Jonotin 4 tuntia passia Espoossa
Huhhuh.. Nettisivut takkuaa ja ajanvarauksella ei ole aikoja tarjolla passin uusimiseen. Kannattaa ottaa kunnolla ajanvietettä mukaan tai lähteä välillä kotiin jos on sama edessä 😊
Kommentit (49)
Muistuttaa erään toisen valtion meininkiä tuo passinhakuprosessi. Toivottavasti saatte passinne, ettekä mystisesti itse katoa passinhakureissulla...tai tunne sateenvarjon pistosta pakarassa...tai putoa hylätyn rakennuksen katolta. Vahinkoja sattuu...
Tuota noin. Miksi sitä piti jonottaa kyttiksellä? Eikös digitalisesti tunnistautuminen tehnyt asioista suoraviivaisempia ja noudot ärrältä eikä poliisiasemalta?
Mä jonotin netissä ja sain ajat ensi kuulle!
Sain viikon sisällä ajan Espooseen netistä. Kannata syynätä niitä varauskalentereita, kun tilanne elää koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin. Miksi sitä piti jonottaa kyttiksellä? Eikös digitalisesti tunnistautuminen tehnyt asioista suoraviivaisempia ja noudot ärrältä eikä poliisiasemalta?
Jos edellinen passi/henkilökortti vanhentunut liian kauan sitten niin järjestelmä käskee paikan päälle tunnistautumaan.
Tuota mäkin olen miettinyt. Voisko joku jonottajista kertoa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toiseen passiin pitää käydä antamassa uudet sormenjäljet, ei niiden uusiminen netissä onnistu ilman tuota. Tai jos vanha passi on vanhentunut yli vuosi sitten, pitää käydä paikan päällä. Tai hankit ensimmäistä passia. Nämä on ihan passin hakemista varten.
Valmiiden passien noutopaikatkin vaihtelee. Jos sitä ei hae ajoissa noutopaikasta (vaikka sieltä ärrältä), niin se menee sieltä poliisilaitokselle, mistä se pitää noutaa.
Tässä suomaassa kaikki virkanatsit, entiset koulukiusijat nauttivat varmasti suunnattomasti kun laittavat kansalaiset jonottamaan tunkkasissa deedeeärrämäisissä virastoissaan :D:D:D
Minä jonotin tiistaina melkein kolme ja puoli tuntia Espoon poliisiasemalla. On pitkät jonot joo.
Munaus tapahtui silloin kun lopetettiin 10 vuoden passien myöntäminen, 5v passi on käytännössä 4 vuotinen kun ottaa huomioon sen että monessa paikassa passi pitää olla voimassa puoli vuotta matkan jälkeenkin.
Taitaa jäädä passi hakematta. En pysty jonottamaan arkisin tunteja kun pitää käydä töissä. Aikoja ei saa varattua.
Kannattaa mennä aamulla hyvissä ennen avaamista jonoon. Menin pari viikkoa sitten Pasilassa seitsemäksi aseman oveen eteen, pääsin ekana tiskille ja olin ulkona 0804. Mieluummin noin eli tunnin jonotus ennen avaamista kuin kolmen tunnin aukioloaikaan. Ajanvarauksia pitäisi kyllä reilusti lisätä, kun kerran vaativat asemalla käymään.
Oikeusmurha eikun mun kohdalla on sitten kai tehty virhe:. Kolme passia jo tullut eikä ole asemalla tarvinnut vierailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toiseen passiin pitää käydä antamassa uudet sormenjäljet, ei niiden uusiminen netissä onnistu ilman tuota. Tai jos vanha passi on vanhentunut yli vuosi sitten, pitää käydä paikan päällä. Tai hankit ensimmäistä passia. Nämä on ihan passin hakemista varten.
Valmiiden passien noutopaikatkin vaihtelee. Jos sitä ei hae ajoissa noutopaikasta (vaikka sieltä ärrältä), niin se menee sieltä poliisilaitokselle, mistä se pitää noutaa.
Ihan kuin Neuvostoliitossa leivän jonotus.
Varasin ajan helmikuun lopussa ja vapaa aika löytyi toukokuun alusta satojen kilometrien päästä. Ja sen ajan varaamiseenkin meni tunteja, kun nettisivu jumitti. Aivan älytöntä.
Sain tänään varattua Espooseen ajan parin viikon päähän. Silloin tällöin olen käynyt aikoja katsomassa, nyt vasta tärppäsi. Hankalaa on, kun koko sivusto on niin hemmetin juntturassa. Ajattelin, että passini ehtii vanhentua, ennen kuin saan sen uusittua.
Eiköhän nuo ruuhkat jossain vaiheessa hellitä. Viimeistään syksyllä.
Viisi vuotta on aika lyhyt aika passille. Muistelen kaiholla niitä 10 vuoden passeja, kun ei tarvinnut olla vähän väliä uusimassa ja muistelemassa, mihin asti se passi taas olikaan voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeusmurha eikun mun kohdalla on sitten kai tehty virhe:. Kolme passia jo tullut eikä ole asemalla tarvinnut vierailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisin sivuilta:
Kun haet passia verkossa, sinun ei tarvitse käydä poliisiasemalla, jos
-olet käynyt passivirkailijan tunnistettavana ja antamassa sormenjälkesi passi- tai henkilökorttihakemusta varten enintään 6 vuotta sitten.
-nimesi on sama kuin edellisessä passissasi.
-lupavirkailija pystyy toteamaan, että uusi passikuvasi esittää samaa henkilöä kuin edelliset passikuvasi.
Kaikkien kolmen edellä mainitun ehdon on täytyttävä. Ei siis riitä, että sormenjäljet on joskus otettu, vaan sen on täytynyt tapahtua viimeisten kuuden vuoden aikana.
Usein tämä tarkoittaa, että saat joka toisen passin ilman käyntiä poliisiasemalla. Aiemman passin ei tarvitse olla voimassa uutta hakiessa. Useitakin peräkkäisiä passeja saa ilman käyntiä, jos edellä mainitut edellytykset täyttyvät ja passien tiheämmälle hakemiselle on asianmukainen syy. Tällainen syy voi olla esimerkiksi passikirjan täyttyminen leimoista.
Toivottavasti ajanvarauksien ajat pitää.
Varasin nimittäin tammikuussa ajan ja kahden viikon päästä olisi aika :D