Hoikat ja te, jotka ette laihduta tai katso syömisiänne!
Mitä teette juhlia seuraavina päivinä, kun tulee puoliväkisinkin syötyä yli oman kulutustason? Siis jos syö vaikka kakkua ja muita herkkuja tai käy pitkän kaavan mukaan ravintolassa syömässä, kaloreita kertyy aika suurella todennäköisyydellä enemmän kuin pitäisi.
Palaatteko seuraavana päivänä normaaliin ruokavalioon vai kevennättekö jotenkin?
Minä opettelen syömään oikein ja kaikialla toitotetaan, että normaaliin ruokavalioonkin kuulu juhlat ja satunnaiset överit (kuten vaikka joulu). Minulla näiden päivien jälkeen keho kerää 2-3 kiloa turvotusta, vaikken ole syönyt 2-3 kilon edestä ylimääräistä (eli 14000-21000 kilokaloria YLI päivän energiatarpeen!). Miksi normaaliin ruokavalioon siirtyminen ei poista noita kiloja kahdessakaan viikossa?
Kyse ei ole satunnaisesta juhlasta, eikä kuukauden sisällä tapahtuvasta luonnollisesta turvotuksesta, vaan olen seurannut tätä venkslausta jo yli vuoden.
Joudun siis vähentämään kaloreita todella reilusti (1000-1200 kilokaloriin), jotta saan kaikenlaiset rippijuhlat ja kummilasten synttäreiden jälkeiset turvotukset pois edes viikossa.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:23"]Miten niin normaaliin ruokavalioon kuuluu vetää välillä överit? Kun sitä mielestäsi joka paikassa toitotetaan, niin onko sun pakko sitten niin tehdä? Toki vedä ähkyyn, jos haluat, mutta onko seuraavat päivät sen jälkeen kovin mukavia. [/quote] Äh. Tarkoitan esimerkiksi joulua, jolloin aika harva syö vain sen peruskulutuksen verran. Enkä edelleenkään tarkoita mitään holtitonta ahmimista. Mutta jo ihan jouluruoat ja suklaat ovat ihan taatusti yli sen "normaalin". Ap
[/quote]
Onhan ne yli normaalin, jos annat mennä yli. Luulisi, että joulukin olisi mukavampi ilman yletöntä syömistä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:48"]
Eli olen siis todella outo, kun minun on pakko tietoisesti syödä puolet siitä, mitä normaalisti söisin, jotta juhlaturvotus häipyy? Söin eilen seuraavanlaiset ruoat ja aamupaino oli tänään 2,7 kiloa enemmän kuin eilen: Aamulla meloni-passionhedelmä-Skyr. Lounaaksi kanasalaatti, jossa oli pelkkiä kasviksia ja grillattua kanaa. Ei kastikkeita, ei leivityksiä. Juomana coca cola zero. Välipalaksi söin yhden banaanin. Illallinen kavereiden kesken: alkuruoaksi blinejä ja kuohuviini, pääruoaksi kermainen lohipasta ja kaksi lasia viiniä, välissä myös vaaleaa patonkia oliiviöljyseoksella, jälkiruoaksi suklaakakku ja pieni lasi sherryä. Ja tänään painoa 2,7 kiloa enemmän kuin eilen. Siis turvotusta, joka ei laske päivässä tai parissa. Ei ollut mitään ähkyä tai ahmimista, mutta kaloreita paljon yli peruskulutuksen. Ap
[/quote]
Kyllä munkin paino heittelee välillä 53-55 kg. Aamulla saatan painaa kilon vähemmän kuin edellisenä iltana. En kiinnitä tuohon painonvaihteluun juurikaan huomiota, enkä osaa sanoa mistä se johtuu. Kuukautiskierron vaiheetkin voi vaikuttaa turvotuksiin. Talvella painan aina enemmän kuin kesällä. Kerran olin kaksi päivää mummollani ja paino nousi 2 kg. Sitten taas saatan joku päivä huomata, että paino on tippunut. Syön siis suunnilleen samalla tavalla koko ajan, välillä herkutteluakin.
Eli tuskinpa nyt mitenkään epänormaali olet.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 13:54"]Hoikat ja te, jotka ette laihduta tai katso syömisiänne!
Mitä teette juhlia seuraavina päivinä, kun tulee puoliväkisinkin syötyä yli oman kulutustason? Siis jos syö vaikka kakkua ja muita herkkuja tai käy pitkän kaavan mukaan ravintolassa syömässä, kaloreita kertyy aika suurella todennäköisyydellä enemmän kuin pitäisi.
Palaatteko seuraavana päivänä normaaliin ruokavalioon vai kevennättekö jotenkin?
[/quote]
Otsikko ja eka kappale on hieman ristiriidassa. Jos siis ei katso mitä syö, niin silloinhan juurikin syö omien halujensa mukaan päivittäin. Juhlissa ja juhlien jälkeen. En koskaan koe, että söisin juhlissa puoliväkisin, vaan vedän herkkuja sen verran kun maistuu. Minä käyn viikottain viihteellä eikä ilanviettoherkkujen ja yön/seuraavan päivän krapulamässäilyn jäljeen tarvitse keventää. Syön normaalisti, kaloreja laskematta. Kun on luonnostaan hoikka, niin painoa ei kerry. Aineenvaihdunta on vilkasta. :)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:48"]Eli olen siis todella outo, kun minun on pakko tietoisesti syödä puolet siitä, mitä normaalisti söisin, jotta juhlaturvotus häipyy?
Söin eilen seuraavanlaiset ruoat ja aamupaino oli tänään 2,7 kiloa enemmän kuin eilen:
Aamulla meloni-passionhedelmä-Skyr.
Lounaaksi kanasalaatti, jossa oli pelkkiä kasviksia ja grillattua kanaa. Ei kastikkeita, ei leivityksiä. Juomana coca cola zero.
Välipalaksi söin yhden banaanin.
Illallinen kavereiden kesken: alkuruoaksi blinejä ja kuohuviini, pääruoaksi kermainen lohipasta ja kaksi lasia viiniä, välissä myös vaaleaa patonkia oliiviöljyseoksella, jälkiruoaksi suklaakakku ja pieni lasi sherryä.
Ja tänään painoa 2,7 kiloa enemmän kuin eilen. Siis turvotusta, joka ei laske päivässä tai parissa. Ei ollut mitään ähkyä tai ahmimista, mutta kaloreita paljon yli peruskulutuksen.
Ap
[/quote]
Onko sun vaaka kunnossa 2,7 kiloa päivässä on valtavasti. Toimiiko sun aineenvaihdunta normaalisti? Juo paljon vettä ja liiku, kaikki hyötyliikunta on plussaa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:48"]
Eli olen siis todella outo, kun minun on pakko tietoisesti syödä puolet siitä, mitä normaalisti söisin, jotta juhlaturvotus häipyy? Söin eilen seuraavanlaiset ruoat ja aamupaino oli tänään 2,7 kiloa enemmän kuin eilen: Aamulla meloni-passionhedelmä-Skyr. Lounaaksi kanasalaatti, jossa oli pelkkiä kasviksia ja grillattua kanaa. Ei kastikkeita, ei leivityksiä. Juomana coca cola zero. Välipalaksi söin yhden banaanin. Illallinen kavereiden kesken: alkuruoaksi blinejä ja kuohuviini, pääruoaksi kermainen lohipasta ja kaksi lasia viiniä, välissä myös vaaleaa patonkia oliiviöljyseoksella, jälkiruoaksi suklaakakku ja pieni lasi sherryä. Ja tänään painoa 2,7 kiloa enemmän kuin eilen. Siis turvotusta, joka ei laske päivässä tai parissa. Ei ollut mitään ähkyä tai ahmimista, mutta kaloreita paljon yli peruskulutuksen. Ap
[/quote]
Kyllä munkin paino heittelee välillä 53-55 kg. Aamulla saatan painaa kilon vähemmän kuin edellisenä iltana. En kiinnitä tuohon painonvaihteluun juurikaan huomiota, enkä osaa sanoa mistä se johtuu. Kuukautiskierron vaiheetkin voi vaikuttaa turvotuksiin. Talvella painan aina enemmän kuin kesällä. Kerran olin kaksi päivää mummollani ja paino nousi 2 kg. Sitten taas saatan joku päivä huomata, että paino on tippunut. Syön siis suunnilleen samalla tavalla koko ajan, välillä herkutteluakin.
Eli tuskinpa nyt mitenkään epänormaali olet.
[/quote]
Mutta mulla paino ei laske siihen 'peruspainoon', jos en vähennä kaloreita seuraavana päivänä. Olen kokeillut. Edellisenkaltainen juhlapäivä ei ollut mikään tajuton mässäily- ja ähkypäivä. Illallinen syötiin aikavälillä 17.30-21.00.
Ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 13:54"]Hoikat ja te, jotka ette laihduta tai katso syömisiänne!
[/quote]
Otsikko ja eka kappale on hieman ristiriidassa. Jos siis ei katso mitä syö, niin silloinhan juurikin syö omien halujensa mukaan päivittäin. Juhlissa ja juhlien jälkeen. En koskaan koe, että söisin juhlissa puoliväkisin, vaan vedän herkkuja sen verran kun maistuu. Minä käyn viikottain viihteellä eikä ilanviettoherkkujen ja yön/seuraavan päivän krapulamässäilyn jäljeen tarvitse keventää. Syön normaalisti, kaloreja laskematta. Kun on luonnostaan hoikka, niin painoa ei kerry. Aineenvaihdunta on vilkasta. :)
[/quote]
Olisi kiva tehdä joku tutkimus siitä, mitä sinunkaltaisesi ihmiset sitten oikeasti syövät. Minulla ei ole mitään luontaista säätelyä, joka estäisi syömästä liikaa tai keventäisi luonnollisesti seuraavina päivinä. Joudun tarkkailemaan ja laskemaan syömisiäni.
Jos söisin, mitä halauaisin, paino vain nousisi ja nousisi loputtomasti.
Ap
En tee mitään kevennyksiä tms. paitsi esim. joulun jälkeen kun on mätetty ruokaa ja herkkuja, niin vähennän nimenomaa niitä herkkujen syömisiä. Lihon kuitenkin aika helposti, jos en liiku ja jouluna tahtoo näin käydä. Herkkuja syön jouluna enemmän kuin normaalisti ja sitten kun siirryn tähän normaaliin syömiseen, niin laihdun siinä samalla ne joulukilot pois joita tulee 1-2kg.
En kanna stressiä moisesta, olen normaalipainoinen ja terve. On tervettä, että pystyy irrottelemaan hyvällä omalla tunnolla, ilman että liikkuu hulluna saadakseen luvan syödä sen jätskiannoksen tai kakkupalan.
Hyötyliikunta + joku liikuntaharrastus ja terve ruokavalio ei lihota vaan paino pysyy kutakuinkin samana ja siihen ruokavalioon kuuluu myös se pieni herkuttelu.
Olen nainen ja minussa kuuluu olla rasvaa. Ei ole tervettä olla jossain fitness-kunnossa, kun rasvaprosentti jää alle siitä, mikä sen naisella pitäisi olla.
Olen 173cm/66kg
Minusta löytyy paljon lihasta ja en ole ruumiinrakenteeltani mikään luuranko, minusta ei saa sellaista ja hyvä niin. Monet kehuvat kroppaani ja nimenomaan sanovat, että tämä on niin paljon parempi kuin rasvaton lautalihaskimppu silikoneineen ja hormonilihaksineen.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 13:54"]Hoikat ja te, jotka ette laihduta tai katso syömisiänne! Mitä teette juhlia seuraavina päivinä, kun tulee puoliväkisinkin syötyä yli oman kulutustason? Siis jos syö vaikka kakkua ja muita herkkuja tai käy pitkän kaavan mukaan ravintolassa syömässä, kaloreita kertyy aika suurella todennäköisyydellä enemmän kuin pitäisi. Palaatteko seuraavana päivänä normaaliin ruokavalioon vai kevennättekö jotenkin? [/quote] Otsikko ja eka kappale on hieman ristiriidassa. Jos siis ei katso mitä syö, niin silloinhan juurikin syö omien halujensa mukaan päivittäin. Juhlissa ja juhlien jälkeen. En koskaan koe, että söisin juhlissa puoliväkisin, vaan vedän herkkuja sen verran kun maistuu. Minä käyn viikottain viihteellä eikä ilanviettoherkkujen ja yön/seuraavan päivän krapulamässäilyn jäljeen tarvitse keventää. Syön normaalisti, kaloreja laskematta. Kun on luonnostaan hoikka, niin painoa ei kerry. Aineenvaihdunta on vilkasta. :) [/quote] Olisi kiva tehdä joku tutkimus siitä, mitä sinunkaltaisesi ihmiset sitten oikeasti syövät. Minulla ei ole mitään luontaista säätelyä, joka estäisi syömästä liikaa tai keventäisi luonnollisesti seuraavina päivinä. Joudun tarkkailemaan ja laskemaan syömisiäni. Jos söisin, mitä halauaisin, paino vain nousisi ja nousisi loputtomasti. Ap
[/quote]
Ehkä sun kannattaisi sitten haluta sellaista ruokaa, joka auttaa siihen säätelyyn eikä johtais ylensyöntiin. Ei tarvittis aina laskutikku kourassa syödä.
Äh. Olen siis ainut, jolla on tämä ongelma. Muut syövät, mitä haluavat, eivätkä liho.
Ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 13:54"]Hoikat ja te, jotka ette laihduta tai katso syömisiänne!
[/quote]
[/quote]
Olisi kiva tehdä joku tutkimus siitä, mitä sinunkaltaisesi ihmiset sitten oikeasti syövät. Minulla ei ole mitään luontaista säätelyä, joka estäisi syömästä liikaa tai keventäisi luonnollisesti seuraavina päivinä. Joudun tarkkailemaan ja laskemaan syömisiäni.
Ap
[/quote]
Sun täytyy oppia syömään vain silloin kun on nälkä. Syöt vasta sitten kun on nälkä alkaen tästä hetkestä ja jatkat samalla tavalla. Syö illallinen melko aikaisin tai jätä kokonaan väliin, että olet aamulla nälkäinen. Rytmi tulee vähitellen itsestään ja jätä turhat välipalat pois ja syö luonnonjogurttia marjojen kanssa älä mitään valmiiksi sokeroituja jogurtteja ja rahkoja.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:17"]
Äh. Olen siis ainut, jolla on tämä ongelma. Muut syövät, mitä haluavat, eivätkä liho. Ap
[/quote]
Aika paljon riippuu siitä, mitä haluaa syödä. Minä syön sitä, mitä haluan, enkä liho.
En ole ikinä oikeastaan tarkkaillut mitä syön, tai laskenut kaloreita tai mitään muutakaan. Olen syönyt säännöllisesti ja nälkään.
Joskus vedän kaksinkäsin herkkuja, esim. viikonloppuisin viiniä, juustoja, sipsejä, suklaata ym. Tämän jälkeen palaan vain normaaliin ruokavalioon, siis siihen terveellisempään, eikä paino heilu oikeastaan yhtään.
Juhlissa maistelen kaikkea. Santsikierroksella haen niitä parhaimmiksi todettuja. Keitettyä perunaa en syö koskaan. Leipääkin vain aamupalalla.
Kyllä lähes kolmen kilon heitto päivässä kuulostaa hurjalta. Sehän tarkoittaa, että sinä olet syönyt+juonut sen 2,7 kiloa vähintään ja todennäköisesti huomattavasti enemmän, koska tuleehan siitä osa ulos pakostikin. Ei se turvotuskaan tyhjästä synny, se vaatii nestettä ja paljon. Kannattaisi varmaan pienentää annoksia aika reilusti. En myöskään ymmärrä, kuinka se neste ei muka poistu normaalilla ruoalla. Syöt varmaan liikaa suolaa tai sokeria. Koita vaikka vetää vihreää teetä muutama kupillinen. Se on diureetti ja vilkastuttaa aineenvaihduntaa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:17"]Äh. Olen siis ainut, jolla on tämä ongelma. Muut syövät, mitä haluavat, eivätkä liho.
Ap
[/quote]
Tuskin olet. Otsikossasi kutsuit keskusteluun hoikkia, jotka eivät katso mitä syövät/eivät laihduta, eli sellaiset ihmiset vastasi sun kysymykseen. Kyllä monet muuntyyppiset ihmiset lihoo silloin kun eivät katso syömisiään. Ihmisten keho toimii eri lailla. Toiset lihoo herkemmin kuin toiset. Et ole kuitenkaan lainkaan epänormaali vaan valtaosa ihmisistä on sinun kaltaisia.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:08"] Minulla ei ole mitään luontaista säätelyä, joka estäisi syömästä liikaa tai keventäisi luonnollisesti seuraavina päivinä. Joudun tarkkailemaan ja laskemaan syömisiäni.
Ap
[/quote]
Ehkä sinun kehon säätelyssä on jokin häiriö? Yleensä ei ole normaalia ahmia ällömakeaa, suolaa ja rasvaa ihan holtittomia määriä. Kyllä keho ilmoittaa milloin raja tulee vastaan.
Minä syön leivonnaisia, roskaruokaa, jäätelöä, sipsiä ja karkkia silloin kun tekee mieli, mutta kyllä minulle riittää yksi pussi / annos. Tarpeet tulee tyydytettyä ja sitten ei tee enää mieli. Olen enemmän suolaisten herkkujen ystävä ja ne on mun "pahe", mutta kyllä niidenkin syömisessä tulee kyllästymispiste jossain vaiheessa.
Normaalia ruokaa syön kunnes tunnen itseni kylläiseksi. Vaikka ruoka olisi kuinka herkullista, kyllä siihenkin tulee ihan luonnostaan raja vastaan jossain kohtaa. Ei ole mitään järkeä ahmia ja "syödä varastoon". Minä myös rakastan tuoreita hedelmiä ja marjoja, niitä tulee syötyä paljon "roskaruuan" vastapainona tai makeiden herkkujen korvikkeina.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:17"]Äh. Olen siis ainut, jolla on tämä ongelma. Muut syövät, mitä haluavat, eivätkä liho. Ap [/quote] Tuskin olet. Otsikossasi kutsuit keskusteluun hoikkia, jotka eivät katso mitä syövät/eivät laihduta, eli sellaiset ihmiset vastasi sun kysymykseen. Kyllä monet muuntyyppiset ihmiset lihoo silloin kun eivät katso syömisiään. Ihmisten keho toimii eri lailla. Toiset lihoo herkemmin kuin toiset. Et ole kuitenkaan lainkaan epänormaali vaan valtaosa ihmisistä on sinun kaltaisia.
[/quote]
Jep, miksi syömisiään katsomaton pitäisi kevytpäiviä, eihän se katso?
En oikeastaan "vedä övereitä", tulisi huono olokin kun ei elimistö ole tottunut. Syön yhtä maltillisesti herkkuja vaikka olen juhlissa, usein miehen kanssa puoliksi syödään jotain jälkiruokia että saadaan maistaa, ja kaikkea ei tarvitse edes maistaa :) ja ravintolassa valitsen terveellisen annoksen, onhan siellä vaihtoehtoja. Turvotus johtuu todennäköisesti yllättävästä suuresta hiilihydraattien määrästä, ja nimenomaan siis sokerin. En lähtisi pudottamaan kaloreita seuraavina päivinä ettei suotta sekoita elimistö enempää, jatkaisin vain normaalilla ruokavaliolla. Syötkö muuten jotenkin vähähiilihydraattista ruokaa yleensä? Se yleensä voimistaa tuota reaktiota.
Suosittelen pohtimaan onko herkuttelu makean muodossa edes tarpeellista, ja jos on niin miksi. Mitään hyvää siinä ei terveydellisesti ole. Se mitä ihminen syö on prioriteetteihin ja arvoihin pohjautuva valinta, eivätkä prioriteetit ja arvot vaihtele tilaisuuksien mukaan. Huh, kuulostipa nyt saarnalta :) Dieting can never do what eating healthy does :)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 13:59"]No en kyllä kevennä, jatkan normaaliin tapaan.
[/quote]
Sama.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:17"]Äh. Olen siis ainut, jolla on tämä ongelma. Muut syövät, mitä haluavat, eivätkä liho. Ap [/quote] Tuskin olet. Otsikossasi kutsuit keskusteluun hoikkia, jotka eivät katso mitä syövät/eivät laihduta, eli sellaiset ihmiset vastasi sun kysymykseen. Kyllä monet muuntyyppiset ihmiset lihoo silloin kun eivät katso syömisiään. Ihmisten keho toimii eri lailla. Toiset lihoo herkemmin kuin toiset. Et ole kuitenkaan lainkaan epänormaali vaan valtaosa ihmisistä on sinun kaltaisia.
[/quote]
Jep, miksi syömisiään katsomaton pitäisi kevytpäiviä, eihän se katso?
[/quote]
Mä olen se joka mainitsi niistä kevytpäivistä. En pidä niitä siksi että katsoisin miten painoni on heittänyt viikonlopun aikana vaan poistaakseni turvotuksen ja ällön olon mikä joskus tulee kun on pari päivää syönyt runsaammin. Loman jälkeen huvikseni kyllä punnitsen itseni vaikka se onkin se vakio 2kg ekstraa aina (oli loma sitten 3-30pv)
Pärjäisin varmaan ilmankin niitä mutta silloin palautumiseen menisi ehkä viikko päivän sijaan. Ja tosiaan syön mitä haluan, joka päivä esim jäätelöä. Mutta muuten terveellistä ja hyvintehtyä kotiruokaa, ei mitään mättöä. Sellaista himoan tosi harvoin.
Eli olen siis todella outo, kun minun on pakko tietoisesti syödä puolet siitä, mitä normaalisti söisin, jotta juhlaturvotus häipyy?
Söin eilen seuraavanlaiset ruoat ja aamupaino oli tänään 2,7 kiloa enemmän kuin eilen:
Aamulla meloni-passionhedelmä-Skyr.
Lounaaksi kanasalaatti, jossa oli pelkkiä kasviksia ja grillattua kanaa. Ei kastikkeita, ei leivityksiä. Juomana coca cola zero.
Välipalaksi söin yhden banaanin.
Illallinen kavereiden kesken: alkuruoaksi blinejä ja kuohuviini, pääruoaksi kermainen lohipasta ja kaksi lasia viiniä, välissä myös vaaleaa patonkia oliiviöljyseoksella, jälkiruoaksi suklaakakku ja pieni lasi sherryä.
Ja tänään painoa 2,7 kiloa enemmän kuin eilen. Siis turvotusta, joka ei laske päivässä tai parissa. Ei ollut mitään ähkyä tai ahmimista, mutta kaloreita paljon yli peruskulutuksen.
Ap