Maanantaita MARRASMURUT
Huomenta vaan kaikille. En pinoa vielä huomannut, joten...
Kauhean pitkä pino viikonloppuna, ollaanpas oltu ahkeria kirjoittajia. Jotain kommentoitavaakin on, muistankohan vielä mitä?
Sarafan kyselit raksamme päättymisestä. Meillä on ollut jo monta luultua valmistumisajankohtaa, mutta mikään ei ole toteutunut. Jospa jouluksi... Mies kun pääasiassa yksin töiden ohella rakentaa (hänen veli välillä apuna) niin on hidasta tuo homma. Nyt on talo ulkoapäin melkein valmis, samoin autotalli, mutta molemmat sisältä ihan vaiheessa. Väliseinät on pystyssä ja sähköt pääosin vedetty, mutta kaikkea tasoitusta ym. on paljon ennenkuin pääsee maalaamaan ja tapetoimaan. Leivinuuni on ainut valmis ja toiminnassa oleva jutsku meillä...
Marrasnasu: Minäkin viikonloppuna kirjoittelin miehestä ja meidän ongelmista. No, lauantaiyönä sit jutskailtiin ja nyt on taas joksku aikaa parempi olla. Tosin jutustelu vaati sitkeyttä ja paljon kyyneleitä, kun tuo pirulainen ei meinannut pysyä millään hereillä. Mutta katsotaan kuinka kauan tämä " rauha" jatkuu ja puhumamme/sopimamme asiat pysyvät armaani päässä ;) Mutta helppoa ei ole jos mieli on koko ajan maassa, ja suhteet epäkunnossa, edes toisen mielestä. Voimia!
Mekku: Kiva et sä ainakin luopauduit kuuntelemaan rakentajan vaimon huolia ja murheita. Missäs vaiheessa teillä tosiaan ollaan? Mitä kautta teidän talo tuli? Millainen? Meillä on Lappli, yksi kerroksinen mutta kahdessa tasossa, as.pa 138 neliöö. 3mh, eteisaula, tk, vh, wc, oh, k, iso khh, ph ja sauna. Mutta sulle siis puran tuntojani jos tässä vielä purettavaa tulee...
Säteilijä: Mietit teetkö mantelikalaa vai jotain muuta... Teetkö tuon kalan ihan ite vai sen kaupan pakastealtaasta löytyvän version? Kun mä olen ihan hulluna mantelikalaan (siihen kaupan) joka on turkasen kallista. Kunpa osaisin tehdä sitä ite. Joten jos sulla sattuu olemaan ohje niin laitapas tänne että pääsee herkuttelemaan, jookos?
Jaahas, pitäis lähtee laittaan pyykkikone päälle (joudutaan käyttään pyykkitupaa mikä on kolmirappuisen pienkerrostalomme toisessa päässä alaalla) jotta ehditään neuvolaankin tänään. Esikoinen just heräsi katsomaan lastenoohjelmia. Mutta jutelkaammehan!
JaaSa kera Jumbsun 33+1
Kommentit (46)
Ihanaa, kun viikkoja kertyy =)
Mulla on nenä tukossa jatkuvasti ja nenäsuihke käytössä. Kirjoittelinkin siitä jo aloituksen erikseen, kun on siitä niin syyllinen olo. Mutta en pysty olemaan ilmankaan.
Nukkuminen: Nukun aika hyvin viikkoihin nähden. Tietty väolillä käyn vessassa ja heräilen, kun kädet puutuu tai käännyn tms. Mutta aamusta tähän aikaan olisin jo valmis päiväunille! Mites muut, onko väsymystä?
Vauva perätilassa edelleen. Katsotaan miten käy. Tänään on neuvola klo 10:30. Saas nähdä mitä th sanoo asiaan.
Saaga 34+0
Saaga:
Mites muut, onko väsymystä?Vauva perätilassa edelleen. Katsotaan miten käy. Tänään on neuvola klo 10:30. Saas nähdä mitä th sanoo asiaan.
Saaga 34+0
syytin hemppaa mutta se oli nla-käynnillä 150, joten ei siitä siis... iltapäivällä iskee hirvee sippi ja illalla olen ihan pihalla. valittelin sitä tossa pari päivää sitten, että olo on kuin alkuraskaudessa...
tulehan kertomaan nla-kuulumiset saaga kun kerkiät!
Olipa meillä pinolla mittaa viikonloppuna!
Olen vieläkin kamalan flunssan kourissa. Korvat vain napsuvat ja ritisevät ja nenä on aivan tukossa. Viime yö meni ihan pipariksi ja heräilin parin tunnin välein vessaan pissalle. Tein varmaan vessassa käynnin ennätyksen. Kylkeäkin piti käännellä jatkuvasti, jotta saisin nenänsieraimet pysymään vuorotellen auki.
Ihan kiva fiilis kun on saanut jo ne vaunut hommattua, vaatteet pestyä ja silitettyä vauvaa varten sekä sen lipaston koottua valmiiksi. Vielä kun sen pinniksen saisimme hankittua. Meidän piti saada pinnis lainaksi sukulaisilta, mutta eipä ole kuulunut mitään. Pitäisi varmaan muistutella asiasta. Jotenkin koen vieraana sen, että pitää " kerjätä" , vaikka asia on sovittu jo aikoja sitten. Jos olisin vastaavassa tilanteessa, eli lainaamassa jotakin tavaraa, olisin jo moneen kertaan ollut sopimassa asiaa.
PERHEPEDISTÄ: Meillä on aiemmin lapset saaneet nukkua samassa sängyssä, mutta kun se jatkuu ja jatkuu vielä 7-vuotiaanakin, olemme päättäneet, että tämä kolmonen kyllä totutetaan nukkumaan omaan sänkyynsä ja nimenomaan niin, että nukahtaa sinne itse pienen heijaamisen avulla (huudattamaan en vauvaa ala). Nyt teen kyllä monta muutakin asiaa ihan toisin tällä kertaa :-)
On ollut kova homma saada lapset pysymään omissa sängyissään, mutta nyt se on alkanut toimimaan. Kuopus käy oven pielessä aamuyöllä kääntymässä, mutta pyydän hänet takaisin omaan sänkyynsä nukkumaan. Ihme ja kumma hän sinne suostuu menemään ilman kovaäänistä protestointia.
Tuntuu, että tämän kolmannen kanssa on jo järki päässä ja tietää (eri asia on, osaako sitten tietojaan soveltaa käytäntöön), mihin mikäkin valinta kasvatuksessa johtaa :-) Muutenkin on ollut sellainen fiilis, että tällä kertaa tulee kokeiltua kaiken maailman juttuja (kantoliina, unipussi, sitteri, kestovaipat jne...), joita ei tullut mieleenikään kokeilla kahden ekan kanssa. Johtuu tietenkin osittain siitä, että käytössämme on enemmän varallisuutta kuin aiemmin. Toki onhan tässä vuosien varrella kasvanut ihmisenäkin tosi paljon...eikä nyt ole tosiaankaan kiire takaisin töihin. Nuorempana sitä jotenkin koki, että oli pakko palata heti takaisin työelämään kun oli sellainen olo, että sitä oikeastaan " vaadittiin" eikä sitä itse oikein tajunnut, miten pieniä nuo meidänkin lapset oikeastaan olivat joutuessaan hoitoon. Jos olemme 2,5v pärjänneet ollessani opiskelija niin miksemme pärjäisi ollessani hoitovapaalla? Eipä tässä varmaan ihan heti sitten uutta isompaa asuntoa hankita, eli jotakin uhrauksia pitää tehdä kun jään hoitovapaalle, mutta sopu sijaa antaa! Pääasia on, että noilla meidän koululaisilla on omat huoneet ja oma rauhansa siellä tehdä läksyjä.
Tällaisia ajatuksia tänään...
Kanelisokeri 33+2
Taas on alkanut uusi viikko.
Kävin äsken tuolla synnytyspuolella, vaikka olenkin aatellu etten vielä liikaa mieti repeämisiä ja synntyskipuja mut luonto vetää pakostakin jo hieman ajattelemaan sitäkin puolta.
On se meillä naisilla kova, raskausaikana josjonkinmoista tuskaa ja sit vielä synnytys puhumattakaan alapään paranemiseta. Sit siihen imetys ja kaikki muu.
Silti niin ihanaa/kamalaa aikaa kuiteskin.
Sen muistaa et tunteet vaihtelee vielä rajummin kun raskausaikana.
Joku kyseli isyyslomista. Mun mies on joulun ajan kotona mut ihan alussa saa varmaan muutaman vapaapäivän.Varsinaisen isyysloman pitää kesällä.
Mulla on tänään ollu mieletön väsymys, tyypillinen maanantai.Enpä tiedä olisko rauta-arvot tipahtanu mullakin.
