Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö itse missä ja mitä tekemässä 16-vuotiaasi on?

Vierailija
30.08.2015 |

Luin tuota surullista tapaturmaa koskevaa ketjua. En halunnut osallistua keskusteluun kunnioittaakseni  ennenaikaisesti lapsensa menettäneitä vanhempia.

Mietityttämään jäi muutama asia. Tietävätkö vanhemmat omien teiniensä menot ja tekemiset? Tuntevatko vanhemmat lastensa kaverit ja heidän vanhempansa? Sovitaanko yhdessä teinien menoja? Onko maalaisjärjellä toimiminen opetettu pienestä pitäen? 

En arvostele tai paheksu yhdenkään vanhemman kasvatusta tai toimintaa. Haluaisin asiallisia vastauksia ja kommentteja. Tiedättekö mitä teininne tekevät, kun eivät ole kotona?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:33"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:13"]

Tiedän. Nuorena mulla ei ollut isää, vain äiti joka oli usein juhlissa yms. Olin ison osan nuoruudestani yksin ja lapsena lapsenvahtien kanssa. Vaikka olisi ollut kivaa joskus viettää rauhallista iltaa äitini kanssa, en ole katkera tästä. Itse kuitenkin haluan olla lapselleni hyvä ja välittävä isä, vaikka joskus unohdan rajat. Tyttäreni tietää, että haluan vaan että hän on turvassa. Kertoo mulle asioistaan (kerto mulle ekasta poikaystävästään ennen kuin kertoi äidilleen, pyysi jopa apua). Tietenkin haluan, että tyttöni omaa mahd. hyvän elämän ilman pahoja kokemuksia, en voi estää KAIKKIA pahoja asioita. Maailma on julma, mutta vanhempien tehtävä on suojella lapsiaan. Eli siis, tiedän missä tyttäreni on, tunnen hänen kaverinsa ja hän aina kysyy ennen kuin lähtee, koska tietää että mä muuten murehdin.

[/quote]

Niin moni muukin vanhempi sanoo. Juttelin keväällä erään äidin kanssa, joka kertoi vähän samoin sanoin, että hänellä on tyttönsä kanssa luottamukselliset välit ja tietää, missä tyttö kulkee.

Oma tyttöni kertoi, että monena viikonloppuna tyttö on kännännyt ja paneskellut kännissä kotibileissä. Yksi aborttikin tehty. Ja kyllä, on yläkoulussa luokkansa kympin tyttö, kenestä kukaan ei uskoisi, mitä touhuaa viikonloppuisin.

[/quote]

Inhottavaa, että tyttäresi pettää toisen luottamuksen noin. 

Ei varmaankaan ollut tarkoitus, että asia leviää vanhempien keskuteen. 

[/quote]

Itse asiassa kertoi siksi, että pyysi minua kertomaan tytön äidille, että kaverille pistettäisiin rajat, kun oli huolissaan. Mutta kieltäydyin, koska tiedän, että kyseinen äiti tulee silmille ja ei usko. Kertokoot joku muu, minä en siihen ala.

Vierailija
22/33 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:30"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:25"]

Tiedän. Nuorena mulla ei ollut isää, vain äiti joka oli usein juhlissa yms. Olin ison osan nuoruudestani yksin ja lapsena lapsenvahtien kanssa. Vaikka olisi ollut kivaa joskus viettää rauhallista iltaa äitini kanssa, en ole katkera tästä. Itse kuitenkin haluan olla lapselleni hyvä ja välittävä isä, vaikka joskus unohdan rajat. Tyttäreni tietää, että haluan vaan että hän on turvassa. Kertoo mulle asioistaan (kerto mulle ekasta poikaystävästään ennen kuin kertoi äidilleen, pyysi jopa apua). Tietenkin haluan, että tyttöni omaa mahd. hyvän elämän ilman pahoja kokemuksia, en voi estää KAIKKIA pahoja asioita. Maailma on julma, mutta vanhempien tehtävä on suojella lapsiaan. Eli siis, tiedän missä tyttäreni on, tunnen hänen kaverinsa ja hän aina kysyy ennen kuin lähtee, koska tietää että mä muuten murehdin.

[/quote]

Niin moni muukin vanhempi sanoo. Juttelin keväällä erään äidin kanssa, joka kertoi vähän samoin sanoin, että hänellä on tyttönsä kanssa luottamukselliset välit ja tietää, missä tyttö kulkee.

Oma tyttöni kertoi, että monena viikonloppuna tyttö on kännännyt ja paneskellut kännissä kotibileissä. Yksi aborttikin tehty. Ja kyllä, on yläkoulussa luokkansa kympin tyttö, kenestä kukaan ei uskoisi, mitä touhuaa viikonloppuisin.

[/quote]

Aijaa. Ikävää, ettei lapsi ole voinut kertoa äidilleen tuosta. Meillä kyllä kerrotaan kaikki. Siis vaikeatkin asiat. Mutta joo, me ollaan ihan erilainen tapaus kuin tuo sinun tuttusi.

[/quote]

Niin moni vanhempi luulee. Oikeasti. Minullekin 4 lapsen äitinä ja jo mummona on tullut ylläreitä, kun lapset ovat aikuisina kertoneet, mitä tuli tehtyä, vaikka itse luotin heihin täydellisesti ja luulin tietäväni kaikki heidän tekemisensä.

[/quote]

Aika outoa, ettei joku voi uskoa että tyttäreni on luottamuksellinen. Siis ettehän edes tunne meitä, miksi jauhatte tuota, ettei voi luottaa? Nojoo, samapa se mulle on kun tunnen tyttäreni parhaiten.

[/quote]

Ehkä se on kokemus ja kaikki eivät ole yhtä naiveja, kuin sinä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:27"]

[/quote]

[/quote]

No joo ja tässä taas voi kirjoittajan oma tyttö liioitella, jos ei ko. tytöstä pidä. Mutta kun se oma lapsi on aina se luotettavin. Millä perusteella kirjoittaja tietää, että se ei kuitenkaan ole oma lapsi se, joka valehtelee? 

[/quote]

No itse asiassa tytöstä liikkuu kaveriporukassa niin paljon jo juttuja, että oma tyttö ei ole ainoa, joka on kuulteni puhunut hänen touhuistaan. Lisäksi tytöstä kiertää sormetuskuvia puhelimissa, mitkä on itse laittanut itsestään.

Ja kyllä, äiti on sitä mieltä, että heillä on kympin tyttären kanssa luottamukselliset välit

[/quote]

Olette ällöttäviä, sinä ja tyttäresi. Sävy on todella vastenmielinen. 

Oletko varma, että tiedät kaiken omasta tyttärestäsi. Olet kolunnut ask.fm ja muut...

Vierailija
24/33 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tosi kiltti teini, hyvä koulussa ja tunnollinen. Äidin kanssa todella hyvät välit, samoin isän. Silti tehtiin välillä kavereiden kanssa kaikenlaista, ei mitään hirveyksiä, mutta juttuja, joista ei ihan kaikkea vanhemmille kerrottu. Esim. tollainen mäen lasku.. en olisi välttämättä mennyt kertomaan, koska se ei teinin mielestä tuskin kummoinen juttu olis edes ollut.

Vierailija
25/33 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:39"]

Itse olin tosi kiltti teini, hyvä koulussa ja tunnollinen. Äidin kanssa todella hyvät välit, samoin isän. Silti tehtiin välillä kavereiden kanssa kaikenlaista, ei mitään hirveyksiä, mutta juttuja, joista ei ihan kaikkea vanhemmille kerrottu. Esim. tollainen mäen lasku.. en olisi välttämättä mennyt kertomaan, koska se ei teinin mielestä tuskin kummoinen juttu olis edes ollut.

[/quote]

Tosiaan, kuka kertoo vanhemmilleen kaikki. Itse olin tosi kiltti ja ujo ja nössö. Äidin kanssa oltiin todella hyvissä väleissä. Mutta kun murrosikä tuli, niin ei todellakaan tullut kaikkea kerrottua äidille. Se oli sitä itsenäistymistä, ettei heti juostu kertomaan jokaista asiaa mammalle. Pikkujuttuja ne toki oli, mutta silti. Eka pusu, eka seksikerta, kun kokeilin tupakkaa ja oksensin, kun tuli siitä niin huono olo. Kun olin eka kertaa poikaystävän luona yötä, vaikka sanoin olleeni kaverilla. Kun oltiin kesätöissä mansikoita poimimassa, ihastuin tilan poikaan ja harrastettiin seksiä ja kuinka pelotti onko HIV. Tauti oli just tullut Suomeen ja nuorena sitä pelkäsi ihan hullun lailla, kun ei tietoa oikein ollut. Salaa kävin testeissä.

Kaikkea pientä. Eipä olisi varmaan tullut edes kerrottua jostain mäenlaskusta, jos siitä olisi selvinnyt hengissä.

Vierailija
26/33 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän missä mun 17v ja 15v pojat ovat. MUTTA kun heidän sisarensa oli 15-16, en juuri koskaan voinut olla satavarma että on siellä missä lupasi olla. Vietti melko raivokkaan murrosiän ja kaikesta vahtimisesta huolimatta joskus onnistui sumuttamaan meitä vanhempia. Vahtiminen johtui juuri lukuisista luottamuksen pettämisistä ja hölmöilyistä. Lastensuojelukin oli kuviossa mukana mutta tutkimisen jälkeen viranomainen tuli siihen tulokseen että kodin huolenpito on vahva eikä toimenpiteitä tarvita. Monet kerrat lähdin etsimään yömyöhällä kun ei tullut kotiin sovittuun aikaan eikä vastannut puhelimeen (mulla on varmaan hirveän natsimutsin maine vieläkin)

Luojan kiitos, mitään pahaa ei tapahtunut ja tyttö järkiintyi aikanaan. Pääsi ylioppilaaksi hyvin paperein ja jatkaa yliopistossa, seurustelee fiksun pojan kanssa ja käyttää alkoholia järkevästi, tunnen kaveripiirin. Uskon että pärjää elämässään ihan kivasti.

Vierailija
27/33 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:37"]

[/quote]

[/quote]

No joo ja tässä taas voi kirjoittajan oma tyttö liioitella, jos ei ko. tytöstä pidä. Mutta kun se oma lapsi on aina se luotettavin. Millä perusteella kirjoittaja tietää, että se ei kuitenkaan ole oma lapsi se, joka valehtelee? 

[/quote]

No itse asiassa tytöstä liikkuu kaveriporukassa niin paljon jo juttuja, että oma tyttö ei ole ainoa, joka on kuulteni puhunut hänen touhuistaan. Lisäksi tytöstä kiertää sormetuskuvia puhelimissa, mitkä on itse laittanut itsestään.

Ja kyllä, äiti on sitä mieltä, että heillä on kympin tyttären kanssa luottamukselliset välit

[/quote]

Oletko varma, että tiedät kaiken omasta tyttärestäsi. Olet kolunnut ask.fm ja muut...

[/quote]

En ole väittänyt tietäväni omasta tytöstäni kaikkea ja ei ole tarvetta tietääkään. Jossain vaiheessa lapset tulevat ikään, milloin ei kerrota äidille enää kaikkea. Mutta hän tietää, että jos apua tarvitsee, saa sitä kotoa. Minä olen turvaverkko, jos jotain sattuu. Harmi, kun kaikille ei niin ole, kun on äitejä, jotka silmät sokeina kehuvat, että hänen tyttönsä on kympin oppilas ja ei tee mitään ja hän kyllä tietää, missä tyttö on, kun se on niin hyvin kasvatettu. Realismi on siksi hyväksi, että lapsella on joku, keneltä uskaltaa pyytää apua, jos töpeksii.

