Exmiehen naisystävä laittanut lapsesta kuvia facebookkiin
Mikähän ihme juttu tämä nyt on? Exmiehen naisystävä on laittanut kuvia minun ja exmiehen yhteisestä lapsesta facebookkiin kuvia ja hänen profiilinsa on vieläpä julkinen aivan kaikille katselijoille.
Sanoin exmiehelle, että kuvat on poistettava, että en hyväksy sitä, että ne ovat kaikkien nähtävillä; joko kuvat pois tai sitten piiloon niin, että vain hänen kaverinsa ne näkevät.
Naisystävä ei ensin meinannut kuvia poistaa, mutta vaadin niin tiukasti ja siitä meinasi tulla riitaakin minun ja exmiehen välille. Naisystävä lopulta poisti/laittoi vain kaverille nähtäväksi kuvat, sen jälkeen esti minua näkemästä hänen profiiliaan. Pari päivää kuvien poiston jälkeen sain kaveriltani kuulla, että naisystävä on taas lisännyt kuvia lapsesta omaan julkiseen profiiliinsa.
Lakihan sanoo, että kuvaajalla on oikeus julkistaa ottamiaan kuvia ilman "kohteen" lupaa, jos se ei ole herjaava, yms... mutta eikö ole mitään tehtävissä, jotta saisin kuvat pois?
Kommentit (48)
Fobbahan näihin eilen vastaili, jos kuva ei ole halventava tms. niin on täysin sallittua. Et voi tehdä asialle muuta kuin niellä kiukkusi.
Mitä käytännön haittaa kuvien julkaisusta on lapsille jos kuvat on ihan fiksuja? En kaipaa tähän pelkkiä alapeukkuja vaan perustelut kiinnostaa.
Fobban eilinen vastaus: http://www.vauva.fi/keskustelu/4567132/ketju/eron_jalkeen_somessa_fobba_linjoilla_nyt/viesti/39#39
Vanhempi saa laittaa lapsen kuvia someen, eikä toinen vanhempi voi sitä kieltää, vaikka molemmat vastaavatkin lapsesta. Kuva somessa ei kuitenkaan ole mikään sellainen yleisesti huolta herättävä seikka, joka esim vaarantaisi lapsen kehitystä jne. Tilanne toki muuttuu, jos kyseessä on arkaluontoinen tai loukkaava kuva. Tilanteeseen ei vaikuta se, vaikka vanhemmalla ei olisi enää huoltajuutta lapseen tai kuvan lapsesta laittaisi someen esimerkiksi joku sukulainen.
Hitsi elän dinosaurusajassa. Milloin laki on muuttunut, että saa yksityishenkilön kuvia julkaista ilman lupaa? Yleiskuvia joissa on ihmisiä, mutta zoomattuna yksilöön niin ei tunnistettavasti.
Luin tuon Fobba-ketjun ja siellä oli joku kysynyt aivan samaa, kuin minäkin. Lopputulos se, että en saa mitenkään kuvia pois naisystävän fb:sta tai hänen ei ole pakko laittaa niitä vain ystäviensä näkyville.
Joku kysyi, että eikö isällä ole oikeuksia, mutta vain äidillä on. Olen sitä mieltä, että isällä pitää olla myös yhtälailla oikeus lapsen asioihin. Eli jos vaikka minun nykyinen mieheni lataisi profiiliinsa kuvat lapsestamme ja lapsen isä haluaa, että ne poistetaan, ne myös poistetaan.
Ihan näin henkilökohtainen mielipiteeni on se, että kyllä pitää olla melkoinen taliaivo, että ohittaa täysin lapsen äidin tai/ja isän mielipiteen tällaisessa asiassa. Miksi ei nyt samantien julkaise enemmän kuvia omista lapsistaan tai toisista lapsista? Ihan näin esimerkkinä, että olivat koko perhe käyneet linnanmäellä ja kuvia oli 8, joissa kuudessa esiintyi vain meidän lapsi. Naisystävällä kuitenkin kaksi omaakin lasta. En vain voi ymmärtää.
- ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:40"]
Täh? Eikö teistä lapsen isällä ole mitään oikeuksia? Äiti saa päättää kaikesta? Huoh
[/quote]
Ei, toki on isälläkin normaalit arkiset oikeutensa, mutta jos edes toinen lapsen vanhemmista on tolkullinen ihminen, eli sitä mieltä että lapsesta ei kuulu tehdä mitään somessa riepoteltavaa näyttelyesinettä ja huomionhakupuudelia, niin silloin ehdoton ei ja sitä tulee noudattaa. Lapsen onni, jos edes toisella vanhemmista on älliä päässään, eli ap:lla tässä tapauksessa. Mun mielestä tuo on sen tason rikkomus ja sohaisu siltä uudelta naiselta, että jos olisin ap, sisäinen viiltäjäni heräisi, ja se nainen tulisi olemaan kaulaansa myöten kirkkaassa kusessa, mikäli kuvat eivät vaatimuksestani viimeistä myöten poistuisi hänen tileiltään ja mikäli ei jatkossa jättäisi lasta omien somesekoilujensa ulkopuolelle. Ei pahan kanssa toimi hyvä, se on karu totuus.
Fobba vastaili ihan samanlaiseen kysymykseen http://www.vauva.fi/keskustelu/4567132/ketju/eron_jalkeen_somessa_fobba_linjoilla_nyt/sivu/2 viesti nro 39 ainakin.
Aplla ei siis ole mitään lain tarjoamia keinoja estää tätä nyksää laittamasta kuvia.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:55"]
Hitsi elän dinosaurusajassa. Milloin laki on muuttunut, että saa yksityishenkilön kuvia julkaista ilman lupaa? Yleiskuvia joissa on ihmisiä, mutta zoomattuna yksilöön niin ei tunnistettavasti.
[/quote]
Koska tuollainen laki on ollut?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:52"]
Mitä käytännön haittaa kuvien julkaisusta on lapsille jos kuvat on ihan fiksuja? En kaipaa tähän pelkkiä alapeukkuja vaan perustelut kiinnostaa.
[/quote]
Minä haluan, että lapsi itse saa päättää, mitä hänestä julkaistaan ja mitä ei, kun on tarpeeksi vanha itse arvioimaan sen. Siihen asti haluan, että me vanhemmat päätämme lapsen puolesta ja minun kantani taas on se, että lapsesta ei julkaista mitään koko kansan nähtäväksi. En halua, että lapseni menee esim. lähikauppaan ja ihmiset juoruavat toisilleen, että "tuossa menee se ja se lapsi". Jokaisella meistä on oikeus yksityisyyteen.
Tässä tilanteessa mielestäni kielteinen kanta kuvien julkaisua kohtaan on painavampi, kuin hyväksyvä kanta. En kuitenkaan tuomitse vanhempia, jotka lapsistaan kuvia nettiin laittaa kaikkien nähtäväksi, koska se on jokaisen oma asia.
Miksi ihmiset ylipäätään kokevat tarvetta laittaa niistä lapsista kuvia sinne facebookiin. Luojan kiitos tätä somehössötystä ei ollut kun itse olin lapsi. En haluaisi, että aikuisena omia lapsuuskuviani olisi netti täynnä. Ei se lapsi vielä osaa sanoa, haluaako että se äiti, isä tai äitipuoli niitä kuvia tunkee kaikkien muiden nähtäväksi.
Hyvin usein myöskin muut ihmiset ns. tuomitsevat lapsen vanhempien perusteella. Mielestäni lasta kohtaan olisi hyvin reilua jättää lapsi pois omasta somesekoilusta.
