Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytiin pizzalla, tuli kova päänsärky ja nokkosihottumaa(pitääkö huolestu?)

Vierailija
28.08.2015 |

Eli käytiin iltapv. Töiden jälkeen miehen kanssa italialaisessa ravintolassa pizzalla ja kokiksella. N. 30 min siitä alkoi kovasti kuumottaa kasvoja ja vähän särkeä päätä. Nyt punaisia,nokkosihottuman oloisia alueita/länttejä käsissä selässa mahassa, naama punainen ja kova päänsärky. Sainko ruuasta näin voimakkaan allergisen reation vai mitä tämä on? Olen tietääkseni allerginen vain muutamalle lääkkeelle. Osaako vaikka joku terveysalan ihminen neuvoa? Kiitos kovasti jo etukäteen.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä siinä pizzassa oli?

Vierailija
2/23 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnikalaa sipulia tomaattikastike juustoa ja ns koristeena oliivi ja rucolan lehti. Kokiksessa jäitä ja sitruunan siivu. Monet kerrat näitä syönyt eikä mitää ongelmia. Nyt ihan outoa tämä allergia tms. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut käyttävät jauhelihan sijasta soijaa.

Vierailija
4/23 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänsärky kuulostaa noista pahummalta. Soita heti päivystykseen. Ota allergialääkettä jos sinulla on.

Vierailija
5/23 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja varaudu soittamaan ambulanssi jos YHTÄÄN tuntuu hengitys vaikealta.

Vierailija
6/23 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut tuollaisen jostain ruuasta, jouduin lekuriin ja antibioottikuuri päälle. Allerginen reaktio jostain ruuasta.

Vierailija
7/23 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin aikaisemmin illalla päänsärkylääkettä ja kipu on vähän hellittänyt vaikka särkee kyllä kohtalaisesti edelleen. Noin puolituntia sitten otin antihistamiinin.
Läntit välillä vaalenee ja välillä tulipunaisia ja kun viimeksi katsoin oli jaloissakin mutta naama vaaleampi. En ehkä ihan päänsäryn takia lähtisi vielä sairaalaan...? Vai voiko tämä olla jokin vakava juttu?

Vierailija
8/23 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat voi puhjeta koska vaan. Jos ei hengenahdistusta ole niin ei hätää. Itselläni tutkittiin vuosia allergian lähdettä. Lopulta löytyi, soija liikunnan kanssa. Ei tiedetä miksi mutta välttely on auttanu yli 10 vuotta.

Vierailija
9/23 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vain Arvoisa numero 9. Päänsärky on vakavaa ja urtikariareaktio voi edetä anafylaktiseksi shokiksi muutamassa minuutissa jos huonosti käy.

Älä anna yleispäteväksi tarkoitettua tietoa vain oman kokemuksesi perusteella.

Vierailija
10/23 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 00:02"]

Anteeksi nyt vain Arvoisa numero 9. Päänsärky on vakavaa ja urtikariareaktio voi edetä anafylaktiseksi shokiksi muutamassa minuutissa jos huonosti käy. Älä anna yleispäteväksi tarkoitettua tietoa vain oman kokemuksesi perusteella.

[/quote]

olin juuri tulossa sanomaan samaa, anafylaktiseen shokkiin "ei tarvita" hengenahdistusta.

Ap, lähde välittömästi päivystykseen, anafylaktinen shokki voi tulla myöhemminkin, useita tunteja syömisen jälkeen.

Ota huomenna yhteyttä ravintolaan ja pyydä tarkat ainesosat, olet jollekin allerginen ja reaktiosi on melko raju.

Mutta ihan ensimmäiseksi nyt päivystykseen!

Vierailija
11/23 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Botulismi?

Vierailija
12/23 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten päänsärky tähän allergiaan siis liittyy ja miksi se on vakavaa? Eli siis miksi minulla sekä särkee päätä että tuli nokkosihottuma? Muuten ok, hengitys ok ja muutenkin järjissäni mutta taidan ottaa toisen päänsärkylääkkeen, haittaako kun otin antihistamiinin? Kiitos viesteistä. Ap.

Vierailija
13/23 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 23:48"]

Tonnikalaa sipulia tomaattikastike juustoa ja ns koristeena oliivi ja rucolan lehti. Kokiksessa jäitä ja sitruunan siivu. Monet kerrat näitä syönyt eikä mitää ongelmia. Nyt ihan outoa tämä allergia tms. Ap.

[/quote]

Avainsana on: tonnikala. Jos ei ole ollut ihan priimalaatuista, siihen on muodostunut histamiineja, jotka aiheuttavat mainitsemasi oireet, päänsäryn ja nokkosrokon, kuumotuksen jne

Menee kyllä ohi. Mutta ota muutama antihistamiinitabletti.

Pahemmassa tapauksessa pilaantuneessa tonnikalasäilykkeessä voisi olla botuliinimyrkkyä...

Vierailija
14/23 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antihistamiini voi kyllä auttaa, tarkkaile mitä tapahtuu, mutta lekuriin kannattaa toki mennä kun ei noista koskaan tiiä, mulla oli kerran tosi paha reaktio ei auttanu ku mennä lekuriin.

Vierailija
15/23 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lähde välittömästi päivystykseen. Siellä saat oikeat lääkkeet. Nyt ei ole kyse lääkitsemisestä, vaan hengenpelastamisesta. Lähde samantien. Älä epäröi.

Vierailija
16/23 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kerran tuli sama tuoreesta tonnikalasta eräässä hienossa ravintolassa. Tuli siis nokkosrokko ja maha meni ihan sekaisin. Kesti puoli päivää. Soitin ravintolaan ja sanoivat tuosta antihistamiinireaktiosta. Kaikki alkoi n 1h syömisen jälkeen.

Vierailija
17/23 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokamyrkytys on iha perseest kans, wittu et vitutti, istuu pöntöl ja yrjötä lavuaariin koko yö. 

Vierailija
18/23 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iiiks vai että pilaantunutta tonnikalaa? Olisin kuvitellut että maha menisi sekaisin. Kävin kylppärissä peilailemassa ja iho näyttää jo suht normaalilta. Rintakehässä pikkuisen punoitusta vaan. Jännä miten äkkiä läntit tulevat ja menevät. Varmaan antihistamiini jo vaikuttaa. Voikohan tässä jo huokaista helpotuksesta?

Mulla joskus 10v sitten paha nokkosihottuma antibiootista, koko kroppa läikikäs monta päivää ja kutisi ja silmäluomet turposi - ei hengitys ongelmia ja lähti antihistamiineillä. Niin nyt siis tuosta kevyempi allerginen reaktio (outoa päänsärkyä lukuunottamatta) niin luulisin että tästä selvitään ilman lääkäriä. Ap.

Vierailija
19/23 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 00:27"]

Iiiks vai että pilaantunutta tonnikalaa? Olisin kuvitellut että maha menisi sekaisin. Kävin kylppärissä peilailemassa ja iho näyttää jo suht normaalilta. Rintakehässä pikkuisen punoitusta vaan. Jännä miten äkkiä läntit tulevat ja menevät. Varmaan antihistamiini jo vaikuttaa. Voikohan tässä jo huokaista helpotuksesta? Mulla joskus 10v sitten paha nokkosihottuma antibiootista, koko kroppa läikikäs monta päivää ja kutisi ja silmäluomet turposi - ei hengitys ongelmia ja lähti antihistamiineillä. Niin nyt siis tuosta kevyempi allerginen reaktio (outoa päänsärkyä lukuunottamatta) niin luulisin että tästä selvitään ilman lääkäriä. Ap.

[/quote]Antihistamiinit tepsi ilmesesti, hyvä juttu, se kyllä auttaa tosi usein.

Vierailija
20/23 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee noita kans välillä, en yhtään tiedä mistä. En hoksaa mitä epätavallista olen juuri sillä kerralla syönyt. Laikkuja useinkin, pääkipua harvemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme