Poikani haluaa vegaaniksi
Poikani 15v on ilmeisesti mennyt lukemaan jotain juttuja ilmastonmuutoksesta ja haluaa nyt tehdä osansa ja alkaa vegaaniksi. Minulla ei kuitenkaan ole varaa vegaaniseen ruokaan, joten sanoin, että voi ruveta vegaaniksi, kun ostaa itse ruokansa. Nyt poika murjottaa ja jopa haistatteli minulle.
Miten itse olisitte toimineet?
Kommentit (23)
Miten asutte? Jos on omaa pihaa, parveketta tai jopa okt, niin laita poika puutarhahommiin. Ilmastonmuutokseen auttaa myös puutarhan ylläpitäminen ja hän voi itse kasvattaa osan syötävistä, esim. tomaatit, pavut jne. Syksyn tullen poika sienikurssille ja metsään kerämään, samoin mustikat ja puolukat koriin. Opeta, että itse kerätyt ruoat ovat ekologisia, koska ei mene prosessointiin energiaa. Luonto pelastuu. Roskakalaa ja muuta lähikalaa voi syödä huoletta, eli onki käteen ja lähijärvelle särkiä pyytämään.
Tehkää sellainen ratkaisu, että poika lopettaa ensin vain lihansyönnin. Silloin ei ole huolta että saa kaikki ravintoaineet eikä tule kalliimmaksi.
Teet vaan ruoat niin ettei liha ole sekaisin ruoassa vaan erikseen, ja poijalle on vaikka kalaa, papuja, kananmunaa, tms.
Onhan sekin jo ekoteko. Sitten poika voi opetella itse koostamaan aterioita ja valmistamaan niitä, joten voi siirtyä pikkuhiljaa muutaman päivän kerrallaan vegaaniseen ruokaan.
https://www.ethicalomnivore.org/dangers-of-vegan-movement/
Tässä hyvää materiaalia veganismin vaaroista