Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joiden lapsilla on kallis harrastus!

Vierailija
21.03.2022 |

Mitä lapsi harrastaa? Ja mitä se kallis käytännössä tarkoittaa? Eli kulut kuukausi/vuositasolla.

Meillä lapsi pelaa tennistä. On vasta 9-vuotias, mutta kulut ovat minusta jo aika hurjia. Syy-kevät treenit 4x viikossa reilu 2000€. Lapsella on jo aikuisten kokoinen jalka, joten kengät noin 70-100€ kaksi kertaa vuodessa, kun jalka kasvaa. Kisamaksut 1-2 kertaa kuussa 30-50€. Kisoja on muuallakin kuin lähiseudulla, joten myös hotelleihin ja matkoihin kuluu rahaa. Kesällä menee viikon leirille ja siihen menee 400€.

Me olemme ihan tavallisia keskituloisia ja välillä nämä summat tuntuvat todella isoilta. Miten muilla? Saatteko helposti rahoitettua lapsen harrastuksen vai tuleeko harmaita hiuksia?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö harrastaa piirtämistä. Kopiopaperia 4,99€ ja lyijyvärikynät 6,99€. Mummu maksaa joten ei ongelmia rahoituksessa.

Vierailija
2/60 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kalliit harrastukset ovat vain vanhempien kilpailua sukulaisten, ystävien tai naapureiden kateelliseksi yrittämistä.

Lapsi ei välttämättä pidä harrastuksesta mutta miellyttääkseen vanhempiaan, harrastaa mitä vanhemmat toivovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla isovanhemmat maksoi, mutta harrastus ei olluttytöllä noin kallis vaan muistaakseni 200-250 euro/kk kun vuosikulut jaettiin. Siihen päälle tuli joskus kisa-asuista lisäkuluja, leirit useimmiten kuului hintaan.

Tyttö oli kyllä vähän vanhempi kuin 9v - kuulostaa hillittömältä treenimäärältä pienelle lapselle.

Vierailija
4/60 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä harrastetaan kilparatsastusta, eli voitan tämän "kisan" varmasti joka kerta jollei joku formula vanhempi ole paikalla. Hevoset, tallimaksut, kisareissut ulkomaille, ell maksut...

2000e on normi kuukausi kun ei ole reissuja eikä hevosen ostoa. Kaksi normitöissä käyvää vanhempaa, lainaakin on jouduttu ottamaan. Hulluhan tämä on mutta emme halua lopettaakaan.

Vierailija
5/60 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mitkä määrät treenejä noin nuorella. Ja kisat päälle. Eipä tossa jää muulle aikaa enää.

Pitääkö hän itse tuollaisesta?

Hinnasta en osaa sanoa oikein mitään. Oma 6v lapsi harrastaa telinejumppaa kerran viikossa ja maksu on 30 euroa/kausi. :D

Vierailija
6/60 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pistät vähän palturia peliin ap.

Miten muka 9 vuotias jaksaa käydä tennistreeneissä  neljä kertaa viikossa?

Mites läksyt ja koulu.

Ja miten ihmeessä jatkuvasti muka pitää ostaa täysin uudet kengät.

Luulisi että mailoja pelipalloja pitäis useammin kuin kenkiä. Mailathan rikkoutuvat lyöntipäästä herkästi, jos pelaa usein.

Ja itsehän olette suostuneet tuohon harrastukseen.  Luuletko ettei jalkapallon harrastaminen pojilla maksa.

Ja entäs sitten jääkiekon harrastus.

Niihin menee vanhempienkin aikaa tosi paljon, kun pitää kentille kuskailla kauempaa harjoittelemaan.

Kärsi nyt vaan nahoissasi, kun olet lapselle tuollaisen harrastuksen luvannut.

Ja eikös tuo ole parempaa ajanviettoa jatkossa, kuin särpiä kaljaa ja vetää sätkää vapaa-aikoina kauppojen edessä.

Vierailija
7/60 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä harrastetaan kilparatsastusta, eli voitan tämän "kisan" varmasti joka kerta jollei joku formula vanhempi ole paikalla. Hevoset, tallimaksut, kisareissut ulkomaille, ell maksut...

