Poikani haluaa vegaaniksi
Poikani 15v on ilmeisesti mennyt lukemaan jotain juttuja ilmastonmuutoksesta ja haluaa nyt tehdä osansa ja alkaa vegaaniksi. Minulla ei kuitenkaan ole varaa vegaaniseen ruokaan, joten sanoin, että voi ruveta vegaaniksi, kun ostaa itse ruokansa. Nyt poika murjottaa ja jopa haistatteli minulle.
Miten itse olisitte toimineet?
Kommentit (23)
Anna pojalle kuukausiraha ruokaan. Hän voi itse tehdä itselleen vegaaniset ruuat, jos sinä et viitsi tai osaa.
Meillä tytär halusi siirtyä kokonaan kasvissyöjäksi 13-vuotiaana. Tehtiin koko perhe ruokavaliomuutos ja se oli hyvä ratkaisu.
Toivottavasti menee ohi tuo vaihe nopeasti. Kasvava poika tarvitsee ravinteita, jota ruohoa laiduntamalla ei saa.
Miten niin ei ole varaa? Vähemmän lihaa, enemmän kasviksia. Ei vegaaninen ruokavalio yhtään kalliimmaksi tule. Poikasi on fiksu.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti menee ohi tuo vaihe nopeasti. Kasvava poika tarvitsee ravinteita, jota ruohoa laiduntamalla ei saa.
Niin että se proteiini on jotenkin parempaa kun sen kierrättää eläimen kautta? Kuinkas moni niistä eläimistä, jonka lihas syötte, on myös lihansyöjä? Härkä syö heinää.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole varaa? Vähemmän lihaa, enemmän kasviksia. Ei vegaaninen ruokavalio yhtään kalliimmaksi tule. Poikasi on fiksu.
Ei ole hyvä idea kasvuiässä.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ravitsemusterapeutti siellä 😂
Toimieent itse? No ottanut selvää siitä, miten paljon vegaanius oikeasti maksaa, enkä antaa typerien ennakkoluulojen sumentaa entisestään tajoittunutta nuppiani. Ei vegaanius ole automaatisesti sekasyöntiä kalliimpaa mutta hieman viitseliäisyyttä se voi toisinaan vaatia.
Se vähän yksinkertaisempi mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että se proteiini on jotenkin parempaa kun sen kierrättää eläimen kautta? Kuinkas moni niistä eläimistä, jonka lihas syötte, on myös lihansyöjä? Härkä syö heinää.
On, huomattavasti parempaa kuin kasvisproteiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä idea kasvuiässä.
Syystä että?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Lisäksi se on maukkaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se muuttuu paremmaksi sen eläimen elimistön kautta? Tieteellistä faktaa tähän nyt kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se muuttuu paremmaksi sen eläimen elimistön kautta? Tieteellistä faktaa tähän nyt kiitos.
Etsi itse. Luin tästä lääkiksen pääsykoekirjasta.
Tutustu fenno-vegaaniseen ruokavalioon! Se perustuu kotimaassa tuotetun ruokaan, ei tuontitavaraan, tofuun, mantelimaitoon yms.
Kannusta poikaa; hän voi opetella valmistamaan ruokansa ja suunnittelemaan ostokset. Eihän hän voi olettaa, että sormea napsauttamalla palvelusväki (sinä) tekee ja venyy. Toki. Jokainen saa itse määrätä syömisestään, mutta taloudelliset realiteetit otetaan perheessä huomioon.
Tosi helppo toteuttaa, salaatti, perunat, pasta, riisi yleensä tarjotaan erikseen jolloin vaan teet lihasta yhden lisukkeen ja kasviksista toisen.
Passita poika ihan ensin terkkarille, joka ohjeistaa, että miten vegaaniksi ryhdytään turvallisesti. Muistaakseni itselläni terkka halusi tarkistaa hemoglobiinin kerran kk:ssa. Äitini taisi selvitä asiasta ostamalla valmisruokaa, mutta ymmärrän ettei teillä ole siihen varaa. Kokkailin myös itse paljon. Ehkä yhdyn jonkun muun ehdotukseen, että pistä poika etsimään reseptit itse, ja mietitte sitten, että mihin on varaa. Ja sitten hän tietenkin voi laittaa ne ruoat ihan itse. 15 vuotiaan on jo hyvä opetella ruoanlaittoa. Mutta siis esim. itse tehty hernekeitto on varmasti halvempi kuin moni muu ruoka mitä normaalisti teet. Tai linssikastike voi tulla halvemmaksi kuin jauhelihakastike. En ole enää vege, mutta vähän käsitystä hinnoista silti.
Ei meidän poika käytä.