Päästäisittekö 17-vuotiaan muuttamaan omaan asuntoon?
Hän käy siis lukiota toista vuotta ja on samalla osa-aikatöissä kaupassa. Hänen koulunsa sijaitsee 1,5 km päässä kodistamme, mutta siitä huolimatta hän haluaisi jo itsenäistyä ja muuttaa omaan asuntoon. Hän täyttää ensi vuoden keväällä 18. Hänen tulonsa (opintotuki + palkka) ovat n. 750 €/ kk, lisäksi hänellä on omia säästöjä n. 1500 €.
Antaisitteko muuttaa pois jo tässä vaiheessa? On kyllä tunnollinen, ja varmasti pärjäisi hyvin kotitöissäkin, mutta mietin vain, onko järkevää käyttää rahoja vuokra-asuntoon ja ruokaan kun me vanhemmat voisimme elättää hänet lukion loppuun asti. Emme asu pk-seudulla.
Kommentit (39)
Päästäisin mutta eihän siinä mitää järkeä muuttaa omaanasuntoon, kun koulu noin lähellä.
En päästäisi, kun koulumatkan takia ei ole pakko. 18-vuotiasta en pystyisi estämään, joten silloin saisi muuttaa.
Minä muutin 17-vuotiaana vuokra-asuntoon ja hyvin meni. Anna lähteä, jos haluaa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:01"]Minä muutin 17-vuotiaana vuokra-asuntoon ja hyvin meni. Anna lähteä, jos haluaa.
[/quote]
Niin ja olisi ollut outoa, jos vanhempani olisivat yrittäneet estää. Olin kuitenkin melkein täysi-ikäinen ja tottunut toimimaan itsenäisesti. Ei 17v. ole enää pikkulapsi, vaikka onkin alaikäinen.
Mä muutin 17 vuotiaana vuokralle ja yksi elämäni parhaista päätöksistä. Sain vanhemmiltani silloin tällöin ruokakassin ja sain käydä silloin tällöin syömässäkin. Pärjäsin hyvin ja opin vastuuta. Ihana itsenäinen elämä!
Ilomielin. Me muutamme tästä omakotitalosta heti takaisin keskustaan, kun nuorinkin lähtee kotoa. Ei pakoteta tai ajeta, muttei missään nimessä estetä kuopuksen lähtöä.
Enemmänkin näyttää siltä, että kuopus hipsii yöllä viereen nukkumaan vielä 20-vuotiaanakin. Oma vika, mitäs kasvatin tuollaisen mammanpojan..
Päästäisin. Itse lähdin maailmalle 17 vuotiaana.
riippuu tietysti kuinka lapsellinen lapsesi vielä on. Eroja kun löytyy tuossa iässä melko paljon.
pakkohan niitä virheitä on päästä tekemään että kasvua tapahtuu. Tee kuitenkin selväksi että voi aina luottaa vanhempien apuun ja palata kotiin.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:57"]Hän käy siis lukiota toista vuotta ja on samalla osa-aikatöissä kaupassa. Hänen koulunsa sijaitsee 1,5 km päässä kodistamme, mutta siitä huolimatta hän haluaisi jo itsenäistyä ja muuttaa omaan asuntoon. Hän täyttää ensi vuoden keväällä 18. Hänen tulonsa (opintotuki + palkka) ovat n. 750 €/ kk, lisäksi hänellä on omia säästöjä n. 1500 €.
Antaisitteko muuttaa pois jo tässä vaiheessa? On kyllä tunnollinen, ja varmasti pärjäisi hyvin kotitöissäkin, mutta mietin vain, onko järkevää käyttää rahoja vuokra-asuntoon ja ruokaan kun me vanhemmat voisimme elättää hänet lukion loppuun asti. Emme asu pk-seudulla.
[/quote]
Vuokra ym., kuka ne maksaisi ?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:13"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:57"]Hän käy siis lukiota toista vuotta ja on samalla osa-aikatöissä kaupassa. Hänen koulunsa sijaitsee 1,5 km päässä kodistamme, mutta siitä huolimatta hän haluaisi jo itsenäistyä ja muuttaa omaan asuntoon. Hän täyttää ensi vuoden keväällä 18. Hänen tulonsa (opintotuki + palkka) ovat n. 750 €/ kk, lisäksi hänellä on omia säästöjä n. 1500 €.
[/quote]
[/quote]
No hän itse tietysti. On hänellä jo tulojakin, kuten kirjoitin. T. ap
En päästäisi, kun koulun takia ei ole pakko. Ei ole mitään järkeä alkaa taloudellisesti kituuttamaan nyt jo. Kannattaa nyt kerätä vähän säästöä, kun sitten jatko-opiskelupaikan takia joutuu mahdollisesti muuttamaan kauemmas. Ja työssäni olenjust ton ikäisten kanssa tekemisissä ja iso osa tarvitsee vielä vanhempien läsnäoloa, vaikka kuinka halutaan olla itsenäisiä 'aikuisia'
Miksi alaikäisen pitäisi välttämättä päästä muuttamaan omilleen, jos koulumatka on lyhyt, perhetilanne hyvä eikä oikein mitään muutakaan pätevää syytä ole? Aikuistuvalle alaikäiselle voi ja pitääkin antaa vapautta ja vastuuta, mutta omaasunto voi aivan hyvin odottaa täysi-ikäisyyteen asti.
Kannattaa muistaa että olet vastuussa alaikäisestä lapsesta jos jotain sattuu.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:17"]
En päästäisi, kun koulun takia ei ole pakko. Ei ole mitään järkeä alkaa taloudellisesti kituuttamaan nyt jo. Kannattaa nyt kerätä vähän säästöä, kun sitten jatko-opiskelupaikan takia joutuu mahdollisesti muuttamaan kauemmas. Ja työssäni olenjust ton ikäisten kanssa tekemisissä ja iso osa tarvitsee vielä vanhempien läsnäoloa, vaikka kuinka halutaan olla itsenäisiä 'aikuisia'
[/quote]
Omaan kotiin muuttamisessa on muitakin puolia kuin kituuttaminen. Osa-aikatöissä käyvä opiskelija ei joudu sitä edes yhtään niin kovasti tekemään jos vaan osaa käyttää yhtään rahaa. Kuulostat aika nihilistiltä... Ja milläs sitä itsenäisyyttä opitaan, vanhempien kyljessä kyhjöttämällä vai?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:17"]
[/quote]
Omaan kotiin muuttamisessa on muitakin puolia kuin kituuttaminen. Osa-aikatöissä käyvä opiskelija ei joudu sitä edes yhtään niin kovasti tekemään jos vaan osaa käyttää yhtään rahaa. Kuulostat aika nihilistiltä... Ja milläs sitä itsenäisyyttä opitaan, vanhempien kyljessä kyhjöttämällä vai?
[/quote]
Itsenäisyyttä voi ryhtyä opettelemaan vaikka heti 18-vuotispäivänä, siihen saakka vanhemmat voivat aivan perustellusti edellyttää alaikäisen asumista kotona.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:01"]Minä muutin 17-vuotiaana vuokra-asuntoon ja hyvin meni. Anna lähteä, jos haluaa. [/quote] Niin ja olisi ollut outoa, jos vanhempani olisivat yrittäneet estää. Olin kuitenkin melkein täysi-ikäinen ja tottunut toimimaan itsenäisesti. Ei 17v. ole enää pikkulapsi, vaikka onkin alaikäinen.
[/quote]
Olit melkein täysi-ikäinen. 16-vuotiaskin on melkein 17. 15-vuotias on jo melkein 16. 14-vuotias on melkein 15 jne.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:13"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:57"]Hän käy siis lukiota toista vuotta ja on samalla osa-aikatöissä kaupassa. Hänen koulunsa sijaitsee 1,5 km päässä kodistamme, mutta siitä huolimatta hän haluaisi jo itsenäistyä ja muuttaa omaan asuntoon. Hän täyttää ensi vuoden keväällä 18. Hänen tulonsa (opintotuki + palkka) ovat n. 750 €/ kk, lisäksi hänellä on omia säästöjä n. 1500 €.
[/quote]
[/quote]
No hän itse tietysti. On hänellä jo tulojakin, kuten kirjoitin. T. ap
[/quote]
Ei hän pysty maksamaan elämistään 750 eurolla. Nyt kannattaa keskittyä kouluun
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:29"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:01"]Minä muutin 17-vuotiaana vuokra-asuntoon ja hyvin meni. Anna lähteä, jos haluaa. [/quote] Niin ja olisi ollut outoa, jos vanhempani olisivat yrittäneet estää. Olin kuitenkin melkein täysi-ikäinen ja tottunut toimimaan itsenäisesti. Ei 17v. ole enää pikkulapsi, vaikka onkin alaikäinen.
[/quote]
Olit melkein täysi-ikäinen. 16-vuotiaskin on melkein 17. 15-vuotias on jo melkein 16. 14-vuotias on melkein 15 jne.
[/quote]
No on siinä eroa, jos on itsenäinen ja järkevä 17-vuotias kuin että on 14-vuotias.
Mielestäni omilleen kannattaisi muuttaa noin 20-22 -vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:29"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:03"] [quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:01"]Minä muutin 17-vuotiaana vuokra-asuntoon ja hyvin meni. Anna lähteä, jos haluaa. [/quote] Niin ja olisi ollut outoa, jos vanhempani olisivat yrittäneet estää. Olin kuitenkin melkein täysi-ikäinen ja tottunut toimimaan itsenäisesti. Ei 17v. ole enää pikkulapsi, vaikka onkin alaikäinen. [/quote] Olit melkein täysi-ikäinen. 16-vuotiaskin on melkein 17. 15-vuotias on jo melkein 16. 14-vuotias on melkein 15 jne. [/quote] No on siinä eroa, jos on itsenäinen ja järkevä 17-vuotias kuin että on 14-vuotias.
[/quote]
Kyse onkin siitä, että perustellaan asiaa X sillä että ollaan jo melkein jotain.
Kyllä. Omaan päästäisin, mutta vuokralle en.