Palstatohtorit: mistähän tässä on kyse?
Sairastin pari viikkoa sitten kovan flunssan. En kuitenkaan hölmöyksissäni mennyt lääkäriin ja yritin jaksaa käydä töissä ja urheilemassakin kävin (vaikka jalat hädin tuskin kantoivat). Niinhän flunssa sitten meni keuhkoihin ja seuraavan viikon olin kaiketi keuhkoputkentulehduksen kaatamassa, normaalien flunssaoitreiden lisäksi hengitys oli hyvin hankalaa, yskin paksua limaa ja ääni katosi kokonaan. Edelleen ajattelin että pärjään ilman lääkäriä ja pikkuhiljaa pahimmat oireet katosivat. Yskä pysyi viime viikonloppuun asti.
Nyt viikonloppuna vatsani meni kuitenkin yhtäkkiä täysin sekaisin ja olin varma ruokamyrkytyksestä/vatsataudista. Pariin päivään edes vesi ei pysynyt sisällä ja olo oli todella heikko. Eilen sain kuitenkin aamusta jaffaa pysymään sisällä ja illalla jugurttia. Tänään pystyin syömään jo kiinteän ruuan.
Nyt kun kaikki tuntui selätetyltä niin iltapäivänokoset nukuttuani heräsin illansuussa aivan kummalliseen oloon. En osannut erotella onko minulla kylmä vai kuuma mutta suihkuun päästyäni tajusin vapisevani leukaluita myöten. Suihkussa tajusin myös, että tasapaino on vaikea pitää ja pystyssä pysyminen tuottaa vaikeuksia. Nyt olen illan maannut lämpimissä vaatteissa peiton alla kylmästä täristen ja kuume on noussut 39 asteeseen. En muista aikuisiältä yhtäkään näin kovaa kuumetta tai että veto olisi kertakaikkisesti näin loppu. Kuumeen lisäksi nyt mitään muuta oiretta ei kuitenkaan ole.
Nyt viikonloppuna minulla olisi 2 tosi tärkeää menoa ja ensi viikoksi varattu ulkomaanmatka. Huomenna aion vihdoin mennä lääkärille tutkittavaksi, mutta nyt ennen sitä annan teidän arvioitavaksi; mikähän tässä nyt on kyseessä? Onko tuon flunssan jälkeen iskenyt jälkitauti toisensa jälkeen vai voiko tällainen kuume liittyä esimerkiksi tuohon eilen päättyneeseen "vatsatautiin"? Onko korkean kuumeen yhtäkkinen nousu koskaan mitään "normaalia" vai joko tässä pitäisi alkaa perua menoja? Ja jos kuume laskee aamuksi yhtä nopeasti kuin nousikin, onko lääkärissä kuitenkin kaiken jälkeen syytä käydä näyttäytymässä? Lääkärin tuomio pelottaa jo etukäteen, menoja sen enempää kuin matkaakaan en haluaisi missään nimessä skipata.
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:53"]Borrelioosi
[/quote] Minkäänlaista merkkiä punkin puremasta en ole löytänyt - voiko borrelioosi tulla ilman sitä? Mitä yritin googlailla niin oireetkaan eivät omasta mielestäni oikein missään vaiheessa taudinkuvaan täsmää. Mikä sinusta viittaa borrelioosiin?
Mene aamulla lääkäriin. Tai vaikka heti. Peru menosi.
Anaalihepatiitti mikä on levinnyt keuhkoihin!
Osaatteko kukaan antsa mitään arviota mistä voi olla kyse? Lääkärissähän tuo toivon mukaan selviää, mutta onko tosiaan näin, että kannattaa heti alkaa perua kaikki? Eikö mikään vähemmän vakava voi oirehtia näin? :s
- ap
No et kai sinä keskellä yötä mitään peruisi kuitenkaan? Aamulla lääkäriin, niin olet viisaampi tautisi laadusta. On muuten tosi typerää urheilla ja tehdä töitä sairaana...
Kylläpä tämä on melko selkeä tapaus. Juoksit lenkillä liian hitaasti ja jäit henkiin. Pelkkä harmiton sydänlihastulehdus. Ei sen takia kannata lääkäreitä vaivata ja kinua sairaslomaa. Käyt vaan lenkillä, kovavauhtinen sellainen vaikka kuinka heikottaa ja oksettaa. Otat heikotukseen pari tuplaWhiskyä ja aamulla menet heikotuksia paljastamatta tärkeiisiin työtapaamisiin tai lentokoneeseen.
Ei näinä epävarmoina aikoina ole varaa korvaamattomalla työntekijällä höllätä. Jos ei henki mene, niin potkut tulee löysäilystä varmasti ja siitä häpeästä ei uraputkimies kaulakiikutta selviä. Isot jaksuhalit ja tsemit sulle. Unohda lääkäri ja mene töihin siitä aamulla. Ajattele, mitä lapsetkin sanoo jos nyt hölläämällä tuhoat heidän tulevaisuutensa.
Ryhdistäydy mies!!!!
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 00:24"]No et kai sinä keskellä yötä mitään peruisi kuitenkaan? Aamulla lääkäriin, niin olet viisaampi tautisi laadusta. On muuten tosi typerää urheilla ja tehdä töitä sairaana...
[/quote] Saman tajusin itsekin ja tuli tosiaan opittua kantapään kautta, että ei enää ikinä. Keväällä jouduin ravaamaan muista syistä lähes joka päivä lääkärissä ja tästä jäänyt tyhmästi sen verran huono omatunto (ihan syyttä tottakai), että olen yrittänyt nyt viimeiseen asti vältellä poissaoloja. Ja näinhän se kostautuu.
Se on tosiaan totta etten nyt ala tietenkään viestiä laittamaan, mutta täällä yksikseni itselleni aivan kummien oireiden kanssa painiessani sitä tuli vain mieleen kysyä täältä, josko joku keksisi heti mistä on kyse :)
- ap
Eihän flunssan takia tarvitse lähtökohtaisesti lääkäriin mennä :O Eikä edes keuhkoputkentukehduksen. Veikkaan, että sulla on haimatulehdus liina glamourista elämästä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 00:37"]Eihän flunssan takia tarvitse lähtökohtaisesti lääkäriin mennä :O Eikä edes keuhkoputkentukehduksen. Veikkaan, että sulla on haimatulehdus liina glamourista elämästä.
[/quote] Ei toki lähtökohtaisesti tarvitse, mutta hölmönä yritin pärjätä normaalissa elämässä oireiden kaikkineni, vaikka varmasti olisi ollut viisaampaa käydä lääkärissä toteamassa tauti ja jäädä sopivaksi katsotulle sairaslomalle. Jo alkujaan tauti oli kuitenkin paljon normiflunssaa voimakkaampi niin tyhmäähän sen kanssa oli yrittää pärjätä.
Glamourista elämäni on aika kaukana enkä haimatulehdukseen (sen enempää kuin anaalihepatiittiin kuin jakomielitautiinkaan...) usko. Nyt sattui vaan tälle viikonlopulle ja ensi viikolle kaikkea kivaa ja tosi sääli sairastella nyt :(
Sydänlihastulehus ei tullut mieleenkään. Oirehtiiko se joskus näin? Minkäännäköistä rintaan/sydämeen/yläkroppaan viittaavaa kipua ei ole missään vaiheessa ollut
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 00:43"]
...Sydänlihastulehus ei tullut mieleenkään. Oirehtiiko se joskus näin? Minkäännäköistä rintaan/sydämeen/yläkroppaan viittaavaa kipua ei ole missään vaiheessa ollut
[/quote]
Mun oireet sydänlihastulehduksessa olivat huono olo ja hillitön heikotus ja voimattomuus. Muutamia päiviä myöhemmin tuli ns. väilyöntejä sydämeen. Tai siis lyöntejä, jotka eivät olleet täydellisiä vaan tuntuivat ikään kuin väliin jääneinä lyönteinä. Ei mitään erityisiä kipuja,pelkkä voimattomuus.
Rehkin rankametsässä 6 tuntia tauotta. Luulin pikku nuhaa allergiseksi nuhaksi ja otin nappia, mutta olikin viruksen aiheuttama poskiontelotulehdus. Toipuminen vei pitkään. Sen verran kova kokemus, että nykyään en lenkille lähde jos on vähänkin flunssainen olo,
Myokardiitti on se vakavin syy, miksi sairaana ei saa urheilla tai tehdä fyysisesti raskasta työtä. Sen pitäisi nyt jokaisen tietää. Ei ole edes mikään uusi tieto.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 02:05"]
Myokardiitti on se vakavin syy, miksi sairaana ei saa urheilla tai tehdä fyysisesti raskasta työtä. Sen pitäisi nyt jokaisen tietää. Ei ole edes mikään uusi tieto.
[/quote] Tiesinhän minä sen, mutta jotenkin siinä yritin uskotella itselleni, että ei sitä niin kovasti olla sairaana. No, tosiaan, hyvä viimeistään tässä vaiheessa oppia tämäkin asia vaikka sitten kantapään kautta.
Lähinnä mietin, että viittaavatko nämä oireet nyt sitten siihen? En itse osaa nähdä yhteyttä, mutta minulla onkin lähteenä vain google ja omat tuntemukset, joten joku voisi varmaan paremminkin tietää.
Onneksi kaikeksi yön aikana kuume alkoi laskea yhtä nopeasti kuin nousikin ja aamulla heräsin jo suhtkoht terveen oloisena. Lääkärissä kuitenkin ajattelin pistäytyä, jos kaikelle sairastelulle löytyisi joku hoitomuoto, ettei ainakaan tuota lomamatkaa tarvisi sairaana kärvistellä. - ap
Hankala lukea tuollaista pötkö josta puuttui kaikki välimerkit =(
ja aplle tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. . Mene lääkäriin!
No jos ei ole sydänlihastulehdus niin sitten keuhkokuume. Nyt lääkäriin, ap!!
No voi höh. Kyllä peruisin viikonlopun menot jo. Lepoa ja lekurille hus.