Meillä tätä tekee lapsen toinen mummo. Vaikka olemme molemmat usein häntä kieltäneet julkaisemasta kuvia lapsistamme tai ylipäänsä kenenkään lapsista ilman lupaa. Hän saattaa julkaista myös meidän kavereiden lapsista kuvia, ilma lupaa totta kai. Olemme sata kertaa pyytäneet poistamaan kuvat, kysymään joka kerta jokaiseen kuvaan luvan, laittaneet linkkejä asiasta kertoviin nettilehtiin ym. Ei mene perille.
AP :n katkeruus ja mustasukkaisuus paistaa pahasti läpi. Ei voi kun nauraa :DDDD
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:07"]
Miksi ihmiset ylipäätään kokevat tarvetta laittaa niistä lapsista kuvia sinne facebookiin. Luojan kiitos tätä somehössötystä ei ollut kun itse olin lapsi. En haluaisi, että aikuisena omia lapsuuskuviani olisi netti täynnä. Ei se lapsi vielä osaa sanoa, haluaako että se äiti, isä tai äitipuoli niitä kuvia tunkee kaikkien muiden nähtäväksi.
[/quote]
Koska he ovat narsisteja ja/tai vajaaälyisiä, siksi. Kyllä normaali ihminen kunnioittaa ihan luonnostaan muiden, sekä lasten että aikuisten yksityisyyttä, eli ei postaile ilman lupaa kuvia tmv. mutta narsistit eivät ole kuten me ns. normaalit ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:20"]
AP :n katkeruus ja mustasukkaisuus paistaa pahasti läpi. Ei voi kun nauraa :DDDD
[/quote]
Eli, jos haluan suojella lapseni yksityisyyttä, olen katkera ja mustasukkainen? Selvä. Sitten ollaan, jos se ajaa lapseni etua.
- ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:56"]Luin tuon Fobba-ketjun ja siellä oli joku kysynyt aivan samaa, kuin minäkin. Lopputulos se, että en saa mitenkään kuvia pois naisystävän fb:sta tai hänen ei ole pakko laittaa niitä vain ystäviensä näkyville.
Joku kysyi, että eikö isällä ole oikeuksia, mutta vain äidillä on. Olen sitä mieltä, että isällä pitää olla myös yhtälailla oikeus lapsen asioihin. Eli jos vaikka minun nykyinen mieheni lataisi profiiliinsa kuvat lapsestamme ja lapsen isä haluaa, että ne poistetaan, ne myös poistetaan.
Ihan näin henkilökohtainen mielipiteeni on se, että kyllä pitää olla melkoinen taliaivo, että ohittaa täysin lapsen äidin tai/ja isän mielipiteen tällaisessa asiassa. Miksi ei nyt samantien julkaise enemmän kuvia omista lapsistaan tai toisista lapsista? Ihan näin esimerkkinä, että olivat koko perhe käyneet linnanmäellä ja kuvia oli 8, joissa kuudessa esiintyi vain meidän lapsi. Naisystävällä kuitenkin kaksi omaakin lasta. En vain voi ymmärtää.
- ap
[/quote] Toivoo että joku sieppaa teidän lapsen.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:07"]
[/quote]
Koska he ovat narsisteja ja/tai vajaaälyisiä, siksi. Kyllä normaali ihminen kunnioittaa ihan luonnostaan muiden, sekä lasten että aikuisten yksityisyyttä, eli ei postaile ilman lupaa kuvia tmv. mutta narsistit eivät ole kuten me ns. normaalit ihmiset.
[/quote] Ei ole samaa mieltä kuin sinä niin on epänormaali, narsisti ja/tai vajaaälyinen?
Tuota noin.. ex-miehesi on ilmeisesti lapsen toinen vanhempi, ja jos se on sille ok, niin on ihan se ja sama miten paljon sä olet vatsallasi kiukuttelemassa.
Oletko ap kokeillut perustella kieltoa ex-miehellesi järkisyin, ettei kiistasta tule vain periaatteellista katkerien ihmisten eipäs-juupas -väittelyä?