2000e on normi kuukausi kun ei ole reissuja eikä hevosen ostoa. Kaksi normitöissä käyvää vanhempaa, lainaakin on jouduttu ottamaan. Hulluhan tämä on mutta emme halua lopettaakaan.

Meillä vain yksi hevonen ja tarkoituksena päästä kisoihin, mutta sinne on vielä matkaa. Mutta kallista silti. Meillä siis kuukaudessa vielä alle 1000e ilman hevosen ostoa.

Vierailija
8/60 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö harrastaa piirtämistä. Kopiopaperia 4,99€ ja lyijyvärikynät 6,99€. Mummu maksaa joten ei ongelmia rahoituksessa.

Tää on kallis harrastus?

Vierailija
9/60 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kalliit harrastukset ovat vain vanhempien kilpailua sukulaisten, ystävien tai naapureiden kateelliseksi yrittämistä.

Lapsi ei välttämättä pidä harrastuksesta mutta miellyttääkseen vanhempiaan, harrastaa mitä vanhemmat toivovat.

Kaveri osti lapsilleen ponin, koska oli itse heppatyttö ja haaveillut koko elämänsä omasta ponista.

Olihan se kevään ja kesän, alkusyksyäkin, vielä tosi hienoa. Mamma jaksoi hoitaa ja lapset ratsastaa pari kertaa viikossa.

Talvella poni oli jo myyty uuteen kotiin.

Vierailija
10/60 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkiekko meillä, tuhansia euroja meni vuodessa. Nyt tosin poika on jo aikuinen opiskelija, mutta pelaa huvikseen edelleen. Että kyllä jotkut lapset harrastuksestaan tykkää, vaikka joku edellä piti sitä vanhempien omana pönkityksenä.

Vierailija
11/60 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri osti lapsilleen ponin, koska oli itse heppatyttö ja haaveillut koko elämänsä omasta ponista.

Olihan se kevään ja kesän, alkusyksyäkin, vielä tosi hienoa. Mamma jaksoi hoitaa ja lapset ratsastaa pari kertaa viikossa.

Talvella poni oli jo myyty uuteen kotiin.

Meillä heppa ostettiin 16v:lle yli 10v harrastuksen jälkeen. Todellakin on nuoren toive.

Vierailija
12/60 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin lapsi ihan itse valitsi harrastuksensa. Ihastui siihen täysillä ja nyt rahaa menee pilvinpimein. Typerä ajatus, että lasten harrastukset olisi automaattisesti vaan vanhempien statusta varten. Joillakin toki on, mutta isolla osalla se on myös lapsen oma intohimo.

Vierailija
13/60 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh mitkä määrät treenejä noin nuorella. Ja kisat päälle. Eipä tossa jää muulle aikaa enää.

Pitääkö hän itse tuollaisesta?

Hinnasta en osaa sanoa oikein mitään. Oma 6v lapsi harrastaa telinejumppaa kerran viikossa ja maksu on 30 euroa/kausi. :D

Hänen toiveestaan ja ehdoillaan tätä tehdään. Meille vanhemmille olisi paljon mukavampaa viettää aikaa jotenkin muuten kuin kentän laidalla, mutta koska tämä on lapselle tärkeää panostamme siihen nyt. Sitten, jos haluaa tehdä jotain muuta, saa tehdä.

Ap

Vierailija
14/60 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pistät vähän palturia peliin ap.

Miten muka 9 vuotias jaksaa käydä tennistreeneissä  neljä kertaa viikossa?

Mites läksyt ja koulu.

Ja miten ihmeessä jatkuvasti muka pitää ostaa täysin uudet kengät.

Luulisi että mailoja pelipalloja pitäis useammin kuin kenkiä. Mailathan rikkoutuvat lyöntipäästä herkästi, jos pelaa usein.

Ja itsehän olette suostuneet tuohon harrastukseen.  Luuletko ettei jalkapallon harrastaminen pojilla maksa.

Ja entäs sitten jääkiekon harrastus.

