Onko uskovaisia paikalla?
Pyytäisin rukousapua sekä neuvoja. Miehelläni on mielenterveys ongelmia/ traumoja lapsuudesta, jotka näkyy hänen käytöksestään varsinkiin naisiin. Tämä on henkisesti raskasta minulle, rakastan miestäni ja hän on luvannut mennä sielunhoitoon/hoitajalle mutta joskus tulee epätoivoinen olo että entä jos hän pysyy aina tuollaisena.. eikä koskaan parane.. riittääkö pelkkä sielunhoito..ym.
Kommentit (36)
Hei, olen uskovainen itse ja suosittelen miehellesi useampaa vaihtoehtoa. Luulisin, että jos suuntaatte sielunhoitajalle, hän saattaa ehdottaa tilalleen mielummin ammattilaista. Ehdottaisinkin, että rukoustuen vuoksi ja hengellisen puolen ottamiseksi mukaan, hakisitte apua seurakunnasta sielunhoitajalta. Joissain seurakunnissa voi hakea esim. nettisivujen kautta.
Ehdotan myös, että etsitte lisäksi koulutetun terapeutin. On olemassa myös uskovaisia ammattilaisia terapeutteja. Voisitte koittaa etsiä tälläisen, mutta jos ette löydä, olisi hienoa, jos miehesi suostuisi menemään kelle tahansa ammattilaiselle. Uskon, että Jumala voi toimia samoin kuin lääkärin, niin terapeutinkin kautta, oli hän uskossa tai ei. Jumala voi toimia kenen tahansa ihmisen kautta, häneen uskovien hyväksi. Minä olen saanut apua myös ei uskovalta terapeutilta. Terapiassa on myös se hyvä puoli, että jos ei pidä terapeutista, voi aina etsiä uuden.
Lähtekää aktiivisesti etsimään apua, mutta älkää pelätkö avuntarjoajaa. Hengellisen kirjallisuuden lukeminen voisi olla myös hyväksi miehellesi. Suosittelen esimerkiksi näitä:
http://www.aikamedia.fi/tuote/2738/todellinen-avioliitto
http://www.aikamedia.fi/tuote/2553/auta-minua-antamaan-anteeksi
http://www.kristillinenkirjakauppa.fi/index.php?sid=30003&tuoteid=11431
http://www.kristillinenkirjakauppa.fi/?sid=30003&tuoteid=52400&luokkaid=&from=%3Fsid%3D8%26sr%3D1
Siunausta toivottaen!
Minullakin on lapsuuden kauheimmat muistot uskovaisista vanhemmista. Joo, en todellakaan ole uskossa.
Ne aiheutti pienelle pojalle erittäin pahoja pelkoja sanoilla ja teoilla joita muka jumala viljeli.
M39
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:33"]
En ymmärrä miksi ateistit tulette tähän ketjuun haukkumaan. Mitä se, että AP on uskovainen on teiltä pois? Otsikosta käy ilmi, että hän etsii hengelllistä apua.
[/quote]
Se on meiltä pois, että mielenterveysongelmainen henkilö ohjataan täysin epäpätevän humpuukimaakarin puheille "sieluahoitamaan" ja ongelmat mahdollisesti pitkittyvät ja päättyvät traagisesti, mahdollisesti vahingoittaen miestä, ap:ta ja ulkopuolisia.
Kyllä, hengellisyys pitää ottaa huomioon terapiassa, mutta ei, kristillisen kansanopiston viikonlopun mittaisen sielunhoitokurssin käynyt ei ole pätevä hoitamaan mielenterveysongelmia.
[/quote] Tai voisiko asia olla niin, että ihmisille yksinkertaisesti toimivat eri asiat? Joillekin maallinen psykoterapia, ja joillekin hengellinen vaihtoehto? Sama periaate pätee mielestäni maailman uskontojen kirjoon: Kaikki ovat objektiivisessa mielessä samanarvoisia, mutta subjetiivisessa mielessä eri ihmisille toiset vaihtoehdot sopivat parhaiten.
[/quote]
Ei toimi noin. Mielenterveysongelmien hoito ei ole musiikkimaku tai lempiruoka, josta kaikilla voi olla oma mielipiteensä samalla viivalla toisten kanssa. Epäpätevät puoskarit kun lähtevät leikkimään terapeuttia, voidaan tehdä todella vakavaa vahinkoa. Yhtä hyvin voitaisiin sanoa, että kun Jokke on juoppo, hänelle parhaan avun voi antaa kanssajuoppo Masa, joka osaa ottaa huomioon Joken viinanhimon ja hoitaa tätä asianmukaisesti, eli antaa kaverille huikan.
