Exmiehen naisystävä laittanut lapsesta kuvia facebookkiin
Mikähän ihme juttu tämä nyt on? Exmiehen naisystävä on laittanut kuvia minun ja exmiehen yhteisestä lapsesta facebookkiin kuvia ja hänen profiilinsa on vieläpä julkinen aivan kaikille katselijoille.
Sanoin exmiehelle, että kuvat on poistettava, että en hyväksy sitä, että ne ovat kaikkien nähtävillä; joko kuvat pois tai sitten piiloon niin, että vain hänen kaverinsa ne näkevät.
Naisystävä ei ensin meinannut kuvia poistaa, mutta vaadin niin tiukasti ja siitä meinasi tulla riitaakin minun ja exmiehen välille. Naisystävä lopulta poisti/laittoi vain kaverille nähtäväksi kuvat, sen jälkeen esti minua näkemästä hänen profiiliaan. Pari päivää kuvien poiston jälkeen sain kaveriltani kuulla, että naisystävä on taas lisännyt kuvia lapsesta omaan julkiseen profiiliinsa.
Lakihan sanoo, että kuvaajalla on oikeus julkistaa ottamiaan kuvia ilman "kohteen" lupaa, jos se ei ole herjaava, yms... mutta eikö ole mitään tehtävissä, jotta saisin kuvat pois?
Kommentit (48)
Toivottavasti lapset vetävät vanhempansa oikeuteen lasten kuvien julkaisusta aikuisena
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:07"] Miksi ihmiset ylipäätään kokevat tarvetta laittaa niistä lapsista kuvia sinne facebookiin. Luojan kiitos tätä somehössötystä ei ollut kun itse olin lapsi. En haluaisi, että aikuisena omia lapsuuskuviani olisi netti täynnä. Ei se lapsi vielä osaa sanoa, haluaako että se äiti, isä tai äitipuoli niitä kuvia tunkee kaikkien muiden nähtäväksi. [/quote] Koska he ovat narsisteja ja/tai vajaaälyisiä, siksi. Kyllä normaali ihminen kunnioittaa ihan luonnostaan muiden, sekä lasten että aikuisten yksityisyyttä, eli ei postaile ilman lupaa kuvia tmv. mutta narsistit eivät ole kuten me ns. normaalit ihmiset. [/quote] Ei ole samaa mieltä kuin sinä niin on epänormaali, narsisti ja/tai vajaaälyinen?
[/quote]
Toisen ihmisen yksityisyyden ja hänen oman tilansa ja yksityisyysvalintojensa kunnioittaminen ei ole varsinaisesti mielipideasia. Se kuuluu normaalin sovun säilyttävään hyvään kanssakäymiseen, että sitä ja niitä tietenkin lähtökohtaisesti kunnioitetaan. Minun kanssani saa ilman muuta olla vaikka mistä eri mieltä, siitä ei ole kyse! Ihminen joka tekee kuten tuon ketjun aloittajan miehen uusi nainen tekee, on todellakin joko luonnevikainen tai auttamattoman tyhmä, mahdollisesti molempia.
Pistäpä sinä ap sitten tämän naisen lasten kuvia julkisesti nähtäville, niin katsotaan muuttuuko eukon mieli...
EI SAA LAITTAA!! mun hyvä kaveri eros miehestään pettämisen takia. Miehelä oli ollu koneellaan myös kuvia muista naisista, musta ja muutamasta yhteisestä tutusta. Ollut ilmeisesti jonkinsortin runkkukansio. FB:stä saa oikeesti tallennettua kuvia ken haluaa. Jos sitten joku päivä haluaakin poistaa ne, voi ne olla tallessa jonkun pedarin koneela. Ihmiset varsinkaan nuoret ei tajua, et ne kuvat ei häviä netin syövereistä mihinkään. Muijatkin laittaa nykyään "seksikkäitä" kuvia joka paikkaan ja yleensä ne ajautuu jollekin ylilaudan tapaiselle sivustolle, josta ne otetaan talteen.
Jos, ja oletettavasti, kuvissa ei näy alastomia lapsia, niin en mä oikeasti näe mitään perusteltavissa olevaa syytä miten voisit kieltää niiden kuvien laittamista faceen. Erityisesti kun kuvat on varmaankin otettu lasten toisen vanhemman ollessa paikalla ja hän on tietoinen että kuvat on näytillä.
Toi on kyllä varmasti herkkä paikka kun pitää oikeasti ymmärtää että omat lapset pitävät hauskaa jonkun toisen naisen kanssa, eikä vain sinun. Silloin sitä tulee eteen kaikenlaisia primitiivireaktioita, kuten esimerkiksi luulo omasta ylivertaisuudesta ja ylivallasta toiseen, itsenäiseen aikuiseen. Jos ex-miehesi mielestä ne kuvat on ok ja voivat siellä olla, sinä et vaan voi mitään.
Se on ihan sama juttu kuin sen kanssa mihin aikaan menevät isällään ollessa nukkumaan, peitteleekö isä lapset vai tää uusi naisystävä. Ne on asioita joihin et vain voi vaikuttaa. Voit toki keskustella ja esittää toiveen, mutta sitä ei heidän tarvitse ottaa huomioon.
Ja jos käännetään kelkka toisinpäin; hyppäiskö ap jokaisen exän toiveen mukaan? - tuskin.
Varmaan laillisesti asiaan ei voi puuttua, mutta ap:n kannattaisi parannella välejään lasten isään eli ex-mieheensä ja keskustella kahden kesken isän kanssa onko asiallista, että heidän yhteisten lastensa kuvia julkaistaan. Voisivatko sopiva mikä on heidän yhteinen strategiansa lapsiensa suhteen. Sitten kumpikin vanhempi olisi se, joka huolehtisi siitä, että oma uusi puoliso myös niitä noudattaa.
Ja tässä kannattaa siis ottaa huomioon lapsen etu, ei vaan mahdolliset pedofiilit vaan ihan se että lapset joutuvat herkästi kiusatuiksi somekuvien takia. Jos lapsen vanhempi ei halua omaa lastaan suojella, sitten on aika inhottava tilanne.
No jo on murheet.. Entäs ne sadat ihmiset ketkä on nähny sun lapsen livenä siellä Lintsillä? Oisko sille lapselle saanu sinne jonku säkin päähän ettei lähikaupan väki tunnista että toi on SE lapsi. Voi some ja somen murheet.. Hohhoijaa!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:44"]
Isä toisena huoltajana voi antaa luvan laittaa lapsen kuvia myös muille kuin omille sivuilleen.
[/quote]
Ei voi. Pitää olla molempien vanhempien lupa, jos on yhteishuoltajuus.