Niihin menee vanhempienkin aikaa tosi paljon, kun pitää kentille kuskailla kauempaa harjoittelemaan.

Kärsi nyt vaan nahoissasi, kun olet lapselle tuollaisen harrastuksen luvannut.

Ja eikös tuo ole parempaa ajanviettoa jatkossa, kuin särpiä kaljaa ja vetää sätkää vapaa-aikoina kauppojen edessä.

Ihan hyvin jaksaa. Monella kaverilla on omissa harrastuksissaan saman verran treenejä viikossa. Koulu on hänelle helppoa, joten ei vie paljoa aikaa. Pallot tulee seuran puolesta. Mailoja on kaksi eivätkä ole menneet rikki. Tuon ikäisillä on vielä vähän pehmeämpi pallo eivätkä muutenkaan lyö niin kovaa.

Muutenkin vähän ihmeellinen kommentti. Kyllä minä tiedän, että on muitakin kalliita lajeja. Aloituksella hain lähinnä keskustelua siitä, että mitkä ovat kalliita lajeja ja minkä verran muilla menee niihin rahaa.

Vierailija
15/60 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi harrastaa veneilyä. Nyt hankittuna käytetty Sunseeker 65 Manhattan vene. Haluaisi jo kuitenkin isomman esim. Sunseeker Yacht, 75-155 jalkaa. Polttoainekapasiteetti on siinä suurimmassa noin 60 000 litraa. Aika kova investointi useasti. Lapsi onneksi maksaa jo harrastuksensa itse. 

Vierailija
16/60 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut harrastaa mitään. Vaikka taloudellinen tilanne oli huono sai siskoni silti pitää kalliin urheiluharrastuksensa. Olin sitten se, joka aina uhrattiin ensimmäisenä. En saanut edes uusia sukkia tai alushousuja ja jouduin useammankin talven kulkemaan rikkinäisestä ohuessa kesätakissa kun en saanut uutta talvitakkia kun olivat kuulemma liian kalliita. Muutenkin ihan kaikessa olin se syntipukki, jonka mielipiteistä, toiveista tai tarpeista ei tarvinnut välittää.

Vierailija
17/60 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en saanut harrastaa mitään. Vaikka taloudellinen tilanne oli huono sai siskoni silti pitää kalliin urheiluharrastuksensa. Olin sitten se, joka aina uhrattiin ensimmäisenä. En saanut edes uusia sukkia tai alushousuja ja jouduin useammankin talven kulkemaan rikkinäisestä ohuessa kesätakissa kun en saanut uutta talvitakkia kun olivat kuulemma liian kalliita. Muutenkin ihan kaikessa olin se syntipukki, jonka mielipiteistä, toiveista tai tarpeista ei tarvinnut välittää.

Millähän vanhemmat oikeuttaa tällaisen. Minulla oli lapsena kaveri, jonka 5-lapsisessa perheessä vanhin sai harrastaa alppihiihtoa. Nuoremmat harrastivat ilmaiseksi tai ei ollenkaan. Vanhimmalle ostettiin uudet vaatteet ja varusteet, mutta nuoremmat eivät saaneet mitään koskaan uutena. Aika karulta tuntui katsoa sitä vierestä. Ja oli vaikea ymmärtää miksi vain yhteen panostettiin, kun oli tehty noin monta lasta.

Vierailija
18/60 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateellisen ihmisen tyhmä kirjoitus! Ettäs kehtaat!

Vierailija
19/60 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär ratsastaa 2-3 kertaa viikossa ja oman ponin hankkiminen alkaa olla ajankohtaista. Kilpailla ei kuitenkaan halua joten ihan niin kallista ei ole kuin mitä voisi.

Vierailija
20/60 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Partio, piano ja kitara toisella, piirtäminen, piano ja sähköbasso toisella. Eivät ole urheilullisia. Musiikkitunnit maksavat eniten. Kustannamme ne mielellämme. Mieheni esim saanut harrastaa mitään pienenä, mutta on hyvin musikaalinen. Minä ratsastin ja soitin pianoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme