En ymmärrä, miksi maatalon lapset laitetaan päiväkotiin hoitoon?
Maatalouden harjoittajat pistävät alle kouluikäisensä lapsensa nykyisin päiväkotihoitoon. Ennen hyvään aikaan maanviljelys-ja karjatalouden ammatteissa työskentelevät vanhemmat hoitivat omat lapsensa kotona. Saattoihan samassa taloudessa olla jo eläköitynyt mummo apukätenä, jos samassa huushollissa asui syytingiläisenä, mutta ei se nykyisinkään ole pois suljettua, että mummot tai jompi kumpi mummoista ei joutaisi olemaan apurina, koska hyvin monet alle eläkeikäiset mummot ovat työttöminä,ja joutavat hyvin avittamaan omien lastensa perheitä pienten lastenlastensa hoitoapuina. Onhan tilakoot tietysti yksikköinä kasvaneet aikaisemmista ajoista, mutta oli niitä suurilukuisia karjatilojakin ja isoja viljelystiloja ennenkin, ja niin vaan tuli lapset hoidettua siinä samalla, koska työ oli samassa pihapiirissä kuin kotikin.
Ihmettelen vaan tätä nykyajan meininkiä, että toisaalta kannatetaan kotihoitoa, ja sitten toiset pistävät lapsensa päiväkotiin, vaikka olisi mahdollisuus hoitaa omat lapsensa työn ohessa omassa kotona.
Kommentit (154)
Täten julistan tämän ketjun ap:n typerimmäksi palstailijaksi tällä vuosituhannella! Onneksi olkoon!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 23:04"]
Lomittajia ei saa kaksin kappalein kerrallaan. Jos isäntä ja emäntä on molemmat navettatöissä, saa vain toinen kerrallaan lomittajan. Suurin osa niistä ei tee muuta kuin lypsyt, ei ne rehua mene tekemään tai puintihommiin. Kaikki ei edes aja traktoria ja hae rehua.
[/quote]
Kyllä saa, jos molemmat pitävät lomansa samaan aikaan ja lähtevät vaikka etelään aurinkorannalle. Vuosilomaa saa 26 päivää vuodessa. Ei vaan ole ihan helppo saada sellaista lomittajaa, joka pystyy tekemään kaikki samat työt mitä yrittäjä itse. Laskepa, kuinka monta työpäivää maataloudessa on niiden 26 lomapäivän jälkeen itse tehtävänä? Harvoilla tiloilla on sellainen lomitusrengas, että saa säännöllisesti muutaman vapaapäivän joka kuukausi.
Lomittajat eivät todelakaan tee muuta kuin välttämättömät päivittäiset eläintenhoitotyöt, eli eivät kynnä eivätkä kylvä. Sijaisapu esim. emännän äitiysloman aikana on asia erikseen.
Uusi laki lopettaa tuollaisen venkoilun. Uuden lain mukaa lapsen saa hoitoon vain jos käy töissä. Päivähoito-oikeus ei siis koske jatkossa yrittäjiä ja opiskelijoita ja muita työssä käymättömiä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 07:33"]Uusi laki lopettaa tuollaisen venkoilun. Uuden lain mukaa lapsen saa hoitoon vain jos käy töissä. Päivähoito-oikeus ei siis koske jatkossa yrittäjiä ja opiskelijoita ja muita työssä käymättömiä.
[/quote]
Hyvä sitten ap:kin joutuu hoitamaan itse tenavansa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 07:33"]Uusi laki lopettaa tuollaisen venkoilun. Uuden lain mukaa lapsen saa hoitoon vain jos käy töissä. Päivähoito-oikeus ei siis koske jatkossa yrittäjiä ja opiskelijoita ja muita työssä käymättömiä.
[/quote]
No ei todellakaan rajaa yrittäjiä tai etätyöntekijöitä päivähoidon ulkopuolelle! :D
Yrittäjätkö ei tee töitä? Tää on kyllä niin pimeä ketju, että alan oikeasti uskoa provoon.
Meillä lapset hoidettiin maatilan töiden ohella ja minä kävin kodin ulkopuolella töissä.. Siinä tuli se tuvan oven lukko tutuksi.. Varmin konsti kiireisenä aikana, mukuloilla juustonaksuja ja piirretty pyörimään, ovi lukkoon..sitten vain kädet kyynärpäitä myöten ristiin, etteivät keksi mitään sillä aikaa, kun olen töissä..
Lähimpään hoitopaikkaan se parikymmentä kilometriä, eikä puhettakaan, että olisi järjestynyt aamu viideltä viedä hoitoon..siis ainoa ratkaisu olisi saada hoitaja kotiin, mutta siihen ei löytynyt tekijää, joten sitten oli pakko soveltaa.
En suosittele kenellekkään ja toivottavasti nuori-isäntä löytää pian emännän, että jaksan ja pystyn olemaan apuna tarvittaessa..
No katoppas kun se maatalo on niiden maanviljelijöiden työpaikka. Jos pappa ajaa Valmettia pellolla ja äiti hoitaa navetassa karjaa ja lapset on jätetty yksinään pihalle leikkimään kissanpentujen kanssa niin ohi ajava kaupunkilainen tekee lastensuojeluilmoituksen lasten heitteille jätöstä. Sossu kurvaa paikalle, toteaa tilanteen ja tuota pikaa on lapset sijoituksessa. Ja se sitten maksaa teille kunnon veronmaksajille paljon enemmän kuin lasten päivähoito. Meitä maanviljelijöitä tuo rahanmeno ei niinkään kirpaise, kun muutenkin puuhastellaan tukien varassa. Mutta lapsia tulee ikävä.
Ei ole enää täällä maallakaan hyvät ajat niin kuin ennen, jolloin maalla ( kuten kaupungissakin) lapset pärjäsi, kasvoi ja leikki pihalla päivät keskenään. Ei niitä ennen vahdittu herkeämättä niin kuin nykyään.
Annan täyden tukeni maatalousyrittäjille, ja voin vaan kuvitella, kuinka nuo ketjun kommentit loukkaavat. Toivottavasti tämä on provo.
Mutta jos kommentit ovat tosissaan tehtyjä, heijastavat varmasti asenneilmastoa maatalousyrittäjiä kohtaan. Kyllä se on rankkaa hommaa, ja monet ovat taloudellisestikin tiukoilla, maidonkin tuottajahinnat ovat laskeneet.
Mutta syödään me vaan rahkaa, harrastusmielessähän se maito on lypsetty. Ja ruispalojen ruis on ihan helposti kasvatettu, viljelijät saavat sentään olla ulkona, kun me muut hikoillaan toimistossa. Varmaan istuvat puutarhakeinussa kesät, talvet katsovat tuvan ikkunasta, kun lumi leijailee maahan. Ja onhan niillä isot talotkin, ja me täällä kaupungissa kärvistellään kuumassa kaksiossa. Niin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 07:46"]
Meillä lapset hoidettiin maatilan töiden ohella ja minä kävin kodin ulkopuolella töissä.. Siinä tuli se tuvan oven lukko tutuksi.. Varmin konsti kiireisenä aikana, mukuloilla juustonaksuja ja piirretty pyörimään, ovi lukkoon..sitten vain kädet kyynärpäitä myöten ristiin, etteivät keksi mitään sillä aikaa, kun olen töissä..
Lähimpään hoitopaikkaan se parikymmentä kilometriä, eikä puhettakaan, että olisi järjestynyt aamu viideltä viedä hoitoon..siis ainoa ratkaisu olisi saada hoitaja kotiin, mutta siihen ei löytynyt tekijää, joten sitten oli pakko soveltaa.
En suosittele kenellekkään ja toivottavasti nuori-isäntä löytää pian emännän, että jaksan ja pystyn olemaan apuna tarvittaessa..
[/quote]
Ennen tosiaan lapset hoidettiin juuri noin.
Nykyään olisi Lasun paikka.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:29"]mutta ei se nykyisinkään ole pois suljettua, että mummot tai jompi kumpi mummoista ei joutaisi olemaan apurina, koska hyvin monet alle eläkeikäiset mummot ovat työttöminä,ja joutavat hyvin avittamaan omien lastensa perheitä pienten lastenlastensa hoitoapuina.
[/quote]
Siinä tapauksessani isovanhemmat voisivat auttaa omien lastensa perheitä olivatpa nämä työelämässä missä tahansa? Isovanhemmilta oikeus omaan aikaan pois, ja päivähoito "kielto" kaikille joiden isovanhemmat ei ole työelämässä tai kuolleet..
Provohan tämä on :D
Ap nukkuu päivän jotta jaksaa taas ilkeillä ja näyttää tyhmyytensä..
Itse kasvoin karjatilalla, ja enemmän oli hyvää onnea ettei meistä kukaan kuollut onnettomuuksissa. Olen itse pudonnut 3-v. heinienpudotusaukosta maahan noin 3,5 metriä, onneksi oli edes hiukan heinää betonilattian päällä. Olen joutunut myös hevosen tallomaksi ja eksynyt monta kertaa. Puhumattakaan pienemmistä kolhuista ja aivotärähdyksistä. Minulla on myös nikama siirtynyt selässä. Ja lääkäreiden mielestä se on lapsuudessa tapahtunut.
Mummo asui meillä, mutta oli hoidettava, ei hoitaja. Kesäisin meillä oli lastenlikkoja katsomassa meidän perään, mutta talvella oltiin oman onnemme nojassa. Karjatilalla eläimet vaativat paljon aikaa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:34"]
Provohan tää on. Ei kukaannoin tyhmä ole. Tai ehkä ap: n kannattaisi mennä karjatilalle viikoksi apulaisekai. Lehmät ja muut elukat tarttee hoitaa jokapäivä,myös viikonloput.
[/quote]Niin ja lomittajat hoitavat hommat, kun karjatilallinen matkustaa lomallaan Espanjaan tai sinne päin.
Aiivaan niiiin, että äläppäs nyt valehtele, että hoidatte ympäri vuoden päivät niitä kantturoitanne, ja sitä paitsi nykyään on kaikenlaista robottia ja automaattisia syöttämislaitteita jne. Koneet tekevät raskaimmat hommat, joita ei ennen aikaan ollut, vaan hevoset olivat koneiden sijalla. Ainiin, nykyisinhän maatalousyrittäjillä onkin pellot täynnä huvikäyttöön tarkoitettuja heposia.
[/quote] eihä muualla töissä olevatkaan tee töitä lomien aikaan ja voivat matkustaa just niin pitkälle kun haluatte.. aijjuu ja onhan niillä yleensä myös vkl vapaat tai vuorotyöläisillä muita vapaita..
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:52"]
Mä en kyllä ymmärrä, miksi toimistoissa työtä tekevät vievät lapsensa päivähoitoon. Ihan hyvin siinä papereita plaratessa ja työkavereiden kanssa juorutessa ehtisi myös lapsensa hoitamaan. Eiku... Toisinaan on ihan hyvä olla avautumatta aiheesta, mistä ei mitään tiedä.
[/quote] Voi jeesus sentään, on aivan eri asia lähteä omasta kodistaan ulkopuolelle jonnekin kymmenien kilometrien automatkan päähän töihin jonnein isoon toimistoon, jossa vilisee ihmisiä ja hommia tehdään henkilökunnan kanssa keskittyneesti. On asiakkaita palveltava jne. Joten ihan turhaa nyt verrata jotain maataloustyötä toimistotyöhön, ei se eu-tukikaavakkeiden täyttäminenkään kokopäivätoimista hommaa ole päivästä toiseen. Ei niitä anomuksia joka päivä tarvitse olla täyttelemässä.
jatkan vielä, eikä niillä maatalouskoneilla tarvitse ihan joka ikinen päivä olla ajelemassa, puintiaikakin on vain kerran vuodessa syksyllä parin viikon juttu, jos sitäkään, koska on niin tehokkaat koneet ja systeemit. Keväällä ja kesällä yleensä on maan muokkaus, kylvämishommat toukokuussa, ja sitten on kesällä joskus juhannuksen tienoilla rehun tekoa, ja heinähommat heinäkuussa jne., joten ei sitä nyt ihan joka päivä tarvii isännänkään olla koneen ohjaimissa kiinni, saatika harvassa maataloudessa emännän. Onhan tietty yh.tilallisiakin, mutta kyllä heillä on sitten apuvoimiakin tekemässä tilan hommia.
[/quote] malliesimerkki siitä, kun joku asioista täysin ulalla oleva yrittää päteä. Jos ei ole mitään käsitystä niin kannattaisiko olla vaan ihan hiljaa?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 00:14"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:43"]
Enpä muista milloin viimeksi olen lukenut jotain näin typerää!!
Minä olen maatalon emäntä ja meillä on 3 lasta joista kaikki lähti hoitoon vuoden iässä. En todellakaan voi hoitaa lapsiani töiden lomassa en sitten ollenkaan.
Aloitetaan jo ihan siitä että aamulla kun tulen lapsia viemästä jään töihin ulos ja sisätiloissa ei olla koko päivänä kuin ehkä pikaisesti käydään syömässä ja kahvilla, sekin navetan taukotilassa.
Ajan kaikkia koneita mitkä vaan meillä on. Käytän myös viljakuivuria ja lajittelijaa. Käytän myös raivaussahaa, moottorisahaa yms työssäni paljon, toki myös kaiken maailman muita koneita.
Työmaa ei todellakaan ole lasten paikka. Mihin ne edes mahtuisi??
Isoja eläimiä on ympärillä monta sataa. Ulkona ollaan 9 tuntia päivässä kelistä riippumatta. Jotkin pellot on kaukana ja siellä pysytyään koko päivä, jopa vuorokausi kerrallaan.
Meillä ei ole mummoja eikä ukkeja, naapuri auttaa joskus katsomalla lasten perään iltaisin ja viikonloppuisin.
En tiedä miten työni tekisin jos lapset pyörisi jaloissa, todennäköisesti ainutkaan lapsi ei olisi enää hengissä.
En tiedä mitä kuvittelet emäntien tekevän? Minä ainakin hoidan paperityöt joita riittääkin joka viikolle päiväksi. Osallistun peltotöihin siinä missä mieskin. Osaan rempata koneita ja rakennuksia. Rakennan aitauksia, hoidan eläimet. Kyllä nykypäivän emännät osaa hommat siinä missä mieskin.
En ennen tätä kirjoitusta osannut ajatella että joku nainen ajattelee naisista noin alentavasti. Tälläkin kylällä missä asumme ajaa emäntiä traktorilla vastaan kyntöaurat perässään ja se on kuulkaa ihan normaalia.
Monet kuten mekin miehen kanssa yhdessä urakoidaan tiettyjä maataloustöitä ulkopuolisille, että kyllä tässä ihan töitä paiskitaan.
Ihan hullu ajatuskin että tässä pitäisi lapset pyörittää töiden lomassa :D
[/quote] missäs välissä sä ne marjat poimit puskista, ja mehustat niitä ja pullotat pulloihin?
[/quote] en ole kyseinen emäntä, mutta vastaan omasta puolestani. Yöllä. Yöllä, kun muut nukkuvat tehdään kotihommat, jotka haluaa tehdä yksin. Marjapuuhat, siivouksen, leivonnan ja ruuanlaiton voi kyllä tehdä lasten kanssa yhdessä.
Kun minä olin lapsi )70 ja 80- luvun alussa, äitiysloma oli 3 kk. Lastenhoitopaikkoja ei ollut. Lapsia hoiti tarvittaessa isommat lapset, esim. Joku sukulais- tai naapurin tyttö. Lapsia kuoli paljon maatiloilla onnettomuuksissa
AP kuulutti alunperin muistaakseni sitä, että miksi maatilojen lapsia ei hoidateta isovanhemmilla. No, ensinnäkin, miksi pitäisi, eihän muutkaan sitä tee, ainakaan yleisesti? Isovanhemmat voivat olla itse jo niin vanhoja ja /tai huonokuntoisia, että ovat kykenemättömiä hoitamaan lapsia. Kotonani isovanhemmat eivät hoitaneet seuraavista syistä: isäni vanhemmat ovat kuolleet jo ennen syntymääni. Äitini vanhemmat puolestaan asuivat yli 60 km päässä, ja pappani oli ilkeä alkoholisti, joka olisi harvoin ollut ajokunnossa, mummolla puolestaan ei ollut ajokorttia. Joten ei ollut apua heistä.. Minut on hoidettu maatilalla siten, että aamunavetan aikana nukuin, sillä taktisesti minut laitettiin illalla petiin aikamoisen myöhään, äiti saattoi jossain välissä käydä ikkunasta katsomassa, että nukunko vielä. Päivisin pyörin vanhempien mukana tilalla, ja jouduin kaikenlaisiin vaaratilanteisiin, paljon olin ihan yksinäni esim. kissat seurana. Iltanavetalla olin mukana (ihme että olen hengissä, kun jouduin esim. lehmän sarvissa kainalostani roikkuen ilmaan n. 4-vuotiaana) tai sitten minut jätettiin yksinäni sisälle katsomaan televisiota. Nykyaikana monilla tiloilla sama meno. Hienoa, että jotkut käyttävät päivähoitopalveluita! Päivähoidossa lapsi myös sosiaalistuu, ja on ennen kaikkea turvassa.
Haha... aloitus nauratti. Kerro nyt aloittaja hyvä hieman itsestäsi. Mikä on oma ammattisi ja koulutuksesi, missä asut jne.?
Oma mielipiteeni: raskaampaa työtä kuin maanviljelys-karjanhoito saa hakea. Työtä kellon ympäri ja vapaa-ajallakin koko ajan pitää olla valmiudessa lähteä työhön.
Lapsia on työn ohessa mahdotonta hoitaa. Aikaisemmin lapset olivat mukana ja puuhasivat mitä puuhasivat.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:34"]
Provohan tää on. Ei kukaannoin tyhmä ole. Tai ehkä ap: n kannattaisi mennä karjatilalle viikoksi apulaisekai. Lehmät ja muut elukat tarttee hoitaa jokapäivä,myös viikonloput.
[/quote] Nooh, mutta entäs sitten lomalla, kun maatalouslomittaja tulee ja hoitelee tilan hommat - oliko ennen vanhaan semmoista systeemiä, täh? Nykyisin landepaukku lähtee ulkomaille asti syksyin keväin, ja lomittaja kunnalta rientää siksi aikaa lehmät siirtämään parsinavetasta lypsykoneiden päälle, ja napista painelemaan, että maito lähtee utareista putkia myöten tankkiin.
[/quote]
Minun landepaukku mieheni ottaa lomittajan peltotöiden aikaan, ettei tarvitse mennä sikalaan välillä.
Lomaa on pitänyt viimeksi vuonna 2009 viikon verran ja sen jälkeen vapaapäiviä vain yhden kerrallaan.
Kyllä ollaan niin laiskoja että oikein hävettää...
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 00:11"]
:D ihmettelen vaan, että kun noinkin kiirettä pukkaa, että missä ihmeen välissä te ootte niitä muksujanne edes ehtineet tekemäänkään, kun pitää niitä kantturoita ja niitten ympärillä olevia asioita hoitaa yötä päivää vuodet ympäriinsä?????:DDDDDD Kun vielä on tietokoneella eutukihakemuslomakkeitakin täyteltävä, ja raha-asioita hoideltava jne. ja kun vielä pitää sitä löpöäkin hakea niihin maatalouskoneisiin.
[/quote]
Sinulla ei varmaan ole vielä lapsia. Jos olisi, saattaisit tietää, että ei lapsen tekemisessä monta minuuttia mene. Senhän tekaisee vaikka saunareissulla.
Hoitamiseen ja huoltamiseen meneekin sitten 18 vuotta.