Kissanomistajat, apua
Paljonko teillä menee rahaa suunnilleen kuukaudessa kissan laadukkaaseen ruokaan? (En tarkoita mitään markettikamaa) jos kissaa alkaa jo nuorena totuttamaan kuljettamiseen (auto, juna. max 2h kerrallaan menopaluu kerran kuussa) onko todennäköistä, että se tottuu siihen eikä kärsi sen takia?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 20:42"]
Meillä 3 kissaa jotka saavat aamulla ja illalla noin 70g lihaa/laadukasta säilykelihaa yhteensä. Lisäksi aina on kuivaruokaa tarjolla. Power of nature kuivaruoka on laadukasta, lihaprosentti on about 80% ja se ei sisällä ollenkaan viljoja. Lihana on tarjolla maukas pakastelihaa, yleensä naudan jauhelihaa ja lisäksi jonkun eläimen sisäelimiä. Purkkiruokana lifecat naturale. Meillä menee ruokiin noin 30e kuukaudessa.
[/quote]
eli kissat eivät yleensä ole niin syöppöjä, että kuivaruokaa voi aina olla tarjolla? Ap
[/quote]
Ei ainakaan meillä. Kissat käyvät pitkin päivää ohimennen ottamassa pari raksua. Siinä mielessä olen onnekas että kissat osaavat itse säädellä syömisiään, jotku kissat ahmii niin kauan kunnes kuppi on tyhjä.
Jos kissa ahmii, voi hankkia sellaisen ruokakupin mistä ruokaa ei saa helposti=kissa ei pysty ahmimaan.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 20:42"]
Meillä 3 kissaa jotka saavat aamulla ja illalla noin 70g lihaa/laadukasta säilykelihaa yhteensä. Lisäksi aina on kuivaruokaa tarjolla. Power of nature kuivaruoka on laadukasta, lihaprosentti on about 80% ja se ei sisällä ollenkaan viljoja. Lihana on tarjolla maukas pakastelihaa, yleensä naudan jauhelihaa ja lisäksi jonkun eläimen sisäelimiä. Purkkiruokana lifecat naturale. Meillä menee ruokiin noin 30e kuukaudessa.
[/quote]
eli kissat eivät yleensä ole niin syöppöjä, että kuivaruokaa voi aina olla tarjolla? Ap
[/quote]
En ole tuo ylempi, mutta mielestäni kuivaruokaa voi olla aina tarjolla koska kissa säätelee syömistään toisin kuin koira. Tosin, esim sterilisointi vaikuttaa niin, että kissa lihoo herkemmin. Itse en kissaani sterilisoisi.
Mutta näet asian sitten kun kissa on kasvanut aikuiseksi, jos kissa on sopusuhtainen, voi kuivaruokaa olla aina tarjolla. Kissaa ei ikinä saa pitää ilman ruokaa yli 24 h. Jos kissa lihoo liikaa niin juttelisin eläinlääkärin kanssa laihduttamisesta.
Pennut syö sitten tosi paljon ja ne tarvitsee monta kertaa ruokaa päivässä.
En anna enää kissalleni kuivamuonaa, tulehdukset loppuivat! Ja kyseessä oli laadukas eläinlääkärin suosittelema ruoka. Kissat syö nyt pelkkää raakaruokaa. Mush raakapullat maksaa n7e ja olisko pussissa joku 40 pullaa. Toinen kissa syö 3 ja toinen 4 päivässä. Silloin tällöin annan sydäntä ja maksaa. Pakastan jääpalarasiaan niistä pieniä paloja. Halpaakin on!
Meidän kissat eivät ole voineet hyvin Canaganilla, Applawsilla tai Powerilla. Paska haisee potenssiin sata, virtsa haisee kitkerälle ja kissat lihoivat muutamassa kuukaudessa selvästi. Meillä on pakosta jouduttu nyt siirtymään RC:n Veterinary diet GIMC ruokaan ja jatkosuunnitelmia tehdään eläinlääkärin kanssa kun saadaan tilanne normalisoitumaan. Märkäruoka on nyt kiellettyjen listalla, tuoretta lihaa annetaan makupaloina. Juomavesiasiasta olen tehnyt kokeiluja. Tarjolla on vettä löylyämpärissä (seisonutta), juoma-automaatissa (suodattuu koko ajan), tuoreena tavallisessa vesikupissa. Kuitenkin paras paikka juomailuun on selvästi tiskiallas. Toisena se automaatti, kolmantena löylyämpäri ja viimeisenä se raikas vesi tavallisessa kupissa.
Meidän kissat ovat pikku pennusta alkaen reissanneet. Junalla, autolla, bussilla, ilman ongelmia. Asun kahdella paikkakunnalla, joten reissaamista tulee paikkakuntien välillä kahdesti viikossa.
Mulla on kuivaruokaa aina tarjolla, ja märkäruokaa annan aamuin illoin. Raakaruoka kokeiltu, ei uppoa. Muutenkin kissoilla tosi erilainen maku, meni kauan ennen kuin löysin ruoat, jotka uppoaa molemmille. Olisi liian vaikeaa pitää yllä eri ruokia...
Mun kissat kulkee autossa max 5 tuntia. Molemmat hipihiljaa, joskus raivohuutoa:D Toinen on muutaman kerran pissannut koppaan, sitä varten pidän nykyisin muovia kopan alla ja koppaan huopa tms, jonka voi sit heittää pois/pestä. Eihän se kivaa kissoille ole, mit mökillä viihtyvät hyvin kuitenkin:)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 19:47"]Paljonko teillä menee rahaa suunnilleen kuukaudessa kissan laadukkaaseen ruokaan? (En tarkoita mitään markettikamaa) jos kissaa alkaa jo nuorena totuttamaan kuljettamiseen (auto, juna. max 2h kerrallaan menopaluu kerran kuussa) onko todennäköistä, että se tottuu siihen eikä kärsi sen takia?
[/quote]
Mun kissa tottui autolla ajeluun nopeasti.. täyty vaan muistaa ottaa vaihto viltti mukaan matkalle jos sattuu pissat tulemaan matkan varrella.
Raksu pussi mulla kestää n. 2-2.5 kk. Ostan siis mustista ja minnistä royal canin 2 kg pussin. Raksuja on siis aina tarjolla. Liha ruokaa annan myös. Annan hänelle rypsipossua (vihreä paketti) jota saa kaikista ruokakaupoista eli lihahyllyltä löytyy. Sit palottelen lihat ja teen sellasia annoksia ja pakastan ne. Yhdestä paketista tulee n. 7 annosta. Annoksia annan päivässä noin 2-4. Riippuu ihan miten on koulua ja töitä et miten ehtii. Siksi raksuja aina kupissa lattialla. Lihan joukkoon laitan myös kissojen tonnikalaa :) kyllä maistuu. Joka päivä annan kissalle illalla herkkuihin. Olen myös ostanu vitamineja ja muita herkkunappeja. Aika vähän menee kk rahaa kissan ruokaan :)
Juomapaikkoja kannattaa olla useampi ympäriasuntoa kissan kulkureittien varrella. Meillä kahdella kissalla viisi vesiastiaa. Ja erilaisia, lasisia, isoja ja pienempiä. Hyvin juovat.
Ruoka eläinlääkäriltä ostettuna (kuiva- ja märkä) 70-100€/kk.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 21:03"]
En anna enää kissalleni kuivamuonaa, tulehdukset loppuivat! Ja kyseessä oli laadukas eläinlääkärin suosittelema ruoka. Kissat syö nyt pelkkää raakaruokaa. Mush raakapullat maksaa n7e ja olisko pussissa joku 40 pullaa. Toinen kissa syö 3 ja toinen 4 päivässä. Silloin tällöin annan sydäntä ja maksaa. Pakastan jääpalarasiaan niistä pieniä paloja. Halpaakin on!
[/quote]
Eläinlääkärit eivät kyllä aina suosittele niitä hyviä ruokia.....sori vaan...
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 19:47"]Paljonko teillä menee rahaa suunnilleen kuukaudessa kissan laadukkaaseen ruokaan? (En tarkoita mitään markettikamaa) jos kissaa alkaa jo nuorena totuttamaan kuljettamiseen (auto, juna. max 2h kerrallaan menopaluu kerran kuussa) onko todennäköistä, että se tottuu siihen eikä kärsi sen takia? [/quote] Mun kissa tottui autolla ajeluun nopeasti.. täyty vaan muistaa ottaa vaihto viltti mukaan matkalle jos sattuu pissat tulemaan matkan varrella. Raksu pussi mulla kestää n. 2-2.5 kk. Ostan siis mustista ja minnistä royal canin 2 kg pussin. Raksuja on siis aina tarjolla. Liha ruokaa annan myös. Annan hänelle rypsipossua (vihreä paketti) jota saa kaikista ruokakaupoista eli lihahyllyltä löytyy. Sit palottelen lihat ja teen sellasia annoksia ja pakastan ne. Yhdestä paketista tulee n. 7 annosta. Annoksia annan päivässä noin 2-4. Riippuu ihan miten on koulua ja töitä et miten ehtii. Siksi raksuja aina kupissa lattialla. Lihan joukkoon laitan myös kissojen tonnikalaa :) kyllä maistuu. Joka päivä annan kissalle illalla herkkuihin. Olen myös ostanu vitamineja ja muita herkkunappeja. Aika vähän menee kk rahaa kissan ruokaan :)
[/quote]
Royal Canin on huonolaatuista ruokaa, ap etsi nimenonmaan lihapitoista, kissoille terveellistä ruokaa. Ei mitään viljamössöä.
Meidän kissat eivät ole voineet hyvin Canaganilla, Applawsilla tai Powerilla. Paska haisee potenssiin sata, virtsa haisee kitkerälle ja kissat lihoivat muutamassa kuukaudessa selvästi. Meillä on pakosta jouduttu nyt siirtymään RC:n Veterinary diet GIMC ruokaan ja jatkosuunnitelmia tehdään eläinlääkärin kanssa kun saadaan tilanne normalisoitumaan. Märkäruoka on nyt kiellettyjen listalla, tuoretta lihaa annetaan makupaloina. Juomavesiasiasta olen tehnyt kokeiluja. Tarjolla on vettä löylyämpärissä (seisonutta), juoma-automaatissa (suodattuu koko ajan), tuoreena tavallisessa vesikupissa. Kuitenkin paras paikka juomailuun on selvästi tiskiallas. Toisena se automaatti, kolmantena löylyämpäri ja viimeisenä se raikas vesi tavallisessa kupissa.
Meidän kissat ovat pikku pennusta alkaen reissanneet. Junalla, autolla, bussilla, ilman ongelmia. Asun kahdella paikkakunnalla, joten reissaamista tulee paikkakuntien välillä kahdesti viikossa.
[/quote]
Kokeile Thriveä :)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 21:33"]
[/quote]
Kokeile Thriveä :)
[/quote]
tai brit carea.
Riittävän iso kuljetuskoppa kissoille. Jos alkaa näyttää siltä, että kissalla on hätä niin muoviastia valmiiksi täytettynä kissanhiekalla kopan sisälle. Kissa ei varmasti pissaa tai kakkaa koppaan kuin äärimmäisessä hädässä.
Mitä hiekkaa muuten käytätte?
Juuri eilen annoin kissoille pussin royal caninin pussiruokaa kun olin niitä anopilta saanut. Kissat söi koko satsin, ja vähän ajan päästä tuli kolli valittamaan nälkää (yleensä kissat ei ole vailla lisää ruokaa) ja annettiin toinen satsi ruokaa (lifecat purkki). Kaikki tulivat syömään uudestaan ja kaikki meni.
Royal caninin laadusta kertonee pussin teksti:paloja kastikkeessa. Minkä paloja? Ei selvinnyt etiketistä. Mitä lie generistä paskaa, jota kissan pitäisi syödä 200g ettei jää nälkä.
T. Se jolla 3 kissaa
Voi myös pitää pikku paaston ennen matkaa niin maha ei mene sekaisin niin herkästi.
Minä ostan zooplussasta kuivaruuat, joissa ei ole viljaa, kissa syö niitä vähemmän kuin markettiraksuja. Menee ehkä parikymppiä kuussa, ja puoli purkkia märkäruokaa päivässä eli siihen n. 50 s/päivä. Tykkää kaikista Whiskaseista ja Lidl:n pinkistä Opticatista.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 21:38"]
Voi myös pitää pikku paaston ennen matkaa niin maha ei mene sekaisin niin herkästi.
[/quote]
Kissaa ei pitäisi paastottaa. Yli 24 h syömättämyys on kissalle vaarallista.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 20:30"]Itse luin jostain, että märkäruoka olisi sikäli parempaa, että se on kosteampaa, niin kissa saa siitä nesteitä, kun kissat on aika huonoja juomaan. [/quote] monesti kissat tykkäävät vähän seisoneesta vedestä ja kissan vesiastia ei saisi olla ruokakupin vieressä. Usein kissa juokin lavuaarista tai suihkun lattialta. Itse annan kahdelle kissalleni vapaasti kuivaruokaa ja 3 kertaa päivässä märkä- tai raakaruokaa. Pieniä määriä tietty. Toinen on leikattu maatiaiskolli 10-v. Ja toinen rotukissa naaras 3-v.
[/quote]
Kissalle pitää tarjota raikasta vettä!! ei seisonutta.
[/quote]
Mutta entäs, kun se seissyt vesi kelpaa paremmin? Meillä on useampi kissa ja jotta kaikki joisivat, pidän yhdessä vesiastiassa aina raikasta vettä ja kahdessa vesi saa seistä päivän. Näin toimien saan kaikki kissat juomaan.
Olen myös kerännyt sadevettä isoon astiaan. Se kelpaa kaikkein parhaiten, vaikka seisookin kannellisessa astiassa useamman päivän.
Vanhin, ulkoileva kissamme juo mieluiten todella seissyttä sadevettä.
Ovatko kissamme jotenkin poikkeuksellisia tämän asian suhteen?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 20:30"]Itse luin jostain, että märkäruoka olisi sikäli parempaa, että se on kosteampaa, niin kissa saa siitä nesteitä, kun kissat on aika huonoja juomaan. [/quote] monesti kissat tykkäävät vähän seisoneesta vedestä ja kissan vesiastia ei saisi olla ruokakupin vieressä. Usein kissa juokin lavuaarista tai suihkun lattialta. Itse annan kahdelle kissalleni vapaasti kuivaruokaa ja 3 kertaa päivässä märkä- tai raakaruokaa. Pieniä määriä tietty. Toinen on leikattu maatiaiskolli 10-v. Ja toinen rotukissa naaras 3-v.
[/quote]
[/quote]
Mutta entäs, kun se seissyt vesi kelpaa paremmin? Meillä on useampi kissa ja jotta kaikki joisivat, pidän yhdessä vesiastiassa aina raikasta vettä ja kahdessa vesi saa seistä päivän. Näin toimien saan kaikki kissat juomaan.
Olen myös kerännyt sadevettä isoon astiaan. Se kelpaa kaikkein parhaiten, vaikka seisookin kannellisessa astiassa useamman päivän.
Vanhin, ulkoileva kissamme juo mieluiten todella seissyttä sadevettä.
Ovatko kissamme jotenkin poikkeuksellisia tämän asian suhteen?
[/quote]
Ovat.
Kissamme ovat tykästyneet eniten mikrohiekkaan. Me oistajatkin tykkäämme siitä, pissa- ja kakkapaakut on helppo siivota pois roskikseen (ei saa laittaa wc-pönttöön!), eikä hiekka haise.
[/quote]