Ehkäisykapselin kohta kutisee ja punoittaa
Viikko sitten mulle laitettiin Nexplanon ehkäisykapseli ja kolme ekaa päivää meni ihan hyvin. Ei ollu ees yhtään käsi kipee ja mustelmakin oli pieni. Viikonloppuna siihen kapselin kohdalle ilmestyi sit kaks punasta pistettä ja ne alko kutisemaan. Sain hillittyä itseni, enkä raapinut kohtaa ja laitoin siihen sibicortrasvaa. Siitä lähtien kapselin kohta kädestä on kuitenkin kutissut joka päivä ja punertava alue on laajennut n. 2x3cm kokoiseksi. En oikein tiedä onko tosta rasvastakaan juuri apua, ehkä vähän. Oon laittanut siihen myös ihoteippiä, jotten vahingossakaan pääse raapimaan sitä. Ihoteippi ei aiheuta mulle kutinaa, ja käytän sitä muutenkin melko usein. Käytän myös allergialääke ataraxia puoli tablettia päivittäin unensaantiin.
Mietin nyt, että ei kai toi oo tulehtumassa? Kierukkaa kun kokeilin, niin sain siitä melko nopeasti kohtutulehduksen ja se poistettiin. Kauankohan tota vois vielä kotikonstein hoitaa? Oisko joku toinen hoitotapa parempi kuin toi kortisonirasva ja teippi?
Lämpöä mulla on 37,5 astetta, mutta mulla on ollu lämpö koholla jo siitä kohtutulehduksesta saakka ja siitä on jo muutama kuukausi. Lääkärit ei oo keksiny lämpöilylle mitään selitystä ja gynen tutkimuksessa ei löytyny ultrallakaan mitään tulehduksen merkkejä, kun ennen kapselin laittoa tarkistettiin.
Neuvoja?
Kommentit (11)
Mulla kutisee vieläkin kausittain. Ja kolme vuotta jo ollut kädessä :)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:15"]
Mulla kutisee vieläkin kausittain. Ja kolme vuotta jo ollut kädessä :)
[/quote]
Kumma juttu, kun kutina mainitaan kuitenkin erittäin harvinaisena sivuvaikutuksena pakkausselosteessa.
Mulla ei ole kutissut ollenkaan :/
Minulla kutisi. Ajattelin olevani jotenkin allerginen silokonille mitä kapselit ainakin ennen oli. Mutta voi olla, että se arpikudos aiheuttaa kutinaa. Minulla kutisi koko 10 vuotta mitä minulla ne oli.
Mielenkiinnosta: huomaako kapselia? Paljonko maksoi?
Mulla kutisi aluksi myös se kohta, mutta se on käsittääkseni ihan normaalia. Hydrocortison vois toimia paremmin siinä kuin sibicort
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:42"]
Mulla ei ole kutissut ollenkaan :/
[/quote]
Hyvä vaan, jos ei oo.
Mulla toi kohta ei oo tänään kutissu niin paljoo, että ehkä se kutina ois menossa ohi. (Paitsi että nyt kutisee kun menin vähän sorkkimaan sitä :P ) ap
Apua on kutina ja laitoin viikon sitten 🙇
Minulla ne myös kutisi. Koko viisi vuotta, mitä ne minulla oli. Ajattelin, että arpikudos kutisi, mutta kutina poistui, kun kapselit poistui. En uskalla ajatella mitään silikoni-implantteja. Luulen, että se oli joku allerginen reaktio.
Kyllä kutisee ja hiukan välillä punoittaa. Etenkin jos on jotain paksua vaatetta päällä niin että iho hautuu. Mulle laitettiin implantti kolme viikkoa sitten. Ihan hauskaa jos tää on tällaista seuraavat kaksi vuotta..
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:29"]
Mulla kutisi aluksi myös se kohta, mutta se on käsittääkseni ihan normaalia. Hydrocortison vois toimia paremmin siinä kuin sibicort
[/quote]
Sibicortin vaikuttava aine on hydrokortisoni :D