4v:n nukkuminen
Voi sanokaas viisaammat: Meillä kohta 4v nukkuu yksin omassa huoneessa 7kksta lähtien. On arka ja kiltti tyttö. Olen aina tuntenut syyllusyyttä että lykkäsin hänet niin aikaisin yksin nukkumaan. Nyt nukun itse isossa sängyssä 1v kanssa(herättelee paljon refluksin vyoksi). Isä nukkuu sohvalla.Tyttö on puhunut paljon möröistä ja nyt valittelee että pelkää pimeää yms. On liian kiltti tullakseen yöllä sanomaan mitään mutta toisinaan sanoo että valvoi yöllä. Mietin pitäisikö meidän kaikkien palata samaan huoneeseen muutamaksi vuodeksi kun tuntuu että pikkuveli ei ole pitkään aikaan valmis erilleen ja en haluaisi eriarvoistaa lapsia jos toinen kerta pelkää. Onko muilla kokemusta? Itse lapsena olisin toivonut että olisin voinut nukkua vanhempien kanssa kun pelotti. Muistuu niin omat muistot mieleen. Vai onko ihan virhe alkaa sotkemaan kuviota ja jos ei toimi niin taas eri suuntaan.. itse nukun korvatulpat päässä ja joskus aamuisin mies sanoo että lapsi huuteli mua yöllä mutta en ole kuullut. Pelkää että lapsi kokee että oken hylännyt hänet :(
Kommentit (12)
Kysy lapselta! Nelivuotias on jo niin iso, että osaa vastata. Ei siitä minun mielestäni ole yhtään mitään haittaa, jos nelivuotias tulee nukkumaan vanhempiensa huoneeseen. Jossain vaiheessa se halu herää kuitenkin omaan huoneeseen. Meilläkin just nelivuotias sai oman huoneen.
Itse sanoisin lapselle, että ehdottomasti pitää tulla sanomaan jos yöllä herää ja pelottaa. Voit istua silloin vaikka tytön sängyn vierellä ja silitellä kunnes nukahtaa uudestaan. Takaisin samaan sänkyyn en enää ottaisi mutta lapselle pitäisi kuitenkin saada tunne siitä, että äitiin ja isään voi hädässä turvata yölläkin. Joko luovut korvatulpista tai mies menee yöllä lapsen luokse.
Olisiko hyvä ratkaisu jos työtön sänky siirrettäisiin teidän makkariin. Muistan omasta lapsuudestani kun olin alle kouluikäinen oma sänkyni oli poikittain vanhempien sängyn päädyssä. Pidin äidin kädestä kiinni nukahtaessani. Omasin vilkkaan mielikuvituksen ja näin painajaisia keksimistäni mielikuvitusolennoista. Koulu ikäisenä muutimme isompaan taloon jossa minulla oli yhteine huonen sisareni kanssa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:55"]Itse sanoisin lapselle, että ehdottomasti pitää tulla sanomaan jos yöllä herää ja pelottaa. Voit istua silloin vaikka tytön sängyn vierellä ja silitellä kunnes nukahtaa uudestaan. Takaisin samaan sänkyyn en enää ottaisi mutta lapselle pitäisi kuitenkin saada tunne siitä, että äitiin ja isään voi hädässä turvata yölläkin. Joko luovut korvatulpista tai mies menee yöllä lapsen luokse.
[/quote]
Olen sanonut mutta silti ei välttämättä sano mitään. Esim päiväunilta herätessä ei sano mitään vaan itse käyn katsomassa vähän väliä. Eilen sanoin että jätän vesipullon viereen jos haluaa yöllä juoda. Tokaisi että pelkää niin pimeää ettei uskalla nousta juomaan :( Ap
Minulla on myös 4-vuotias tyttö ja nuo pelkojaksot ovat erittäin tuttuja. Otin tytön viereeni nukkumaan, kun ennen nukkumaan menoa ja jo alkuillasta puheli, että pelottaa. Tätä kesti muutaman viikon. Siirsin tytön takaisin nukkumaan omaan sänkyynsä kun nuo pelkopuheet vähenivät, mutta sanoin tytölle, että hän voi aina tulla sänkyymme nukkumaan jos siltä tuntuu. Aluksi kävin hakemassa tytön aamuyöstä viereeni kun tyttö huuteli ja ei uskaltanut itse tulla. Tosin nyt hän on nukkunut muutaman viikon yöt heräämättä& huutelematta ja lampsii itse sänkyymme herättyään aamulla. Tyttöä pelottaa nyt selkeästi vähemmän mitä kuukausi sitten.
Lisäksi olen leikkinyt tytön kanssa leikkejä, jossa leikin yhtenä henkilönä on mörkö tai joku muu mikä tyttöä pelottaa. Yleensä leikit aina päättyvät siihen, että mörkö onkin yksinäinen, kiltti ja haluaisi vaan leikkikaverin seurakseen tms.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:55"]Itse sanoisin lapselle, että ehdottomasti pitää tulla sanomaan jos yöllä herää ja pelottaa. Voit istua silloin vaikka tytön sängyn vierellä ja silitellä kunnes nukahtaa uudestaan. Takaisin samaan sänkyyn en enää ottaisi mutta lapselle pitäisi kuitenkin saada tunne siitä, että äitiin ja isään voi hädässä turvata yölläkin. Joko luovut korvatulpista tai mies menee yöllä lapsen luokse. [/quote] Olen sanonut mutta silti ei välttämättä sano mitään. Esim päiväunilta herätessä ei sano mitään vaan itse käyn katsomassa vähän väliä. Eilen sanoin että jätän vesipullon viereen jos haluaa yöllä juoda. Tokaisi että pelkää niin pimeää ettei uskalla nousta juomaan :( Ap
[/quote]
ota pieni viereen nukkumaan/siirrä sänky makuhuoneeseen. nelivuotiaalla on vilkas mielikuvitus.
Tehkää yhdessä tällaista mörönkarkoitussuihketta, jota suihkitte öisin tytön huoneeseen.
http://dabblesandbabbles.com/wp-content/uploads/2013/09/Monster_Spray1.jpg
Isälle kunnon patja tytön huoneeseen, ettei tarvitse nukkua epämukavasti sohvalla.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:43"]Tehkää yhdessä tällaista mörönkarkoitussuihketta, jota suihkitte öisin tytön huoneeseen.
[/quote]
Siis suihkitte illalla ettei möröt uskalla tulla. Ja voit kertoa kuinka möröt pelkää uskomattoman paljon HelliKittyä/ kissoja/ vetureita (joku tytön oma tärkeä unikaveri), eikä siksi uskalla tulla. Meillä toimi tämä jälkimmäinen :D
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:43"]Tehkää yhdessä tällaista mörönkarkoitussuihketta, jota suihkitte öisin tytön huoneeseen.
[/quote]
Siis suihkitte illalla ettei möröt uskalla tulla. Ja voit kertoa kuinka möröt pelkää uskomattoman paljon HelliKittyä/ kissoja/ vetureita (joku tytön oma tärkeä unikaveri), eikä siksi uskalla tulla. Meillä toimi tämä jälkimmäinen :D
[/quote]
Helli Kitty :D:D:D
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:55"]Itse sanoisin lapselle, että ehdottomasti pitää tulla sanomaan jos yöllä herää ja pelottaa. Voit istua silloin vaikka tytön sängyn vierellä ja silitellä kunnes nukahtaa uudestaan. Takaisin samaan sänkyyn en enää ottaisi mutta lapselle pitäisi kuitenkin saada tunne siitä, että äitiin ja isään voi hädässä turvata yölläkin. Joko luovut korvatulpista tai mies menee yöllä lapsen luokse. [/quote] Olen sanonut mutta silti ei välttämättä sano mitään. Esim päiväunilta herätessä ei sano mitään vaan itse käyn katsomassa vähän väliä. Eilen sanoin että jätän vesipullon viereen jos haluaa yöllä juoda. Tokaisi että pelkää niin pimeää ettei uskalla nousta juomaan :( Ap
[/quote]
Siinä tapauksessa siirtäisin tytön sängyn huoneeseenne ja antaisin nukkua siellä. Minusta ei ole ihan täysin normaalia, ettei lapsi uskalla vanhemmilleen tulla pyynnöstä huolimatta sanomaan heränneensä. Siis ettei tule edes päiväunien jälkeen sanomaan.
On unenlahjat kun kohta 4v nukkunut.