FODMAP-ruokavalio, vinkkejä herkutteluun!
Pyrin parhaani mukaan syömään FODMAP-ruokavalion mukaan, mutta kompastuskiveni on herkut.. Rakastan irtokarkkeja, suklaan olen vaihtanutrimmalta osin laktoosittomaan vaihtoehto
Millä te herkuttelette ja vinkkejä millä korvata karkit? Taatelitkaan kun eivät sovi :-( hedelmillä ja muilla ei auta korvata kun karkkihammasta kolottaa niidenkin jälkeen..
Kommentit (11)
Fodmap-keittiöni -blogissa on ruokavalioon sopivien makeiden leivonnaisten ohjeita. Mä oon tehny mustaherukkaista raakakakkua uusia tuulia -blogin ohjeilla (ei sovi tiukkaan linjaan, mutta mun masu kestää pienet määrät). Herkuttelen myös riisijäätelöllä(R-ice), tummalla suklaalla (80%) ja gluteenittomilla kekseillä. Nämä eivät nyt valitettavasti ole mitkään täysin fodmapiin sopivia, mutta mulle tulleet oireet olleet lieviä normiherkkuihin verrattuna.
ap: Itse viikonloppuisin herkuttelen ja yritän kestää vatsaongelmat sen jälkeen, mutta toisaalta moinen sokerikierre ärsyttää myös ja haluaisin vähentää sitä.. Vatsa tuntuu ärsyyntyvän yhä vain pahemmin :-(
Kauppojen gluteenittomien tuotteiden hyllystä kannattaa katsoa gluteenittomia karkkeja. En ole itse niitä maistanut tai edes tutkinut ainesosia, mutta jos ne sopivat fodmapiin, voisivat olla ihan kiva herkku aina välillä. :)
Kilokaupalla ilmaa ja voit katsella samalla kuvia herkullisista täytekakuista, esim. http://otavafiles.fi/plaza/s/f/ruokaohje/w590_796125-suklaataytekakku.jpg
Nauti!
Tumma suklaa, pähkinät, pelkästään suolatut perunalastut (ei mausteita)
Kärsitkö peräsuolen laskeumasta vai miksi olet tuolla dieetillä?
Hyvällaatuinen jäätelö johon ei ole vatkattu ilmaa sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Kärsitkö peräsuolen laskeumasta vai miksi olet tuolla dieetillä?
Kärsitkö peräsuolen laskeumasta vai miksi kyselet tällaisia?
Aikoinaan kun ko. ruokavaliota noudatin, käytin netistä löytämiäni FODMAP-leivontareseptejä. Ainakin englanniksi löytyi aika hyvin.
Jouduin käymään läpi tosi rankan ruokakuurin ja fodmap-rajoitukset parin vuoden ajan. Appelsiinimehu oli ainut makea asia mitä pystyin käyttämään. Mutta sekin oli jo paljon kun ruoka oli muuten kaurapuuro-riisi-mausteeton-kana.