Työhakemus sähköpostilla, liitteenä vai viestikenttään?
Laitanko hakemuksen ja cv:n liitetiedostona, vai liitteenä pelkän cv:n ja kirjoitan hakemuksen viestikenttään?
Cv:ni ei ole maailman paras, mutta hakemuksen osaan kirjoittaa hyvin. Jos laitan molemmat liitteenä, vaarana voi olla, että rekrytointivastaava lukee eka huonon cv:ni, eikä anna hakemukselle enää mahdollisuutta :/
Kommentit (26)
Olen laittanut aina työhakemuksen sähköpostin viestikenttään kokonaisuudessaan, cv:n vasta liitetiedostona.
Mä laitan pdf:nä liitteen, koska oikeasti monessa paikassa niitä saatetaan vielä tulostaa paperille. Haluan, että hakemus/CV näyttää siltä kuin millaiseksi sen tein.
Ja laitan samaan tiedostoon hakemuksen (1 sivu) ja CV:n (1-2 sivua), koska itse en haluaisi saada useita eri liitetiedostoja jos yksikin riittää. Joskus olen laittanut hakemustekstin myös ihan suoraan viestiin, mutta silti myös lisäksi liitteeksi tuon tulostamisen takia. Riippuu vähän millaiseen paikkaan haen.
Saateteksti riippuu siitä, millaiseen osoitteeseen hakemus on pyydetty lähettämään. Jos suoraan jollekin asiasta mahdollisesti päättävälle henkilölle, mietin tarkemmin mitä kirjoitan ja yritän keksiä jonkun sopivan toivotuksen loppuun. Jos osoite on tyyliin kaupungin kirjaamoon, kirjoitan ehkä 'Hei, liitteenä on hakemukseni tehtävään X' ja nimi alle. Otsikkohan on usein neuvottu jo ilmoituksessa, että pitää laittaa haettavan tehtävän nimi. Jos ei ole, kirjoitan tyyliin 'Hakemus Y:ksi'.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:17"]Mä en ole rekrytoija, mutta mulle doc-tiedosto olisi suunnilleen sama kuin käsinkirjoitettu hakemus. Auttamattoman nolo, epäsiisti ja vanhanaikainen siis. Pdf ehdottomasti. [/quote] Käsinkirjoitettu hakemus voisi olla piristävä poikkeus nykypäivänä, jos haluaa erottua joukosta. [/quote] Riippuu minne hakee. Minua ärsyttäisi, ettei sitä voisi lukea kuin yksi ihminen tai yhdessä paikassa kerrallaan.
[/quote]
Kopiokone ja skanneri on keksitty sitä varten.
Hakemus ehdottomasti liitteksi myös, sähköpostin viestikenttään vain lyhyt saate.
CV ja hakemus pdf-liitteenä erikseen ja tekstikenttään tervehdys, ja lyhyt 3 virkkeen teksti, jossa kerrot mitä työtä haet, sekä allekirjoitus ja yhteystiedot.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:17"]Mä en ole rekrytoija, mutta mulle doc-tiedosto olisi suunnilleen sama kuin käsinkirjoitettu hakemus. Auttamattoman nolo, epäsiisti ja vanhanaikainen siis. Pdf ehdottomasti.
[/quote]
Käsinkirjoitettu hakemus voisi olla piristävä poikkeus nykypäivänä, jos haluaa erottua joukosta.
[/quote]
Riippuu minne hakee. Minua ärsyttäisi, ettei sitä voisi lukea kuin yksi ihminen tai yhdessä paikassa kerrallaan.