Onko mielestäsi paljon, jos kauppaan menee 300€/kk sinkulla?
Syön kaikki ateriat kotona, tuloni ovat pienet, 1300€/kk osa-aikatyön vuoksi. Tilaan kerran kuussa kotiinkuljetuksella säilyvän ruuan ja hygieniatarvikkeet (ei ole omaa autoa ja lähellä on vaan kalliita pikkukauppoja), sitten täydentelen ostoksia pitkin viikkoa. Syön sekä einesruokia, että itsetehtyjä ruokia riippuen sairauteni tilasta.
Kommentit (53)
No toihan on noin kymppi päivässä ja varsinkin jos sitäkään ei kokonaan syö vaan tuohon 300 euroon/kk kuulunee myös saippuat, shampoot ym vessapaperit jotka tilaa kotiinkuljetuksella.
Monella menee tuo kymppi jo pelkkään lounaaseen.
mulla menee joku 200e/kk ja luulin että se on paljon kun lukee näitä "ihan hyvin ihminen pärjää 50e/kk budjetilla"
Syön terveellisessti ja monipuolisesti
Meillä menee kahden hengen taloudessa ruokaan 600-800 €. Tulot eivät ole suuret, mutta rakastetaan laadukasta ja hyvää suomalaista ruokaa. Kuitilla on usein useampi 4-8€ tuote. Sitten pari 15-25€ tuotetta. Saataisiin kyllä tarvittaessa karsittua kaksi kolmasosaa tuosta, mutta ei olla koettu tarpeelliseksi. Toki jos ruuan hinta tuosta kovasti nousee, niin sitten syödään enemmän lisuketta ruuan kanssa.
En ole eritellyt ruokia niin että meillä kahdella menee ruokaan ja hygieenia tarvikkeisiin, bensaan kun keskitetään kaikki S-ryhmään niin vähimmillään 800 e/kk. Sitten jos on pidempiä ajo reisuja, vaatteita, kenkiä ja kodin tarvikkeita niin lasku isompi.
Nyt se lasku alkaa nousemaan rutkasti sitä mukaan kun hinnat nousevat. Hinnan nousut lisäävät boonuksia jonkin verran niin ettemme ala hamstraamaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
On siinä kiristettävää jos on tarvis. Meillä menee 500 neljälle, plus koirat.
Aika vähän neljälle + piskitkin vielä.
Saavatko lapset kunnon ruokaa monipuolisesti ja varmasti tarpeeksi? Varsinkin jos harrastavat urheilua, ei mainitsemasi summa mitenkään voi pitää paikkaansa.
On jo rajoilla onko paljon. Itselläni ei mene niin paljon omaan ruokaan, mutta lemmikkien ruokaan menee sama kuin omaani
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee kahden hengen taloudessa ruokaan 600-800 €. Tulot eivät ole suuret, mutta rakastetaan laadukasta ja hyvää suomalaista ruokaa. Kuitilla on usein useampi 4-8€ tuote. Sitten pari 15-25€ tuotetta. Saataisiin kyllä tarvittaessa karsittua kaksi kolmasosaa tuosta, mutta ei olla koettu tarpeelliseksi. Toki jos ruuan hinta tuosta kovasti nousee, niin sitten syödään enemmän lisuketta ruuan kanssa.
Meillä tulee halvemmaksi ruoka kun en nauti kalliista gourmet ruuasta enkä sellaista tarvitse. Pysyn hengissä ihan tavallisella ruualla ja maustamalla saan siitä todella hyvää. Ja olen todella nirso eikä kiinnosta uusien makujen maistelu. Hyvin maustettu lisuke on herkkuani. Koulussa elin paljon pelkällä näkkileivällä kun suurin osa ruuasta oli syömäkelvotonta.
Vierailija kirjoitti:
On jo rajoilla onko paljon. Itselläni ei mene niin paljon omaan ruokaan, mutta lemmikkien ruokaan menee sama kuin omaani
Kun on ihan kauhea määrä lemmikkejä ihmisillä niin onko varauduttu hintojen nousuun niin että ne pystyy ruokkimaan?
Normi. Meillä teinipoika ja minä. Ruokalasku on noin 400 ja tuossa summassa on herkkujakin. Pidän ihan kohtuullisena. Enemmänkin voisi mennä.
Syödään ulkona ainakin joka toinen viikko.
Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia ruuan suhteen niin että nauttisi jostain erikoisista kalleimmista maku elämyksistä. Olen juusto hullu niin että aurajuusto ja kaikki juustot antavat täydellisen maku elämyksen enkä juurikaan muita makuelämyksiä kaipaa.
Eihän kaupassa tarvitse kuin kääntyä niin on mennyt jo jotain 20 egee ja sen kun kertaa kolmellakymmenellä niin vähällä oot selvinnyt.
Kyllä helposti menisi vaikka 600€/kk, ainakin jos liikkuu yhtään enempää kuin auolle ja takaisin elämässään. Esim. toimeentulotuki on mitoitettu nykyajan hinnoilla joillekin 40- kiloisen, hauraan vanhus/vuodepotilaan energiankulutukselle:(
Vierailija kirjoitti:
On. Meillä menee 200€/kk ja meillä syön minä ja 17 vuotiaat kaksospojat.
Niin ja hygieniatuotteet sisältyy tuohon kahteen sataan. Lähinnä wc papru, shampoot, saippuat ja pesuaineet, tiskikoneen pesuaine ja dödöt.
Käy kyllä sääliksi niitä joilla on yli varojen hankittu ruokittavia suita kuten lapsia ja elämiä ja hintojen nousu tulee yllätyksenä. Minä olen tiennyt aina että tämmöinen voi tulla tulevaisuudessa ja varautunut siihen. Tätä on ennustettu jo 20v sitten että se tulee mutta harva on ottanut sitä todesta.
Tänään oli Prismassa karjalanpaisti vähän alle kymmenen euroa kilo. Ostin sitä kolme kiloa joka juuri muhii uunissa. Sen pakkaa sitten pakastusrasioihin ja pakastaa niin on lihaa pitkäksi aikaa. Eli välillä menee ja välillä ei. Joka kuukausi vähän eri lailla.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole rajoilla, ihan normaalimäärä. En ymmärrä, mikä ylpeilyn aihe on käyttää ruokaan mahdollisimman vähän rahaa. Hyvä laatuinen ruoka maksaa, mutta se on panostus omaan terveyteen.
Varmaan 100-200e menee itsellä ruokaan, jonkinverran turhaa myös tuossa
Minulla menee omiin ruokiin sellainen just 300 kanttiin, ja siihen sitten päälle kissanruoat vajaa 40 euroa kuukausi. Ostan kissanruoat eläinkaupasta.
Syön tuolla hinnalla hyvää monipuolista kasvisruokaa, hedelmiä ja marjoja. Alkoholiin menee 0 euroa samoin tupakkaan.
300 euroa on laskettu minimi yhdelle aikuiselle. Jos yhtään syö normaalisti, niin helposti menee tuplasti tuon.
Tuloihisi nähden melko paljon. Olisi suht helppoa pienellä järkeistämisellä pudottaa tuo kahteensataan.