Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saattohoitoaktiiveille tärkeää asiaa

Vierailija
20.03.2022 |

Vaikka joku ihminen olisi "armollista" päästää kuolemaan, niin silti hänellä olisi ilman sitä kuolemaansa voinut olla monta kuukautta tai jopa vuotta arvokasta ja mielekästä elinaikaa jäljellä. Hän olisi ollut tärkeä läheisilleen. Ihmisen kuolema voi olla aivan hirvittävä menetys tämän läheisille, joka tuhoaa läheisten elämän moneksi vuodeksi eteenpäin.

Miettikää, kuinka monen ihmisen elämään se yksittäisen potilaan menehtyminen vaikuttaa ja kuinka paljon menetyksen lisäksi se teettää käytännön työtäkin tämän läheisillä. Ihan tiedoksi vaan, jos sokeutuisitte asialle arkisessa työssänne. Nuo pikku päätökset voivat sysätä käynnistymään ikävän ketjureaktion useiden ihmisten elämässä.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja varjelkoon minua ap:n kaltaisilta omaisilta ja ystäviltä.

Vierailija
42/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Mä ainakin koetan puolustaa ihmisiä koneistoa vastaan. Kun ihminen kuolee, hän lakkaa olemasta ikuisiksi ajoiksi. Hän menettää sen arvokkaimpansa eli ainoan elämänsä ja muut menettävät hänet.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattohoitohullu iskee taas.

Helppo varmaan huudella, kun ei ole itse kokenut tuollaista. Mulla ei ole ketään, kenen kanssa voisin puhua. Ei ole muutenkaan minkään asian osalta ketään, kenen kanssa jutella mistään. Ei mulla ole muuta kuin netti ja julkinen terveydenhuolto ja pari ihmistä, jotka eivät jaksa/ehdi puhua kanssani. Läheisiä ei ole enää. En ole yhtään hullu oikeasti, mutta ahdistaa, kun ei ole ketään, kenen kanssa jutella.

No minä olen kokenut läheiseni saattohoidon. Olin viimeiset 5 vuorokautta joka sekunti hänen rinnallaan ja 4 viimeistä päivää hän oli saattohoidossa. Saattohoitopäätös todellakin tehdään vasta siinä vaiheessa kun ihminen on jo niin raato ettei hänestä ole enää eläjäksi, joten en ymmärrä miksi väität että kenelläkään olisi kuukausia elinaikaa jos ei päätettäisi aloittaa saattohoito.

Luin esim. erään hyvin iäkkään rouvan kohtelusta sairaalassa, kun hän sai keuhkokuumeen ja muuta oiretta. Lopettivat nesteytyksen ja lopulta hän kuoli. Kyseinen hyvin iäkäs henkilö oli ollut muuten hyväkuntoinen ja hän oli jo aiemmin laitettu saattohoitoon, jonka lopettamisen myötä kuntoutui ennalleen, mutta laitettiin lopulta uudelleen saattohoitoon, johon kuoli.

Ap

Oletko varma, ettei tuo määräys tullut hänen omasta hoitotahdostaan?

En ole varma, mutta olisin yllättynyt, jos hän olisi toivonut kuolevansa, sillä ilmaisi aivan päinvastaista.

Ap

Ei hoitotahdossa ole kyse kuoleman toivomisesta vaan hoidon laadusta ja määrästä. Tuskin sinäkään haluaisit kitua kipeänä ja tuskaisena vuoteessa viikon pidempään ihan vaan siksi että eläisit 7 päivää enemmän. Ehkä hänkin kirjoitti hoitotahtoonsa, että kun ei ole enää mitään toiveita paranemisesta, niin hoitaminen lopetetaan ja lähtöä joudutetaan. Hoitotahdossa on usein kyse ennen kaikkea kivun määrän minimoimisesta!

Mun henkinen tuskani on sitä tasoa, että kunpa joku auttaisi sen minimoimisessa. Voisin tarjota koko (ironista kyllä!) terveen kehoni varaosiksi muille. Oma elämäni on menetysten myötä mennyttä. Mulla on tuskaisen surullinen mieli liian terveessä kehossa. Mieluusti lähtisin ensimmäisenä pois jonkun muun sijaan.

