Mikä ihme tää gluteeniton - villitys oikein on? :D
Mulla on tuttavapiirissä jo useampi ihminen, jotka ovat diagnosoineet itsensä keliaakikoiksi (kukaan ei tosin ole vaivautunut lääkäriin asti) ja julistavat nyt gluteenittomuuttaan kaikkialla.
Kovaan ääneen valitetaan gluteenittomien tuotteiden kalleutta, kerrotaan yksityiskohtaisesti vatsavaivoista ja turvotuksesta, valistetaan muitakin tästä vakavasta terveyshaitasta ja aina kun joku syö vaikka tavallista leipää tai kakkua niin muistetaan mainita että minä en tollasia voi syödä kun siinä on tota vehnäjauhoa.
Onks tää uusi karppaus?
Kommentit (25)
On se kova muoti tuo gluteeniton dieetti nyt. Samoin FODMAP-ruokavalion noudattaminen ilman todettua syytä on myös yleistä.
Ainakin USAssa tuo on kova juttu, ja sieltähän kaikki muotivillitykset leviävät Suomeen. Jotenkin hassua kyllä.
Juu turha on ihmisten yrittää hoitaa vaivojaan itse, söisivät vaan ihan kaikkea.
Ei tarttis ap:n valittaa kaiken maailman ruokavalioista, jotka häntä niin ällöttävät, vaan voisi tarjota tutuilleen laktoosilla, kaaleilla, pavuilla, sokerilla, sipulilla ja gluteenilla pakattua ravintoa. Varmaan olisi ap:n mielestä ihanaa kun vieraat olisivat hänellä kylässä pötsi turvonneena, availisivat housujaan, päästelisivät ilmaa vapautuneesti ja ravaisivat vessassa ripuloimassa.
Niinkö ap tarkoitat?
Aina on ollut ja aina tulee olemaan ihmisiä, joilla pitää olla jokin "juttu". Joku paasaa esim. kasvisruoasta muutaman vuoden ja sitten se taas alkaa sekasyöjäksi. Tuon jutun aikana käyttäytyy, kuin se olisi ainoa oikea tapa elää. Nyt on vuorossa gluteeniton ruokavalio. Kyllä se ohi menee ja sitten syödään loppuelämä taas normaalisti. Huvittaa vaan se jutun aikainen touhotus näin jälkikäteen
Olen huomannut ruokailun jälkeisen olotilan olevan paljon parempi gluteiiniviljoja välttäessä kuin niitä syödessä. Esim. pastan tilalle en osta gluteiinitonta versiota tai jauha kallista gluteiinitonta leipää, vaan ruoassa on enemmän kasviksia ja kaikkia leipomuksia ym tulee vältettyä. Pelkästä kaurasta tehtyä leipää syön joskus ja voi miten olo on hyvä, kun ei turvota tai tule ilmavaivoja.
Nykyään ihmisillä on aikaa kiinnittää huomioita jokaiseen nipistykseen vatsassa ja pohtia, mikä aiheuttaa minkäkin pömpötyksen tai kurisemisen. "Laktoosivaivat" ovat jo niin tavallisia, että nyt pitää keksiä seuraava "yliherkkyys", jotta voi yrittää erottua joukosta. Mitäköhän seuraavaksi? Liha-allergia? Tai onhan jo nyt näitä ihmisiä, jotka tuntevat olonsa niiiiiiin paljon virkeämmiksi, kun ovat jättäneet lihan pois ruokavaliosta.
Hupaisaa, ettei tämä kuitenkaan koske kaljan, siiderin tai liköörin juontia :D
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:33"]
Hupaisaa, ettei tämä kuitenkaan koske kaljan, siiderin tai liköörin juontia :D
[/quote]
South Parkissa Randy (Stanin isä) vaihtoi gluteenittomaan kaljaan, että kai se juominen sitten on mahdollista.
Syy että nämä villityset toimii ja leviää on se että niillä on monien ihmisten joukossa vahva psyykkinen lumevaikutus. Ihmisen psyyke on niin jännä, kun uskotaan vahvasti että joku toimii, niin se myös tuntuu toimivan
Itse taas olen melkein sanonut muutaman kerran aknesta kärsivälle aikuiselle, että oletko kokeillut jättää gluteeniviljoja pois ruokavaliosta.
Että anna ap ihmisten syödä mitä haluavat. Jos sinua harmittaa kun jäät itse ilman huomiota kyseisessä tilanteessa, voit itse kokeilla kuinka hauskaa, helppoa ja halpaa on eliminoida esim. gluteeni pois ruuasta.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:03"]
Itse taas olen melkein sanonut muutaman kerran aknesta kärsivälle aikuiselle, että oletko kokeillut jättää gluteeniviljoja pois ruokavaliosta.
Että anna ap ihmisten syödä mitä haluavat. Jos sinua harmittaa kun jäät itse ilman huomiota kyseisessä tilanteessa, voit itse kokeilla kuinka hauskaa, helppoa ja halpaa on eliminoida esim. gluteeni pois ruuasta.
[/quote]
Aknella ei ole kyllä mitään tekemistä gluteenin kanssa. Se on hormonaalinen sairaus, jonka vaikeisiin muotoihin tehoaa oikeastaan pelkästään isotretinoiini-lääkitys.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:12"]
[/quote]
Aknella ei ole kyllä mitään tekemistä gluteenin kanssa. Se on hormonaalinen sairaus, jonka vaikeisiin muotoihin tehoaa oikeastaan pelkästään isotretinoiini-lääkitys.
[/quote]
Maailmassa on varmasti satoja tuhansia ihmisiä, jotka ovat saaneet aikuisiän aknen lopullisesti katoamaan gluteenittomalla ruokavaliolla. Ihan vaikka sinun kiusaksesi.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:17"]
[/quote]
[/quote]
Maailmassa on varmasti satoja tuhansia ihmisiä, jotka ovat saaneet aikuisiän aknen lopullisesti katoamaan gluteenittomalla ruokavaliolla. Ihan vaikka sinun kiusaksesi.
[/quote]
Juuri nöin. Itse jätin gluteenin pois ja muiden positiivisten vaikutusten lisäksi mun yli 20 vuotta riesana ollut akne katosi. Mut toki se oli varmaan vaan sattumaa tai lumevaikutusta tai mä vaan kuvittelen, että se akne hävisi :)
Nii-in, aivan totta. Kun matoa käsitellään riittävästi, yhä harvempi ihminen kestää sitä enää. Syy on näiden ihmisten harhaluuloisuudessa ja heikossa psyykessä.
Kun tiettyjä viljoja jalostetaan noeassa tahdissa sisältämään yhä enemmän ja enemmän gluteenia, yhä useamman elimistö ei vaan enää osaa käsitellä sitä. Tämä herkkyys on näiden ihmisten koriven välissä.
Jos ihmiset vaan eläisivät elämänsä iloisina ja viattomina kuin lapset, popsien kaiken mitä elintarviketeollisuus heille syöttää, ihmettelemättä miksi paska lentää, olisimme kaikki niin paljon onnellisempia.
Uskokaa nyt, että elintarvikkeiden käsittelyssä, lihakarjan kasvatuksessa ja jalostuksessa ja eri kasvilajikkeiden jalostuksessa tärkeintä on saada paljon tuotta ja nopeasti. Se on kaikkein tärkein arvo ja menee reippaasti yli sellaisten arvojen eläinsuojelu, ympäristön suojelu ja ihmisten terveys. Ei elintarviketeollisuutta kiinnosta, tuleeko ruokaa syömällä kipeäksi vai terveeksi. Ilman tiukkaa valvontaa meillä olisi nopeasti lihatuotteita jotka olisivat täynnä kasvhormoni- ja antibioottijäämiä ja kasvit olisivat täynnä kasvinsuojelaineita (entisiä tuholaismyrkkyjä, mut kun myrkky kalskahtaa vähän ikävästi korvaan niin sana on muutettu). Voi olla, että viljojen jalostuksessa yksinkertaisesti on menty nyt niin pitkälle, että monen ihmisen elimistö ei kestä näitä nykyviljoja, vaikka useimpien vielä kestäisikin.
"Nykyään ihmisillä on aikaa kiinnittää huomioita jokaiseen nipistykseen vatsassa ja pohtia, mikä aiheuttaa minkäkin pömpötyksen tai kurisemisen. "Laktoosivaivat" ovat jo niin tavallisia, että nyt pitää keksiä seuraava "yliherkkyys", jotta voi yrittää erottua joukosta. Mitäköhän seuraavaksi? Liha-allergia? Tai onhan jo nyt näitä ihmisiä, jotka tuntevat olonsa niiiiiiin paljon virkeämmiksi, kun ovat jättäneet lihan pois ruokavaliosta." - Varmasti osittain totta. - Toisaalta jos itse en olisi alkanut noudattamaan gluteenitonta ruokavaliota, joka pikkuhiljaa sai ohutsuoleni kuntoon , niin en luultvasti olisi kiinnittämässä huomiota pienepään tai isompaan vatsanväänteeseen vaan olisin kuollut, mahdolliseen aliravitsemukseen... Lihan välttäminen taas saattaa eettisistä syistä olla ihan fiksua. Ja eikä minusta ole ensimmäisen kiven heittäjäksi, joka sanoo, että liha sopii kaikille. Päinvastoin ihmettelen, että mikä siinä on ni-in ihmeellistä, etteikö terve ihminen voisi elää huolellisesti suunnitellulla kasvisravinnollakin?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:17"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Juuri nöin. Itse jätin gluteenin pois ja muiden positiivisten vaikutusten lisäksi mun yli 20 vuotta riesana ollut akne katosi. Mut toki se oli varmaan vaan sattumaa tai lumevaikutusta tai mä vaan kuvittelen, että se akne hävisi :)
[/quote]
Joo... Onhan näitä. "Jätin gluteenin pois." => vaihdoin perhepizzat ja kerrosateriat raaka-salaattiin ja luomutofuun. Ei ihme että näkyy naamassa, mutta gluteenista se ei taida johtua...
Ja tuossa on vielä se, että sitä mahdollista oikeaa keliakiaa ei voida edes todeta myöhemmin lääkärissä jos on omin päin jättänyt viljat pois koska suoliston nukka korjaa itseään ajan kanssa. Jos todella epäilee keliakiaa kannattaa käydä siellä lääkärissä, jää kelakorvaukset saamatta kun ei ole sairautta todettu.
Plus tekevät hallaa oikeille keliakikoille kun välillä sitä voidaan vähän maistaa...
Ja ei, minulla ei ole keliakiaa mutta tunnen muutaman joilla on. Ihan lääkärin kautta todettu.
Minun puolesta jokainen saa olla just sellaisella ruokavaliolla kun tykkää, mutta pliis, tuokaa silloin omat herkkunne mukana juhliin! Kotikeittiössäni käytän vehnäjauhoja ja jos leivon vaikka rippijuhliin, en millään voi taata että esim tasoille jäänyttä vehnäjauhoa ei päädy gluteenittomaan leivonnaiseen. En halua olla vastuussa kenenkään mahapörinöistä. Oma gluteeniton kakkupala mukaan, niin voitte tekin hyvillä mielin juhlia.
Itsellä villitys perustuu ihan diagnosoituun keliakiaan. Minulla on myös ärtyneen suolen oireyhtymä. Minua villitys ei sinällään haittaa, koska kaupoista ja ravintoloista löytää helpommin tuotteita.
Pili lentää tiehensä jos syö gluteenia :D