Vierailija
28/33 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Kiitokset asiallisista kommenteista ja oman elämänne avaamisesta!

Itse neljän teinin äitinä olen useinkin huolissani lapsistani. Luotan tietenkin heihin ja uskon, että ovat siellä missä sanovat olevansa. 

Mutta voinko olla varma asiasta? En ja en.

Aloituksessani mainitsemaani maalaisjärjenkäyttöä olen yrittänyt opettaa. Lasteni kaverit ja heidän vanhempansa tunnen, mutta silti mieltäni kalvaa epävarmuus.

Minulla on kolme teini-ikäistä (16,15 ja 13) sekä kaksi esiteiniä (10-vuotiaat kaksoset), joten murehtimista riittää. Siksikin haluaisin tietää, miten muut vanhemmat (edelleen ilman tuomitsemista) hoitavat tilanteet, kun ei koskaan voi olla varma missä lapset ovat ja mitä tekevät. Vaikka ovat puhelinyhteyden päässä aina.

Vierailija
29/33 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui listasta kasvattilapsi, joka on 17. Silti yhtä rakas.

Vierailija
30/33 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 17:34"]

Unohtui listasta kasvattilapsi, joka on 17. Silti yhtä rakas.

[/quote]

Perin outoa, että voi unohtaa yhden lapsistaan "listasta".

Et koe omanasi, se on selvä. Ei tarvita Freudia selittämään tätä lapsusta. 

Vierailija
31/33 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 16 v. Ja en ole koskaan edes maistanut tupakkaa enkä viinaa. Silti olen mielestäni normaali teini :).Mulla on paljon kavereita ja harrastuksia. Ei kukaan mun kavereistakaan ryyppää eikä rellestä eikä vedä röökii. En oo myöskään seurustellu koskaan. Haluan elää nuoruuuteni näin.

Vierailija
32/33 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En ole väittänyt tietäväni omasta tytöstäni kaikkea ja ei ole tarvetta tietääkään. Jossain vaiheessa lapset tulevat ikään, milloin ei kerrota äidille enää kaikkea. Mutta hän tietää, että jos apua tarvitsee, saa sitä kotoa. Minä olen turvaverkko, jos jotain sattuu. Harmi, kun kaikille ei niin ole, kun on äitejä, jotka silmät sokeina kehuvat, että hänen tyttönsä on kympin oppilas ja ei tee mitään ja hän kyllä tietää, missä tyttö on, kun se on niin hyvin kasvatettu. Realismi on siksi hyväksi, että lapsella on joku, keneltä uskaltaa pyytää apua, jos töpeksii.
[/quote]

Oma lapsesi taitaa olla puupää koulussa kun hoet tuota kymppiä joka väliin. Lisäksi taidat laittaa omiasi tähän juttuun. Hae apua.

Vierailija
33/33 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 18:47"]Oon 16 v. Ja en ole koskaan edes maistanut tupakkaa enkä viinaa. Silti olen mielestäni normaali teini :).Mulla on paljon kavereita ja harrastuksia. Ei kukaan mun kavereistakaan ryyppää eikä rellestä eikä vedä röökii. En oo myöskään seurustellu koskaan. Haluan elää nuoruuuteni näin.
[/quote]

Fiksu olet. Minä oon "jo" 18 v. Mutta teini-ikä hyvin muistissa. Olin/olen hyvä koulussa, en juo en polta. Silti toki kiukuttelin ja en kaikkia ihastuksiani kertonut vanhemmille. Nyt seurustelen ekaa kertaa enkä koe että seurustelisin liian myöhään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän