Mikä ihme tää gluteeniton - villitys oikein on? :D
Mulla on tuttavapiirissä jo useampi ihminen, jotka ovat diagnosoineet itsensä keliaakikoiksi (kukaan ei tosin ole vaivautunut lääkäriin asti) ja julistavat nyt gluteenittomuuttaan kaikkialla.
Kovaan ääneen valitetaan gluteenittomien tuotteiden kalleutta, kerrotaan yksityiskohtaisesti vatsavaivoista ja turvotuksesta, valistetaan muitakin tästä vakavasta terveyshaitasta ja aina kun joku syö vaikka tavallista leipää tai kakkua niin muistetaan mainita että minä en tollasia voi syödä kun siinä on tota vehnäjauhoa.
Onks tää uusi karppaus?
Kommentit (25)
Koska litteä, kuplaton maha kiinnostaa kaikkia.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:07"]Nykyään ihmisillä on aikaa kiinnittää huomioita jokaiseen nipistykseen vatsassa ja pohtia, mikä aiheuttaa minkäkin pömpötyksen tai kurisemisen. "Laktoosivaivat" ovat jo niin tavallisia, että nyt pitää keksiä seuraava "yliherkkyys", jotta voi yrittää erottua joukosta. Mitäköhän seuraavaksi? Liha-allergia? Tai onhan jo nyt näitä ihmisiä, jotka tuntevat olonsa niiiiiiin paljon virkeämmiksi, kun ovat jättäneet lihan pois ruokavaliosta.
[/quote]
Seuraava on fruktoosi-intoleranssi.
"Minun puolesta jokainen saa olla just sellaisella ruokavaliolla kun tykkää, mutta pliis, tuokaa silloin omat herkkunne mukana juhliin! Kotikeittiössäni käytän vehnäjauhoja ja jos leivon vaikka rippijuhliin, en millään voi taata että esim tasoille jäänyttä vehnäjauhoa ei päädy gluteenittomaan leivonnaiseen. En halua olla vastuussa kenenkään mahapörinöistä. Oma gluteeniton kakkupala mukaan, niin voitte tekin hyvillä mielin juhlia." - Olen itse usein tarjoutunutkin ottamaan omat eväät mukaan, että pääsisin myös mukaan juhliin. Mutta toisaalta tiedostan, myös sen, että varmasti olen ollut niiden joukossa, jotka on vedetty yli ja jätetty kutsumatta kokonaan - ja toisinaan tämä on sanottu jopa suoraan (useimmiten ei) kun on huomattu, että ehkei kaikille vierailelle olekaan tilaa, kun pitäähän meidän juhliin kutsua se ja toi serkku, vaikka ei kyllä muuten olla nähty pariinkymmeneen vuoteen". Tai "päätettiin puolison kans, että kumpikin saa kutsua omia kavereitaan n. kappaletta jätettiin sit sut kutsumatta kun eihän se ois sun olisi ollut kivaa kattella kun et ois voinu syödäkään kaikkea, etkä alkoholistakaan paljoa perusta." - Tulee mielikuva, että jos tai kun ajatellaan minun kutsumistani niin ajatellaan minun haluavan mukaan vain siksi, että voisin syödä juhlissa, ikäänkuin se olisi ainoa asia juhlissa, mikä saisi minut nauttimaan ja iloitsemaan juhlien tunnelmasta.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:15"]Minun puolesta jokainen saa olla just sellaisella ruokavaliolla kun tykkää, mutta pliis, tuokaa silloin omat herkkunne mukana juhliin! Kotikeittiössäni käytän vehnäjauhoja ja jos leivon vaikka rippijuhliin, en millään voi taata että esim tasoille jäänyttä vehnäjauhoa ei päädy gluteenittomaan leivonnaiseen. En halua olla vastuussa kenenkään mahapörinöistä. Oma gluteeniton kakkupala mukaan, niin voitte tekin hyvillä mielin juhlia.
[/quote]
Minusta on vähän kohtuutonta vaatia vieraalta omat eväät. Ihan yhtä hyvin voit hakea kaupasta/leipomosta erilliseen muovirasiaan pakatun kakkupalan. Kotikaupungistani löytyy ihan markereistakin lähileipomon pari kakkupalaa alle neljän euron hintaan.