Joka ryhdyit sairaanhoitajaksi, vaikka "älliä" olisi riittänyt yliopistoon?
Kerro, miksi päädyit tähän ratkaisuun. Tämä on siis positiivisessa mielessä kysytty, ei missään tapauksessa pilkaten.
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 21:15"]
Älli ei riittänyt lääkäriksi asti ("ällät" kielistä ja reaalista), mutta ala kiinnosti.
[/quote]
Miten koet työskentelyn lääkärin "alaisuudessa", jos itsekin olisit sellaiseksi halunnut?
Ala kiinnosti ja olen käytännöllinen ihminen, vaikka toisaalta tykkäsin lukuaineistakin tosi paljon. Halusin olla ihmisten kanssa tekemisissä töissä ja lääkistä lyhyemmät opinnot. (Vaikka toisaalta en myöskään olisi voinut olla varma, että olisinko lääkikseen päässyt.) Ja mietin myös niin, että opintoja voi aina myöhemmin jatkaa eteenpäin, mutta halusin ainakin nähdä, mitä tämä työ on käytänössä, koska olisi muuten jäänyt varmaan aina kaivelemaan.
Koska olen kiinnostunut hoitotyöstä. Lääkis (eikä sen pahemmin mikään muukaan yliopiston tiedekunto tarjottavineen) ei kiinnosta.
No, en sinänsä työskentele lääkärin "alaisuudessa". Olen diabeteshoitaja ja työni on hyvin itsenäistä. Toki diabeteslääkärin kanssa tehdään yhteistyötä. Esimieheni on hoitotyön esimies, ei lääkäri.
Mutta noin yleisesti ottaen pidän lääkäreistä, miehenikin on lääkäri :D
No mä opiskelen sekä yliopistossa et sh:ksi. Molemmista koen et mulle on hyötyä ja molemmat kiinnostaa
Olen itse vasta hakemassa sh-koulutukseen. Minulla oli pitkään suunnitelmissa lääkis, sillä ala on oikeastaan ainut mikä kiinnostaa. Lukion pitkä fysiikka ja matikka kuitenkin karsivat nämä haaveet kokonaan....
Nyt olenkin aikeissa hakea sairaanhoitajaksi kouluttautumaan. En osaa kuvitella mitään muuta alaa itselleni kuin terveydenhuolto, joten ammati kiinnostaa kovasti.
Lukiossa olen aina menestynyt hyvin ja "älliä" löytyy... Ei vain tarpeeksi sinne lääkikseen.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 21:42"]
Olen itse vasta hakemassa sh-koulutukseen. Minulla oli pitkään suunnitelmissa lääkis, sillä ala on oikeastaan ainut mikä kiinnostaa. Lukion pitkä fysiikka ja matikka kuitenkin karsivat nämä haaveet kokonaan.... Nyt olenkin aikeissa hakea sairaanhoitajaksi kouluttautumaan. En osaa kuvitella mitään muuta alaa itselleni kuin terveydenhuolto, joten ammati kiinnostaa kovasti. Lukiossa olen aina menestynyt hyvin ja "älliä" löytyy... Ei vain tarpeeksi sinne lääkikseen.
[/quote]
Ei lääkärin työssä tarvita fysiikkaa eikä matematiikkaa...
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 21:42"]
Olen itse vasta hakemassa sh-koulutukseen. Minulla oli pitkään suunnitelmissa lääkis, sillä ala on oikeastaan ainut mikä kiinnostaa. Lukion pitkä fysiikka ja matikka kuitenkin karsivat nämä haaveet kokonaan.... Nyt olenkin aikeissa hakea sairaanhoitajaksi kouluttautumaan. En osaa kuvitella mitään muuta alaa itselleni kuin terveydenhuolto, joten ammati kiinnostaa kovasti. Lukiossa olen aina menestynyt hyvin ja "älliä" löytyy... Ei vain tarpeeksi sinne lääkikseen.
[/quote]
[/quote]
Kyllä muuten tarvii.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 21:42"]
[/quote]
[/quote]
Opiskelemaan pääsemiseen tarvitaan.
Ei se ehkä jokaisen lääkärin työssä olekaan niin olennaista, mutta sinne lääkikseen on aika tuskaa päästä sisään jos ei fysiikasta mitään ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 21:42"]
[/quote]
[/quote]
Lääkiksen pääsykokeissa kemma ja fyssa on aika isossa roolissa...
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 21:42"] Olen itse vasta hakemassa sh-koulutukseen. Minulla oli pitkään suunnitelmissa lääkis, sillä ala on oikeastaan ainut mikä kiinnostaa. Lukion pitkä fysiikka ja matikka kuitenkin karsivat nämä haaveet kokonaan.... Nyt olenkin aikeissa hakea sairaanhoitajaksi kouluttautumaan. En osaa kuvitella mitään muuta alaa itselleni kuin terveydenhuolto, joten ammati kiinnostaa kovasti. Lukiossa olen aina menestynyt hyvin ja "älliä" löytyy... Ei vain tarpeeksi sinne lääkikseen. [/quote] Ei lääkärin työssä tarvita fysiikkaa eikä matematiikkaa... [/quote] Lääkiksen pääsykokeissa kemma ja fyssa on aika isossa roolissa...
[/quote]
Mutta työssä ei tarvita.
Kotona kannustettiin hakemaan käytännölliseen ammattiin, eikä miksikään filosofian maisteriksi. Alakin oli vanhempien ehdotus. Myöhemmin olen suorittanut yliopistotutkinnnon toisella alalla.
Äly olisi varmasti riittänyt. Opettajat painosti hakemaan lääkikseen kun lukion paperit oli koulun parhaimmistoa. Pettymys ja ihmetys oli suuri kun hain "vain (enkunkieliselle) sh-linjalle. Mutta se oli oma valinta. Pitkä matikka ja fysiikka ei kiinnostanut pätkääkään. Lisäksi lääkärin työ on niin sitovaa, että sille työlle antaa kaikkensa. Mun tavoite on löytää tasa-paino työn, perheen ja vapaa-ajan välille. Ne (useat) lääkärit jotka tunnen, elää vain työlleen. Mutta mulla on muitakin suunnitelmia ja sh.n ammatin ohessa voisin ne toteuttaa. Tiesin kuitenkin aina että sote ala on se oma juttu. (Ja sivuhuomautuksena, lääkäreiden itsemurhatilastot on aika "kivaa" luettavaa.) Sitä paitsi, sairaanhoitajana voin työskennellä missä päin maailmaa haluan ja tarkoitus onkin lähteä ulkomaille töihin joksikin aikaa keräämään kokemuksia. Ja niissä paikoissa, joissa olen työskennellyt, lääkärit js sh.t on asiallisia ja puhaltaa yhteen hiileen. Meillä ei varsinaisesti "työskennellä lääkärin alaisuudessa" vaikka toki he "ovat pomoja".
Kemian ja fysiikan osaamisen tarve lääkärin työssä riippuu ihan erikoisalasta, esim. radiologia ja kliininen kemia tarvinnee varmaan vähän enemmän noita osata ihan käytännön työssäkin. Kaikkein lääkäreiden täytyy myös osata tulkita tieteellisen tutkimuksen tuloksia, johon matematiikan osaamista tarvitsee vähän laajemmin. Jos perusasiat näissä aineissa tökkii jo lukiossa, lääkiksessä opiskelu voi olla todella haasteellista, vaikka tietäisi jo alussa hakeutuvansa sellaiseen työhön, jossa niiden osaamista tarvitsee vähemmän.
Ja jottei ihan ot, kaksi ystävääni mietti lääkiksen ja sh-koulun kanssa, toinen jätti huonon makefys-osaamisen takia hakematta, toinen halusi nopeasti töihin ja perheen perustamiseen. Molemmat vaikuttavat tyytyväisiltä, tosin tämä jälkimmäinen vielä miettii josko myöhemmin hakisi lääkikseen.
En keksinyt mikä ala olisi kiinnostanut yliopistossa eniten. Itse asiassa mietin vieläkin yliopistoon hakemista, mutta en edelleenkään oikein tiedä mihin hakisin... Moni ala kiinnostaa, mutta ei mikään oikein ylitse muiden. Työllistyminen olisi tärkeää, kun on perhe elätettävänä. Lääkistä tosin en ole koskaan edes harkinnut.
Älli ei riittänyt lääkäriksi asti ("ällät" kielistä ja reaalista), mutta ala kiinnosti.