Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyys mitä todennäköisimmin edessä, miten valmistautua?

Vierailija
26.08.2015 |

Minulla on sellainen tilanne, että olen määräaikaisena lokakuun loppuun. Olen hakenut tässä muutamaan uuteen paikkaan jo, mutta pahalta vaikuttaa. Työpaikkoja ei ole paljon ja niihinkin moneen on jo talon sisällä selvästi katsottuna työntekijä. Olen alkanut henkisesti valmistautumaan työttömyyteen. Nyt harmittaa, etten ole vaivautunut säästämään enemmän rahaa, vaan pistänyt iloisesti pienehkön palkkani menemään joka kuukausi. Tililläni on säästöjä vain pari sataa.

Tulen saamaan ansiosidonnaista vain n. 1400 euroa ja siitä menee jo tonni asumiskuluihin, sähköön, matkakorttiin ym.

Minulla on tähän asti ollut hyvä tilanne, etten ole joutunut olemaan työttömänä. Minulla ei kuitenkaan ole koulutusta/tutkintoa, joka sekin varmasti vaikeuttaa työllistymistä kun nykyinen työsuhde loppuu. Haluaisin kuulla kokemuksia ja vinkkejä toisilta vastaavassa tilanteessa olleilta, miten selvisitte, mitä teitte työttömyyden aikana tms. Pelottaa että pääni hajoaa ja vaivun masennukseen, jään kotiin ja tuijotan vain av:tä koko päivän ja mässytän euron sipsipusseja toinen toisensa jälkeen.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihdeongelmaa kannattaa alkaa jo hankkimaan. Sossusta kyllä saat sen saman mitä töistäkin.

Vierailija
22/34 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on muutama kuukausi aikaa laittaa sukanvarteen, niin alkaisin nyt kiristämään vyötä ja karsimaan kaikkia turhia menoja, jotta saisi rahaa säästöön. Kävisin läpi vaatekaapin, ja myisin kaikki vaatteet joita en tarvitse. Sen lisäksi kuitenkin tsekkaisin onko tarvetta jollekin tietylle perusvaatteelle (laadukkaat siistit farkut, laadukas talvitakki, talvikengät) ja panostaisin sellaisten hommaamiseen nyt kun vielä on rahaa, tietenkin etsien mahdollimman halvalla (nettikauppojen löytöeristä jne.) Muutamalla laadukkaalla, kestävällä vaatteella pääsee pitkälle sen sijaan että hassaa rahojaan Henkkamaukan pennin trikooseen.

Kävisin kampaamokoulussa ottamassa raidat / värinpoiston tms. jos värjäisin hiuksiani, jotta voin lopettaa hiustenvärjäämisen kertaheitolla ilman pahoja tyvikasvuja ja säästää tulevaisuudessa väreihin kuluvat rahat. Tupakanpolton lopettaisin, tai vähentäisin merkittävästi. Tsekkailisin jo etukäteen naistenlehtien vinkkejä säästöaterioista, "näin teet viikon ruoat kympillä" jne. Ottaisin yhteyttä työkkäriin, KELAan jne. tai etsisin niiden sivuilta tietoa mitä tukia voisin saada, miten alkaa kouluttautumaan, minkälaisia työllistymismahdollisuuksia on jne.
Ja tietenkin last but not least, alkaisin lähettelemään CV:itä jokaiseen avoimeen työpaikkaan mikä tuntuu edes hitusen sellaiselta johon on rahkeita, ja pitäisin positiivisen asenteen - vaikka tulotaso laskee ja työt loppuu se ei tarkoita että elämän pitää olla ankeaa. On paljon omasta asenteesta kiinni minkälaiseksi oman elämänsä tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistaudu siihen, että elät ehkä yksin, ilman rahaa juuri mihinkään (päiväntäytettä saa kun käy kahvilla eri paikoissa 2 eur/muki). Olutta on hyvä olla joka kolmas päivä reilu annos. Jos mahdollisuus käyttää ruokajakelua hae sieltä. Vaatteita/uutta ostele vain harvoin. Säästämällä pääset käymään jollakin pikku reissulla silloin tällöin, mikäli tykkäät moisesta. Itse mm. Keski-Euroopassa käynyt... Jos mahdollista laita jotain talteen, mikäli jotain sattuu, hätärahaa voi olla nopeasti vaikea saada.

Vierailija
24/34 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan töitä olet ap tehnyt?

Vierailija
25/34 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harkitsisin tässä tilanteessa vakavasti radanvarsikaupunkiin muuttoa. Hyvinkää, Kerava ja Järvenpää ovat ihan hyviä vaihtoehtoja, kyllä sieltäkin kutsutaan Helsinkiin töihin, varsinkin palvelualoilla, joiden palkkatasolla perheellisillä harvoin on mitään mahdollisuutta asua pk-seudlla. Mutta Helsingissäkin jää oikeasti yllättävänkin paljon enemmän rahaa käteen, jos ei tarvitse käydä viitenä päivänä viikossa töissä. Matkoissa säästää helposti 30 euroakin kuussa, kun "pakollinen" liikkuminen julkisilla vähenee kertaan-pariin viikossa. Vaikka töissä söisi eväitä, aika helposti niinä työpäivinä tarttuu kauppamatkoilta mukaan kaikkea pientä naposteltavaa, josta tulee useita kymppejä kuussa. 

Silti AP selvittäisin sinun asemassasi kyllä myös mahdollisuuden saada se koulutus. Ollet suht' nuori, koska lähempänä neljääkymppiä koulutukseen hakeutuminen on jo ainoa vaihtoehto tutkinnottomalle työttömäksi jäävälle, ja tämä koskee muuten niin miehiä kuin naisiakin. Muutama tämän ikäinen kaverini, joka on vielä kolmikymppisenä työllistynyt pätkän loputtua kuussa-parissa, on nyt ollut työttömänä lähemmäs vuoden. Sen tutkinnon kanssa ei tarvitse olla hirveän kunnianhimoinen, etsi jotain, jossa voit korvata osan opinnoista työkokemuksella ja näytöillä. Tämä saattaa kuulostaa ärsyttävältä jälkiviisaudelta, mutta olen ollut kanssasi samassa tilanteessa, enkä olen älynnyt suorittaa ammattitukintoa ollessani alalla, joihin minulla ei ollut ns. virallista koulutusta. Nämähän eivät ole pitkiä tutkintoja, ne suoritetaan työn ohessa ja osittain näyttöinä, ja yleensä jopa vähänkin määräaikaiset työnantajat suhtautuvat näihin hyvin positiivisesti. Opiskelun rahoitukseen on myös muitakin rahoituskanavia kuin opintotuki. Jos olet yli 25-vuotias, voit myös opiskella omaehtoisesti työttömyystuella.

Tilanteesi ei kuitenkaan ole mitenkään toivoton vielä - saat ansiosidonnaista, olet ilmeisesti perheetön,  ja asut seudulla, jossa vielä ylipäätään on jonkinlaiset työmarkkinat ja kattava koulutustarjonta. Sinun olisi siis tehtävä huomattavasti vähemmän elämänmuutoksia taataksesi itsellesi paremmat työllistymismahdollisuudet kuin monen muun nyt työttä jäävän. 

Vierailija
26/34 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ansiosidonnainen. Mun eläke tulee olemaan sama 49 vuoden työstä. Olen akateeminen. Revi siitä.

Vierailija
27/34 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap palaa linjoille. Kiva että tänne on tullut kommentteja! Joku kysyi mitä olen tehnyt, niin minulla on lukio käytynä vuosia vuosia sitten, sen jälkeen olin pari vuotta kaupan alalla ja nyt lähemmäs kymmenen vuotta olen tehnyt erilaisia toimistohommia, mutta nehän taitavat olla vähenemään päin vähän joka puolella. Olen mm. hoitanut laskutusta, tilauksia, järjestellyt tapahtumia, hoitanut asiakasrekisterin ylläpitoa, sellaista sekalaista.

Kyllähän se taitaa niin olla, että pakko joku tutkinto olisi tehdä. Hyviä ehdotuksia on teiltä tullut, kiitos niistä!

Vierailija
28/34 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppisopimuspaikka on myös hyvä vaihtoehto, tärkeintä on tehdä jotain ettei täysin lamaannu.

Vierailija
29/34 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä matkakortti ellet ole innokas pyöräilijä&kävelijä, pitäähän sitä päästä kulkemaan. On kai ihmisellä nyt muitakin menoja kun työ, varsinkin sinkulla.

Vierailija
30/34 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan siitä matkakortistakin laskea, että kannattaako maksaa matkat kertamaksuina vaiko se kuukauden hinta. Kyllä siihen kuukausihintaankin aika monta kertamatkaa menee.

Aloita nyt ensimmäiseksi hyvin totinen työnhaku. Töitä on helpompi saada kun on jo töissä. Hae kaikkialle, aloita yrityksistä, jotka ovat nykyisen työnantajasi kilpailijoita ja/tai yhteistyöyrityksiä, ehkä jollekin on jäänyt nimesi mieleen jostain yhteydestä ja cv pääsee heti vähän korkeammalle nipussa.

Laita työnhakuasiakirjat kuntoon. Googleta cv-malleja, jotta mainitset varmasti kaikki oleelliset tiedot, mutta ihan maalaisjärkeä käyttäen kerro osaamisestasi ja kokemuksestasi. Jos sulla on kokemusta useammanlaisista työtehtävistä, tee pari erilaista cv:tä eri alojen tehtäviä ajatellen ja painota niissä osaamistasi eri tavoilla.  Jos sinulla on tuttuja, jotka voivat lukea cv:n ja esimerkkihakemustekstisi läpi, näytä se heille. Puhu ylipäänsä ääneen, että haet uusia haasteita. (Ei, että olet jäämässä työttömäksi, tällä on jo huonompi kaiku.)

Älä mieti työttömyyttä vielä nyt, vaan vasta sitten kun lokakuu lähestyy. Nyt keskity työnhakuun ja yritä löytää asenne, jossa sinun ei ole pakko löytää jotain työtä, vaan oikeasti olet kiinnostunut niistä paikoista ja työtehtävistä.

Ja neuvot siistien haastatteluvaatteiden hankkimisesta, säästöjen kerryttämisestä ym. ovat todella päteviä. Haastatteluvaatekerta auttaa todella paljon, kun sitten ei ikinä tarvitse miettiä, että mitä laittaa päälle tai onko rahaa vaatteisiin.

Vierailija
31/34 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita ap pysyä työnsyrjässä kiinni. Siis jos et halua opiskelemaan. Nyt kun sinulla on se määräaikainen työ, niin ala heti katsomaan seuraavaa työpaikkaa. On helpompi hakea työtä, kun vielä on työssä! Älä ole liian vaativa töiden suhteen, tärkeää olisi pysyä työelämässä ja normaalissa arjessa. Jos saat osa-aikatyötä, voit saada siihen lisäksi soviteltua työttömyysetuutta. 

Vierailija
32/34 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sovitella mahtuuko saunakauha anukseen.

Vierailija
33/34 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tietysti säästää rahaa nyt kun palkkaa vielä on ja tulee vielä muutaman kuukauden. Oletkin ilmeisesti jo ruennut etsimään uutta työpaikkaa tai miettimään opiskelumahdollisuuksia?

Vierailija
34/34 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:38"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:09"]

Tarvitset koulutuksen.

[/quote]

Eikä tarvitse. Vieläkö tästä maasta löytyy teitä koulutususkovaisia? Jos huomasit niin aloittaja ei ole mikään parikymppinen nuori ilman kokemusta. Jeesus sentään.

[/quote]

Tässä taloustilanteessa, ikävä kyllä, et saa elämänkouluopinnoilla työpaikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi