Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoikat ja te, jotka ette laihduta tai katso syömisiänne!

Vierailija
27.08.2015 |

Mitä teette juhlia seuraavina päivinä, kun tulee puoliväkisinkin syötyä yli oman kulutustason? Siis jos syö vaikka kakkua ja muita herkkuja tai käy pitkän kaavan mukaan ravintolassa syömässä, kaloreita kertyy aika suurella todennäköisyydellä enemmän kuin pitäisi.

Palaatteko seuraavana päivänä normaaliin ruokavalioon vai kevennättekö jotenkin?

Minä opettelen syömään oikein ja kaikialla toitotetaan, että normaaliin ruokavalioonkin kuulu juhlat ja satunnaiset överit (kuten vaikka joulu). Minulla näiden päivien jälkeen keho kerää 2-3 kiloa turvotusta, vaikken ole syönyt 2-3 kilon edestä ylimääräistä (eli 14000-21000 kilokaloria YLI päivän energiatarpeen!). Miksi normaaliin ruokavalioon siirtyminen ei poista noita kiloja kahdessakaan viikossa?

Kyse ei ole satunnaisesta juhlasta, eikä kuukauden sisällä tapahtuvasta luonnollisesta turvotuksesta, vaan olen seurannut tätä venkslausta jo yli vuoden.

Joudun siis vähentämään kaloreita todella reilusti (1000-1200 kilokaloriin), jotta saan kaikenlaiset rippijuhlat ja kummilasten synttäreiden jälkeiset turvotukset pois edes viikossa.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 13:54"]
... Joudun siis vähentämään kaloreita todella reilusti (1000-1200 kilokaloriin), jotta saan kaikenlaiset rippijuhlat ja kummilasten synttäreiden jälkeiset turvotukset pois edes viikossa.
[/quote]
Mun nyt ei yleensäkään tuu syötyä ku max 1200 kcal/vrk (poislukien juhlat), eli syön juhlien jälkeen niin ku tavallisesti.

Vierailija
2/52 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 jatkaa:

eli paljonko sää siis syöt normaalisti, jos pitää vähentää todella reilusti, että pääset tohon 1000-1200 kilokaloriin?
.
Ja tarkennuksena, että en siis ole mikään laihduttaja vaan syön just niin ku tekee mieli ja aina ku on nälkä, eikä mulla vaan luonnostaan kerry syömistä enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minlulle ap tuo kuvaamasi illallinen on TODELLA raskas. Blinit alkupalaksi, kermainen pasta pääruoaksi ja vielä kakkua jälkiruoaksi. Tähän päälle 4 alkoholiannosta. En itse pystyisi syömään tuota kaikkea, vaan valitsisin kevyemmän alkuruoan tai jälkiruoan. En siksi että laskisin kaloreita, vaan ihan vain siksi että tulisi huono olo eikä tee mieli lisää.

Samaan tapaan mässäilyn jälkeen luonnollisesti tekee mieli kevyempää ruokaa ja raikkaita makuja, kuten salaattia. Eli kyllä kevennän mässäilyn jälkeisenä päivänä, mutta se tulee luonnollisena mielitekona. Lisäksi mieli tekee juoda paljon nesteitä epäterveellisen syömisen jälkeen. Ja tosiaan en yleensä saa syötyä noin paljon yhdellä istumalla eli niitä kaloreitakaan ei pysty kertymään ihan yhtä paljon kerralla.

Yleensäkin ajattelen niin, kuten joku tuolla yllä sanoikin, että se että jotkut voivat syödä "mitä haluavat" johtuu siitä, että heidän mielitekonsa ovat erilaisia/kohtuullisempia kuin niillä, joilla on taipumusta lihoa helposti.

Vierailija
4/52 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksien juhlien aikana syödyt kalorit eivät hetkauta mun painoa mihinkään suuntaan, eikä kenenkään, paitsi jos niitä juhlia on kolme kertaa viikossa. En erityisesti kevennä enkä tarkkaile ruokiani, syön normaalisti terveellistä ruokaa.

Vierailija
5/52 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvi katsoa mitä syö, koska kroppa kertoo, että on täynnä. eli ylisyö yhtenä päivänä, niin seuraavana ei ole nälkä.

Vierailija
6/52 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä kevennä, jatkan normaaliin tapaan.

Vierailija
7/52 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole ajatellut asiaa. Mun painonhallinta kai perustuu siihen, että syön vaan hyvää ruokaa. Aina en jaksa tehdä ja silloin olen syömättä.

Vierailija
8/52 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Ihmiset on niin erilaisia.

Jos itse syön yhtenä päivänä reilusti enemmän, seuraavana päivänä sitten tulee luonnostaan syötyä vähän kevyemmin. Ei vaan maistu samalla tapaa. Ähky olo katoaa hiljalleen siinä päivässä, maksimissaan parissa, ja taas alkaa ruoka maistua entiseen malliin. Mulla paino pysyy kurissa siis näin, itseä ja omaa ruokahalua kuunnellen, sen kummemmin laihduttamatta. Syön ystäviini verrattuna paljon, mutten silti mitenkään järjettömiä määriä. Bmi 19 koko aikuisiän eli 20 vuotta.

Vierailija
9/52 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö siellä juhlissa vähemmän!

Minä en ainakaan lähden johonkin rippijuhliin tai vastaaviin tyhjentämään pöytää. Epähienoa käytöstä ahtaa itsensä ähkyyn jonkin noutopyödän antimista. 

Vastenmielistä!

Vierailija
10/52 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee juhlissakin raja vastaan, ettei pysty syömään mitenkään överisti kakkua sun muuta. Ja ehkä sitten tulee ihan luonnostaan syötyä seuraavana päivänä vähän vähemmän. En usko mihinkään totaalikieltäytymisiin, esim. ap:n kohdalla tärkeintä olis varmaan yrittää opetella sitä kohtuutta.

Vierailija
11/52 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ihan normaalisti juuri siksi, kun en laske kaloreita enkä vahtaa neuroottisesti mitä laitan suuhuni. Syön, koska on nälkä myös seuraavana päivänä. Ei se että on hoikka meinaa sitä että syö jotenkin neuroottisesti. Se tarkoittaa vain, että syö usein normaalisti eikä herkuttele läjäpäin joka päivä.

Vierailija
12/52 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi juhlia tai muita, niin ei niissä tarvitse itseään ähkyyn syödä. Parempi olokin, kun syö vain sopivan täyteen. Kaloreita saattaa tulla vähän normaalia enemmän, jos oikein herkuttelee, mutta jonain toisena päivänä niitä tulee normaalia vähemmän, kun syö esim. vain kasvisruokaa eikä herkuttele sinä päivänä. Jos normaalit ruokailutottumukset on monipuoliset ja terveelliset, ei tarvitse kauhistella sitä, kun yhtenä päivänä syö vähän epäterveellisemmin. Tosin silloinkaan EI tarvitse syödä ähkyyn.

Itse jätän juhlissa usein "turhat" hiilarit pois. En syö esim. perunoita enkä leipää. Otan seisovasta pöydästä paljon salaattia ja sitten niitä omia herkkuja. Kaikkia lihoja ei tarvitse syödä. Sama juttu esim. grillatessa. Ravintolassa taas valmiita annoksia en melkein koskaan syö kokonaan, koska ne ovat aina vain liian isoja. Näin olen tehnyt aina, eikä enää nolota jättää lautaselle. Mitäs laittavat niin paljon...

Vierailija
13/52 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en syö juhlissa sen enempää kuin muuallakaan.

Vierailija
14/52 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän paastopäivän maanantaina jos olen syönyt ylimääräistä viikonloppuna. 600-800 kaloria ja paino tippuu normaaliin.

Matkoilla tulee aina 2 kiloa mikä lähtee viikossa em tavalla, pidän 2 kevytpäivää loman jälkeen

Vierailija
15/52 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin normaaliin ruokavalioon kuuluu vetää välillä överit? Kun sitä mielestäsi joka paikassa toitotetaan, niin onko sun pakko sitten niin tehdä? Toki vedä ähkyyn, jos haluat, mutta onko seuraavat päivät sen jälkeen kovin mukavia.

Vierailija
16/52 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:04"]Syö siellä juhlissa vähemmän!

Minä en ainakaan lähden johonkin rippijuhliin tai vastaaviin tyhjentämään pöytää. Epähienoa käytöstä ahtaa itsensä ähkyyn jonkin noutopyödän antimista. 

Vastenmielistä!
[/quote]
En tarkoita ähkyä tai ahmimista. Mutta jo aivan tavallisessa hyvässä ravintolaillassa alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka viineineen on helposti lähemmäs 2000 kcal. Laskin tämän joskus. Perusnaisen kulutus on 2000kcal, joten tuollaisena päivänä ei pitäisi siis syödä aamupalaa tai lounasta ollenkaan.

Jos söisin säntillisesti 2000kcal päivässä ja kuluttaisin 2000kcal, paino ei heittelisi. Mutta jos vaikkapa kerran kahdessa viikossa syönkin 1000-2000kcal yli sen, se lihottaisi minua vuositasolla 3,7-7,4 kiloa, ellen yhtään keventäisi juhlia seuraavina päivinä.

Siksi kysyn, että miten muut hoitavat asian. Itse siis lihon, jos en tee reilua korjausliikettä.

Ap

Vierailija
17/52 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:23"]Miten niin normaaliin ruokavalioon kuuluu vetää välillä överit? Kun sitä mielestäsi joka paikassa toitotetaan, niin onko sun pakko sitten niin tehdä? Toki vedä ähkyyn, jos haluat, mutta onko seuraavat päivät sen jälkeen kovin mukavia.
[/quote]
Äh. Tarkoitan esimerkiksi joulua, jolloin aika harva syö vain sen peruskulutuksen verran. Enkä edelleenkään tarkoita mitään holtitonta ahmimista. Mutta jo ihan jouluruoat ja suklaat ovat ihan taatusti yli sen "normaalin".

Ap

Vierailija
18/52 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että mulla juhlat tai ravintolat lisää juurikaan päivän kaloreita. En suhtaudu herkkuihin mentaliteetillä "nyt syödään viikon edestä". Maistelen pieniä määriä (makeita siis, suolaisia syön hyvällä halulla), otan lisää jos on erikoisen hyvää ja tekee vielä mieli. Loppuillasta syön sit vähemmän luontaisesti kun ei vaan ole nälkä, se kuitannee ylimääräiset kakkukalorit.

En vähennä seuraavan päivän ruokia, jos jostain syystä mulle tulee "paastopäivä"(liian kiire syödä kunnolla), joudun syömään pari seuraavaa päivää ihan tajuttomat määrät kun kroppa huutaa ruokaa.

Vierailija
19/52 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole huomannut, että juhlamässäily tms. vaikuttaisi juurikaan seuraavan päivän syömisiin. Siis jos olen esim. päivällä syntyäreillä, en jaksa välttämättä syödä illalla mitään, mutta seuraavaan päivään ei vaikuta.

Vierailija
20/52 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön enintään kerran kuussa ulkona. Syön vain silloin kun minulla on nälkä ja sen verran kuin maistuu. Olen hyvin hoikka, mutta turvotusta ja närästystä minullekin tulee silloin, kun ruokavaliossa on "vikaa". Olen huomannut, että minulle turvotuksen ja närästykseen paras keino on stressin välttäminen ja oikeanlainen aamupala. Aamupalalla syön tavallista kaurapuuroa ja pakastemarjoja pienen annoksen ja lisänä jotain vähäsokerista juotavaa, kuten maitoa tai itsetehtyä sokeroimatonta viinimarjamehua. Jos tiedän, että lounaaseen on pitkä aika syön myös jotain proteiinia sisältävää, kuten juustoa tai maustamatonta jogurttia hieman tai vaihtoehtoisesti voileivän, jossa on paljon laadukasta leikkelettä, juustoa ja kasviksia. Aamupala on minulla se keskeinen ateria, jonka syömällä vältän kaikki vatsaongelmat ja erityisesti kaurapuuro. Jos syön muunlaisen aamiaisen tai jätän syömättä, huono olo muistuttelee sitten myöhemmin. Muuten ei ole juurikaan väliä mitä syön ja kuinka paljon, koska en ole koskaan omannut kovin hyvää ruokahalua, joten en loppujen lopuksi syö mitenkään ähkymääriä enkä siten liho.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän