Oppikirjailija opet?
Paljonko oppikirjan tekemisestä yleensä maksetaan? Kuvitellaan, että olisi vaikka 3 opettajaa tekemässä kirjaa. Onko joku provisio vielä myydyistä kirjoista päälle? Pääseekö tuossa hommassa tuntipalkoilleen vai onko ihan hyväntekeväisyystyötä? Montako tuntia yleensä yhden oppikirjan kirjoittamiseen menee?
Kommentit (14)
Minustakin oman aineen oppikirjat ovat todella huonoja ja siksi mietin, että lähtisinkö projektiin mukaan. Mikään hyväntekeväisyystyö pelkällä kunnialla ei kuitenkaan motivoi eli rahaakin pitäisi saada vähintään sen verran kuin mitä siivoajat tienaa palkkaa tunnissa.
ap
Se on hyväntekeväisyystyötä. En tiedä tarkalleen paljon siitä saa, mutta näin kaikki sanovat. Eräs ope kirjoitti johtamisen kirjan ( ei oppikirja, vaa n kirja) ja hän saa 2 e per myyty kpl.
Oppikirjoista en tiedä, mutta yleisen kirjallisuuden puolella palkkio on provisio kirjamyynnistä, ei muuta. Tosin palkkiosta maksetaan tietty osuus ennakkoon, mikä joskus sotkee kirjoittajien ajattelua.
En tiedä, mutta meillä oli lukiossa yksi opettaja, joka kyllä kehui elävänsä herroiksi kirjakorvauksilla :D Oli tekemässä montaa kirjasarjaa tosin ihan jokaisella asteella ja yksi niistä sarjoista oli käytännössä ainoa varteenotettava vaihtoehto, kun muut oli huonoja/vanhoja.
Harmi, että koulutetuille ammattilaisille ei makseta kunnolla kirjojen teosta. Sen oloisia ne kirjat ovatkin :(
ap
Itse en saa mitään. Kirjani on yliopistossa käytössä oppikirjana, ja olen vain onnellinen kun sain sille julkaisijan. Minulle riittää, että on maininta cv:ssä oppikirjan kirjoittamisesta.
Epätoivoinen projekti! Ei tule kultaa eikä kunniaa. Omalla ajallasi teet, muun työn ohella... Koko ajan pitäisi palaveerata tai sähköpostitella... Osa porukasta luopuu hankkeesta... Tulee muutoksia... Deadline stressaa...
Palkkio muutenkin surkea, mutta verottaja muistaa.
Arvaa, suosittelenko ;)
Olen joskus jo menneessä oikolukenut oman alani kirjoja ja silloin muistan, että se tuntipalkkio oli varmaan jotain euron per tunti, niin oli kyllä niin naurettavaa korkeasti koulutetulle ihmiselle, että totesin, että olkoon. Nyt olen pitkään pitänyt asiassa taukoa ja jäin miettimään, että josko ryhtyisin isommasti hommaan mukaan, mutta kiitokset kaikille tiedosta, että ei todellakaan kannata. Ennemmin taitaa kannattaa ottaa vaikka epäpätevänä siivoustyötä tai lehtien jakamista rinnalle. Ihan kamala yhtälö kyllä, että ammattilaisuutta ei hyödynnetä mitenkään järkevällä tavalla. Ei siis ihme, että kirjat on yhtä kuraa minustakin.
ap
Kirjoita oppikirja, niin saat sitten opettaa hyvästä kirjasta.
Jos teette niitä kirjoja jotka pitää päällystää niin tehkää niistä jotenkin järkevän kokoisia tuohon normaaliin kontaktimuovirullaan nähden, muutenkin ärsyttää kirjojen päällystely saati se ylimääräinen askartelu ja sitten jää sellaisia ihmeellisen suikale sitä jolla ei tee mitään. Yksi kirja oli juuri sopivan kokoinen että se meni justiin aukinaisena päällysmuovin leveyteen ja jäi pari senttiä sitä kääntövaraa. T: ekaluokkalaisen äiti
ps. omista opiskeluajoista muistan että kielten kirjat olivat todella surkeita, sekavia eivätkä innostaneet ollenkaan opiskelemaan, toivottavasti ovat nykyään parempia
Nykypäivää ei ole enää oikein nuo kontaktoitavat kirjat. Sähköisiä kirjoja mietin lähinnä. Toki noin pienet kuin sinun lapsesi tarvitsee kyllä vielä ihan aapisen ja kirjoituskirjankin ja matematiikan kirjan, johon tehdään käsin tehtäviä.
Tiesitkö muuten, että on olemassa eri levyistä kontaktimuoviakin olemassa. Meillä koulussa on käytössä juuri sopivan kokoista kontaktimuovia, mutta en kyllä ole nähnyt sitä esim. Suomalaisessa myynnissä.
ap
Ei aavistustakaan. Mutta laitanpahan tähän mielipiteeni huonoista äidinkielen oppikirjoista. En enää tilaa niitä luokalleni, koska sanomalehtikin ajaa asian paremmin.