Hoikat ja te, jotka ette laihduta tai katso syömisiänne!
Mitä teette juhlia seuraavina päivinä, kun tulee puoliväkisinkin syötyä yli oman kulutustason? Siis jos syö vaikka kakkua ja muita herkkuja tai käy pitkän kaavan mukaan ravintolassa syömässä, kaloreita kertyy aika suurella todennäköisyydellä enemmän kuin pitäisi.
Palaatteko seuraavana päivänä normaaliin ruokavalioon vai kevennättekö jotenkin?
Minä opettelen syömään oikein ja kaikialla toitotetaan, että normaaliin ruokavalioonkin kuulu juhlat ja satunnaiset överit (kuten vaikka joulu). Minulla näiden päivien jälkeen keho kerää 2-3 kiloa turvotusta, vaikken ole syönyt 2-3 kilon edestä ylimääräistä (eli 14000-21000 kilokaloria YLI päivän energiatarpeen!). Miksi normaaliin ruokavalioon siirtyminen ei poista noita kiloja kahdessakaan viikossa?
Kyse ei ole satunnaisesta juhlasta, eikä kuukauden sisällä tapahtuvasta luonnollisesta turvotuksesta, vaan olen seurannut tätä venkslausta jo yli vuoden.
Joudun siis vähentämään kaloreita todella reilusti (1000-1200 kilokaloriin), jotta saan kaikenlaiset rippijuhlat ja kummilasten synttäreiden jälkeiset turvotukset pois edes viikossa.
Kommentit (52)
Onhan se parempi tarkkailla painoa edes satunnaisesti ja keventää jos tarvitsee. Ei sitten tarvitse AVlla kirjoitella "miten ihmeessä olen lihonut 40 kiloa huomaamatta":D Näitä jaksan aina ihmetellä kun itselle kilon parin nousu tuntuu heti kropassa ja vaatteissa
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:48"]Eli olen siis todella outo, kun minun on pakko tietoisesti syödä puolet siitä, mitä normaalisti söisin, jotta juhlaturvotus häipyy?
Söin eilen seuraavanlaiset ruoat ja aamupaino oli tänään 2,7 kiloa enemmän kuin eilen:
Aamulla meloni-passionhedelmä-Skyr.
Lounaaksi kanasalaatti, jossa oli pelkkiä kasviksia ja grillattua kanaa. Ei kastikkeita, ei leivityksiä. Juomana coca cola zero.
Välipalaksi söin yhden banaanin.
Illallinen kavereiden kesken: alkuruoaksi blinejä ja kuohuviini, pääruoaksi kermainen lohipasta ja kaksi lasia viiniä, välissä myös vaaleaa patonkia oliiviöljyseoksella, jälkiruoaksi suklaakakku ja pieni lasi sherryä.
Ja tänään painoa 2,7 kiloa enemmän kuin eilen. Siis turvotusta, joka ei laske päivässä tai parissa. Ei ollut mitään ähkyä tai ahmimista, mutta kaloreita paljon yli peruskulutuksen.
Ap
[/quote]
Hiilihydraattien laatu on huonoin mahdollinen sun ruokavaliossa (sekä alkupäivän että illallisen). Pahennat asiaa käyttämällä makeutusaineita, joissa on kaikki sokerin negatiiviset vaikutukset lukuunottamatta energiaa (joka on ainoa jota voi edes joissain tilanteissa pitää sokerin positiivisena ominaisuutena).
Lisäksi on todella vaikeaa hallita painoa jos pitää kalorit noin alhaalla kuin sinä, siis jos tuo on sinulle normaali aamupala/lounas/välipala. Elimistö tottuu siihen ja reagoi voimakkaasti tuolloiseen illalliseen. Et muuten yhtään enempää saanut nopeita hiilihydraatteja mahdutettua sun illalliseen.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:08"]En tee mitään kevennyksiä tms. paitsi esim. joulun jälkeen kun on mätetty ruokaa ja herkkuja, niin vähennän nimenomaa niitä herkkujen syömisiä. Lihon kuitenkin aika helposti, jos en liiku ja jouluna tahtoo näin käydä. Herkkuja syön jouluna enemmän kuin normaalisti ja sitten kun siirryn tähän normaaliin syömiseen, niin laihdun siinä samalla ne joulukilot pois joita tulee 1-2kg.
En kanna stressiä moisesta, olen normaalipainoinen ja terve. On tervettä, että pystyy irrottelemaan hyvällä omalla tunnolla, ilman että liikkuu hulluna saadakseen luvan syödä sen jätskiannoksen tai kakkupalan.
Hyötyliikunta + joku liikuntaharrastus ja terve ruokavalio ei lihota vaan paino pysyy kutakuinkin samana ja siihen ruokavalioon kuuluu myös se pieni herkuttelu.
Olen nainen ja minussa kuuluu olla rasvaa. Ei ole tervettä olla jossain fitness-kunnossa, kun rasvaprosentti jää alle siitä, mikä sen naisella pitäisi olla.
Olen 173cm/66kg
Minusta löytyy paljon lihasta ja en ole ruumiinrakenteeltani mikään luuranko, minusta ei saa sellaista ja hyvä niin. Monet kehuvat kroppaani ja nimenomaan sanovat, että tämä on niin paljon parempi kuin rasvaton lautalihaskimppu silikoneineen ja hormonilihaksineen.
