Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistusasunnosta myyjä vienyt kiinteitä kalusteita

Vierailija
31.08.2015 |

Omistusasunnosta myyjä vei mukanaan kiinteitä kaapistoja, jotka kauppakirjaa myöden kuuluvat meille.

Kiinteistönvälitysfirma eikä myyjät vastaa enää yhteydenottoihin.

Kuinka pitkään täytyy odotella? Mitä kuluttajansuojalaki sanoo tästä?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 20:35"]Ostettiin asunto. Myyjä oli vienyt mennessään eteisen naulakon, sellaisen tavallisen seinään ruuvvatun, jossa hattuhylly. Emme kyselleet sen perään. Pikkujuttu, joo, mutta ilmeisesti hänelle tärkeä ja arvokas. Mun mielestä naurettavaa toimintaa, todella köyhää!
[/quote]

Mulla on naulakko eteisessä, puinen 50-luvulta. Otan sen aina mukaan ja myös muut seinään ruuvatut string hyllyyni. Ei ne oo kiinteitä kalusteita. WC:n kaappi on ja keittiön kaapit ja vaatekaapit

Vierailija
42/53 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 21:17"]Jos ne mainitaan esitteessä tai kauppakirjassa, ne kuuluu kauppaan.

Esitä selkeä korvausvaatimus välittäjälle, sähköpostilla. Jollei kahdessa viikossa tapahdu, teet ilmoituksen aluehallintovirastolle välittäjästä. Muista, selkeä viittaus kauppakirjan tekstiin ja selkeä vaatimus. Rahallinen tai kaapit takaisin asiallisesti asennettuna.

Terv Välittäjä
[/quote]

Voit vaatia, että alentavat kauppasummaa niin, että saat samanlaiset tilalle. Uudet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne on määritelty kauppakirjassa? Onko mainittu, että eteisen ja makuuhuoneen kaapistot vai pelkästään kaapistot erittelemättä, minkä huoneen kaapistot? Jos ei ole eritelty ja kyseiset kaapistot ns irtokaapistot on myyjällä ollut oikeus viedä. Se, että välittäjä on esittelyssä sanonut muuta ei sido myyjää.

Vierailija
44/53 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 21:51"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 21:44"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 21:05"]

Olen kuullut, että jotkut ovat vieneet menneessän sälekaihtimet. Whaaat?

[/quote]

En ehkä veisi mukanani, mutta meillä eiuudiskohteeseen kuulunut sälekaihtimet. Ostettiin ja asennutettiin ne erikseen. Eikö ne siis ole meidän? Eteiseen teetettiin myös liukuovikaappi, sen lasken kyllä vähän samaksi kuin vaikkapa seinien tapetoinnin, eli jäisi ilman muuta. Entäs verhojen kiinnitysnipsut? Ei niitäkään ollut valmiina.

[/quote]

Ainakin oman asuntoni ikkunoiden sälekaihtimet on mittojen mukaan teetetty. Mihin siis voisin edes niitä asentaa uudelleen? Lisäksi ikkunoiden karmeihin jäisi rumat jäljet niiden poistamisesta eli tuleva ostaja voisi vaatia niiden korjaamista - ja syystäkin.

Sellainen pikku kuriositeetti oman asuntoni kauppakirjasta. Sain kaupanpäällisenä vanhan pyykinpesukoneen (toimi tosin vielä muutaman vuoden) ja erikseen oli mainittu, että vessanpöntön kansi ei kuulu kauppaan :D Edellisellä omistajalla siis oli sellainen hassusti kuvioitu vessanpöntön kansi, joita oli takavuosina myynnissä. Olivat toki laittaneet kuitenkin sellaisen perusvalkoisen kannen tilalle.

[/quote]

Joo, mittojen mukaan on meilläkin, mutta ei noita ikkunoita nyt niin random kokoisina eri asunnoissa ole, etteivätkö jotkut sopisi. En kyllä lähtisi itsekään niitä irrottamaan ja mukaani viemään. Pointti oli se, että ne on hankittu jälkikäteen. Toisin kuin vaikkapa tiskikone. Entä pimennysverhot? Aika rajatapauksia monet ovat, tosin ap:n tapauksessa on mielestäni selkeä juttu, koska asia on määritelty vielä kauppakirjassakin.

[/quote]

Eihän asunnon myyntikunto ole mitenkään riippuvaista siitä, mitä sen alkuperäiseen varusteluun on kuulunut. Vuokrakämpissä tottakai voi ottaa mukaansa sinne itse tekemät extrajutut, mutta myydessä asunto yleensä myydään sisältäen siellä sillä hetkellä olevat kiinteät kalusteet ja tarvikkeet. Tottakai olet ostanut esim sälekaihtimet itse, niinhän olet ostanut asunnonkin. Ja samalla tavalla myyt sekä kaihtimet että asunnon kaupan yhteydessä, sillä hetkellä saat korvauksen myös ostamistasi kaihtimista. 

Vaikka asunnossa olisi alunperin ollut tiskikone joka on mennyt rikki/poistettu, ei sellaista sinne tarvitse myydessä hankkia. Asunto myydään siinä tilassa kuin se on ja tiskikoneen puuttuminen mahdollisesti vaikuttaa kauppahintaan.

Vierailija
45/53 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus remonttia tehdessäni erehtynyt purkamaan ja kasaamaan eteisen liukuovikaapiston ja eihän se uudelleenkokoaminen ihan hienosti mennyt. Joten välttämättä ei kannata ottaa vastaan niitä jo purettuja kaapistoja, mikäli ne on tehty juuri kyseistä tilaa varten.

Ap, ehdottomasti pysy linjassa, että korvaus noista kauppakirjaan kirjatuista kaapistoista on saatava. 

Vierailija
46/53 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En ehkä veisi mukanani, mutta meillä eiuudiskohteeseen kuulunut sälekaihtimet. Ostettiin ja asennutettiin ne erikseen. Eikö ne siis ole meidän? Eteiseen teetettiin myös liukuovikaappi, sen lasken kyllä vähän samaksi kuin vaikkapa seinien tapetoinnin, eli jäisi ilman muuta. Entäs verhojen kiinnitysnipsut? Ei niitäkään ollut valmiina.

[/quote]

Teidän tulee sitten korjata ikkunanpuitteet niin, että niissä ei näy jälkiä kaihtimista. Eli silloin voi jopa vaihtamaan sisäikkunat. Meillä aso- asunnossa tämä on metkitty myös sopimukseen. Samoin jos vie vaikka astianpesukoneen, niin siihen tilalle tulee laitttaa alkuperäinen kaappi. Tila ei saa jäädä tyhjäksi. Myös muut myöhemmin asennetut kiinteät jää, jos niistä jää jälki. Eihän kukaan ota turvalukkoakaan mukaan...

Vierailija
47/53 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjää sitoo sanomiset. Myös välittäjäaineet voi joutua korvausvastuuseen

Vierailija
48/53 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

eikö asuntokin ole teidän? Jos myytte sen, niin sitten se ei enää ole teidän. Kuten ei sälekaihtimetkaan.

Vierailija
49/53 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Sälekaihtimethan on yleensä mittojen mukaan tehty. Mitä helevettiä kukaan niillä tekee! Revitkö parketinkin irti, jos olet sen ostamisen jälkeen laittanut!?

Vierailija
50/53 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vien kyllä ikkunat mukanani, niin hyvä näköala näistä

Vierailija
51/53 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin lukea miten asia kauppakirjassa ilmaistaan. Onko esim. että kaikki kiinteät kaapit, jotka sijaitsevat eteisessä, makuuhuoneissa jne. Jos kaapeista on puhuttu esittelyssä, niin sitten on vain sana sanaa vastaan.

Voisiko ap nyt laittaa tekstin kuten se kauppakirjassa on?

Vierailija
52/53 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

No kun otat ne sälekaihtimet mukaasi, niin missäs ajattelit niitä käyttää? Teettää seuraavan talon/asunnon ikkunat niiden edellisen asunnon sälekaihtimien mukaan? Verhon kinnitysnipsut nyt jotenkin ymmärrän, niille nyt löytyy käyttöä suhteellisen helposti.

Vierailija
53/53 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Toivottavasti tuli hyvä mieli. Sälekaihdinkommentoinnista siis. Hirveetä höykkyytystä lukematta mun viestiä kunnolla. No, av on.

Ap:lle toivon asian ratkeamista.

-37

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi