Raskaana olevat, pelottaako mihin lapsenne syntyy?
Minulla loppui vauvakuume kuin seinään tämän sodan takia.
Kuva paareilla kannetusta ukrainalaisnaisesta, jonka vauva kuoli, ja myöhemmin myös tämä äiti, järkyttivät valtavasti.
Jokainenhan toivoo, että oma lapsi saa elää turvassa, ja nyt turvallinen elämä on uhattuna.
On helpompaa, kun ei tarvitse nähdä lapsensa kärsivän.
Kommentit (37)
En ajattele tämmöisiä asioita omanapakeskeisesti että oisi kyse juuri minusta joka hiton asiassa. Tottakai huolta on mutta niin on ollut sadoilla sukupolvilla ja miljardeilla ihmisillä ihan muutenkin!!!
Opetan tälle lapselle selviytymistä ja taitoja sekä sydämen käyttöä tulevassa maailmassa. Hänen pitää pystyä erottamaan valo pimeydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa. Se, ehditäänkö sairaalaan vai syntyykö bussipysäkillä...
Näin viimeisillään raskaana ollessa ja supistellessa tämä, ihan rehellisesti. Edellinen synnytys oli käynnistys, joten ei mitään hajua, miltä luonnolliset synnytyssupistukset tuntuu. Kun sairaalaan on 1,5h matka, vähän mietityttää milloin pitää olla lähdössä, jos se synnytys käynnistyisikin omia aikojaan. Ei motarin varressa oikein innosta synnyttää sokeriseurantaan joutuvaa isokokoista lasta.
Mutta kyllä pelottaa sodan uhkakin, kun on tuo esikoinen ja tosiaan tämä uusi tulokas. Esikoinen sai alkunsa juuri ennen koronaa, ja toisen kanssa otaksuin, että ehtii korona tukahtua siinä vaiheessa, kun pitää päivähoitoa miettiä. Nyt sitten vielä sodanuhka. Ei tee mieli lukea uutisia enää, kun alkaa ahdistaa. Etenkin se uutinen kuvineen, missä oli torilla lastenrattaita... Ei pysty itkemättä katsomaan.
MIKSI olet hankkiutunut tuohon tilaan? Jos kerran on jo muitakin lapsia!
Mikä ihme teitä velkoja vaivaa, tajuatteko että jos kukaan ei lisääntyisi, suomalaiset kuolisi sukupuuttoon? Ei kaikkien ole pakko lapsia tehdä, mutta lapset on sijoitus tulevaisuuteen.
Hyvä, että osa vielä uskaltaa perustaa perheen :) ja kuten sanottu, ikinä, koskaan maailman historiassa ei tule olemaan mitään "takuuvarmasti turvallista" aikaa tehdä lapsia. Mutta se on vain hyväksyttävä.
T. Mummo 76v
❓
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisaat ihmiset eivät tee lapsia tähän maailmaan. Kuinka voi olla niin itsekäs, että vain koska itse haluaa kokea vanhemmuuden, synnyttää lapsen kamalaan maailmaan jossa lapsen tulevaisuus voi olla pääosin huono?
Tämähän riippuu pitkälti siitä mikä kenellekin on huonoa.
Joo ei kaikille tosiaan mahdollinen sota ole ollenkaan huono juttu. Lisää lapsia vaan!
Eiköhän se ole silti jokaisen oma päätös.
Huono sellainen. Kaikista ei ole vanhemmiksi. Vielä vähemmän kriisin aikaan.
Se on hyvä, että löytyy niitä, jotka ei lisäänny ja niitä jotka lisääntyvät.
Jotkut käytännön asiat huolettaa mutta lapsia on kasvatettu ja kasvatetaan olkimajoissakin niin miten ihmeessä juuri nyt pitäis olla huolissaan lastenteosta siksi että Euroopassa soditaan?
Ei pelota. Heti kun kk kierto tasoittuu yritetään tälle meidän iltatähdelle kaveria. Ei sitä niin voi elää että mitä jos...Venäjä ei sanele miten meidän pitäisi elää, silloinhan se on saanut mitä halusikin, pelkäämään. "Elämä on ihmisen parasta aikaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisaat ihmiset eivät tee lapsia tähän maailmaan. Kuinka voi olla niin itsekäs, että vain koska itse haluaa kokea vanhemmuuden, synnyttää lapsen kamalaan maailmaan jossa lapsen tulevaisuus voi olla pääosin huono?
Joo ei kaikille tosiaan mahdollinen sota ole ollenkaan huono juttu. Lisää lapsia vaan!
Eiköhän se ole silti jokaisen oma päätös.
Se on hyvä, että löytyy niitä, jotka ei lisäänny ja niitä jotka lisääntyvät.
On paljon ihmisiä, joiden kohdalla ei ole ollut hyvä idea lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut käytännön asiat huolettaa mutta lapsia on kasvatettu ja kasvatetaan olkimajoissakin niin miten ihmeessä juuri nyt pitäis olla huolissaan lastenteosta siksi että Euroopassa soditaan?
Vastuullinen vanhempi onkin huolissaan tekemiensä lasten tulevaisuudesta eikä vaan niiden teosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuullinen vanhempi onkin huolissaan tekemiensä lasten tulevaisuudesta eikä vaan niiden teosta!
Insta-akat ei tajua tätä. Lisää vauvoja, Gugguuta päälle ja kuvia instaan!
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa. Se, ehditäänkö sairaalaan vai syntyykö bussipysäkillä...
Siittämisen hetkellä et ajatellut tätä vaihtoehtoa? Aina pitäisi ajatella mahdollisia seuraamuksia.
En tiennyt että vauvoja "tehdään" ajoitetusti ja vain omat kriteerit täyttävään maailmaan.
Ei tarvi niitä eläimiäkään lisää ottaa tänne kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi niitä eläimiäkään lisää ottaa tänne kärsimään.
Niinpä. Sitä ehkä voisi miettiä vähän enemmän, koska eläimet eivät pääse edes väestönsuojiin.
En ole raskaana, mutta minulla on nyt vauva ja haluaisin mahdollisesti jossakin vaiheessa toisen lapsen. Voin sanoa, että aluksi olin kauhuissani, mutta nyt olen rauhoittunut. Tällä hetkellä raskaana olevat ja pienten lasten äidit ovat suurimmaksi osaksi syntyneet 80- ja 90-luvuilla, ja me olemme saaneet elää koko elämämme toistaiseksi aika huoletta ja turvassa. Olen ottanut sen asenteen, että turha pelätä jotakin, mitä ei ole vielä tapahtunut eikä toivottavasti tapahdukaan. Pelossa ei kannata varmuuden vuoksi elää, menee elämä hukkaan. Ja voinhan minä kuolla huomenna kun joku auto ei pysähdykään punaisiin valoihin, mutta en minä silti jätä vaunulenkkiä väliin.
Olen lapset tehnyt, eikä synnytykset olleet kovin helpppoja. En usko että Putin vielä nyt Suomea, mutta tunsin suurta surua, kun näin kuvia pommituksia pakenevista synnyttävistä naisista. Koen että Venäjä pelaa nyt niin likaista peliä että ei mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta ei ole huonoa syntyä keskelle sotaa, ilmastonmuutosta ja pandemiaa? Ok..
Minusta on jotenkin outoa ajatella, että elämä ei olisi arvokasta, jos maailmassa on sotaa. Että on parempi olla elämättä ollenkaan?! Viedä lapsilta elämä ennen kuin he ovat edes syntyneetkään?
Jokaisen elämässä on surua ja murhetta aivan varmasti. Jos ei sotaa niin jotain muuta. Mitä jos vanhempasi olisivat päättäneet, että sinä et saa syntyä, koska jossain päin maailmaa oli sota tai koska pörssikurssit näyttivät alas päin tai ihan vain koska sinulle saattaisi käydä jotain pahaa? Olisiko se ollut vanhemmiltasi hyvä päätös?
Elämä on aina arvokasta. Jokainen päivä. Jokainen ihminen on arvokas. Jokainen lapsi. Jokainen vastasyntynyt.