Rapuselle: Mä oon kauheen kiinnostunu aina kaikesta uudesta tiedosta, siksi jatka vain kirjoittelua vitamiineista ym. Jokainenhan tekee lopulta sit omat valintansa. Mulla ainakin sellanen kultanen keskitie, et pyrin tekemään ruoan itse mut kiire ja laiskuus joskus tekevät sen et tulee ostettua myös valmista. Syöpää on meidänkin suvussa paljon.
Itse olin kiinnostunut vesiliukoisita vitamiineista ja mistä niistä saa, paljonko maksaa jne. Mut taidan tyytä nyt tähän ladyvitaplussaani.
Hyvät viikonalut marrasmurut!
Mahtavan pinon sain lukea!
En kovin usein pääse koneelle, kun mies viihtyy tässä niin hyvin, mutta nyt töissä, joten on hyvä tilaisuus pinoutua pitkästä aikaa.
Bubbles: Täällä myös rh- ja tänään varmaan taas verikoe neuvolassa. Tähän saakka puhtaat tulokset.
Marrasnasu: Älähän pode huonoa omatuntoa jaksamattomuudestasi! Helppohan mun on sanoa, mutta toivoisin sinulle jaksuja ja piristystä. Kyllä asiat vielä iloksi muuttuu. Voimia alakuloa vastaan sinulle!
Momentille: Onneksi olkoon liikkumaluvasta ja saavuttamastasi välietapista! Ihanan yllärin oli sun mies järkänny. Kysyit supistelevia Muruja... Mulla aika vilkasta sillä rintamalla. Eilenkin (ei aiemmin kyllä näin pitkään supistellut) säännölliset supistelut alko viiden aikaan iltapäivällä n. 5min välein ja kestivät yö kolmeen saakka. Rauhottuivat onneksi ja sain nukuttuakin. Välillä heräsin yksittäisiin kipeisiin supistuksiin. Aika napakoita alkavat olla. Nousin puoli ysiltä ja noin puoli tuntia ja alkoi taas: ( .Väli n. 7min. Ei kivaa.
The_Kirsikka: Mulla synnytystapa-arvio, kun olen ensisynnyttäjä ja aikaistivat tuota arvion tekoa supistuksien ja kohdunsuun tilanteen vuoksi. Huomenna Menen arvioon. Jännittää vähän.
Saaga: Väsyttää täälläkin! Raskauden alussa ei paljon väsymystä ollut, mutta nyt senkin edestä. 3h päikkärit päivässä pakko ottaa. Pesänrakennusvietti vähän kärsii, kun ei jaksakkaan kaikkea, mitä haluais.
Nyt vettä juomaan ja lepäämään, jos saisi supistukset taltutettua.
JAKSUJA KAIKILLE!
Olivia + Mönkiäinen 35+3
Maanantaita!
Meillä odotetaan esikoista, ja kaikenlaista on tullut hankittua - kantoliina ja imetystyyny, esimerkiksi, ja listalla on vielä valtavasti asioita. Tiedän että ilmankin pärjäisi, mutta jotenkin tämä auttaa lähinnä meikäläistä tähän henkiseen valmistautumiseen.
Siitä nukuttamisesta: me joudutaan totuttamaan vauva pienestä pitäen omaan sänkyyn, sillä miehelläni on epilepsia (kohtauksia tosin hyvin harvoin onneksi). Toivottavasti onnistuu! Ja silloin jos on vauva mun vieressä nukkumassa, täytyy miehen mennä varmuuden vuoksi sohvalle nukkumaan.
Tässä tietenkin on ensimmäisen kanssa kaikenlaisia kuvitelmia, että miten hommat menee ja miten me ollaan ajateltu ne tehdä. Mutta tähän ikään mennessä on oppinut kuitenkin sen, ettei asiat mene yleensä niinkuin on suunniteltu. Saa ja pitää kuitenkin jotain suunnitelmia olla - täytyy vaan sitten olla valmis joustamaan.
Esimerkiksi ollaan jo nyt mietitty sitä, että yritetään " opettaa" vauva olemaan muidenkin ihmisten kanssa mahdollisimman paljon, lähinnä siis omien vanhempiemme hoidossa pienestä pitäen. Onneksi on oikea hoitajien armeija valmiudessa. Ja yritän antaa isälle niin paljon tilaa kuin mahdollista vauvan hoidossa, etten olisi kaikessa päälle päsmäröimässä. On sitten itselläkin enemmän mahdollisuuksia omaan aikaan, kun tietää, että pojat kyllä pärjäilee keskenäänkin!
Tietenkin tilauksessa on muutenkin helppo ja aurinkoinen vauva, joka nukkuu alusta asti 12 tunnin yöunia ;-))
Mukavaa viikonalkua!
Anyara75 rv 34+2
PERHEPEDISTÄ: Meillä nukutaan omissa sängyissä. Jo ihan siksi, että meillä miehen kanssa *vain* 120cm leveä sänky, johon ei liiemmin muita mahdu. Ei ainakaan alati pyöriviä lapsia =) Vauvat ovat aina nukkuneet pinnasängyssä ja vain joitakin hetkiä vieressä. Hyvin ovat nukkuneet, vaikka kakkonen onkin ollut mahdoton heräilijä. Siihen tuskin olis vaikuttanut vieressä nukkuminen. Pinnasängystä lapset ovat siirtyneet lastensänkyihin jo alta vuoden ikäisinä ja siitä lähtien ovat alkaneet nukkua vielä paremmin. Pinnis kun selvästi on ollut *vauhdikkaille* nukkujille liian ahdas =)
RAKENTAMISESTA: Meillä on haave päästä jossakin vaiheessa rakentamaan. Tarkoitus olisi tehdä mahdollisimman paljon itse. Kauhulla odotan sitä aikaa, sillä jo nyt välillä tuntuu, että tulee turhia riitoja asian tiimoilta. Mutta niinhän sitä sanotaan, että jos suhde kestää rakentamisen, kestää se mitä vain =) Voimia rakentajille! Ei varmasti ole helppoa, vaikka kuinka ajattelisi, että se on vain *väliaikaista* ja kaikki perheen eteen. Rakentamisen lomassa kun kuitenkin pitäisi muistaa myös se perhe ja parisuhde ja nipistää niillekin aikaa. Näistä asioista olemme jo nyt miehen kanssa keskustelleet ja vain toivon, että ne sitten rakentaessamme muistaisimme... Sillä mitä järkeä on rakentaa ja puurtaa perheen eteen niin, ettei sitä perhettä enää kokonaisena projektin loputtua ole =O
Meillä alkaa vihdoinkin olla nimiasia vauvalle valmiina. Päädyimme muutamaan vaihtoehtoon, joista sitten lopullisesti päätämme, kun vauva on syntynyt. Näemme sitten, mikä nimi tulokkaalle parhaiten sopii. Mutta on kyllä ollut hankalaa, kun ei miehelle meinaa kelvata mikään =P
Nyt ruoanlaittoon =)
TalviSalama + Tiitiäinen 35+4
Sais kyllä lakata jo noi vesisateet,ni pääsis hiukan edes ulkoileen...
Mua väsyttää kans aivan kamalasti,eilenkin heräsin ysiltä ja nukahdin sohvalle jo puoli 11...! Huomenna kyl neuvola,et jospa hemppa on menny kamalan alas. Toisaalta saataa kyl olla ihan tosta ilmastakin johtuvaa,en tiä...
Meillä olis tarkotus koittaa vauva totuttaa heti nukkumaan omassa huoneessa ja omassa sängyssä (saas nähdä kuin käy...),ku luulen kyllä herääväni pienempäänkin vauvan päästämään ääneen ihan automaattisesti=)!
Oli aivan mahtava pino vkonloppuna,mä vaan olin sukujuhlissa ja sunnuntain vietin sohvalla saamatta MITÄÄN aikasex.
Tänään ajattelin koittaa ryhdistäytyä ja laittaa edes koneellisen vaavin vaatteita pesuun,pakko saada niitä pikku hiljaa pestyä ei tuu muuten yhtään mitään.
Nyt aamupalalle...
tiitiäinen78 rv32+3
Olipa spitkä pino viikonloppuna!
Rakentamisesta ollut puhetta, me kans sitä mietittiin ja todettiin et ei onnistu ja ostettiin kans vanha talo jota rempataan pikkuhiljaa, todellakin liian hitaasti välillä etenee mun makuun :) Ihan tarpeeks ottaa koville jo tää remppaaminen, vaikka olishan se ollu kiva ku olis ollu heti kaikki uutta ja omanlaista. Miehellä menee työmatkoihin työpäivän lisäksi kaks tuntia, aikainen herätys aamuviikkoina ja aikasin sit nukkuunki ja iltaviikkoina ei paljoo kerkee tehä kun tulee vasta yöllä kotiin. Välillä osaa aatella et pikkuhiljaa tää tästä valmistuu ja sit väsyneenä, mitä aika usein olen ollut viimeaikoina kaikki kiukuttaa ja ottaa päähän.
Teillä monilla ollut kova siivous ja järkkäilyvimma ja vauvalle laitettu valmiiks, ihan kade oon koska mä en jaksa tehä mitään, alotin ikkunoiden pesun ja makkareiden ikkunat on pesty ja nyt ei huvita yhtään jatkaa.
