Mitä on miehenmalli?
Mitä on se paljon huudeltu miehenmalli entä naisenmalli?
Kommentit (8)
Ei mitään, ihan olemattomia konsepteja. Homot on tästä hyvä esimerkki, pysyvät homoina koko elämänsä vaikka heteroisä kuinka yrittäisi näyttää heteromiehen mallia.
Jotain mistä aitoavioliittolaiset kiihkoilee.
Mulle tämä on aina ollut näin miehenä mysteeri. Enot ja isoisä ovat todella ylpeitä omasta tavastaan toteuttaa miehenä olemista, mutta voin sanoa rehellisesti että sillä tyylillä ei kovin montaa naista hurmata. Ovat kyllä kovin työteliäitä, kunnollisia ja suoraselkäisiä - mitään eivät jätä puolitiehen tai tekemättä. Siltikin kaikki on sellaista liiankin turvallisuushakuista nysväämistä ja aika selvästi tossun alla olemista. Ollaan tossun alla, mutta ollaan ylpeästi tossun alla. Ei hirveän miehekästä mielestäni. Karkeana esimerkkinä kovassa lumisateessa pysäytetään auto ja ollaan siinä paikallaan vaikka koko yö kunnes lumisade loppuu.
Tämä sukuni miestyyppi pelkää, ettei riko lakia pienimmälläkään mahdollisella tavalla. Väkivaltaa he eivät ole ikinä käyttäneet, edes lapsena. Ei sillä, että siinä olisi mitään ihannoitavaa, mutta kuitenkin. Lähtökohtaisesti nämä miehet eivät kovinkaan paljoa pane vastaan mihinkään mihin vaimo käskee. Lapsille painotetaan vain ja ainoastaan tottelevaisuuden ja kunnollisuuden tärkeellisyydestä. Alkoholia juodaan juuri sen verran kuin vaimo antaa juoda, eikä koskaan olla otettu edes nuoruudessa kunnon ryyppykierroksia äijien kesken. Ei tämä miestyyppi edes viihdy äijäseurassa esim jossain saunaillassa.
Eli suvussani mennään tällä kaavalla ja sitten taas kasvuympäristössäni meno ollut aina aivan toisenlainen. Edellämainitut poiminnat eivät ole kovassa huudossa miesten kuin naistenkaan keskuudessa miehenä olemisesta. Ainakin tänä päivänä ollaan menossa siihen, että miehellä pitäisi lähtökohtaisesti olla kunnon lihakset. Ja valitettavasti loputon toleranssi alkoholin suhteen. Sitten nähdään myös, että pitää olla sellaista maskuliinista ylpeyttä ja uhoa. Pitää ansaita kanssaihmisten kunnioitus miehenä, ei hiirenä. Sehän ei tarkoita, että oltaisiin jotenkin vihaisia tai väkivaltaisia.
Mutta tosi vaikea kysymys, koska olen nähnyt niin eri ääripäitä miehenmallista. Silti itse kyllä tiedän minkälaisiksi haluan omat lapseni kasvattaa.
Vaikea sanoa, miehuutta, naiseutta ja kaikkea siltä väliltä tai niiden ulkopuolelta on niin monennäköistä.
[quote author="shatteredK" time="25.08.2015 klo 22:56"]
Vaikea sanoa, miehuutta, naiseutta ja kaikkea siltä väliltä tai niiden ulkopuolelta on niin monennäköistä.
[/quote]
Mun mielestä ylivoimaisesti suurin osa suomalaisnaisista on hienoja naisia, jotka riittävässä määrin toteuttaa naisen mallia ja se on hieno asia. Ehkä suppea otanta, mutta olen tavannut tai nähnyt vain muutamia naisia, joiden äitiyttä en ole nähnyt hyvänä asiana. Vanhemmuudessa äidin rooli on toki vaativampi kuin isän, joten sikäli nostan kaikille naisille hattua. Naisenmallissa hyvänä äitinä oleminen on melko keskeistä.
En tiedä, mutta miehen mälli on tullut tutuksi :)