Ehkä viina vaan toimii Jokelle parhaiten?
[/quote]
Argumentointivirhe, tarkemmin sanottuma "straw man". Tuolla esimerkilläsi ei ole mitään tekemistä asian kanssa, josta keskustelemme.
Monet tuntemani "sielunhoitajat" ovat itseasiassa koulutettuja psykoterapeutteja.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:08"]
Minullakin on lapsuuden kauheimmat muistot uskovaisista vanhemmista. Joo, en todellakaan ole uskossa. Ne aiheutti pienelle pojalle erittäin pahoja pelkoja sanoilla ja teoilla joita muka jumala viljeli. M39
[/quote]
Joo sama täällä. Jos äidin hengellisesti tärkeitä arvoja loukattiin, niin hän saattoi käyttäytyä todella sadistisesti. Pahimmat rangaistukset eivät siis tulleet siitä kun oli tehnyt jotain oikeasti pahaa, vaan siitä kun teki jotain mikä ei sovi uskovaisen elämään.
Kun mulla oli teininä mielenterveysongelmia, niin sehän ei tietenkään voinut johtua siitä miten on kasvatettu, vaan siitä että kuuntelin "saatanallista" (heidän mielestään) heavy metallia, joka toi demoneja elämääni.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:12"]
Minullakin on lapsuuden kauheimmat muistot uskovaisista vanhemmista. Joo, en todellakaan ole uskossa. Ne aiheutti pienelle pojalle erittäin pahoja pelkoja sanoilla ja teoilla joita muka jumala viljeli. M39
[/quote]
Joo sama täällä. Jos äidin hengellisesti tärkeitä arvoja loukattiin, niin hän saattoi käyttäytyä todella sadistisesti. Pahimmat rangaistukset eivät siis tulleet siitä kun oli tehnyt jotain oikeasti pahaa, vaan siitä kun teki jotain mikä ei sovi uskovaisen elämään.
Kun mulla oli teininä mielenterveysongelmia, niin sehän ei tietenkään voinut johtua siitä miten on kasvatettu, vaan siitä että kuuntelin "saatanallista" (heidän mielestään) heavy metallia, joka toi demoneja elämääni.
[/quote] Ikävä kuulla että olette joutuneet sietämään tuollaista :/ Mutta kaikki uskovaiset eivät suinkaan ole tuossa ääripäässä, Luojan kiitos!
[/quote]
En tiedä miten vastauksesi liittyy tähän ketjuun, mutta tartun siihen kuitenkin. Olen todella pahoillani vanhempiesi aihuttamasta pelosta. Käytit ite juuri oikeaa termiä, että vanhempasi toimivat "muka" Jumalan mukaisesti. Tämä on valitettavan yleistä ja todella karmaisevan tuhoavaa. Itsensä uskovaisiksi määrittäviä ihmisiä on olemassa todella erilaisia ja jokainen ihminen tekee virheitä, oli sitten kuinka uskossa tai ei.
Me uskovat omalla esimerkillämme ja toiminnallamme, sanoillamme ja teoillamme saamme ihmiset usein kauemmas Jumalasta. Meidän tulisi kuvastaa Jumalaa, mutta monet itseään uskovaiseksi väittävät, eivät todellisuudessa koskaan ole oppineet tuntemaan Jumalaa, eivätkä siksi voi toimia hänen tahtonsa mukaisesti.
Jumala on rakkaus. Hän haluaa näyttää sinulle, millainen on todellinen ja hyvä Isä, joka haluaa lapselleen vain hyvää. Kun oppii tuntemaan Jumalan, oppii tuntemaan rakkauden ja ihmisestä tulee silloin tämän rakkauden lähde. Siitä tunnistaa todellisen Jumalan tuntevan uskovaisen - hän ei hyökkää, tuomitse, eikä syyllistää, vaan rakastaa. Ehdoitta. Kuten Jumala.
Puhu Jumalalle, joka päivä. Kerro Jumalalle, että olet valmis ja halukas oppimaan tuntemaan hänet ja Jumala varmasti johdattaa polkusi siten, että näin todella tulee tapahtumaan.
Kiitos kaikille neuvoista js rukouksista. Ei, en todellakaan halunnu tästä ketjusta perus ateisti vs. Uskova taistelua. Jokainen saa omasta mielestäni uskoa mihinkä haluaa, itse uskon Jumalaan kuten myös mieheni. Ja uskon todella että sielunhoitajasta on apua miehelleni, mutta turvautuisin myös ns. Maalliseen terapeuttiin ja lääkäreihin. Ja ei emme me uskovat ainakaan minä vain levittele käsiä ja rukoile, kyllä minä turvaudun ammattilaisiin kuten lääkäriin tarpeen tullen. T aloittaja
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:29"]Jos nyt vaikka alkuun luopuisi noista saduista aikuinen mies, ehkä vois sitten naisvihakin leppyä. Ei se Jumalakaan mikään kiva setä ole, että siitä en mitään esimerkkiä ottais. t. ateisti [/quote] Miksi pitää suhtautua kuin pikkulapsiin aikuisiin ihmisiin? Kuuluuko ateismiin muiden pilkkaaminen? Vai onko tuo sitä Jumalan pelkoa? Anna toisten etsiä sielunhoitajaa rauhassa. Ei se psykologiakaan autuaaksi tee. t: Sivustaseuraaja
[/quote]
Hei Sivustaseuraaja, olen tuo samainen ateisti aiempaa.
Minua pännii se, että ilmeisesti totuus ei merkitse nykyään mitään. Totuus on se, että jos et voi uskoa Joulupukkiin tai maahisiin, et voi uskoa myöskään Jumalaan. Sitä kutsutaan logiikaksi. Minua myös ärsyttää, että ilmeisesti tällaiset ihmiset aiheuttavat harmia itselleen ja muille, koska eivät hakeudu oikeaan hoitoon eivätkä hoida ongelmiaan. Uskovaiset vain levittelevät käsiään ja sanovat rukoilevansa. Ei se ole apua, se on harhaluuloa. Ja minä en siedä harhaluuloisia ihmisiä, se on järjenvastaista.
t. ateisti
[/quote] Mä olin ennen ateisti ja ajattelin samoin kuin sinä. En ole mitenkään hurahtanut uskoon mutta alkanut kuitenkin pari vuotta sitten uskoa Jumalaan ja käymään kirkossa. Olen myös käynyt n. 15 vuotta erilaisilla psykiatrian ammattilaisilla. Molemmista tahoista löytyy apua ja ihminen voi olla kykenevä ajattelemaan omilla aivoillaan vaikka hän uskoisi Jumalaan. Kaikki uskovat eivät ole ns. hihhuleita vaan tavallisia ihmisiä. Olen tuonut uskoni esille myös psykologille. Hän ei kommentoinut sitä mitenkään. Enemmän apua olen kokenut saaneeni Jumalalta ja kirkolta kuin psykiatrialta. Anna aikuisten ihmisten tehdä omat ratkaisunsa ja lakkaa halveeraamasta. Mistä sitäpaitsi tiedät ettei maahisiakin voisi olla?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:47"]
Uskovan ihmisen kanssa on käytettävissä tähänkin asiaan apuväline jota se ateisti-kallonkutistaja ei osaa käyttää; se usko
Uskova ihminen uskoo Jumalaan ja sitä kautta hyvään ja pahaan, sekä rangaistukseen pahasta.
Osaava sielunhoitaja kykenee käyttämään tätä uskomusta ohjaamaan ihminen pois pahoista ajatuksista ja teoista.
[/quote]
Jaa että ateistilla ei voi olla käsitystä hyvästä tai pahasta tai edes jumaluudesta?
Tää menee taas samaan sarjaan: "Ateisteillä ei voi olla moraalia, kun ne ei usko Jumalaan".
t. ateisti
[/quote]
En ole tuo aiempi, mutta mihin sinä pohjaat hyvän/pahan? Johonkin aidompaan kuin minä?
Ja muuten, sielunhoito on monelle tehokasta ja toimivaa, jopa vakavissa ongelmissa. Sieltä kyllä ohjataan lääkäriin tarpeen vaatiessa.
Ap, voit luottaa että Herra tekee kaikkensa sinun ja miehesi edestä :)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:47"]
Uskovan ihmisen kanssa on käytettävissä tähänkin asiaan apuväline jota se ateisti-kallonkutistaja ei osaa käyttää; se usko
Uskova ihminen uskoo Jumalaan ja sitä kautta hyvään ja pahaan, sekä rangaistukseen pahasta.
Osaava sielunhoitaja kykenee käyttämään tätä uskomusta ohjaamaan ihminen pois pahoista ajatuksista ja teoista.
[/quote]
Höpö höpö.
T. Narsistiäidin tytär, äiti ollut uskossa ainakin 60 vuotta
[/quote]
Narsistinen persoonallisuushäiriö vaikuttaa mm. niin ettei itsereflektio toimi/ole olemassa. Tällöin on melko vaikeaa sisäistää tekevänsä syntiä.
Lisäksi kuka tahansa voi sanoa olevansa uskovainen, ja vielä "suorittaa" sitä tehokkaasti.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:04"]Nooa se oli kova mies, kun se väänti sen siljan kokosen laivan ja pingviinit paineli etelämantereelta Israeliin ja koalat ja kengurut Austraaliasta, Puumat ja mustakarhut amerikasta. Kaikki elukat tuli Israeliin. Sitten kun se väänti sillä kivivasaralla ja puunaulolla sen laivan valmiiksi joka ilman mitään laivainsinöörin taitoja kesti kasassa ja pysy jopa pinnalla. Mitä ne elukat sillä risteilyn aikana söi? Varsinkin lihansyöjät? No miten niille jäniksille käy kun päästetään vapaaksi nälissään olevat sudet perään? Ja vaikka puput ois tehnyt koko matkan sitä mitä parhaiten osaa niin siellä oli varmaan muitakin nälkäsiä reissun jälkeen. Leijona ei edes lähe moisen elukan perään vaan syö antiloopit ja seeprat viikon kahen sisällä.
[/quote]
Minusta on käsittämätöntä että tuo on sinusta se "uskomaton" juttu Raamatussa :) Mun on paljon helpompi uskoa tuo kuin se uskomaton rakkauden määrä mitä jumalalla sinua kohtaan on mikäli kaikki mitä Raamatussa kerrotaan jumalasta on totta.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:08"]Minullakin on lapsuuden kauheimmat muistot uskovaisista vanhemmista. Joo, en todellakaan ole uskossa.
Ne aiheutti pienelle pojalle erittäin pahoja pelkoja sanoilla ja teoilla joita muka jumala viljeli.
M39
[/quote]
Kiinnostaisi kuulla jokin esimerkki jos haluat kertoa? Itse olen uskovainen äiti :)
Raamattu neuvoo Jeesuksen sanoin turvautumaan lääkärin apuun silloin, kun tarvetta on. Tämän voinee katsoa tarkoittavan myös mielenterveyshoitoa. Jumala käyttää lääkäreitä ja muita ammattilaisia ja asiantuntijoita armonsa ja apunsa välittäjinä maailmassa; maallisiakin. Ette siis tee mitään Jumalan tahdon vastaista, vaikka menisittekin psykologin tai psykiatrin vastaanotolle. Uskosta ja seurakunnalta voitte toki samalla hakea apua. Kuitenkaan Raamattu ei opeta, että rukous, kätten päälle paneminen, tai sielunhoito olisi tarkoitettu joksikin taikatempuiksi, joilla kaikki elämän ongelmat ratkeavat. Ihmisen itsensä on myös parhaansa mukaan pyrittävä parannukseen ja toimimaan oikein lähimmäisiä kohtaan. Raamattu opettaa myös aviopuolisoiden keskinäistä kunnioitusta.
Nooa se oli kova mies, kun se väänti sen siljan kokosen laivan ja pingviinit paineli etelämantereelta Israeliin ja koalat ja kengurut Austraaliasta, Puumat ja mustakarhut amerikasta. Kaikki elukat tuli Israeliin. Sitten kun se väänti sillä kivivasaralla ja puunaulolla sen laivan valmiiksi joka ilman mitään laivainsinöörin taitoja kesti kasassa ja pysy jopa pinnalla. Mitä ne elukat sillä risteilyn aikana söi? Varsinkin lihansyöjät? No miten niille jäniksille käy kun päästetään vapaaksi nälissään olevat sudet perään? Ja vaikka puput ois tehnyt koko matkan sitä mitä parhaiten osaa niin siellä oli varmaan muitakin nälkäsiä reissun jälkeen. Leijona ei edes lähe moisen elukan perään vaan syö antiloopit ja seeprat viikon kahen sisällä.