Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestäsi paljon, jos kauppaan menee 300€/kk sinkulla?

Vierailija
19.03.2022 |

Syön kaikki ateriat kotona, tuloni ovat pienet, 1300€/kk osa-aikatyön vuoksi. Tilaan kerran kuussa kotiinkuljetuksella säilyvän ruuan ja hygieniatarvikkeet (ei ole omaa autoa ja lähellä on vaan kalliita pikkukauppoja), sitten täydentelen ostoksia pitkin viikkoa. Syön sekä einesruokia, että itsetehtyjä ruokia riippuen sairauteni tilasta.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sellainen 700-900€ ruokaan kuukaudessa. Pitää toki sisällään hygienia- ja siivoustuotteet. En ole mistään muualta kuin tältä palstalta lukenut, että kukaan voisi selvitä alle 300€/kk, mikä on tt-tuen minimi. Ehkä jos viljelee/kasvattaa itse kaikki kasvikset, kerää marjat ja sienet itse metsästä ja saa kalaa naapureilta ilmaiseksi niin sitten, mutta tämä nyt ei ole kaikille mahdollista ihan asuinpaikan takia vaan joutuu maksamaan kaikista noista.

Vierailija
42/53 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kenelläkään voisi mennä vähemmän? Tuo on ihan se minimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syö 3-5 henkeä päivittäin ja ruokakauppaan menee 400-500 e/kk.

Vierailija
44/53 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä sellainen 700-900€ ruokaan kuukaudessa. Pitää toki sisällään hygienia- ja siivoustuotteet. En ole mistään muualta kuin tältä palstalta lukenut, että kukaan voisi selvitä alle 300€/kk, mikä on tt-tuen minimi. Ehkä jos viljelee/kasvattaa itse kaikki kasvikset, kerää marjat ja sienet itse metsästä ja saa kalaa naapureilta ilmaiseksi niin sitten, mutta tämä nyt ei ole kaikille mahdollista ihan asuinpaikan takia vaan joutuu maksamaan kaikista noista.

Täsmälleen näin!

Vierailija
45/53 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syö 3-5 henkeä päivittäin ja ruokakauppaan menee 400-500 e/kk.

Mitä ihmettä syötte?

Vierailija
46/53 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paljoa.

Kohtuullisen minimin viitebudjetti (löytyy Googlella) on arvio rahamäärästä, jolla tulee toimeen, kun käyttää rahaa harkitsevasti. Siinä yksin asuvalle naiselle on laskettu ruokaan 270 euroa kuussa. (Moni laskee ruokaostoksiin myös kodin kulutustavarat ja hygieniatuotteet - niihin viitebudjetissa on laskettu tuon 270 euron lisäksi vielä 42 euroa.)

Vierailija
47/53 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole paljon. Itselläni menee 350-550 euroa ruokakauppaan per kuukausi. 37-vuotias sinkku.

Vierailija
48/53 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee 130-150 euroa suunnilleen. Siinä tosin ei ole mitään kallista lihaa, einesaterioita eikä kalaa kuin maksimissaan kerran kuussa. Tosin en tiedä saisinko edes kalaa ja kalliimpaa lihaa lisäämällä summaa 300 euroon asti.

Vierailija
49/53 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo on todella paljon yhden ihmisen ruokakuluiksi. Valmisruoat nostaa kauppalaskua turhaan. Ja tietysti lihavilla menee enemmän ruokaan rahaa, koska harrastavat syömistä ja herkuttelua.

Mulla menee kuukaudessa noin 220€. Ja tuossa summassa on kuljetusmaksut, hygienituotteet (siteet, tamponit, nestesaippuat, pyykinpesuaineet, rasvat, vanulaput, vessapaperit ym.), leivinpaperit ym. En juurikaan osta valmisruokia.

Nyt lopetin leikkeleidenkin ostamisen. Totesin, että loppupeleissä se on aika turha leivänpäällinen.

Vierailija
50/53 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää mitä ostatte kolmellasadalla eurolla.

Vierailija
51/53 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi valmisruoka (2,5-3€) päivässä nostaa kauppalaskua todella paljon. Kannattaa kokata itse. Makaroonilaatikko ja kasviksia kylkeen ei paljoa maksa.

Ja yllättävän moni on nirso, eikä "pysty" syömään samaa ruokaa kolmea päivää peräkkäin.

Itse teen sen verran hyvää ruokaa, että ei ole vaikeuksia syödä edes neljää päivää putkeen samaa ruokaa.

Vierailija
52/53 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee omiin ruokiin noin 200 e/kk. Kissan ruokiin menee 100 e/kk. Kissalla sairaus, joka pysyy kurissa erikoisruokavaliolla. En valita tästä, sillä eläintä ottaessani oli selvää, että tällaiset tilanteet voivat kuulua asiaan.

Itselläni ei olisi syytä syödä näin edullisesti. Tämä on vain jäänyt päälle opiskeluajoilta. En ole nähnyt syytä luopua tästä, vaikka nykyisin olisi varaa käyttää paljon enemmän ruokaan.

Tässä voisi olla jonkun viikon ostokseni:

kaurahiutale (0.8 e)

jauhopussi (1 e)

välipalakeksejä (3 e)

Mysli Pähkinä + Hedelmä (3.2 e)

hedelmäpähkinäsekoitus (3.3 e)

margariini (0.7 e)

ruokakerma x 3 (1,8 e)

raejuusto (1.8 e)

juustoraaste (3.7 e)

jogurtti luonto+ 1 kg (2.2)

maito x 2 (2 e)

tomaattimurska x 3 (2.4 e)

soijarouhe (3.1)

pussi punaisia linssejä (2.6)

pussi kuivattuja kikherneitä (1.8 e)

kanan fileesuikale 300 g x 2 -60 % alesta (2 e)

kananmunia (2.70 e)

tomaatteja (5.5 e)

kurkku (3.3 e)

jäävuorisalaatti (2.3 e)

pakastemassia (1.1 e)

pakastepinaattia (0.4 e)

paprikasuikaleita pakasteena (1 e)

luomubanaanit (2.5 e)

omenoita (2.8 e)

klementiinejä (2.5 e)

porkkanaa (1.2 e)

perunaa (0.9 e)

riisiä (2 e)

makaronipussi (0.4 e)

Yhteensä 64 euroa

Tällaiset ateriat ostoksista tulee:

Aamupalat:

- puuroa (päällä vaihdellen jogurttia, hilloa, hedelmiä, hedelmäpähkinäsekoitusta) + kananmuna

Pääruoat:

- linssicurry + riisi

- makaronilaatikko

- falafel-pyörykät + lohkoperunat

- kanakeitto

- lisäkesalaatit kaikille aterioille

Välipala:

- usein mysliä

- kiireessä välipalakeksi

Iltapala:

- pinaattipannukkakku + raejuusto

- lämpimiä leipiä

- sämpylöitä, päällä vihanneksia ja kananmunaa

Tässä on oletettu, että kotoa löytyy ruoanlaittotarvikkeita, kuten mausteita ja öljyä. Usein ei myöskään tarvitse ostaa esim. soijarouhetta, riisiä jne., jolloin budjettia jää vaihtelevampiin kasviksiin ja joskus jopa tummaan suklaaseen, jota syön herkkuhetkinä joskus. Lihaa ostan vain ilta-alesta, kun osun kauppaan siihen aikaan.

Minulla on lista elintarvikkeista, joita tulisi aina löytyä kotoa. Näitä sitten täydentelen, kun loppuvat niin ei tarvitse keksiä joka viikko pyörää uudestaan. :)

Vierailija
53/53 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tuloihin nähden, kyllä, muuten ei. Meitä on 2 ja kissa. Ruokaan menee yli 600 euroa/kk, koska pidämme hyvästä ruoasta ja hyvistä raaka-aineista. Syömme paljon mm. kalaa. Meille tuo ei menona ole suuri, sillä laskujen, kiinteiden menojen ja ruokamenojenkin jälkeen meille jää vielä yli 3000 euroa kuussa rahaa, josta iso lohkaisu menee sitten säästöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme