Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonkierukkaa suositellaan kaikille, vaikka tosi paljon ongelmia

Vierailija
28.08.2015 |

Tuossa just lueskelin taas kymmeniä huonoja kokemuksia hormonikierukasta ja ihmettelenkin sitä, että gynekologit ja terkkalääkärit suosittelee aina ja kaikille sitä hormonikierukkaa, vaikka todella monelle se ei sovi. Mainostetaan vaan, että jää vuodot pois ja viiteen vuoteen ei tiedä mitään, ei tarvi muistaa pillereitä ja helppoa on. Kuitenkin todellisuudessa monella vuotohäiriöt lisääntyy, jotkut vuotaa käytännössä koko eka vuoden, muutama vuodoton päivä välissä. Monilla akne räjähtää. Mieliala muuttuu. Tulee hiiva- ja bakteeritulehduksia. Rinnoissa kipua ja kystat pahenee. Tosi helppoa ja vaivatonta, eikö totta? Gynekologi melkein suuttui, kun tiputteluvaivan takia kyselin pillerivaihtoa enkä aiemman pahan arpia jättäneen aknen takia innostunutkaan yhtään hormonikierukasta. Jäätiin nyt sitten pillerisysteemiin.

Varmaan haluaisin pois koko kohdun, kun en tee sillä enää mitään ja haluan päästä eroon menkoista mutta kohdunpoistoakaan ei nykyään enää tehdä, jos ei ole vaikea vuoto-ongelma, johon hormonikierukka ei ole auttanut... Muuttuuko muuten orgasmin saaminen kohdunpoiston jälkeen, onko kellään asiasta kokemuksia? 

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin terveyskeskuslääkäri suositteli jälkitarkastuksessa hormoonikierukkaa, tekaisi jopa reseptin, jonka lykkäsi minua kuuntelematta käteeni. Minulla on krooninen sairaus, joka estää hormonaalisen ehkäisyn. Onneksi olin itse valveentuneempi asian suhteen.

Vierailija
2/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaisiin vuotoihin tehdään kohdun limakalvon lämpöhoitoja, mutta sen jälkeen ei enää kauheesti tarvii raskauksista haaveilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus ei ole sama kuin pakko. 

Vierailija
4/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut hormoonikierukkaa korkean verenpaineeni takia. Enkä mitään muutakaan hormonaalista ehkäisyä.

Vierailija
5/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on toinen ja tod näk viimeinen hormonikierukka menossa eikä ole mitään ongelmia ollut. kannattais lukea niitä tyytyväisten käyttäjien kommentteja myös.

kuparikierukka sen sijaan piti otattaa pois, sillä se aiheutti sellaisen viikon verilöylyn kerran kuussa, ettei oo tosikaan.

Vierailija
6/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hormonikierukan kanssa ollut täysin ongelmatonta. Vuotohäiriöt kesti 3kk ja siitä lähtien ei ole menkkoja näkynyt. Mahtava keksintö! Yhdistelmä, eikä minipillerit sopineet mulle vaan menin molemmista ihan sekasin. Kierukka on kiva ja on hyvä, että sitä suositellaan kokeilemaan.

Vierailija
7/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essure vois olla hyvä mutta eihän ne vuodot sillä jää pois, pitäisi tehdä Essure + lämpöpallohoito, en tiedä tehdäänkö Suomessa, ehkä privaatissa? Ulkomailla kyllä näitä tehdään. Kuukautisethan ei ole mikään luonnollinen systeemi nykyään, kun saadaan keskimäärin vain pari lasta ja kuukautisia on kuitenkin 12-13 -vuotiaasta viisikymppiseksi eli melkein neljäkymmentä vuotta. Biologisesti kun naisen pitäisi olla raskaana tai imettää valtaosa ajasta eli heti kun imetys loppuu, tulee uudestaan raskaaksi. Ja elinikäkin olisi tarkoitus olla lyhyempi kuin vaihdevuosi-ikä. Ei ole alkuihmisellä kovin monia kuukautisia ehtinyt elinaikanaan olla... Toisin on nyt. 

Vierailija
8/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei ole ollut niin pahoja kuukautiskipuja kuin hormonikierukan asentamisen jälkeen. Kerran piti käydä hakemassa suoraan reiteen kipupiikki, kun ei peruslääkkeet auttaneet kerta kaikkiaan mitään. Lisäksi kierukan kanssa vuotoaika piteni, iho alkoi rasvoittua ja koko ajan oli järkyttävä turvotus. En pystynyt pitämään sormuksia sormissa, mutta kappas vain, hormonikierukan poistamisen jälkeen oli heti paljon parempi olla. Iho on hyvässä kunnossa, kuukautisten kesto maltillinen, eikä särkylääkkeitä tarvitse ja samoja sormuksia voi pitää pelkäämättä niiden jäävän jumiin. Kierukkaa poistaessa gynegologi vain totesi, että oli näköjään mittauksesta huolimatta liian iso kierukka sinulle. Kyllä opiskelijaa kirpaisi laittaa rahaa sellaiseen härveliin.

Vierailija
9/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mennyt lankaan, vaikka terkkari suositteli kyseistä häkkyrää.

Vierailija
10/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin ihan hyvä kokemus hormonikierukasta. Pidin sitä vuosia ja kuukautiset pysyivät poissa. Mikä tärkeintä ehkäisyteho oli täydellinen. Kuparikierukka ei ollut varma ehkäisemään, jota käytin ennen hormonikierukkaa.  Otatin pois hormonikierukan muutama vuosi sitten, koska olen jo yli viisikymppinen, ja en tarvitse enää moista ehkäisyn puolesta, enkä runsaiden vuotojenkaan takia.

Vierailija
11/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit nyt määrää mitä vaan jotta pääsee lääketehtaan maksamamaan koulutukseen.

Vierailija
12/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein lääkäreille myöskin oireet, jotka johtuvat esim. ehkäisymenetelmästä, eivät johdukaan ko. menetelmästä, vaan ovat vain sattumalta alkaneet samaan aikaan.

Kai se kuvaa joidenkin lääkäreiden putkiaivoista ajattelutapaa. Lääkäreidenkin olisi kuitenkin hyvä muistaa, että vaikka jotain asiaa ei luekaan oppikirjassa, ihmiselimistö ei kuitenkaan ole kone ja myös kokemukset pitäisi ottaa vakavasti vaikkei jonkun aineen pitäisikään teoriassa aiheuttaa jotakuta vaivaa.

Vierailija
13/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolmas kierukka menossa. Yhdenkään aikana ei kuukautisia eikä muitakaan vuotoja lainkaan, ei mitään muitakaan ongelmia.

Vierailija
14/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kauanko jaksoit kokeilla hormonikierukkaa? Itsen olen tyytyväinen käyttäjä enkä enää muuta ehkäisyä edes harkitse. Kannatti siis kärvistellä 3 kk erinäisten vuotojen ja turvotusten ja mahakipujen kanssa. Nyt ei vuotoja ollenkaan ja seksiä voi harrastaa ihan koska vaan.

Vierailija
15/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Essure. Kunhan kuukautiset käynnistyy (imetyksen jälkeen) ja jos ovat yhtä runsaat kuin ennen raskautta, lämpöpallohoitoon olen jo saanut suosituksen.

Vierailija
16/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä mainostetaan mistä maksetaan.

Vierailija
17/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:37"]

Ap, kauanko jaksoit kokeilla hormonikierukkaa? Itsen olen tyytyväinen käyttäjä enkä enää muuta ehkäisyä edes harkitse. Kannatti siis kärvistellä 3 kk erinäisten vuotojen ja turvotusten ja mahakipujen kanssa. Nyt ei vuotoja ollenkaan ja seksiä voi harrastaa ihan koska vaan.

[/quote] 3 kk on tosi pitkä aika. Voihan se kierukka joillekin sopia, mutta kun itsellä myös todella huonot kokemukset siitä. Ja aivan kuten ap toikin esille, mitään yksilöllisiä riskejä liittyen mm. kamalaan akneen ei käsitelty. OlkAa IHMISET VAROVAISIA SEN KRITIIKITTÖMÄN LÄÄKÄREIDEN JA TERKKOJEN KORRUPTOITUNEEN TOUHUN KANSSA.

Vierailija
18/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:36"]

mulla on toinen ja tod näk viimeinen hormonikierukka menossa eikä ole mitään ongelmia ollut. kannattais lukea niitä tyytyväisten käyttäjien kommentteja myös.

kuparikierukka sen sijaan piti otattaa pois, sillä se aiheutti sellaisen viikon verilöylyn kerran kuussa, ettei oo tosikaan.

[/quote] Mulla taas täsmälleen päinvastoin. Kuparikierukka jonkin verran lisäsi vuotoa, mutta hormonillapa ne venyi kahden viikon mittaiseksi. Hormonikierukan aikana myös kohdunulkoinen.

Vierailija
19/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin ehkäisy- ja hormoniasioissa lääkärit tuntuvat ihmeen yksioikoisilta. Mä sain e-pillereistä kauhean hiivakierteen, niin lääkäri vaan veikkaili, että karkit on maistuneet. No ei olleet, vaan elämän eka, toka ja viides hiiva tuli noiden kuukausien aikana kun pillereitä söin. Ennen ja jälkeen hormoniehkäisyn ei ole hiivaa ollut...

Vierailija
20/62 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma gyneni sanoi, että hormonikierukkaan tyytyväiset ovat tyytyväinen hiljainen enemmistö, kun taas ne, joilla on oireita, pitävät niistä sitäkin enemmän ääntä ja saattavat itse asiassa pistää sellaisetkin asiat, joilla ei ole kierukan kanssa mitään tekemistä, sen piikkiin. 

Minulle hormonikierukka esimerkiksi sopi loistavasti. Perheen lapset oli tehty ja kärsin synnytys synnytykseltä yhä vuolaammiksi muuttuneista menkoista. Sen ansiosta hemoglobiiniarvoni limestivät anemiaa. Kierukan asennuksen jälkeen vuodot jäivät pois heti ja pysyivät poissa. Veriarvot nousivat kelpo lukemisiin ja mieliala parani, kun jaksaminenkin lisääntyi. Ainoa havaitsemani haitta oli ajoittaiset jättifinnit, joita nousi naamaan, kaulaan ja rinnan alueelle. En tiedä, johtuivatko ne kierukasta, mutta jos johtuivat, edut voittivat kyllä haitat moneen kertaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän