Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset, ymmärtäkää "alentavan" ja "alentuvan" ero

Vierailija
30.08.2015 |

Järkyttävän paljon näkee aikuisten ihmisten viesteissä näiden menevän sekaisin. Itse hämmennyn aina ennen kuin tajuan että niin tarkoitti siis varmaan tuota toista adjektiivia.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pysyä pois nettipalstoilta vielä kun äidinkielesi on kunnossa. Tutkimusten mukaan foorumit heikentävät kielen tasoa ja tottahan se on, kun mieleen jää tolkuton määrä kirjoitusvirheitä. Minunkin kirjoitustaitoni ovat heikentyneet eikä varmasti netti auta asian korjaamisessa.

Vierailija
2/10 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on kumpikin virallisesti oikeita termejä samalle asialle. Itse miellän, että alentava = väheksyvä, vähättelevä ja alentuva = alistuva, vetäytyvä, mutta todellisuudessa tarkoittavat kumpikin ensimmäistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 14:20"]Nuo on kumpikin virallisesti oikeita termejä samalle asialle. Itse miellän, että alentava = väheksyvä, vähättelevä ja alentuva = alistuva, vetäytyvä, mutta todellisuudessa tarkoittavat kumpikin ensimmäistä.
[/quote]

Lähde? Mielestäni menevät juuri noin kuin sanoitkin. Eivät varmasti tarkoita samaa!

Vierailija
4/10 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alentaa=nöyryyttää, halventaa. Alentua= suhtautua ylemmyydentuntoisesti, ylenkatsoa.

Vierailija
6/10 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 14:20"]Nuo on kumpikin virallisesti oikeita termejä samalle asialle. Itse miellän, että alentava = väheksyvä, vähättelevä ja alentuva = alistuva, vetäytyvä, mutta todellisuudessa tarkoittavat kumpikin ensimmäistä.
[/quote]

Lähde? Mielestäni menevät juuri noin kuin sanoitkin. Eivät varmasti tarkoita samaa!
[/quote]
Tarkennan, että noilla sanoilla on kyllä sävyero. "Alentuvaa" kuvaa ehkä parhaiten holhoavan ylimielinen, kenties säälivän vähättelevä - alentuva siis ikäänkuin alentaa itsensä vastapuolen tasolle. Alentava on puolestaan ehkä avoimemmin ja aggressiivisemmin toisen huonommuutta osoittava ilmaus.

T. 3

Vierailija
7/10 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alentuva on sitä, mitä joku ihminen tekee toiselle: ikään kuin alentaa tämän kohtelemalla tätä alentuvasti eli esittäen olevansa itse korkeammalla ja joutuvansa täten alentumaan toisen tasolle puhuessaan tälle.

Alentava on se, miten ihminen itse jonkin asian kokee. Jokin tilanne nöyryyttää häntä, se on siis alentava.

Eli kun joku kohtelee minua alentuvasti, voin kokea sen alentavana.

Ihmisillä menee kaikki muukin nykyään sekaisin, on sisäisiä häpyhuulia (pro sisemmät) ja sekoitetaan kannattaminen ja kannustaminen.

Vierailija
8/10 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis alentuva on nöyrä.

Alentava on väheksyvä.

Kuten nro 6 linkissä selitettiin.

Vierailija
9/10 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 14:54"]

Alentuva on sitä, mitä joku ihminen tekee toiselle: ikään kuin alentaa tämän kohtelemalla tätä alentuvasti eli esittäen olevansa itse korkeammalla ja joutuvansa täten alentumaan toisen tasolle puhuessaan tälle.

[/quote]

Mä en jotenkin millään ymmärrä tätä. 

Joka tapauksessa, jos joku sanoo näin:

"Se sanoi mulle että hah, ihan kuin sä osaisit tätä, silleen alentuvasti" 

siinä on ihan selvästi käytetty väärää adjektiivia. Ne eivät tarkoita samaa.

Vierailija
10/10 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 14:54"]Alentuva on sitä, mitä joku ihminen tekee toiselle: ikään kuin alentaa tämän kohtelemalla tätä alentuvasti eli esittäen olevansa itse korkeammalla ja joutuvansa täten alentumaan toisen tasolle puhuessaan tälle.

Alentava on se, miten ihminen itse jonkin asian kokee. Jokin tilanne nöyryyttää häntä, se on siis alentava.

Eli kun joku kohtelee minua alentuvasti, voin kokea sen alentavana.

Ihmisillä menee kaikki muukin nykyään sekaisin, on sisäisiä häpyhuulia (pro sisemmät) ja sekoitetaan kannattaminen ja kannustaminen.
[/quote] Ei, ei, ei, aivan toisin päin. Alentava tarkoittaa sitä, kun henkilö A sanoo henkilölle B, että "et osaa tätä, koska sinulla on niin huono koulutus" kun taas alentuva tarkoittaa sitä, kun henkilö B vastaa A:lle "En osaakaan, olet ihan oikeassa, olen aika huono tässä".