Meni yöunet. Esimies ilmoitti viime viikolla että kohta pitää palata konttorille
Kuulun ihmisiin jotka ovat nauttineet etäilystä, koska työtä on helpompi tehdä ilman konttorin hälinää ja jatkuvia keskeytyksiä. Teen asiantuntijatyötä ja tehokkuuteni on ollut erittäin hyvä etä aikana. Konttorilla osa työaeni siihen eikaani meni siihen että jouduin koko ajan tarkastamaan edellisiä tehtäviä kun keskeytyksistä johtuen tuli koko ajan mieleen että olin ottanut jotakin asiaa huomioon. Työn tekeminen ei edellytä konttorilla oloa.
Minulla on diagnosoitu ADHD, josta en ole kertonut työpaikalla kenellekään. Verenpaineet on verenpainelääkityksestä huolimatta korkealla työaikana. Nyt kun olen kotona mittaillut verenpainetta, niin huomaan että verenpaine on ylhäällä myös silloin kun teen innostuneena ja kiinnostuneena jotakin tehtävää. Siis positiivisetkin asiat nostaa verenpainetta. Pidän työstäni ja nyt etäaikana olen voinut sanoa että rakastan työtäni. Ongelma on olosuhteet missä työtä pitäisi ruveta taas jatkossa tekemään.
Jos nyt jätän menemättä työpaikalle niin mitä siitä minulle voi seurata? Minulla on 6 kk:n irtisanomisaika työnantajan puolesta. Olen jo 56 v joten pärjään taloudellisesti OVE:en asti jotenkin, aluksi ansiosidonnaisella ja jatkossa työmarkkinatuella + säästöjen avulla. Silti haluaisin jatkaa vielä työelämässä.
Miten minulla kannattaisi hoitaa tämä asia? Voiko työterveydestä saada apuja/suosistusta tms. että voisin jatkaa etänä edelleen. Kuulun ammattiliittoon, voidaanko sieltä auttaa? Esimiehen kanssa keskustelu ei auta, sitä on jo kokeiltu. Antakaa vinkkejä te, jotka saatte tehdä 100% etätyötä jonkun henkilökohtaisen syyn perusteella.
Kommentit (29)
Olisiko sinulle mahdoton ajatus mennä lähitöihin vaikka kerran kaksi viikossa? Meillä on tälläinen sääntö minimissään läsnäoloa.
Käyn kerran viikossa toimistolla. Siellä päivät menevät kankkulan kaivoon minulla, kun avokonttori ja melua eikä vehkeet aina toimi joka työpisteellä. Pakko vaan käydä tpimistolla, kun se on linjaus kaikilla.
Tiedustelin eräästä yrityksestä palvelua. Vastaajalla hermostunut ääni, taustalla lapset kiljuivat ja koirat haukkuivat. Siellä ei etätyö tainnut mennä ihan putkeen (valitsin kilpailijan).
meillä sairastuttiin heti koronaan, kun palattiin työpaikalle. siis tauti tarttui melkein jokaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedustelin eräästä yrityksestä palvelua. Vastaajalla hermostunut ääni, taustalla lapset kiljuivat ja koirat haukkuivat. Siellä ei etätyö tainnut mennä ihan putkeen (valitsin kilpailijan).
Ei se kaikille hyvä ratkaisu olekaan ja jokaisen pitäisi itse tiedostaa toimiiko etätyö omassa elämäntilanteessa vai ei. Jotkut ei saa kotona tehdä rauhassa töitä, toiset taas ei saa toimistolla työrauhaa. Siksi on hyvä jos työntekijä saa itse valita.
Tässä tipit,
1. Neuvottele etätyö
2. Vaadi etätyö jos ei usko
3. Vaihda kylmästi firmaa jos ei mene perille.
Itse teen jatkossa vain etää ellei konttori ole max 30 min päässä.
Se on MINUN EHTONI NYT työsuhteelle.
Eli joustava firma saa minun työpanokseni, vanhoillinen ei.
Ja kyllä- on toimialoja ja titteleitä joissa asiantuntija VOI VALITA TYÖNSÄ.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tipit,
1. Neuvottele etätyö
2. Vaadi etätyö jos ei usko
3. Vaihda kylmästi firmaa jos ei mene perillez.Itse teen jatkossa vain etää ellei konttori ole max 30 min päässä.
Se on MINUN EHTONI NYT työsuhteelle.
Eli joustava firma saa minun työpanokseni, vanhoillinen ei.
Ja kyllä- on toimialoja ja titteleitä joissa asiantuntija VOI VALITA TYÖNSÄ.
Tämä! Suunnittelen juuri tyopaikan vaihtoa, kun vaihtui esimies tuollaiseksi “koko tiimi toimistolle” vanhanliiton yrmyksi, jolla asenne, että työntekijä saa olla kiitollinen työpaikastaan. Sorry, se juna meni jo, ja voi vapaasti upottaa firman ottamalla sinne sitten jotain vastavalmistuneita r*ssimään koko homman.
Katkeaa, jos syy ei ole tiedossa. Toisaalta siitä seuraa runsaasti epämukavia asioita.