Vauvan vaatteille on oma kaappinsa, jossa nyt tällä hetkellä kodinhoitohuoneeseen kuuluvat jutut, et ootan et toi kodinhoitohuone valmistuis nii vois pestä ja järkätä vauvan vaatteet.
Vauva laitetaan nukumaan omaan pinnikseen, niinku aikasemmatkin laitettu, ovat aina nukkuneet omassa sängyssään kumpikin, mä en saa nukuttua jos joku pyörii vieressä, riittää kun ukko sekoilee siinä unissaan :)
Kovasti on alkanut vauva ja synnytys pyöriin mielessä, tuskin maltan oottaa et millanen ihanuus sieltä tulee! viitisen viikkoa laskettuun ja sit jos ja kun menee ainakin viikon yli niin kuus viikkoo pitäs jaksaa oottaa!!
Tuuli
Wau, mikä pino viikonlopusta! Hyvä me! =)
Rakentamisesta on ollut puhetta. Me asutaan rivitalokaksiossa ja odotetaan että mun appivanhemmat löytäis pienemmän asunnon ja me saatais muuttaa niitten omakotitaloon. Mutta koska tämä on ajankohtaista, sitä ei tiedä kukaan. Toivottavasti ens vuonna. Siihen taloon pitää tietenkin tehdä remppaa, että siitä tulee omannäköinen. Mutta sais edes aloittaa suunnittelun... Huoh!
Oma vointi edelleen hyvä. Vessassa saan ravata kerran yössä ja sen jälkeen en meinaa millään nukahtaa uudestaan. Ärsyttävää.
Vauvan on tarkoitus nukkua pinniksessä meidän makkarissa. Ite oon kova pyörimään yöllä joten pelkään että käännyn vauvan päälle jos hän nukkuu meidän sängyssä. Tai jos nukkuu niin minä en nuku.. =)
Nyt suihkuun...
rusina 32+4
Tuosta nukkumisesta: Meillä ollaan niin sikeäunisia että vauvan on turvallisinta nukkua omassa pinnasängyssään, meidän sängyn vieressä. En ole vielä päättänyt laitanko vauvan pinnasängyn meidän sängyn sivuvaunuksi, siis siten että vauvalla on kuitenkin se oma tila mihin isi ja äiti ei mahdu kierähtämään unissaan...
Pinnasängyssä on laskettava laita että se olisi mahd. toteuttaa noin.
Ja sitten kun tuo esikoinen tuppaa aina silloin tällöin valtaamaan vanhempiensa sängystä palasen :) Meilläkin vain 120cm sänky...(haaveilee isommasta).
Ah, en ehtinytkään kaikkea...
Esikoinen kutsuu :)
Swehina rv 34+1
Tuli käytyä yllättävän nopsaan neuvolassa, vaikka yleensä siellä vierähtää hyvinkin reilu puoli tuntia. Ja meidän vanha terkka oli vielä palannut vuorotteluvapaaltaan, ja silti olin sisällä vain 20min. Yllätyin!
Mutta kaikki oli ok, pissa puhdas, hemppa 111 (ihmekös jos väsyttää), rr 107/76, sf 28 ja painoa huikeat 75,5. Lähtöpaino oli jotain 59kg:n pintaan, kun just sain edelliset raskauskilot pois... Että on tullut! Ja pituutta ei mulla ole kuin 157,5cm.
Vauva on tosi alhaalla, liitoskivut ja kohdun kannattimien kivut vaivaa aika lailla, samoin kuin nälkä nyt! Jokohan makaronit olis kypsiä et pääsis syömään?? Eipä tällä kertaa muuta...
JaaSa ja Jumbsu 33+1
Meillä ovat nukkuneet ensin äippäpakkauksen laatikossa pinnasängyssä parisängyn vieressä. Oon pompannu heti pystyyn ettei muute herää ja mulla on ollu mainio tuuri et useimmiten vauvat ovat nukahtaneet heti takaisin. Imetyksen loputtua n 1/2 -v yleensä olen siirtänyt sänkyä eri huoneeseen ja hyvin ovat nukkuneet.
Nyt nuorimmainen siirtyi melko aikasin isoveljen kans samaan huoneeseen. Ja nyt ollu kerrossänyssä kohta 1/2 vuotta ainakin. On nyt 3-v.
Me ollaan oltu ehdottomia ettei meidän viereen tullakeskellä yötä, mutta se on aina jokaisen perheen oma asia.
