Peruskysymys: mistä tietää että synnytys lähestyy = oirekokemuksia
Hei,
kuten otsikosta näkyy, on alkanut mietityttämään mistä voisi tietää synnytyksen lähestyvän. Millaisia kokemuksia teillä on? Mulla ensimmäinen käynnistettiin, joten tämä osa tätä hommaa on täysin pimennossa (paitsi mitä kirjallisuudesta ja läheisten kokemuksista olen selvitellyt).
Tällä hetkellä supistuksia tulee varsinkin kun käy koiran kanssa kävelyllä, mutta ovat suht kivuttomia. Nyt on pikkuhiljaa alkanut selkääkin särkeä ihan levossa. Alapää on kuitenkin samalla tavalla kipeä kuin menkkojen aikaan. Voiko nämä kivut ja säryt ennakoida jotakin?
Neuvolantäti sanoi, että on niin hyvin laskeutunut että voi olla että menee vain pari viikkoa vaikka laskettuun aikaan on kolme.
Kaikenlaiset tarinat tosielämästä otetaan ilolla vastaan!
T. Arkamamma rv 37+1
Kommentit (6)
Ja ei oikeammin oireita lähestyvästä.Supistuksia on loppumetreillä tullut ja monesti luulin että nyt!
Ehkä sellainen seestyminen,ajatus että vauva tulee kun on tullakseen.Vaikka aiemmin jo ehkä kovin tutkaillut ja odotellut,tuleeko tuleeko=)
Mutta noi paineet,mulla kanssa joka kerta nousseet ennen synnytystä.Kun normaali on 100/50 on ennen synnytystä ollut lievä,mutta selvä nousu.120/70.
Jännä juttu!
Ensimmäistä synnytystä enteili erittäin vilkas vatsan toiminta jo monta päivää ennen. Synnytystä edeltävänä päivänä suoli tyhjeni varmaan 5 kertaa! Aamulla supistuksia tuli noin vartin välein mutta synnytys käynnistyi vasta illalla ja lapsi syntyi seuraavana aamuna.
Toisessa synnytyksessä oli jälkeen päin ajatellen todella selkeät merkit, joihin en kuitenkaan sillä hetkellä uskonut (viikkoja 39+0). Edellisenä iltana alkoi kuin tyhjästä ensin paleltaa, sitten nousi lämpö 37,5 asteeseen ja lihaksia särki. Yöllä oli levoton olo ja kävelinkin monta tuntia edestakaisin. Seuraavana aamuna oli menkkamaista jomotusta, ja supistukset käynnistyi klo 13, lapsi syntyi klo 19.
Minä kävin aamulla yliaikaiskontrollissa ja lääkäri sanoi siellä, että kannattaa lähteä melkeinpä heti synnärille kun alkaa säännölliset supistukset, koska olin jo neljä senttiä auki. Tämä siis ennen mitään supistuksia. Noh, supistelut alkoivatkin sitten melkein samantien siitä, mutta eivät olleet ollenkaan niin kipeitä kuin olin kuvitellut. Luulin oikeiden supistusten kovenevan pikkuhiljaa, mutta nämä pysyivät samanlaisina ja siksi erehdyin luulemaan niitä harjoitussupistuksiksi. Paria tuntia ennen esikoisen syntymää totesin vielä töistä palanneelle miehelle ettei vauva taidakaan vielä tänään syntyä. Sen jälkeen menivätkin lapsivedet ja alkoi ne kunnon kivut :). Eli sanoisin, että viimeistään ne kivut sitten kertoo milloin on tosi kyseessä! Niistä ei voi erehtyä :) Ne on ainoa varma merkki synnytyksen lähestymisestä!
Mulla molemmissa raskauksissa tuli ennen synnytyksen alkua sellanen seestynyt hyvä olo. Tuntui että kaikki on todella hyvin ja nautin raskaudesta ja muutenkin olo oli rauhallinen. Sitte kun salaman iskusta alkoi kovat supistukset joista ei voinut erehtyä. Nopea sai olla jotta kakkosesta ehdin sairaalaan, katsotaan miten tämän kaverin kanssa käy. Pääseekö mies kätilöksi... Onnea synnytykseen!
ei nyt kauheasti auta ap:n mietinnöissä, mutta pakko kertoa oma kokemukseni että aina ei kivut kerro mitään. mulla toisen lapsen synnytys oli lähes kivuton. se kipu mitä tunsin kipeimmilläni oli reilusti pienempää kuin se kun lyö varpaansa.
mistä sitten tiesin lähteä sairaalaan? supistuksia tuli säännöllisesti 4min välein ja sairaalasta sanoivat että tuu näytille kun kyllästyt kotosalla miettimään. :)
Esikoisen syntymä alkoi tähän malliin, aamulla kävin neuvolassa, verenpaineet oli kohollaan. Illalla sain ihme energiapiikin ja aloin leipomaan pullaa, kun lapsivedet meni. Matkalla synnärille (tunnin ajomatka) alkoi supistelut, jotka perillä tuli jo muutaman minuutin välein. Eli siis periaatteessa ei oireilua ennen vesiä, paitsi ne paineiden nousu ja energia, jotka normaaleja juuri ennen synnytystä.
Shayen 27+1 poika 07/06