg ylipainolla nyt ei oikeasti ole mitään väliä.
Alkoholikin nyt on sellainen, että lukemattomat ihmiset on ennen kuin tietävät olevansa raskaana ryypänneet enemmän tai vähemmän, ja ainakin minua tuossa tilanteessa lääkäri lohdutteli että noin varhaisessa vaiheessa ei vaurioita sikiötä, tai siinä harvinaisessa tapauksessa että vaurioittaa, raskaus menee suunnilleen saman tien kesken, eikä jatku "viallisena". Itse olin siis ryypännyt oikein kunnolla kunnes tiesin raskaudesta - lapsen isä oli jättänyt minut ja olin suruuni juonut illat pitkät. Ihan terve lapsi tuli, nyt jo 12-vuotias.
Joo, ja nyt raskauden aikana syöt muuten terveellisesti mutta et laihduta. Hyvin se menee, ei 10 kilon ylipaino niin kamala asia raskauden kannalta ole :) painoa tulee sen mikä tulee ja sen saa sitten raskauden jälkeen pudotettua, lapsesi kannalta on tärkeää että hän saa tarpeeksi ravintoa.
Ei mitään hätää. Enemmän olisin huolissani siitä että vaikutat vähän neuroottiselta. Stressi on lapselle haitallista, ja raskausaika on täynnä epävarmuutta (syönkö oikein, liikkuuko vauva, yms), ja jos nyt jo ahdistut noin pienestä niin edessäsi voi olla rankat 9 kuukautta. Kannattaa nyt jo alkaa tekemään jotain rentousharjoituksia.
Kyllä se alkuvaiheenkin alkoholinkäyttö ON vahingollista, mutta seuraukset saattaa näkyä vasta 10-15 vuoden päästä esim. oppimisvaikeuksina, ettei niitä kyetä yhdistämään enää toisiinsa. Tästä oli juuri vähän aikaa sitten pitkä artikkeli Suomen kuvalehdessä. Ihan turha yrittää lohduttaa siis valheellisellä tiedolla, kun noinkin kovaa alkoholinkäyttöä on kerran ollut. Mutta eipä sille enää mitään mahda, jos ei sitten halua tehdä aborttia ja aloittaa puhtaalta pöydältä.
Ihmetyttää vaan mikä järki ryypätä, jos raskautta jo yritetään ( = ei ole ehkäisyä käytössä). Luulitko ap että tahdonvoimalla voit viivästyttää raskautta kunnes olet laihduttanut?
Käypä Hoito -sivuillta:
Ernhart ym. 6 totesivat 359 vastasyntyneen kohorttitutkimuksessa, että sikiön elinepämuodostumien ja dysmorfisten piirteiden riski kasvaa merkittävästi, jos raskauden alussa tai juuri ennen raskautta äidin alkoholinkäyttö on ylittänyt 6 annosta/vrk, mutta raja ei ole yksiselitteinen.
Tutkimuksen laatu: tasokas
Sovellettavuus suomalaiseen väestöön: hyvä
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:59"]
Käypä Hoito -sivuillta:
Ernhart ym. 6 totesivat 359 vastasyntyneen kohorttitutkimuksessa, että sikiön elinepämuodostumien ja dysmorfisten piirteiden riski kasvaa merkittävästi, jos raskauden alussa tai juuri ennen raskautta äidin alkoholinkäyttö on ylittänyt 6 annosta/vrk, mutta raja ei ole yksiselitteinen.
Tutkimuksen laatu: tasokas Sovellettavuus suomalaiseen väestöön: hyvä [/quote]
Tosin tässä ei tarkoiteta 6 annoksen kertakäyttöä vaan jatkuvaa päivittäistä juomista. Yksittäisen humalajuonnin vaikutuksista ei tietääkseni ole tutkittua tietoa.
Kuinkakohan pitkällä olet? Itse olin ollut pari viikkoa raskaana, kun join pikkujouluissa vahvaa boolia ja muutaman siiderin. Siitä neljän viikon päästä tein positiivisen raskaustestin. Lapsi on onneksi terve :) Ei tuo kuitenkaan niin iso määrä ole.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:59"]
Käypä Hoito -sivuillta:
Tutkimuksen laatu: tasokas Sovellettavuus suomalaiseen väestöön: hyvä [/quote]
Tosin tässä ei tarkoiteta 6 annoksen kertakäyttöä vaan jatkuvaa päivittäistä juomista. Yksittäisen humalajuonnin vaikutuksista ei tietääkseni ole tutkittua tietoa.
[/quote]
Jos isompi käyttö tekee selkeää haittaa, niin kyllä se on todennäköisempää että pienempikin käyttö tekee haittaa, kuin että ei tekisi. Ei ne haitat yhtäkkiä ilmesty vasta jonkun rajan jälkeen, vaan kasvavat sitä myötä mitä enemmän alkoholia käyttää. Ts. alkavat jo pienemmälläkin käytöllä.
Minäkin ryyppäsin alkuraskauden kun en tiennyt raskaudesta. Jossain vaiheessa ihmettelin kun en saa enää alkoholia alas vaan alkaa oksettamaan. Lapsi nyt 15v ja oikein fiksu ja terve.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 10:03"]
Kuinkakohan pitkällä olet? Itse olin ollut pari viikkoa raskaana, kun join pikkujouluissa vahvaa boolia ja muutaman siiderin. Siitä neljän viikon päästä tein positiivisen raskaustestin. Lapsi on onneksi terve :) Ei tuo kuitenkaan niin iso määrä ole.
[/quote]
Etpä sinä vielä osaa sanoa mitä haittaa lapsella voi myöhemmin ilmetä, eikä sulla ole vertailukohtaa siihen millainen lapsi olisi jos et olisi juonut. Vaikka 10-vuotiaana puhjennut astma, tai 15-vuotiaana esiintullut lukihäiriö voi olla sen juomisen seurausta.
Onnea ap ja huoli pois! :)
Jos stressaa niin soita neuvolaan. Osaavat siellä rauhoitella.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 10:03"]
[/quote]
Etpä sinä vielä osaa sanoa mitä haittaa lapsella voi myöhemmin ilmetä, eikä sulla ole vertailukohtaa siihen millainen lapsi olisi jos et olisi juonut. Vaikka 10-vuotiaana puhjennut astma, tai 15-vuotiaana esiintullut lukihäiriö voi olla sen juomisen seurausta.
[/quote]
No lapsi on nyt 20-vuotias. Toki ongelmia voi myöhemminkin tulla, mutta epäilen vahvasti. Kerroin nyt vain oman kokemukseni.
Täällä on näemmä joku, joka ihan väkisin haluaa ahdistaa apta vielä lisää. Juomia ei kuitenkaan saa enää juomattomaksi, ja määrä oli kuitenkin sen verran pieni, että mielestäni voit olla huoletta. Onnea raskaudesta ja kaikkea hyvää teille! Toki kannattaa neuvolassa puhua tuosta, saattaa helpottaa oloa. Stressaaminen ei nyt auta yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:52"]Ihmetyttää vaan mikä järki ryypätä, jos raskautta jo yritetään ( = ei ole ehkäisyä käytössä). Luulitko ap että tahdonvoimalla voit viivästyttää raskautta kunnes olet laihduttanut?
[/quote]
Olemme käyttäneet "ehkäisynä" useamman vuoden "varmoja päiviä", kuten nytkin. Ei vielä siis yrittämällä yritetty lasta vaan vasta päätettiin alkaa yrittää sitten kun kiloja on karistettu. Silti olen kanssasi samaa mieltä, tyhmä olin.
Ja kiitos muille rohkaisevista sanoista. :)
Ap
Mulla on 30 kiloa ylipainoa, tälllä hetkellä raskaana joka sujuu normaalisti. :) Viikkoja alkaa olla kohta 30 ja eikä ole oikeastaan tullut edes painoa lisää. Ei tosiaan ollut suunniteltu raskaus, olisin itsekin halunnut ensin laihtua ennen lasta. Mutta mutta, nyt oon sitten raskauden ajan syönyt terveellisesti, ja kaiketi samalla laihtunutkin kun vauva kasvaa masussa, mutta vaaka pysyy samassa :)
Tsemppiä, äläkä stressaa! Tuo 10 kilon ylipaino on oikeasti pientä! :) Mäkin kyllä aluksi murehdin painoa ja puhuin siitä neuvolassa, mutta olen saanut mielenrauhan asiassa ja nyt keskityn vaan raskaudesta nauttimiseen ja siihen, että pikkuinen saa kaikki tarvittavat ravintoaineet.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 11:11"]Mulla on 30 kiloa ylipainoa, tälllä hetkellä raskaana joka sujuu normaalisti. :) Viikkoja alkaa olla kohta 30 ja eikä ole oikeastaan tullut edes painoa lisää. Ei tosiaan ollut suunniteltu raskaus, olisin itsekin halunnut ensin laihtua ennen lasta. Mutta mutta, nyt oon sitten raskauden ajan syönyt terveellisesti, ja kaiketi samalla laihtunutkin kun vauva kasvaa masussa, mutta vaaka pysyy samassa :)
Tsemppiä, äläkä stressaa! Tuo 10 kilon ylipaino on oikeasti pientä! :) Mäkin kyllä aluksi murehdin painoa ja puhuin siitä neuvolassa, mutta olen saanut mielenrauhan asiassa ja nyt keskityn vaan raskaudesta nauttimiseen ja siihen, että pikkuinen saa kaikki tarvittavat ravintoaineet.
[/quote]
Mukava kuulla! Onnea sinulle odotukseen!
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 10:03"]
[/quote]
[/quote] Joo ei ole astmaa ja jos olisi niin sitä on lähisuvussa, joten periytyvää. Lukihäiriötä ei ole. Varmasti olisi huomattu. Tiedän, että mahdollisuus siihen olisi, ettei lapseni olisi terve. Ja arvatkaa miten paljon pelkäsinkään sitä. Älkää käyttäkö päihteitä jos suunnittelette raskautta. Itse en tosin suunnitellut, mutta kuitenkin.
Noin pieni ylipaino ei ole ongelma.