Ap

Luulen että joku ahdistuslääkitys voisi auttaa sinua tällä hetkellä parhaiten. Tai mielialalääkitys. Enkä sano tätä piruillen vaan siksi että ne on juuri sitä varten että kun elämä tuntuu muuten mahdottomalta, niin niistä voi saada apua (+keskusteluavusta molemmista yhtä aikaa). Sun pitää vaan hyväksyä ottamaan sitä apua vastaan.

t:  aikaisemmin kommentoinut omaisensa saattohoitanut yksinäinen

Vierailija
44/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootkohan sä nyt sekoittanut saattohoidon ja e utanasian keskenään?

En ole sekoittanut niitä. Olen lueskellut aiheesta nyt melko paljonkin jo.

Ap

Ilmeisesti ei ole luettu mennyt perille. Avaus sopii eutanasiaan, ei saattohoitoon.

Suomessa saattohoito voi olla tuollaista riuduttamista ja kuoleman jouduttamista käytännössä.

Ap

Jos sinulla on esim. parantumaton syöpä ja sietämättömät kivut, niin kovat kipulääkkeet saattohoudossa jouduttavat usein kuolemaa.

Mutta onko sillä mitään väliä?

No joskus on, ei tosin sairasn kannalta. Tiedän tapauksen, jossa yksi tyttäristä asui ilmaiseksi isänsä asunnossa. Hänen intressinsä oli pitää isä koneiden avulla hengissä niin pitkään kuin mahdollista. Mitään toivoa paranemisesta tai edes tajuihin tulemisesta ei ollut. Tytär vastusti saattohoutoa kaikin mahdollisin tavoin vastoin isän omaa tahtoa ja lääkäreiden ja muiden sisarusten mielipiteistä huolimatta.

Ap:lla taitaa olla samanlainen case, jos ei takoudellisesti niin emotionaalisesti kuitenkin.

Ei ole tuollaisista kyse. Menettämäni ihminen oli lähin ystäväni ja kaikkein luotettavin, oikeastaan ainoa, johon saatoin oikeasti luottaa. Häntä aiemmin menettämäni oli myöskin läheinen ja luotettava elämäni tukipilari. Nyt ei ole enää mitään. Ei ole myöskään mitään tulevaisuuttakaan ja elän vain muistoissa. Jokainen minuuttikin olisi ollut arvokas. Maailma oli parempi paikka, kun he olivat olemassa.

Ap

Eki ajattelet itsekkäästi itseäsi sairasn kärsimyksistä piittaamatta. Eikös tuo täytä sinun osaltasi hyvin tuon arvion emotionaalisesta notiivista?

Sen tiedän, että hänellä ei ollut juurikaan kipuja liittyen sairauteen.

Ap

Saattohoidossa ei pidä kenenkään edes olla kipeä. Silloin on lupa lääkitä.

Vierailija
45/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Mä ainakin koetan puolustaa ihmisiä koneistoa vastaan. Kun ihminen kuolee, hän lakkaa olemasta ikuisiksi ajoiksi. Hän menettää sen arvokkaimpansa eli ainoan elämänsä ja muut menettävät hänet.

Ap

Me kaikki kuollaan aikanaan. Onneksi koneisto sallii edes saattohoidon, jos eutanasia on mahdottomuus.

Vierailija
46/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että tulevaisuudessa eu tan asia laillistetaan ja siitä voi tulla jopa yleistä Suomessa, kun hyvinvointia ei voida taata kaikille. Saan paljon lohtua ajatuksesta, vaikka olen vielä nuori ja terve.

Vierailija
47/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta elämän menettäminen ei johdu saattohoidosta, vaan sairaudesta. Itsekkäästikö väität ettei tällä läheiselläsi olisi saanut olla saattohoitovaihetta ja hänen pitäisi olla vielä elossa sinun seurana?

Vierailija
48/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap rakas, olet nyt reilun viikon tehnyt näitä sekavia aloituksia tästä aiheesta. Tarvitset terapiaa ja lääkityksen, olet selkeästi pahasti traumoissa ja henkinen hyvinvointisi on laskusuunnassa.

-Mielenterveystalo

-Kriisipuhelin

-Auttavapuhelin

-sekaisin chat

-112

-Oman kuntasi päivystys

-yksityiset terveysasemat

-mieli.fi

-tuntuu.fi

Tästä aloitat avun etsimisen ja lopetat täällä kirjoittelun nyt.

Vierailija
49/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jep, ja kuolleisiin ei jäädä roikkumaan.

Vierailija
50/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta elämän menettäminen ei johdu saattohoidosta, vaan sairaudesta. Itsekkäästikö väität ettei tällä läheiselläsi olisi saanut olla saattohoitovaihetta ja hänen pitäisi olla vielä elossa sinun seurana?

Mä olisin halunnut, että hän olisi parantunut ennalleen (tai edes melkein ennalleen) tietenkin. En oikein käsitä, miksi hän edes menehtyi, kun normaalisti ennuste on huomattavasti parempi. Jotain meni pahasti pieleen.

Ap

Vierailija
51/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jep, ja kuolleisiin ei jäädä roikkumaan.

No tuota. Muistelen edelleen joka joulun alla itkien perheemme koiraa, jonka menetin vanhuuden vaivoilleen, kun olin 18-vuotias.

Ap

Vierailija
52/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mä olisin halunnut, että hän olisi parantunut ennalleen (tai edes melkein ennalleen) tietenkin. En oikein käsitä, miksi hän edes menehtyi, kun normaalisti ennuste on huomattavasti parempi. Jotain meni pahasti pieleen.

Ap

Ei olisi parantunut vaikka kuinka olisit halunnut. Sairaus tappoi hänet ja olisi tappanut ilman saattohoitoakin.

Vierailija
53/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ne "normaalit ennusteet" on yleistyksiä ja tilastoja, mutta jokaisen tilanne on aina ainutlaatuinen. Niin se vaan valitettavasti menee, että mikään ennuste ei ole kuitenkaan lupaus sen toteutumisesta. Ja vaikka ennuste olisi että 99% todennäköisyydellä hän paranee, niin silti jonkun kohdalle osuu kuulua siihen 1%.  Ilman muuta olisit toivonut omaisesi parantuvan, mutta se ei vaan ole meidän käsissä että tapahtuuko se eikä me voida muuta kuin yrittää hyväksyä että nyt kävi valitettavasti näin. Rakkaan omaisen menetys on suuri muutos elämässä ja sen läpikäymiseen menee aikansa, mutta kuulostaa kyllä että sä et taida tuosta yksin ja omin avuin selvitä. Ota yhteyttä oman kuntasi psykiatrian poliklinikalle ja pyydä saada apua. Mitä pidempään kärsit tuosta tuskasta, sitä syvemmän kuopan itsellesi kaivat. Sulla on ihan oikea syy olla surullinen ja ahdistunut, ja ihan oikea syy hakea apua itsellesi. Teethän sen, ap.

t: aiemmin vastannut saattohoitanut yksinäinen

Vierailija
54/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ei olisi parantunut vaikka kuinka olisit halunnut. Sairaus tappoi hänet ja olisi tappanut ilman saattohoitoakin.

On siinä silti eroa, menehtyykö esim. MS-potilas välittömästi vai 10 vuoden kuluttua.

Vierailija
55/55 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

On siinä silti eroa, menehtyykö esim. MS-potilas välittömästi vai 10 vuoden kuluttua.

On tietysti, mutta ei ketään laiteta saattohoitoon jos terveyttä on jäljellä  10 vuoden edestä. Saattohoito tulee kysymykseen vasta silloin, kun sairauden todetaan olevan johtamassa kuolemaan eikä mitään ole tehtävissä sairauden suhteen kuin kipujen lievittäminen. Usein ruoan ja nesteen antaminen lopetetaan samalla, koska se vain viivyttäisi väistämätöntä ja näin ollen lisäisi kipuja kärsittäväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi