Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siskon huolestuttava sivuhistoria

Vierailija
30.08.2015 |

Olen vanhempieni luona kylässä tämän viikonlopun ajan. Siskoni 16v asuu edelleen lapsuudenkodissani. Eilen kävin pikaisesti hänen koneellaan katsomassa sähköpostiani. Välilehteen oli jäänyt hänen tumblr -bloginsa auki. Blogi oli täynnä thinspiration ja pro-ana tagilla varustettuja kuvia. Kävin katsomassa hänen sivuhistoriaansa ja sieltä paljastui, että siskoni on käynyt myproana foorumilla. Tiedän rikkoneeni hänen yksityisyyttään enkä tämän takia tiedä, mitä minun tulisi tehdä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen, että siskollasi on joku juttu elämässään mihin panostaa ja mistä on kiinnostunut. Se tuo elämään kummasti uutta sisältöä, kun on jotain mihin keskittyä ja jotain mitä tavoitella. :)

Vierailija
2/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi on sairas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano siskollesi ja vanhemmillesi mitä näit.

Vierailija
4/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä noi on?

Vierailija
5/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki elämä.

Vierailija
6/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 14:09"]Mitä noi on?
[/quote]

Kertokaahan, en halua googlettaa, ettei munkin sivuhistoriassa oo kohta jotain huolestuttavaa :P

Vierailija
7/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 14:09"]Mitä noi on?
[/quote]

Kertokaahan, en halua googlettaa, ettei munkin sivuhistoriassa oo kohta jotain huolestuttavaa :P
[/quote]

Anoreksiaa ihailevaa ja sitä tavoittelemisen arvoisena pitävää sisältöä.

Vierailija
8/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanot siskolle että tumblr oli jäänyt auki ja näit sen, ja olet huolissasi. Siitä ei voi hermostua, kun sä et erikseen mennyt sitä kaivelemaan. Älä sano että katsoit sivuhistoriaa.

Vierailija
9/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siskosi liian laiha ja syökö vähän/ei ollenkaan? Onko liikunta lisääntynyt, entä puhuuko laihduttamisesta?
Onko hän laihtunut?
Voisiko kyseessä olla uteliaisuus? Itsekin olen käynyt noilla sivuilla sekä monilla muilla arveluttavilla sivuilla. ;)
Enkä halua anoreksiaa tai muutakaan.

Vierailija
10/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että katsoi sivuja vain uteliaisuuttaan. Itse kun olin n. 16v. törmäsin tuohon sanaan Demi.fissä ja googlettelin sitä hyvin hämmentyneenä. En ottanut mitään vaikutteita tms. vaan olin utelias miksi ihmiset tekevät itselleen niin. Seuraile tilannetta ja jos alkaa syömistapa muuttumaan niin ota puheenaiheeksi.

Vierailija
11/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tästä syystä koneita ei lainata.

Vierailija
12/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 14:34"]Voi olla, että katsoi sivuja vain uteliaisuuttaan. Itse kun olin n. 16v. törmäsin tuohon sanaan Demi.fissä ja googlettelin sitä hyvin hämmentyneenä. En ottanut mitään vaikutteita tms. vaan olin utelias miksi ihmiset tekevät itselleen niin. Seuraile tilannetta ja jos alkaa syömistapa muuttumaan niin ota puheenaiheeksi.
[/quote]
ei kai kukaa omaa thinspo blogii tee uteliaisuuttaan?

Vierailija
13/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 14:34"]Voi olla, että katsoi sivuja vain uteliaisuuttaan. Itse kun olin n. 16v. törmäsin tuohon sanaan Demi.fissä ja googlettelin sitä hyvin hämmentyneenä. En ottanut mitään vaikutteita tms. vaan olin utelias miksi ihmiset tekevät itselleen niin. Seuraile tilannetta ja jos alkaa syömistapa muuttumaan niin ota puheenaiheeksi.
[/quote]
[/quote]

Eihän aloittaja sanonut, et siskolla on oma blogi?

Vierailija
14/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:01"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 14:34"]Voi olla, että katsoi sivuja vain uteliaisuuttaan. Itse kun olin n. 16v. törmäsin tuohon sanaan Demi.fissä ja googlettelin sitä hyvin hämmentyneenä. En ottanut mitään vaikutteita tms. vaan olin utelias miksi ihmiset tekevät itselleen niin. Seuraile tilannetta ja jos alkaa syömistapa muuttumaan niin ota puheenaiheeksi.
[/quote]
[/quote]

Eihän aloittaja sanonut, et siskolla on oma blogi?
[/quote]

Eikun sanoipas. Anteeksi.

Vierailija
15/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 14:28"]Onko siskosi liian laiha ja syökö vähän/ei ollenkaan? Onko liikunta lisääntynyt, entä puhuuko laihduttamisesta?
Onko hän laihtunut?
Voisiko kyseessä olla uteliaisuus? Itsekin olen käynyt noilla sivuilla sekä monilla muilla arveluttavilla sivuilla. ;)
Enkä halua anoreksiaa tai muutakaan.
[/quote]
En ole nähnyt hänen syövän kertaakaan kanssamme nyt vierailuni aikana, joten en osaa kertoa hänen nykyisestä ruokavaliostaan oikein mitään. Hän on hoikka (laihtunut hieman viime näkemästä). Hän kertoi minulle eilen aloittaneensa salilla käymisen. Eilen illalla kävimme yhdessä lenkillä ja siellä hän kertoi loppuvuodelle asettamistaan juoksutavoitteista.

Kyse ei ole uteliaisuudesta, sillä hän oli sisäänkirjautuneena blogissaan ja sivuhistorian mukaan hän on ollut kyseisillä sivuilla jo kuukausien ajan.

AP

Vierailija
16/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihan sinun tarvitse nakemaasi viela kertoa siskolle, vaan voit vahan pitaa silmalla hanen kayttaytymistaan syomiseen liittyen. Jos huomaat piankin jotain huolestuttavaa, puhu siita siskollesi, sitten vanhemmillesi. Anoreksiaa ei voi niin helposti peitella, koska paino kylla putoaa. Eli pida vahan silmalla jos siskosi: laihtuu, vaatteet alkavat roikkumaan paalla tai alkaa kayttamaan useampaa vaatekertaa paalla (laihtuessa usein tuntuu kylmyys pahemmin, voi myos peitella todellista kokoaan), valttelee syomista ("Ei ole nalka, soin jo aikaisemmin." tms.), NAYTTAA syovan, mutta itseasiassa pyorittelee ja levittelee ruokaansa lautasella ja ottaa pienia suupaloja siita, saattaa ruveta kokkailemaan muille, muttei syo mita on valmistanut, urheilee useammin kuin ennen (nayttaa olevan jatkuvasti liikkeessa myos kotona).

Bulimian kohdalla ylla mainitut ja myos se, poistuuko siskosi ruokailun jalkeen vessaan (oksentamaan) jne.

Huolestuisin kylla itse nakemastani, koska tuon tasoinen mielenkiinto ei enaa ole ns. normaalia uteliaisuutta. Siskosi voi ottaa huolesi vastaan vaihtelevasti, voi olla helpotustakin siita, etta joku on ottanut asian puheeksi. MUTTA: ala pakota siskoasi syomaan valvovan silmasi alla jne., koska kaytos vaan muuttuu salailevammaksi. Laakariin sen sijaan veisin.

Vierailija
17/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo sivustot tempaavat mukaansa todella helposti. itse kävin nuorena katsomassa mielenkiinnosta ja naureskelumielessä tuollaisia sivuja, mutta yllättäin jäinkin koukkuun. siellä oli aktiivinen yhteisö joka tsemppasi toisiaan, ja pian alkoi tuntua siltä että he ovat oikeassa ja minä olen oksettava läski, minunkin pitää liittyä heihin. järjellä tajusin että homma on täysin vinksahtanutta, mutta mm. se yhteisöllisyyden tunne vei mukana.  Täysin sairasta se touhu on, esim. kuolleista jäsenistä puhuttiin kuin jostain suurista ikoneista, "hän kuoli niin kauniina, saavutti sen mitä me kaikki tavoittelemme, olisimpa jonain päivänä kuin hän". onneksi pääsin eroon ennen kuin sairastuin oikesti. 

Vierailija
18/23 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 14:09"]Mitä noi on?
[/quote]

[/quote]

Anoreksiaa ihailevaa ja sitä tavoittelemisen arvoisena pitävää sisältöä.
[/quote]
Kiitos. Mä luulin jo, että oli kyse pro tason anaalihommista

Vierailija
19/23 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhu sille

Vierailija
20/23 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 13:43"]

Olen vanhempieni luona kylässä tämän viikonlopun ajan. Siskoni 16v asuu edelleen lapsuudenkodissani. Eilen kävin pikaisesti hänen koneellaan katsomassa sähköpostiani. Välilehteen oli jäänyt hänen tumblr -bloginsa auki. Blogi oli täynnä thinspiration ja pro-ana tagilla varustettuja kuvia. Kävin katsomassa hänen sivuhistoriaansa ja sieltä paljastui, että siskoni on käynyt myproana foorumilla. Tiedän rikkoneeni hänen yksityisyyttään enkä tämän takia tiedä, mitä minun tulisi tehdä.

[/quote]

Ap, hyvä että välität. Blogin pito on jo iso askel, joten nyt ei kannata enää katsella ja seurailla. Ota asia puheeksi ensin vanhempiesi kanssa ja he aikuisina ovat velvollisia hakemaan siskollesi hoitoa. Onneksi hän on vielä alaikäinen, koska täysikäistä ei voi pakottaa hoitoon, kuin vasta juuri ennen kuolemaa. Tosiasia on, että syömishäiriöihin jopa kuolee. 

Toisen yksityisyyteen kajoaminen on tietenkin aina huono juttu, mutta kun vaakakupissa on pahimmillaan elämä, niin joskus on vaan tehtävä vaikeitakin ratkaisuja. 

Oma tyttäreni sairastui muutama vuosi sitten ja shokki oli hirveä. Tarina oli aika lailla samanlainen eli sain selville, että tyttäreni pitää proana blogia. Viisain neuvo, jonka tuolloin sain oli se, että en yritä ratkaista ongelmia itse. Syömishäiriö on niin vakava juttu, että siihen tarvitaan avuksi ammattilaisia. Sairas ei tunne itse minkäänlaista sairaudentunnetta ja kieltää kaiken avun. Samalla kuihduttaen itsensä hengiltä ja kaikki läheiset ympäriltään.

HAKEKAA APUA! Hakekaa ammattiapua siskollesi ja hakekaa apua myös perheelle. Erityisesti vanhempien jaksaminen on tärkeää, koska heidän on jaksettava olla siskosi tukena. Liikkeelle voi lähteä esim. kouluterveydenhoitajan kautta. Tukea ja hyviä neuvoja saa myös syömishäiriöliitosta. Henk.koht. Sain sieltä parhaan tuen ja toisten vanhempien ymmärryksen. 

Www.syomishairioliitto.fi

Jos et muuta keksi, niin näytä nämä viestit vanhemmillesi. Olette isojen asioiden äärellä, mutta niistä voidaan selvitä. Mitä aiemmin syömishäiriöön puututaan, sitä suurempi mahdollisuus se on saada aisoihin. Tsemppiä <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi