Maanantaita MARRASMURUT
Huomenta vaan kaikille. En pinoa vielä huomannut, joten...
Kauhean pitkä pino viikonloppuna, ollaanpas oltu ahkeria kirjoittajia. Jotain kommentoitavaakin on, muistankohan vielä mitä?
Sarafan kyselit raksamme päättymisestä. Meillä on ollut jo monta luultua valmistumisajankohtaa, mutta mikään ei ole toteutunut. Jospa jouluksi... Mies kun pääasiassa yksin töiden ohella rakentaa (hänen veli välillä apuna) niin on hidasta tuo homma. Nyt on talo ulkoapäin melkein valmis, samoin autotalli, mutta molemmat sisältä ihan vaiheessa. Väliseinät on pystyssä ja sähköt pääosin vedetty, mutta kaikkea tasoitusta ym. on paljon ennenkuin pääsee maalaamaan ja tapetoimaan. Leivinuuni on ainut valmis ja toiminnassa oleva jutsku meillä...
Marrasnasu: Minäkin viikonloppuna kirjoittelin miehestä ja meidän ongelmista. No, lauantaiyönä sit jutskailtiin ja nyt on taas joksku aikaa parempi olla. Tosin jutustelu vaati sitkeyttä ja paljon kyyneleitä, kun tuo pirulainen ei meinannut pysyä millään hereillä. Mutta katsotaan kuinka kauan tämä " rauha" jatkuu ja puhumamme/sopimamme asiat pysyvät armaani päässä ;) Mutta helppoa ei ole jos mieli on koko ajan maassa, ja suhteet epäkunnossa, edes toisen mielestä. Voimia!
Mekku: Kiva et sä ainakin luopauduit kuuntelemaan rakentajan vaimon huolia ja murheita. Missäs vaiheessa teillä tosiaan ollaan? Mitä kautta teidän talo tuli? Millainen? Meillä on Lappli, yksi kerroksinen mutta kahdessa tasossa, as.pa 138 neliöö. 3mh, eteisaula, tk, vh, wc, oh, k, iso khh, ph ja sauna. Mutta sulle siis puran tuntojani jos tässä vielä purettavaa tulee...
Säteilijä: Mietit teetkö mantelikalaa vai jotain muuta... Teetkö tuon kalan ihan ite vai sen kaupan pakastealtaasta löytyvän version? Kun mä olen ihan hulluna mantelikalaan (siihen kaupan) joka on turkasen kallista. Kunpa osaisin tehdä sitä ite. Joten jos sulla sattuu olemaan ohje niin laitapas tänne että pääsee herkuttelemaan, jookos?
Jaahas, pitäis lähtee laittaan pyykkikone päälle (joudutaan käyttään pyykkitupaa mikä on kolmirappuisen pienkerrostalomme toisessa päässä alaalla) jotta ehditään neuvolaankin tänään. Esikoinen just heräsi katsomaan lastenoohjelmia. Mutta jutelkaammehan!
JaaSa kera Jumbsun 33+1
Kommentit (46)
nii siitä vielä et joutuuko kaikki siihen synnytystapa arvioon?
Mahtava pino viikonloppuna, luin vasta äsken loppuun. Täällä oli komea ukkonen eilen illalla ja muutenkin sateinen viikonloppu. Joku muukin oli ollut samoilla maalaismarkkinoilla kun me.
Maanantai aamu alkoi kiireellä neuvolaan, ehdin kuitenkin eikä siellä mitään uutta. Viikot nyt 32+1 painoa 72,4 kg (lähtö 60kg) RR 119/68 hb 127, obsidania on nyt yksi paketillinen popsittu, jatkossa kuulemma riittää joka toinen päivä. Sf 30 sikiön syke 147 pissa puhdas ym ja ym niin ja se D vitamiini aloitettava nyt.
Aika vetamätön olo täälläkin tänään, tarkoitus oli siivota mutta tähän koneelle jämähdin, lapsille tein välipalaksi vispipuuroa muuta en ole saannut neuvolan jälkeen tehtyä. Itseasiassa meillä on isännän sekä pojan lätkäkamat pitkin olohuonetta vielläkin ( minä en aio järjestellä niitä ) molemilla treenit viikonloppuisin ja on sovittu että viimeistään su iltana ne järjestetään pois kuivumasta mutta nyt näköjään jäännyt molemilta joten eihän sinne mahdu siivoamaan, hyvä syy jättää siivous siis huomiselle.
Koko viikon kauppareissu olisi vielä tänään tehtävä kunhan mies kotiutuu, ruokalistaa on mietittävä ja kauppalistaa, homma siinäkin, mutta kun kerran sen miettii pääsee loppuviikon helpolla. Löysin täältä keskustelupalstalta ruokaohjeet osiosta loistavan pinon helppoja ja nopeita ruokaohjeita, tosi hyviä (ja uusia) ohjeita ja viikon ruokalista oli helppo koota, oli alkanut tuntua että meillä syödään aina samaa ja vaihtelu tosiaan virkistää,viime kerralla en ostanut kaupasta lainkaan jauhelihaa enkä kalapuikkoja ; ) en viihdy keittiössä niin hirveästi että tällaiset vuokaan ja uuniin ohjeet ovat suosikkejani suosittelen kurkkaamaan.
silvain 32+1 omat viikot tuntuu niin vähiltä kun täällä näkee jo 35 alkavia viikkoja, mutta perästä tullaan ja voihan olla että joku meistä loppukuun muruista vielä kiilailee loppusuoralla, tai sitten roikun täällä yksikseni vielä joulukuussa. Hauskaa viikkoa!
Oli " pakko" tulla välillä sohvalle loikoilemaan ja lukemaan juttuja, kun ei millään jaksais jatkaa tota ikkunan pesua. Mä sain just vasta keittiön ikkunan pestyä =o)
Annitanni rv 33+5
ootellaan: mulla on todella korkeet hemat. lähtö oli vajaa 170. tipahtihan se tonne 120 pintaan ja rautaa sitten olen popsinut. ilmeisesti ne tabut ovatkin olleet ihan turhia ja hemppa noussut sitten noihin lukemiin. juu, ei ole enää tervettä näin korkeat hempat..
synnytystapa-arviosta- ei mulle vaan ole koskaan tehty. en usko että kaikille tehdään muutenkaan. luulisin että vain jos epäillään että vauva ei mahdu tai jos on jotain häikkää. tai kenties ekakertalaisille? mulla jäi sillon ekan kanssa kaikki loppujutut väliin kun poika päätti syntyä aikaisin.
saaga: kyllä sulla on nyt huolia kerrakseen! ihan ekana tuohon äitisi juttuun- ílmeisesti tutkimukset on kesken. ainakin sokerit ja aivoverenkierron häiriöt voi moista tehdä. tuttua molemmat minulle; isäni on moisia juttuja saanut sokerien takia ja itse taas saan sellaisia migreenikohtauksia (todella harvoin) että en tiedä mikä maa mikä planeetta. toivotaan että ei olis mitään vakavaa ja löytyisi sellainen vika jonka voi helposti esim lääkityksillä korjata.
eikö se sanoneet tuosta vauvan lisälyöntijutusta mitään? luulisi että ainakin sitten ensiviikolla kuuntelevat ja jos pt:n takia ultraan menet polille niin ottavat kantaa.
halaus joka tapauksessa tähän surkeaan päivään.
mom
SAAGA: Eikös ne neuvolassa sanoneet mitään niistä sydänäänistä? Minulla ei omakohtaisi kokemuksia. Mutta olen ollut siinä uskossa, että ovat noiden sydänäänten kanssa aika tarkkoja ja jos syytä on, laittavat varmasti tutkimuksiin. Mutta voihan tuo asento tosiaan vaikuttaa, jos ei siis epäsäännöllisyyttä ollut kuin selältään. Asioilla on kurja tapa kasaantua =( Mutta uskalla luottaa siihen, että kaikki on hyvin niin vauvalla kuin äidilläsikin! Varmaan voit ainakin olla puhelimitse miehesi kanssa yhteyksissä ja pyydä jotain kaveria luoksesi, jos tuntuu kovin pahalta olla nyt yksin. *halaus*
OOTELLAAN: Minä en ole koskaan silittänyt vauvanvaatteita. (En yleensäkään silitä muuta kuin sen, mitä pakko) Ensinnäkin olen liian laiska siihen ja toisekseen en usko, että se on tarpeellista. Lähes kaikki vauvanvaatteet voi kuitenkin pestä 60 asteessa... Jos silitys tappaakin bakteerit, niin kyllä se myös pitää tekstiilit vähemmän pölyävinä, ovat *mukavammat* päällä jne. Siltikään en jaksa innostua silittämisestä. Tehkööt niin ne, jotka ovat siihen riittävän tehokkaita =)
Pitäisi suoriutua pihalle kunhan muksut heräävät. Maitoakin olisi hommattava...
TalviSalama + Tiitiäinen 35+4
Minä en ole koskaan ollut synnytystapa-arviossa, edes ekassa raskaudessa. En usko, että siihen kaikki automaattisesti joutuvat. Eiköhän siihen joku syy tule olla!?! Tai sitten täällä meillä vaan luotetaan siihen, että homma toimii omalla painollaan =P
ok. kiitti momentti ja talvisalama! ihmettelen ku niin moni käy tai tuntuu käyvän siinä.
kuulin tossa tarinan. vanha ystäväni alkoi seurustelemaan tytön kanssa. tyttö halus vauvan, ystäväni ei. no vauva joka tapauksessa on tulossa. täl tytöllä on todella paha sydän vika eikä ois saanut lääkäriltä missään nimessä lupaa lapsen tekoon, kuulemma ainakin yksi leikkaus vielä edessä. tää sairaus? on periytyvä. tyttö halus vauvan koska ne on muotia ja ihania. v***u !!! se " tyttö" on vielä mua vanhempi. oikee ihnottaa tollanen vastuuttomuus ja toisen selän takana pelleily!! lapsia saa tehä kuka vaan mut ei toisen selän takana. eikä ehkä niinkään et ne on ihania ja muotia. noh, joku sano et antaa kaikkien kukkien kukkia.. niin kai. jokainen taplaa tyylillään..
mikä ihme mua vaivaa!! aloin tota ruokaa tekee ja tuli sellasia pikku vihlasuja tonne ala mahan seldulle, nyt tulin sit istuksii ni hitto ei tiiä missä asennossa on ku ei voi olla missään, hyvä ku pääs takasi pystyyn. nyt taas ku istuu jalat tarpeeks levällään ja läppäri sylissä niin menee jotenki.. lääkäri ja terkkari vasta 10 päivä :/ onneksi mies soitti et on tulossa jo nyt kotiin. pelottaa et joku päivä oikeesti jään jumiin johonki asentoon ton mahan takii ja siinä sit pysyn kunnes joku tulee auttaa .. =/
talo haisee kaalille, yök =(
Synnytystapa-arviosta:
tehdään ainakin näillä leveysasteilla automaattisesti kaikille alle 157cm pitkille äideille. nimim odottelen aikaa siihen =o) ,olen 156 cm pitkä, ja tietysti, jos äiti on silminnähden tosi kaponen.
Itse olin kyllä jo huolissani aiemmin, kun mun sisko ei ole pystynyt ainuttakaan lasta synnyttämään alateitse ja äiti ja täti ovat kärsineet kovasti joka kerta. Hekään eivät tänä päivänä synnyttäisi alateitse, mutta ei sitä silloin 60-luvulla kyselty, kun molemmat ovat esikoisensa saaneet.
Täällä rupes paistaan aurinko,jes=)!
Saagalle kamalasti jaksuja *hali*, kummasti noi asiat vaan kasaantuu ja tietty se mieskin on just sillon pois kotoo... Koita jaksaa=)!
Synnytystapa-arviosta: Mä vähän luulen,että riippuu hiukan paikkakunnasta ja monesko synnytys. Mä oon menossa n. vkoilla36 ultraan vielä (kolmas kunnan tarjooma) ja siellä tehdään ensimmäinen painoarvio ja samalla katellaan, että miten se vauva saatais maailmaan. Näin mua ainakin neuvolan täti opasti=)!
Mä pesen kolmatta koneellista vauvan juttuja (vaatetta,lakanaa ym...), aattelin ekan pesun jälkeen silittää mutta sen jälkeen saa jäädä... Tietty jos tykkää silittämisestä=)!
Sain siis kuin sainkin tälle päivälle jotain tehtyä,otin kyllä tunnin päikkäritkin (ihan hyvällä omallatunnolla) ja nyt on taas niinku uus ihminen=)!
Nyt kahveelle!
tiitiäinen78
Tarvii eväät, et jaksaa istua koneella lukemassa *hih*
(pitäiskö la ja su pinot tehdä jo omat???)
Täällä vähän selkiytymään päin tää ilma. Tytöt jo heräs päiksyiltä ja ovat tässä vierashuoneessa leikkimässä, et isukki saa nukkua vähän aikaa - oli aamuvuorossa ja menee yöksi takasin....
Nukkumisesta; Meillä neidot nukkuneet aluksi pienemmässä sängyssä -kehto tai rottinki vauvansänky- kun ovat siitä kasvaneet yli, siirretty pinnikseen, nukkuneet siis samassa huoneessa mein kanssa. Puolivuotiaana siirretty omaan huoneeseen. Esikoinen oli vuoden hujakoilla, kun siirrettiin jatkettavaan. Kuopus siirrettiin sit kerrossängyn alasänkyyn paria viikkoa ennen 1v synttäreitä, esikoinen silloin yläsänkyyn 2,5 vuotiaana. Hyvin ovat aina nukkuneet. Jääneet nukkumaan ilman mitään hyssyttelyja tai suurempia itkuja. Toki vauva-aikana joskus vauva jäänyt viereen, kun itse saattanut torkahtaa imettäessä, mut pääasiassa nukkumapaikka ollut oma sänky....
Vaatteiden silittämisestä; mielenkiintoinen tuo näkökanta, et tappaa lisää bakteereita.. Mitä bakteereita täytyy tappaa noin tehokkaasti??? Kyllä vauvakin tarvii niitä " bakteeritapaamisia" .... Itse joskus silittelin vauvan vaatteita, kun tulivat pehmeämmiksi, mut olen muutoinkin niin laiska silittämään, ja lisäksi turhauttaa silittää vaatteita, jotka ovat yhden päivän käytössä ja sit taas kierrossa - koskee kaikkien meidän perheenjäsenten vaatteita.
Masussa; sama meno jatkuu. liitoskivut on edelleen joka puolella, eniten nyt tuolla etualhaalla (olivat jossain vaiheessa enemmän tuol takana alhaalla), vaikea välillä lähteä kävelemään. Yöt edelleen saan nukuttua, ja aamulla välillä kiva kävellä veskiin, kun on sit niin älyttömän kova veskihätä...
Huomenna olis nla heti aamusta, saapahan tuo isäntä sit taas vähän aikaa nukuttua kunnolla ilman neitien kiljuntaa/hälinää...
Nyt muille tilaa..
--Mirpa ja masukki--
joo eli synnytystapa arvio perustuu sit siihen et liian pienil mahtuuko lantiosta se vauva tulee..? mä ylitän ton rajan just sopivasti :D oon 157,5 :) enkä oo mikää tikkulaiha ollu ku joskus .. viistoista vuotta sitten.
momentti miten sul on noin korkee hemppa ??? 170?! mitä ne sanoo sulle siitä? mulle sanoottin et miehekästä verta.. mitähän se sulla sit on :D
joo pino oli aika mainio.. mä kannatan et la su eripinot, koneel kestää lataa niit sivuja auki ja sit pitää kelaa niin monia sivuja eteen päin et näkee uusimmat..
nyt taas bb:tä.
Heissan taas vaihteeks
Ketäs se kyseli sitä mantelikalaohjetta, heh; tällä kertaa ostin ihan pakastevalmisteen, on kyllä kallista mutta on hyvääkin, sitten vielä pari ohjetta joita jo
Mantelikala
Määrä Aines
(5 annosta, á 175 g)
2 pkt (à 400 g) pakasteseitiä
tillisilppua
1 1/2 tl suolaa
1/2 tl valkopippuria
2 rkl voisulaa
2 rkl korppujauhetta
1/2 ps (á 80 g) mantelilastuja
1 dl kuohukermaa
Ripottele sulaneiden seitipalojen pinnalle suolaa ja valkopippuria. Anna maustua noin puoli tuntia. Sulata voi. Valele seitit voisulalla, sirota korppujauhe päälle ja paista niitä 175-asteisessa uunissa puolisen tuntia. Paahda mantelilastut paistinpannulla ilman rasvaa, kunnes ne saavat hieman väriä. Valele kerma kypsien seitien päälle. Ripottele pinnalle paahdetut mantelilastut ja kuumenna ruokaa vielä hetki. Tarjoa kuumana keitettyjen perunoiden tai Pirkka-röstiperunoiden ja salaatin kanssa.
Äidin oma versio: (Löysin tän muuten googlettamalla, kuten edellisenkin joskus)
1 pkt seitifilettä pakasteltaasta
2-4 dl kermaa
suolaa
sitruunapippuria
sitruunaa
pippuria
tilliä
juustoa
mantelilastuja
Kala vuokaan, mausta, kerma päälle ja juustot.. (tämän voi tehä vaikka edellisenä iltana valmiiksi..)
Kermaa voi laittaa 4 dl, jolloin kala peittyy ja siitä saa muusin kanssa hyvän kastikkeen.
Laita 2 dl silloin, jos et halua kastiketta.
Kerman voi vaihtaa myös 3 x juustokermaan, tästäkin tulee hyvää!
Itse olen lisännyt mantelit vasta myöhemmin, ettei ne ole ihan palaneita..
Helppo ja nopea..
- Erilaisen maun saa, jos lisää kalan päälle pikkasen korppujauhoja.. :)
Sopii ainakin silloin, kun kerma ei peitä kalaa kokonaan..
Itse tosin en käytä sitruunaa enkä sitruunapippuria, mutta koska ne alkuperäisessä ohjeessa olivat niin tännekkin ne sitten kopioin.
Silvain: ootteko Vantaalta ja mistäpäin, me Asolasta, aattelin vaan ku sanoit että olit myös samoilla markkinoilla erään kanssa =)
Huomenna jälleen perhepiiriin tuohon Asolaan lasten kanssa.
(.) Rauhallista edelleen, tuntuu jopa oudolta, eilisen sateen takia nukahdin eilen lastenhuoneeseen jo ruoan jälkeen, heräsin sitten sieltä 20.00 kun meillä lasten nukkumaan menoaika; sainpahan vähän kateltua telkkua si iltasella siinä.
BB:stä, olipa " mullistava" käännös, tosin nyt sitten mulla tuolla talossa 2 tuttua, onpa kiva seurata heidän tekemisiään; en ole ollut tietoinen kummankaan taloon menosta, eli yllätys oli melkoinen. Toinen on kyllä aivan puolituttu mutta toisen kanssa ollut enemmänkin tekemisissä, molemmat kun tiiminvetäjiä ollaan oltu, minä en enää kylläkään.
oon ollut niin väsynyt ja aikaansaamaton viime aikoina etten ole saanut edes kirjoitelluksi pitkään aikaaan. Äitiysloma alkoi viime viikolla ja nyt on sitten kohat kaikki vauvan vaatteet paikoillaan, pinnasänkykin ja katosta roikkuva kehto ovat jo paikoillaan. Eli valmista alkaa pikkuhiljaa olla. Turvakaukalo pitäisi vielä pestä kun se on seissyt 2 vuotta kellarissa. Lisäksi pitäisi päättää millaisilla vaunuilla tulevaisuudessa liikutaan, meillä kun 3v istuu vielä tiukasti vaunuissa tällä hetkellä. Ne vaunut, jotka meillä nyt käytössä, eivät sovellu vastasyntyneelle ja niihin jotka soveltuvat vastasyntyneelle ei saa kiinnitettyä seisomalautaa. Oon yrittänyt katsella käytettyjä mutta ainakaan toistaiseksi en ole mieleisiäni löytänyt..
vaavaa: kyselit viikonloppuna synnytystapa-arviosta. Mulla nyt rv35 +3 ja synnytystapa-arvio vasta 2-3vkon päästä eli päivää ei ole vielä edes päätetty! Itse ajattelin että tuo lääkärin tapaaminen olisi ollut hieman aiemmin varsinkin kun mulla takana 2 sektiota ja nyt ollut supisteluja rv29 alkaen ja kohdunsuu jo vähän auennut. Tosin olen kuullut, että täällä Tampereella on ihan yleistä. että itse leikkaus saattaa olla jo seuraavana päivänä synnytystapa-arvion tekemisestä. En tiedä tuosta mutta tosi myöhään minun mielestä tuon synnytystapa-arvion tekemisen jättävät, minunkin tapauksessa se on siis joko rv 37 tai rv38. Viime synnytys mulla käynnistyi rv39+1 joten hieman nyt jännittää näinköhän ehtivät koko arviota tehdä ennen kuin vauva alkaa syntyä....
Ketä kaikkia olikaan menossa Taysiin synnyttämään? Näinköhän ollaan siellä sitten samaan aikaan ja tunnistetaankohan toisiamme?
Nyt alkaa taas väsyttää, taidan mennä sohvalle vähäksi aikaa huilaamaan (taas! Tuntuu etten muuta nykyään teekään)
onna
Taas on uutta vauvatavaraa hommattu. Nyt oli aika hankkia kantoliina :-) Hommasin sellaisen lämpimän beigen värisen pitkän Pikku-Ruu liinan Miraakkelista. Sitä paksumpaa trikooneulosta. Myyjä näytti miten sillä sidotaan ja antoi vielä kirjalliset ohjeet ja kehoitti tulemaan uudelleen opetettavaksi, mikäli jotakin epäselvää jäi. Helpolta tuo tuntui, ainakin katsellessa kun toinen sen teki nuken kanssa...oikean vauvan kanssa voi kyllä mennä sormi suuhun...:-)
En sitten voinut vastustaa kiusausta, vaan ostin samalla reissulla sen ruskovillan silkkivilla kärpäsmyssynkin, ihana on :-)
Lähdin sitten kävelemään sieltä liikkeestä kohti lasten kouluja ja totesin, että kävelyni on viikonlopun aikana muuttunut kivuliaaksi taaperrukseksi...jestas, että viilteli tuonne kohdunsuulle, ihan kuin olisi jopa lorahtanutkin jotakin housuihin. Kasvot irvessä jatkoin matkaa ja kävelin ihan kilpikonnavauhtia. Vauva mylläsi minkä kerkesi ja ilmeisesti ruuvaili harteitaan jonnekin tuonne alas tai oli sitten jotenkin jumissa siellä...joka tapauksessa, kipeää teki ja olin ihan tuskainen. Taitaa olla meikäläisen liikkumiset tästä eteen päin melkoisen vähänlaisia...
Annitanni: Sinäkös niitä ikkunoita tänään olit pessyt? Itse pesin viime viikolla. Pieni varoituksen sananen: Minulle tuli aivan järkyttävä olotila siitä ikkunoiden pesusta ja se olotila kesti iltaan saakka...alavatsalla repi ja särki + oli todella outo olo. En tiedä rehkinkö sitten liikaa, vai mistä se olo tuli, mutta teki mieli kesken kävelyn (kipu iski kaupungilla, kun sinnekin piti vielä ikkunan pesuoperaation päätteeksi lähteä) vaipua sikiöasentoon puistonpenkille.
Jep, nyt lopettelen, vaikka pölistävää olisi ihan urakalla taas...
Kanelisokeri 33+2
Olipas ylläri toi BB-juttu! Toisaalta kiva, toisaalta vähän epäreilua alkuperäisiä asukkaita kohtaan.. Kouvolastakin on siellä porukkaa, mut empä oo noihin törmännnyt. Jollakin tavalla meni maku kun noita asukkaita tuli kerralla niin paljon. Menee varmaan aikaa ennenku muistaa edes nimiä..
Koulupäivät vähenee. Ihanaa. Enää 4jäljellä. Tänään on tullut paljon supistuksia. Yölläkin heräsin kun tuntui että vauva puskee päänsä ulos. Onneks rauhoittui sitten.
Jotain mun piti kommentoida, oisko ollut joku gallup,mut nyt en muista yhtään enää mitään..
Mantelikalaa alkoi tehdä kovasti mieli :P
t.Vaavaa ja Vaavi 33+5 (Kyllä nämä viikot näyttää vaatimattomilta kun joillain oli jo 35 viikkoja.. mut perässä tullaan!)
ja vielä tsemppiä (Saagalle?) jonka äiti sairastunut ja vauvan sydänäänissä ollut sivuääniä. Toivottavasti kaikki kääntyy hyväksi vielä!
Vihdoinkin sain puutarhan siihen malliin, että talvi saa tulla mun puolesta. Oli kyllä kieltämättä aika rankkaa hommaa. Kyykistyminen ei tee enää kovin hyvää. Ahdistaa kun maha on tiellä ja jos istuu kyykyssä ei meinaa päästä ylös kun jalat kramppaa. Vielä olis monta viikkoa edessä tätä mahan kasvattelua.. =( Olis jo marraskuu...
Saaga (toiv. nimimerkki meni oikein) toivottavasti äidilläsi on kaikki ok! Samaten masukilla, jännä ettei th laittanut sinua vielä tarkempiin tutkimuksiin. Mutta kaikki varmaan ok kuitenkin. *halauksia*
Ikkunanpesusta: kuulin joskus että raskaanaolevat ei sais pestä ikkunoita loppumetreillä sen vuoksi, että kun käsiä nostaa pään yläpuolelle se jotenkin vaikuttaa sikiöön ja supistuksiin. Alkaa supistaa herkemmin. Tarkemmin en tiedä, mutta tässä syy miksi ikkunanpesua kannattaa välttää.
Nyt iltapäiväteetä keittämään. =)
rusina 32+4
Taas vaihteeksi pääsin kotiin...
Perjantaina alkoi supistukset jotka eivät meinanneet mennä ollenkaan ohi ja sain sitten sen piikin käteen joka lopetti supistukset.
No ne pysyivät lopun yötä pois,mutta seuraavana päivänä samaa hommaa,mutta loppuivat kuitenkin sitten parin tunnin päästä itsekseen.
Sitten eilen ei kovin paljon tullu niitä supistuksia niin pääsin nyt aamulla pois,mutta keskiviikkona on taas äitipoli taysissa.
Sisäkautta ultrasivat kohdun tilannetta ja lääkäri sanoi ensin että hyvä tilanne täälä vielä on että vain sormelle auki ja kanavaa jäljellä muka 3cm sitten käänsi hieman kuvakulmaa ja sanoi että jaa ei tää kovin hyvältä näytäkkään siitä kulmasta oli jäljellä vain 1,6cm.
Joten siksi siis tarkkailtiin tuo kaksi päivää...
Tänään sitten oli vielä iltapäivästä neuvola...
Verenpaine nousussa 134/78 ,hemoglobiini 130 ja järkyttävä kohdunpohjan mitta 40cm ja paino noussut alkaneen turvotuksen takia 1.200kg/viikko.
Nyt siis alkupainoon tullut lisää yht´äkkiä n.4kg...
Mutta eipä ihmeellisempää muuta.
Rv 33+0
kumiset sellaiset tarttuivat käteen vaikka olin ajatellut silikonisia. Nätit kuvioit oli kumminkin,toinen vaalean punainen ja toinen keltainen.
Eilen nostin pinnasängyn pohjan yläasentoon,uusi patja vain puuttuu.
Vaatteet pesinkin jo parisen viikkoa sitten.Pientä rasvatuubia ja septidiniä navan puhdistukseen täytyy vielä hommata.
Mies yllätti positiivisesti eilen, meillä tulee ensi syksynä 10v hääpäivä ja hän ajatteli että lähtisimme kahdestaan Tahko Spa' -han lomailemaan.Ihan kivalta kuulostaa jos saamme kaikki viisi lasta hoitoon..
Vauva on taas innostunut melskaamaan enemmän,pyörii vielä ympyrää.
Jas ja pikkuneiti 34+3
Kylläpä on pitkää pinoa tehty jo useamman päivän ajan! Alkaa selkää särkeä jo pelkästä lukemisesta (kun kestää niin kauan :) ).
Voi kurja Saaga! Toivottavasti kaikki asiat selviävät! Tuollainen sekavuus voi johtua monestakin asiasta - joskus se on ihan vaaratontakin. Sisareni mies vietiin kerran ambulanssilla sairaalaan sekavuuskohtauksen vuoksi. Loppujen lopuksi sekavuuden oli aiheuttanut liian kova fysinen rasitus. Toivottavasti äitisi toipuu eikä sekoilu ole oire mistään vakavasta!
Onna kyseli Taysissa synnyttäviä. Minä ainakin aion sinnepäin suunnata, kun tämä mönkijäinen ulos aikoo tulla. Nähdään (?) siellä!
( . ): Täytyy sanoa, että tätä mahaa ei enää kovin kauniiksi voi kehua :S Iho on muuttunut kiristyessään sinivioletiksi, ja arpia repeilee päivittäin lisää ankarasta rasvauksesta huolimatta :( Taidan unohtaa ensi kesänä bikinit kaapin perukoille ja hankkia sellaiset 50-luvun lahkeelliset uimahaalarit (eipä sillä, ei tämä kroppa mikään uikkarimallin vartalo koskaan ole ollutkaan) ...no onneksi vauva sentään voi hyvin! Synnytys pyörii mielessä jo päivittäin. On kiva sanoa, että TÄMÄ VAUVA SYNTYY ENSI KUUSSA :D Odotusaikaa on jäljellä 4-8 viikkoa riippuen siitä, koska päättää ulos tulla. Välillä mietin haikeana alkuraskauden huumaa ja jännitystä, toisaalta haluaisin jo välillä kääntyä sängyssä ilman ankaraa puhinaa.
Nyt lähden ruuanlaittoon!
Allu 34+1
sainpas luettua pipnon :)
ai momentilla hb 150?! miten sulla voi olla noin paljon? paljon sulla oli ennen raskautta? mulla oli enne raskautta 152 ja nyt jotain 120 pintaan..
vauvan nukkumisesta vielä, niin se äippäpakkaus on käynyt mielessä, jos nukuttais aluksi siihen. omaan huoneeseen pikkusta ei edes voi laittaa, mä en nimittäin herää. herätyskello soi korvan juures joka aamu ja herään siihen kerran kahesta kymmenestä. pelottaa sit et vauva itkee enkä herää siihen.
perhepetiä ei olla mietitty, mies tupakoi ja kuulin että sitä ei suositella. ne myrkyt kuulemma on vaatteissa ja ihossa. epäilen kuitenki ite repsahtavani tupakoimaan hyvinki pian lapsen syntymän perhepeti on parempi ja helpompi unohtaa.
kävin kaupassa jo kahesti, ostin kaalilaatikko tarpeet ja unohdin siirapin, tulipaha ulkoiltua ;D
vauvan vaatteiden silitys: ihmettelin miksi silittää, vauvat palstalla selvisi että se tappaa loput bakteerit? :O onkohan se nyt ihan tarpeen jos vaatteet pesee 60asteessa eikä kauheen steriiliä suositeltu sairaalassa. en tiedä, kokeneemmat voi kertoa.
ei sillä että mulla silitysrautaa edes olisi, pukki taitaa jouluna mulle semmosen tuoda.. miehen silitysrauta löytyy mut se painaa parisataa g ja on ihan lelu ja vuodelta nakki ja pottu. silityslautaki on ihan kiikkulauta. kerran verhot silitin ja sen jälkeen en oo siihen koskenut.
musta tuntuu et maha ois kasvanut taas paljon. arpia ei oo tullut lisää mut jotenki näyttää vaan isolta.
jos pyykit laittais kuivumaan jaja kaalilaatikkoa tekemään..
ootellaan :) 35+3