Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suhtaudut ylimielisesti harrastelijoihin lajissa, jossa itse olet hyvä

Vierailija
29.08.2015 |

Esimerkki, taitoluistelua lapsesta asti harrastanut nainen nyrpisti nokkaansa aikuisten muodostelmaluisteluryhmälle "se on nyt sellaista vähän toisen tasoista ja nauroi päälle" kun joku ehdotti hänelle sitä. Ko. nainen on lopettanut ja nykyään ylipainonen.

Toinen esimerkki. Jääkiekkoa nuorena maajoukkuetasolla pelannut serkkuni naureskelee puulaakisarjoille

Kolmas esimerkki ja näistä yleisin. Salilla kävijät bodarit ja fittnesspimut naureskelevat (netissä) meille, jotka käymme siellä istumatyön vastapainoksi vain kuntoilun ja selän kunnossa pitämisen vuoksi. Mitä hittoa se heitä liikuttaa, jos teen ojentajia kolmen kilon painoilla tai maastavetoa 20 kilolla? Se tekee mulle hyvää eikä mulla ole tarvetta muokata vartaloa miksikään tai laihduttaa. Salilla käynti vaan pitää ryhtiä parempana ja tekee erityisesti selälle hyvää. Tuskin isot maastavedot enää ovat edes hyväksi. 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas on mukavaa, kun ihmiset myös "harrastelevat" ammattiani. Onhan se jälki aivan toisenlaista, ja työmenetelmät paljon rajoittuneemmat, mutta jokainen taitojensa mukaan. :) Se taas ärsyttää, kun jotkut näistä ihmisistä luulevat vaikka yhden viikonloppukurssin jälkeen tietävänsä kaikesta kaiken, jopa ammattilaista paremmin pahimmillaan. Tulevat sitten pätemään ja neuvomaan.

Vierailija
2/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on meidän suomalaisten juttu.
'Minä olen parempi'.
Näkyy joka paikassa, päivittäin.
Liikenteessä, kassajonossa ravintolassa ym ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös yksi tuttu joka liikunnallisesti lahjakas, yhdessä tekemisen into karsiutuu meikäläisellä "ei toikaan huono ollu" kommentteihin kun en suorituksessani yllä samalle tasolle kun hän.

Vierailija
4/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:09"]

Esimerkki, taitoluistelua lapsesta asti harrastanut nainen nyrpisti nokkaansa aikuisten muodostelmaluisteluryhmälle "se on nyt sellaista vähän toisen tasoista ja nauroi päälle" kun joku ehdotti hänelle sitä. Ko. nainen on lopettanut ja nykyään ylipainonen.

Toinen esimerkki. Jääkiekkoa nuorena maajoukkuetasolla pelannut serkkuni naureskelee puulaakisarjoille

Kolmas esimerkki ja näistä yleisin. Salilla kävijät bodarit ja fittnesspimut naureskelevat (netissä) meille, jotka käymme siellä istumatyön vastapainoksi vain kuntoilun ja selän kunnossa pitämisen vuoksi. Mitä hittoa se heitä liikuttaa, jos teen ojentajia kolmen kilon painoilla tai maastavetoa 20 kilolla? Se tekee mulle hyvää eikä mulla ole tarvetta muokata vartaloa miksikään tai laihduttaa. Salilla käynti vaan pitää ryhtiä parempana ja tekee erityisesti selälle hyvää. Tuskin isot maastavedot enää ovat edes hyväksi. 

[/quote]

Toi kaikki oli siis alustusta sille, että käyt salilla ja sulle nauretaan selän takana. Osta hyvä ihminen elämä ja jatka salilla käyntiä. Mitä sinä niiden mielipiteistä piittaat. Voithan sinäkin nauraa fitnesspimulle, että eipä tuokaan pärjäisi maailmanmestaruus kisoissa. Lopettaisi koko turhan touhunsa.

Vierailija
5/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tämähän ei koske pelkästään liikuntaa. Hyvin yleistä on naureskella suomalaisen tankeronenglannille, miten toi kehtaa kuin lausuu sitä ja tätä ihan väärin. Ihan sama hitto, tärkeintä on että ymmärretään ja käyttää sitä kielitaitoa, vaikenemalla ei opi. Ap. 

Vierailija
6/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:23"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:09"]

[/quote]

Toi kaikki oli siis alustusta sille, että käyt salilla ja sulle nauretaan selän takana. Osta hyvä ihminen elämä ja jatka salilla käyntiä. Mitä sinä niiden mielipiteistä piittaat. Voithan sinäkin nauraa fitnesspimulle, että eipä tuokaan pärjäisi maailmanmestaruus kisoissa. Lopettaisi koko turhan touhunsa.

[/quote]

Ei mulle salilla kukaan naura, sali on iso ja siellä käy kaikentasoisia ja -kokoisia ihmisiä. En ole iso, joten siitä ei ole kyse. Netissä vain näitä naureskelijoita on paljon. Tämä tuli mieleen siitä, kun yksi kyseli voiko aloittaa taitoluistelun aikuisena ja siitä tuli ensimmäinenä mieleen tuo taitoluistelua harrastunut tuttu, tai oikeastaan puolituttu. Sitten tuli mieleen näitä muitakin esimerkkejä. 

Vierailija
7/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska "harrastelijat" (ei-julkaisseet tai omakustantajat) ovat oikeasti huonompia ja heidän tekstiensä lukeminen on aivan kidutusta. Varsinkin jos oikeinkirjoitussäännöt ovat ihan hukassa. Aloittelijoilla on myöskin tapana olla älyttömän pateettisia, mikä naurattaa.

Vierailija
8/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:26"]

Ei mulle salilla kukaan naura, sali on iso ja siellä käy kaikentasoisia ja -kokoisia ihmisiä. En ole iso, joten siitä ei ole kyse. Netissä vain näitä naureskelijoita on paljon. Tämä tuli mieleen siitä, kun yksi kyseli voiko aloittaa taitoluistelun aikuisena ja siitä tuli ensimmäinenä mieleen tuo taitoluistelua harrastunut tuttu, tai oikeastaan puolituttu. Sitten tuli mieleen näitä muitakin esimerkkejä. 

[/quote]

Sulla on hirvee kasa stereotypioita. Siis selän takana nauretaan, vaikka et ole iso. Itsehän olen urheilullisesti lahjakas, joten näihin en ole itse törmännyt muuta kuin uusia lajeja harjoitellessa.

Vierailija
9/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:27"]

Koska "harrastelijat" (ei-julkaisseet tai omakustantajat) ovat oikeasti huonompia ja heidän tekstiensä lukeminen on aivan kidutusta. Varsinkin jos oikeinkirjoitussäännöt ovat ihan hukassa. Aloittelijoilla on myöskin tapana olla älyttömän pateettisia, mikä naurattaa.

[/quote]

Eikö sinua häiritse ammattitoimittajien lukuisat virheet, vai harrastelijatko noita ip-lehtien juttuja kirjoittavat? Monesti on ihan räikeitä asia- ja kirjoitusvirheitä. Se, että pitää tehdä nopeasti, ei ole mikään puolustus, minullakin on töissäni usein kiire, mutta en minä saa niitä silti tehdä miten sattuu. Esimerkiksi joissain urheilujutussa oli pari päivää sitten kirjoitettu tähän tyyliin "oli voitti". 

Vierailija
10/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on pateettinen?

Vierailija
11/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:31"]

Mikä on pateettinen?

[/quote]

Tai oikeastaan miten se ilmenee kiinnostaisi enempikin.

Vierailija
12/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:29"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:26"]

[/quote]

Sulla on hirvee kasa stereotypioita. Siis selän takana nauretaan, vaikka et ole iso. Itsehän olen urheilullisesti lahjakas, joten näihin en ole itse törmännyt muuta kuin uusia lajeja harjoitellessa.

[/quote]

Av:lla on näitä "näin läskin salilla" -aloituksia paljon, joten siksi tuon mainitsin. Mutta jos menee jollekin kuntoilufoorumille, niin siellä on usein "se ja se sali on muuten hyvä, mutta siellä on näitä keski-ikäisiä naisia haitoilla tekemässä pienillä painoilla.." -juttuja, jotka on hyvin halveksivaan sävyyn kirjoitettuja. Halveksuntaa esiintyy myös vaikkapa käsitöissä. "Kyllähän jokainen housun lahkeet lyhentää osaa". Mutta jos on käsistään vain äärimmäisen kömpelö, niin ei osaa tehdä sitä nätisti. 

Vierailija
13/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:32"]

Mikä on pateettinen?

[/quote]

[/quote]

Alkujaan se tarkoitti mahtipontista, esim. pateettinen sinfonia on mahtipontinen. Puhekielessä se tarkoittaa nykyisin jonkinmoista surkeaa. 

Vierailija
14/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:16"]

Minusta taas on mukavaa, kun ihmiset myös "harrastelevat" ammattiani. Onhan se jälki aivan toisenlaista, ja työmenetelmät paljon rajoittuneemmat, mutta jokainen taitojensa mukaan. :) Se taas ärsyttää, kun jotkut näistä ihmisistä luulevat vaikka yhden viikonloppukurssin jälkeen tietävänsä kaikesta kaiken, jopa ammattilaista paremmin pahimmillaan. Tulevat sitten pätemään ja neuvomaan.

[/quote]

Sä oot varmaan sitten graafinen suunnittelija tai valokuvaaja :D

Vierailija
15/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä törmännyt tämmöiseen koskaan?

Vierailija
16/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:32"]

Mikä on pateettinen?

[/quote]

[/quote]

Alkujaan se tarkoitti mahtipontista, esim. pateettinen sinfonia on mahtipontinen. Puhekielessä se tarkoittaa nykyisin jonkinmoista surkeaa. 
[/quote]
Ei se merkitystään ole muuttanut vaikka rahvas sitä väärin käyttääkin

Vierailija
17/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:37"]

En ole kyllä törmännyt tämmöiseen koskaan?

[/quote]

Oletko uusi täällä?

Vierailija
18/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän kaksi ekaa esimerkkiä hyvin. jos on tehnyt asioita huipputasolla niin ei jaksa harrastella huonojen kanssa kun ei siitä ole itselle mitään hyötyä.

sama jos olisi vaatesuunnittelija ja ystävät pyytäisivät mukaan  kansanopistoon tekemään kesämekkoja

Vierailija
19/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:37"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:16"]

[/quote]

Sä oot varmaan sitten graafinen suunnittelija tai valokuvaaja :D
[/quote]

Kultaseppä kylläkin. :)

Vierailija
20/32 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 08:45"]

ymmärrän kaksi ekaa esimerkkiä hyvin. jos on tehnyt asioita huipputasolla niin ei jaksa harrastella huonojen kanssa kun ei siitä ole itselle mitään hyötyä.

sama jos olisi vaatesuunnittelija ja ystävät pyytäisivät mukaan  kansanopistoon tekemään kesämekkoja

[/quote]

No ymmärrän jos ei jaksa, mutta miksi niille ryhmille pitää naureskella? Eikö voisi vain asiallisesti sanoa, että se on enemmän aloittelijoiden ryhmä, joten ei siksi sovi minulle, koska olen harrastanut lajia niin kauan. Sitä halveksivan naureskelun sävyä on vaikea kirjoittamalla tuoda esiin.