Miksi suhtaudut ylimielisesti harrastelijoihin lajissa, jossa itse olet hyvä
Esimerkki, taitoluistelua lapsesta asti harrastanut nainen nyrpisti nokkaansa aikuisten muodostelmaluisteluryhmälle "se on nyt sellaista vähän toisen tasoista ja nauroi päälle" kun joku ehdotti hänelle sitä. Ko. nainen on lopettanut ja nykyään ylipainonen.
Toinen esimerkki. Jääkiekkoa nuorena maajoukkuetasolla pelannut serkkuni naureskelee puulaakisarjoille
Kolmas esimerkki ja näistä yleisin. Salilla kävijät bodarit ja fittnesspimut naureskelevat (netissä) meille, jotka käymme siellä istumatyön vastapainoksi vain kuntoilun ja selän kunnossa pitämisen vuoksi. Mitä hittoa se heitä liikuttaa, jos teen ojentajia kolmen kilon painoilla tai maastavetoa 20 kilolla? Se tekee mulle hyvää eikä mulla ole tarvetta muokata vartaloa miksikään tai laihduttaa. Salilla käynti vaan pitää ryhtiä parempana ja tekee erityisesti selälle hyvää. Tuskin isot maastavedot enää ovat edes hyväksi.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:24"]
Niin ja tämähän ei koske pelkästään liikuntaa. Hyvin yleistä on naureskella suomalaisen tankeronenglannille, miten toi kehtaa kuin lausuu sitä ja tätä ihan väärin. Ihan sama hitto, tärkeintä on että ymmärretään ja käyttää sitä kielitaitoa, vaikenemalla ei opi. Ap.
[/quote]
Mä jopa ihailen, et joku on niin rohkea et uskaltaa kuitenkin vääntää sitä tankeroa. Sillä lailla oppii. Ja esim. intialaisten englanti on edelleen kaamea, vaikka olivat brittien alusmaa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:27"]
Koska "harrastelijat" (ei-julkaisseet tai omakustantajat) ovat oikeasti huonompia ja heidän tekstiensä lukeminen on aivan kidutusta. Varsinkin jos oikeinkirjoitussäännöt ovat ihan hukassa. Aloittelijoilla on myöskin tapana olla älyttömän pateettisia, mikä naurattaa.
[/quote]
Eikö sinua häiritse ammattitoimittajien lukuisat virheet, vai harrastelijatko noita ip-lehtien juttuja kirjoittavat? Monesti on ihan räikeitä asia- ja kirjoitusvirheitä. Se, että pitää tehdä nopeasti, ei ole mikään puolustus, minullakin on töissäni usein kiire, mutta en minä saa niitä silti tehdä miten sattuu. Esimerkiksi joissain urheilujutussa oli pari päivää sitten kirjoitettu tähän tyyliin "oli voitti".
[/quote]
Mua häiritsee. Nimenomaan hyvän tekstin lukeminenhan kehittää meidän tavisten kielitaitoa. Puhumattakaan sitten niistä asiavirheistä tai propagandasta.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:39"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:32"] [quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:31"] Mikä on pateettinen? [/quote] Tai oikeastaan miten se ilmenee kiinnostaisi enempikin. [/quote] Alkujaan se tarkoitti mahtipontista, esim. pateettinen sinfonia on mahtipontinen. Puhekielessä se tarkoittaa nykyisin jonkinmoista surkeaa. [/quote] Ei se merkitystään ole muuttanut vaikka rahvas sitä väärin käyttääkin
[/quote]
Sanoilla tuppaa olemaan se merkitys mitä iso joukko ihmisiä käyttää. Joskus sanojen merkitys muttuu ajan mittaan tai sitten ne saa lisämerkityksiä kun riittävä määrä ihmisiä käyttää niitä "väärin".
Aloittelijoiden morkkaaminen ja väheksyminen on oman kokemukseni mukaan kyllä hyvin yleistä esim. taiteen saralla. Moni taideopettaja on itse hyvin lahjakas omassa lajissaan - oli se sitten musiikki, luova kirjoittaminen tai kuvataide - mutta monesti heillä on hyvin kapea-alainen käsitys siitä, mikä on "oikeaa" ja "hyvää" taidetta. Kun soppaan vielä lisätään puutteelliset pedagogiset taidot sekä turhautuminen siitä, ettei pysty elättämään itseään pelkästään omaa taidetta tekemällä, purkautuu se usein aloittelijoiden kiusaamisena. "Kun minusta ei tullut Suurta Taiteilijaa niin eipä sitten tule sinustakaan". Olen vuosia sitten käynyt vuoden mittaisen luovan kirjoittamisen linjan kansanopistossa ja näitä harrastajille naureskelijoita löytyi opettajissa vähän liikaakin. Yksi jopa haukkui ryhmämme siitä, ettei kellään meillä ollut riittävän taiteellista näkemystä omenasta :D
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:36"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:31"]
Mikä on pateettinen?
[/quote]
Tai oikeastaan miten se ilmenee kiinnostaisi enempikin.
[/quote]
Alkujaan se tarkoitti mahtipontista, esim. pateettinen sinfonia on mahtipontinen. Puhekielessä se tarkoittaa nykyisin jonkinmoista surkeaa.
[/quote]
Ääh .. en minä sitä tarkoittanut, vaan mitä kirjoittaja sillä tarkoitti. Miksi aloittelijat ovat sellaisia. Eli yritin ymmärtää häntä, että mitä hän sillä tarkoitti.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:58"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:32"] [quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:31"] Mikä on pateettinen? [/quote] Tai oikeastaan miten se ilmenee kiinnostaisi enempikin. [/quote] Alkujaan se tarkoitti mahtipontista, esim. pateettinen sinfonia on mahtipontinen. Puhekielessä se tarkoittaa nykyisin jonkinmoista surkeaa. [/quote] Ei se merkitystään ole muuttanut vaikka rahvas sitä väärin käyttääkin
[/quote]
Sanoilla tuppaa olemaan se merkitys mitä iso joukko ihmisiä käyttää. Joskus sanojen merkitys muttuu ajan mittaan tai sitten ne saa lisämerkityksiä kun riittävä määrä ihmisiä käyttää niitä "väärin".
[/quote]
Aivan. Voidaan sanoa vaikka neekeri, joka alkujaan tarkoitti tummaihoista.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 09:23"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:58"]
[/quote]
[/quote]
Aivan. Voidaan sanoa vaikka neekeri, joka alkujaan tarkoitti tummaihoista.
[/quote]
Tai natsi joka aikanaan tarkoitti jotain muuta kuin poliittista vastustajaa... :)
Minä olen hyvä uimari ja multa aina välillä kysellään asiasta. Minusta on mukavaa jutella uinnista. Tiedän uimisesta 27-vuoden kokemuksella aika paljonkin. Juoksijaa minusta ei saa mutta ihailen kun joku pystyy juoksemaan.
No mä olen pelannut joukkuelajia liigatasolla, mutta lopettanut jo vuosia sitten. Nykyään käyn mielelläni höntsävuoroilla pelailemassa, enkä todellakaan arvostele muita. Voi sitä harrastaa huvikseenkin, eikä kilpailumielessä, jos nauttii itse lajista eikä vain siitä että voi olla jossakin paras. Lähinnä itsekin käyn pelailemassa siksi, että se lisää sosiaalista kanssakäymistä ja liikunnasta tulee hyvä olo.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:45"]
ymmärrän kaksi ekaa esimerkkiä hyvin. jos on tehnyt asioita huipputasolla niin ei jaksa harrastella huonojen kanssa kun ei siitä ole itselle mitään hyötyä.
sama jos olisi vaatesuunnittelija ja ystävät pyytäisivät mukaan kansanopistoon tekemään kesämekkoja
[/quote]
No ymmärrän jos ei jaksa, mutta miksi niille ryhmille pitää naureskella? Eikö voisi vain asiallisesti sanoa, että se on enemmän aloittelijoiden ryhmä, joten ei siksi sovi minulle, koska olen harrastanut lajia niin kauan. Sitä halveksivan naureskelun sävyä on vaikea kirjoittamalla tuoda esiin.
[/quote]
Se on aasialaista naurua, jolla peitetään hämmennys ja nouseva suuttumus, yhdistyneenä tahallisen ilkeään sävyyn, jolla yritetään hiljentää toinen äkkiä ennen katastrofia. On olemassa niinkin pöljiä, että toivomasi asiallinen vastaus herättäisi vain inttämistä, jolloin tekisi mieli joko paeta itkien tai purra.
Meidän aikanamme monelle on käsittämätöntä, minkä määrän työtä ja intohimoa taitolajissa kehittyminen korkealle tasolle vaatii. Sitten on niitäkin, jotka eivät muutenkaan osaa arvostaa, koska laji ei ole jääkiekko. Jos vielä lopettamiseen on liittynyt suuria tunteita ja tragiikkaa, niin keskustelutilanne voi olla todella epämukava. Saati sitten, miltä taitoluistelijasta tuntuisi hiihtää muodostelmassa, nöyryytystä joka hetki.
Jos joku on pelannut liigassa ja nyt höntyilee huvikseen, hän silloin epäilemättä saa siitä jotain muuta kuin pahaa mieltä. Esimerkiksi tosiaan sosiaalisem elämyksen, ilon toisten puolesta, liikunnan riemua. Ja mahdollisesti hänellä myös säilyy jonkinlainen mahdollisuus saada hetkittäin tunne, että tässä ollaan verestämässä vanhoja muistoja ja hetkittäin tuntee ilokseen, että kyllähän ne jalat muistavat ja jotkut asiat jopa ovat saattaneet kehittyä. Taitoluistelija taas olisi muodostelmassa muistuttamassa itselleen joka hetki, että niin kaukana on menneisyys, että hänen kuuluu nyt vain pysyä rivissä. Tilanne olisi toinen, jos hän kävisi oman lajinsa ylläpitoharjoituksissa tutkimassa, onko näkemys joihinkin asioihin ehkä jopa syventynyt.
Oma lajini sallii loputtoman taidon hiomisen suorituskunnon jo hiivuttua, ja moni syventää näkemystään pitkään aktiivivuosien jälkeen ja olisi paljon annettavaa harrastelijoille ja nuorille ammattilaisillekin. On surullista nähdä, miten vaikeaa muiden on edes nähdä, mitä kaikkea osaan. Asioiden kuvitellaan tapahtuvan jotenkin taiottuna, eikä todellakaan osata arvostaa tehokkuutta, jolla pystyn ne opettamaan muillekin. Eli ei osata edes ajatella, mistä asiantuntijuus koostuu, vaan mennään kuuluisuuden ja nuoruuden ja lahjakkuuden perässä sinne, minne muutkin. Se on surullista.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:09"]Esimerkki, taitoluistelua lapsesta asti harrastanut nainen nyrpisti nokkaansa aikuisten muodostelmaluisteluryhmälle "se on nyt sellaista vähän toisen tasoista ja nauroi päälle" kun joku ehdotti hänelle sitä. Ko. nainen on lopettanut ja nykyään ylipainonen.
Toinen esimerkki. Jääkiekkoa nuorena maajoukkuetasolla pelannut serkkuni naureskelee puulaakisarjoille
Kolmas esimerkki ja näistä yleisin. Salilla kävijät bodarit ja fittnesspimut naureskelevat (netissä) meille, jotka käymme siellä istumatyön vastapainoksi vain kuntoilun ja selän kunnossa pitämisen vuoksi. Mitä hittoa se heitä liikuttaa, jos teen ojentajia kolmen kilon painoilla tai maastavetoa 20 kilolla? Se tekee mulle hyvää eikä mulla ole tarvetta muokata vartaloa miksikään tai laihduttaa. Salilla käynti vaan pitää ryhtiä parempana ja tekee erityisesti selälle hyvää. Tuskin isot maastavedot enää ovat edes hyväksi.
[/quote]
No ei tee kyllä yhtään mitään tuollainen pelleily. Jos nyt et arjessasi muuten elä kuin pyörätuolipotilas.
Itse toimin vähän pienemmän lajin parissa ja meillä kyllä kaikki harrastelu on vain positiivista ja vie lajia eteenpäin.
MM- ja Olympiatason vanhat harrastajat kiertävät seuroissa (käytännössä ilmaiseksi), veteraani touhuihin on kaikki tervetulleita, jne
Yritetään pitää laji kunnossa ja ihmisten tietoisuudessa. Jääkiekolla on toistaiseksi varaa olla ylimielinen. Tosin kiekkohan tippui jo "kiinnostavin laji" listalla koripallon ja lentopallon taakse....