Samoin nukuttamisessa ollaan aika tiukkoja nipoja. Hammaspesut ja pieni unisatu sit suukot ja nukkuun.
Hyvin on menny kaikilla kolmella nukkumiset.
Me vaan ollaan niin nukkuvaista sakkia kaikki et sopii meille.
Tietty nyt tulee joku yöhuutaja kun näin kehuskelen.
Kaikki tekee varmaan niin kun parhaalta tuntuu!
täällä on aamu mennyt bb merkeissä. tilasin 5 vuorokautta. olipahan suuri mullistus talossa :D hehee.. pinoo kattelin vain päällisin puolin, illemmalla lukee sit oikee kunnolla..
vauvalle on pinnis ja se sijotetaan makkariin. omaa huonetta vauvalle tuskin tulee. sit jos tulee lisää lapsosia niin sit opettaa uuden vauvan ja tän nyt tulevan omaan huoneeseen. tai en tiiä. ei olla ihmeemmin ees pohdittu, oli jotenki selvää et vauva tulee meijän kaa samaan huoneeseen.
veljen vaimo teki lauantaina ihan sika hyvää kaalilaatikkoa, vois ite koittaa tehä perässä, jos vaikka onnistuis..
nyt sitä bb:tä :)
ootellaan 35+3
Eka VAUVAN NUKKUMINEN: Meillä ei ennen esikoisen syntymää tehty mitään periaatepäätöksiä suuntaan tai toiseen, eikä tehdä nytkään. Tilanteen mukaan mennään. Pinnasänky on hankittuna ja siinä vauva saa nukkua, jos niin tykkää. Jos taas tykkää nukkua enemmän mamman kainalossa, niin nukkukoon siinä :) Sen olen lähipiiriä seuratessani oppinut, että niin äidit (ja isät myös...) kuin vauvatkin on erilaisia. Jotkut vauvat nukkuu parhaiten omassa sängyssä omassa rauhassa, jotkut taas vaatii sitä läheisyyttä myös yöllä. Enkä usko siihen hetkeäkään, että vanhemmat saisi opetettua jollain ihmeen konstilla läheisyyttä kaipaavan vauvan omaan pinnasänkyyn omaan huoneeseen.
Viime yön nukuin äärettömän hyvin, ihanaa! Ja siitä väsymyksestä momentille ja muillekin, täälläkin väsyttää... Mutta mua on kyllä väsyttänyt ihan koko raskauden ajan, ei siis mitään keskiraskauden kukoistavuutta ollut havaittavissa missään vaiheessa! Ja tuo päivän väsymys ei liity edes mitenkään yön uniin, aina väsyttää... Ja nukahdan ihan varmasti mihin kellon aikaan tahansa, jos vain makuulle menen!
Pakkailin tuossa juuri vauvalle kotiutumisvaatteet :) Ja itselle myös... Pieniä hankintoja pitää vielä tehdä, mutta aika hyvin on meillä homma hanskassa. Harsoja pitäisi vielä jonkin verran hankkia, niiden määrä on pienentynyt huomattavasti verrattuna siihen pinoon, mikä esikoisella oli! Tiedä sitten, mitä rakkaat siskot niille on tehneet :)
Huomenna lääkärineuvola... Olispas jo jotain tuolla tapahtunut... Vaan turha toive taitaa olla. Välillä kyllä tympii tää supistelu, siis että haittaa ja häiritsee elämistä, mutta mitään ei kumminkaan tee alakerrassa!! Ja vielä 4 viikkoa tätä saa jaksaa.
Mutta mukavaa viikkoa kaikille!
Marrastoive rv 36+1
NUKKUMISTA: Esikoinen laitettiin ihan omaan huoneeseensa heti pinnikseen heti. Vauva piti sellaista örinääkin yöllä, etten saanut samassa huoneessa unta. Nämä kaksoset laitetaan aluksi samaan pinnikseen meidän makuuhuoneeseen, jotta imettäminen sujuisi vähän jouhevammin. Tosin jos örinät on samaa luokkaa, täytyy varmaan siirtää pojat omaan huoneeseen. Mitään perhepetiä en vois kuvitellakaan - tekee tiukkaa nukkua miehenkin vieressä, vaikka sängyllä on leveyttä 180cm (kapeammassa oli jo tosi tuskaa, viime kesänä saimme tämän uuden sängyn).
Väsymystä pukkaa täälläkin. Ekassa ei ollut loppuraskauden väsymystä, mutta nyt tuntuu, että voisin vain nukkua tai ainakin maata sängyssä 24/7. Toisaalta varmaan sekin vaikuttaa, että joudun ramppaamaan tunnin-kahden välein vessassa kaikki yöt.
Rh- olen minäkin. Onkohan nyt 1 tai 2 koetta otettu, ja vielä viimeinen on rv36. Eipä ole ihmeempiä ilmennyt.
Olikohan muita vastattavia...
Alia ja pikkuoravat rv35+0(!)
Olen samaa mieltä, että tilanteen mukaan ja kukin perhe tavallaan. Jokainen itse tietää, mikä parasta vauvalleen ja perheelleen =) Meillä tosiaan on vauvat laitettu heti pinnikseen ja niin nytkin. Jos jostain syystä tämä vauva ei siellä viihtyisi, niin sitten keksitään jotain muuta. Esikoinen nukkui pinniksessä jonkin aikaa meidän sängyssä kiinni. Kakkonen ei, kun ei enää sänky viereen mahtunut (joku oli uudelleensisustanut). Mutta vaikka onkin ollut *huono nukkumaan*, niin on aina nukahtanut omaan sänkyynsä eikä ole tarvinnut sikäli niin tiukkaa läheisyyttä. Jostain syystä vain on ollut (ja on) herkkäunisempi. Tullut äitiinsä =P Ja tämä äiti on aina pompannut melko nopiaan vauvaa lohduttamaan. Mies kun ei herää kuin sängyn kääntämällä... Sitten tosiaan kun ovat isompaan sänkyyn siirtyneet, ovat samalla siirtyneet myös omaan huoneeseen. Aluksi päikkäreiden kautta. Hyvin on mennyt. Nyt 3v esikoinen on nukkunut kerrossängyn alasängyssä yli puoli vuotta ja kakkonenkin samassa huoneessa jo viisi kuukautta. Jos milloin johonkin yöllä heräävät, käyn hetkeksi esikoisen viereen häntä paijaamaan ja kakkoselle riittää hetki sylissä (usein haluaa vettä) tai vain pieni silitys. Meillä on myös *ehdoton* kielto tulla yöllä viereen, mutta sitten aamusta saa tulla. Ihan jo unirauhan vuoksi (kaikki kovia pyörimään). Hyvin on meille sopinut ja toiminut =)
Minä sain myös jokin aika sitten pakattua vauvalle kassin valmiiksi. Itselleni olen joitakin tavaroita jo varannut, mutta en vielä pakannut. Jotain pitää vielä hommata. Ja loput sitten, kun lähtö tulee. Samalla hetkellä mahdollisesti pakataan myös isommille kassi mukaan, jos jonnekin hoitoon menevät eikä hoitaja tule meille kotiin. Meillä tuo hoito on sovittu niin, että soittelen sitten H-hetkellä vanhempani ja veljeni läpi, kuka voi pojat silloin huoltaa. Kaikki ovat tavallaan *valmiudessa* omien suunnitelmiensa mukaan. Ja sekin on henkisesti mietitty, että mieskin voi jäädä kotiin poikien kanssa, jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole...
Supistuksia on täälläkin tosiaan enenevässä määrin. Oikeastaan koko ajan. Välillä jopa vähän kivuliaitakin. Mutta mitään säännöllisyyttä ei niissä niin ole, että kellottaisin. Edelleenkin odotan vain niitä ihan todella kipeitä suppareita, sillä aikaisempien kokemuksien perusteella uskon, että sitten on syytä lähteä.
Väsymystäkin on, välillä paljon ja välillä tosi paljon. Mutta lasten kanssa on vain mentävä... Yritän otta pienet päiväunet, mutta aina se ei onnistu. Vaikka omatunto soimaakin tästä *lasikottelusta*, niin yritän muistaa, että pian ei ole aikaa hengähtää tämänkään vertaa. Kaikki ajallaan!
TalviSalama + Tiitiäinen 35+4
Täällä asuntokuumeeinen äiti, ja muuten vain kuumeinen kuopus. Että kuumetta jos jonkinmoista! Omakotitaloa ollaan katteltu ja saas nähdä- lähellä ollaan ;). Nyt paritalo, missä ei kyllä mitään vikaa, mutta haaveissa ollut se talo kuitenkin... Ehkä se pesänrakentamisvietti vielä kovimmillaan..