[/quote]
Jos jotain hyvää pitää sanoa niin ainakin defenssit on kunnossa :)
Tietkö ap, et naisen paino voi yippua 1,5kg sainoen. Eli normaalia vaihtelua. Sulla menee tolla vahtaamisella kaikki ilo elämästä. Et pysty nauttimaan hyvästä ruuasta, kun syyllistyt jo. Jos olet herkutellut, niin sitten olet. Kenenkään kroppa ei muuta 12 tunnissa ruokaa kahdeksi kiloksi rasvaa. Tuolla itsesi kyttäämisellä ajat itsesi aivan nurkkaan ja pohdit pelkkää syömistä:(
En yleensä syö esim. juhlaherkkuja aterioiden lisäksi, vaan sijasta. Esim. syntymäpäiväjuhlien ajankohdasta riippuen jätän sinä päivänä joko lounaan tai päivällisen välistä, joskus myös iltapalan. Jos tiedän meneväni ravintolaan illalliselle, korvaan yleensä lounaan tukevammalla aamupalalla. Välipaloja en syö juuri koskaan. Juhlia ja ravintolaillallisia ei tule niin usein, että kokisin terveellisten aterioiden skippaamisen noina päivinä hetkauttavan painoani tai terveyttäni mihinkään suuntaan. Lisäksi en juurikaan välitä makeasta, eli syntymäpäivillä en maistele sen seitsemää sorttia, vaan pala kakkua riittää suolaisten tarjottavien päälle.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:05"] Mutta mulla paino ei laske siihen 'peruspainoon', jos en vähennä kaloreita seuraavana päivänä. Olen kokeillut. Edellisenkaltainen juhlapäivä ei ollut mikään tajuton mässäily- ja ähkypäivä. Illallinen syötiin aikavälillä 17.30-21.00. Ap
[/quote]
Aika monessa kommentissa on jo todettu, että isomman aterian jälkeen luonnostaan seuraava ateria jää pois tai on pienempi kuin normaalisti. Ts. jos syö noin myöhään täyttävän illallisen, niin ei tee mieli aamiaista kuten muuten.
Sinulla ei ilmeisesti ole näin, vaan aina tekee mieli?
Minusta sinun ei kannattaisi punnita itseäsi jatkuvasti, eikä ainakaan tuollaisten illallisten jälkeen. Rupeat selvästikin vain päivittelemään painoasi, vaikka järkikin jo sanoo, että ruuan jälkeen painaa enemmän. Sitä ei tarvitse todentaa vaa'an avulla ja saada huonoa omatuntoa.
Mulla on ihan sama. Jos syön yhtenäkin päivänä hiukankin enemmän tai jotain hieman herkullisempaa ruokaa, niin seuraavana aamuna on 2-3 kiloa puntarissa enemmän. Ja ihan selvää turvotusta, sen näkee poskistakin. Ja alkoholi on pahin turvottaja, ei tarvitse kuin kaksi lasia viiniä, niin jostain syystä neste kerääntyy.
Minulla ei ole mitään himoa herkkuihin, enkä voi edes syödä suuria määriä makeaa. Alkaa nopeasti ällöttämään, eikä maistu. Syön aina samoja ruokia, joissa vähän rasvaa. Juhlissa en ahmi ruokaam,joten ei ole tarvetta palata mihinkään seuraavana päivänä. Rasvakin saa voimaan pahoin. Syön säännöllisesti ja aina samaan aikaan, itse tehtyä ruokaa. Ostan aina vähärasvaista ja katson tuoteselosteet. Käyn viidesti viikossa salilla nostelemassa painoja, ja olen elänyt samalla tavalla jo niin kauan, että en osaa kuvitella elämääni toisella tavalla. Ilmeisesti minulla on vahva itsekuri, sillä minulle ei tuota mitään vaikeuksia elää ns. terveellisesti. En ole koskaan laihduttanut, pikemminkin yrittänyt saada lisää painoa. En käsitä, miten joku voi ahmia ruokaa määrättömästi.
No jos olen juhlissa/laivanbuffetissa syön terveellistä ruokaa mahdollisimman paljon, siten että jälkiruokaa ei mene pahemmin. No en ole vielä kunnolla edes laihduttanut, joten varmaan toimin väärin. :-)
Pysyykö sulla ap siis toi yhden illan aikana kertynyt 2,7 kiloa viikon, jos et vedä kaloreita minimiin? Vai onko niitä iltoja useammin kuin kerran viikossa?
Jos paino nousee 2,7 kiloa yhdessä päivässä niin sinulla on joko huono vaaka tai sitten paha ummetus ja virtsaumpi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:48"]
Eli olen siis todella outo, kun minun on pakko tietoisesti syödä puolet siitä, mitä normaalisti söisin, jotta juhlaturvotus häipyy? Söin eilen seuraavanlaiset ruoat ja aamupaino oli tänään 2,7 kiloa enemmän kuin eilen: Aamulla meloni-passionhedelmä-Skyr. Lounaaksi kanasalaatti, jossa oli pelkkiä kasviksia ja grillattua kanaa. Ei kastikkeita, ei leivityksiä. Juomana coca cola zero. Välipalaksi söin yhden banaanin. Illallinen kavereiden kesken: alkuruoaksi blinejä ja kuohuviini, pääruoaksi kermainen lohipasta ja kaksi lasia viiniä, välissä myös vaaleaa patonkia oliiviöljyseoksella, jälkiruoaksi suklaakakku ja pieni lasi sherryä. Ja tänään painoa 2,7 kiloa enemmän kuin eilen. Siis turvotusta, joka ei laske päivässä tai parissa. Ei ollut mitään ähkyä tai ahmimista, mutta kaloreita paljon yli peruskulutuksen. Ap
[/quote]
Ei kai se ole ihmekään, jos turvottaa, kun olet syönyt yhdellä aterialla kermapastaa, vaaleaa patonkia ja kakkua, sekä juonut muutaman viinilasillisen.