Nukkumisesta. Toivoa sopii että nukkuu! Meillä esikoinen ei juuri nukkunut pitkiä pätkiä- ja on edelleen vähäuninen. Kuopus onneksi parmpi uninen, joten ootellaan mielenkiinnolla kolmosen lahjoja- jospa tulisi äitiin ja rakastaisi kun saa nukkua? Mutta tämä kuopus siirrettiin puolivuotiaana omaan huoneeseen, koska alkoi silloin nukkumaan syömättä yönsä. Esikoinen (4-v) tulee edelleen väliin lähes joka yö,joten ihan erilaisia ovat nukkumisen kanssa. Mutta alkuun pinnis sängyn vieressä ja sieltä nostan syömään ja takas (jos ei nukahdettu kumpikin)
Navan pullahtamisesta oli joskus puhetta- mulla on sellanen melkein kaksi senttiä suuntaansa pihalla tuo kauhistus. Mutta se onkin raskauksien myötä paljastunut tyräksi- joka sitten sektion yhteydessä yritetään pistää kuntoon. Mutta on aika huvittavan näköinen. Ei voi edes puhua että olisi vain pullahtanut- suorastaan työntyy ensin näkyviin nurkan takaa ;P
Väsymys ei periksi anna- ja tuo omatunto on kovilla myös täällä päin. Kun lapset tuntuu jäävän välistä niin huomiotta että! Kun tahtoo leikkiä, tahtoo askarrella jne. Ja kun äiti ei jaksa. Mutta kyllä nuo rakkautta silti saavat, tiuskimisen välistä.. On se kovaa yrittää olla hyvä äiti!
Vitamiineista sopii kyllä Rapusen mun puolesta kirjoitella, en ole muutenkaan nettitekstistä loukkaantuvaa tyyppiä =). Siinä kun monesti tulee ilmaistua asia ehkä hiukan tökösti- syylistyn siihen itse monesti. Meitä kun on moneen junaan.
Nyt tiskikoneen kimppuun..
Rv nyt siis 34+0.
-perätila, ensi viikolla uusi neuvola sen vuoksi. Jos vauva edelleen istuu, niin lähete polille.
- Sydänäänet: Selällään ollessani, vauvan sydän löi epätasaisesti. Lisälyöntejä tuli niin, että maallikkokin kuuli. Olin ihan huolesta sanaton. Kyljeltään niitä ei enää (kai) kuulunut. Onko muilla tällaisia? Minulla neljäs raskaus, eikä moista aiemmin ole tullut vastaa. *murehtii*
-Omaa painoa tullut reilut 700 grammaa per viikko lisää. Kivaa =(
Siinäpä ne. Ja minun oma äiti joutui aamulla sairaalaan, kun oli alkanut höpöttämään ihan omiaan ja oli muistamaton. Tähän mennessä ihan terve nainen. Sitä olen nyt täällä itkenyt ja kaikki huolestuttaa. Mies tietty tulee kotiin vasta perjantaina, niin tuntuu että nyt on liikaa kestettävää....
Saaga
mies lähti taas matkoilleen ja lapset hoitoon. tänään ajattelin laitella pikkasen vaatekaappia vauvalle. onnistuin eilen sitten hajottamaan poikienkin vaatekaapin.
oletteko miettineet vauvojen nukkumista- nyt kun monet ovat jo pinnikset koonneet? oletteko perhepeti-ihmisiä, omaan huoneeseen vai millaisin miettein liikkeellä?
mua hieman mietityttää että mites uuden vauvan kanssa kun tuo meidän 2v tunkee joka yö viereen aamuyöstä. ja haluaa nimenomaan olla minun ja miehen välissä. pojat siis käyvät nukkumaan omiin sänkyihinsä mutta nuorempi hipsii aina meidän väliin. vauvan kanssa yöimetykset ovat ainakin ennen menneet niin että pinnis on meidän sängyn vieressä, mutta jostain kumman syystä on aina lapsi jäänyt imetyksillä viereen. mitenkähän sitten nyt vauvan kanssa. meillä on kyllä yksi runkopatjasänky vielä tuossa parisängyn vieressä, että pitäs meidän varmaan mahtua, mutta saattaa olla taist tulossa että kuka nukkuu ja missä.
raksaihmisille voimia! me miehen kanssa joskus mietittiin että aletaanko rakentamaan ja tultiin siihen tulokseen että varmasti erottas jos alettais rakentaa. sen verran parisuhteelle tuo rakentaminen tuntuu käyneen kaikilla tutuilla, että ei uskallettu. ostettiin sitten vanha talo kun sopiva osui kohdalle.
napaa: maha on taas vaihteeksi sekaisin ja supistusten kanssa menee hermo, mutta ei auta itku näillä markkinoilla. on tosi vanha ja kömpelö olo ja hermo pinnassa.
jatkuu päivemmällä, nyt aamupalaa
mom rv34+3