Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten opin tekemään vaatteita?

Vierailija
17.03.2022 |

En ole koskaan innostunut käsitöistä. Nyt keski-ikäisenä juolahti mieleeni että voisi olla aika siistiä jos osaisi suunnitella ja tehdä vaikka iltapuvun itselleen. Mulla on muistaakseni ompelukone jossain kaapin nurkassa. Mikä on seuraava askel?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jotain helpompaa ekaksi?

Vierailija
2/23 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silleen että kopsaat jonkun olemassaolevan paitasi. Ei ompelu ole mitään rakettitiedettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tekemään ensin jonkin väljän T-paidan tai vastaavan. Etsi jostain käsityökirjasta kaavat, osta halpaa kangasta ja ompele.

Siitä voi sitten siirtyä vähän vaikeampiin vaatteisiin.

Vierailija
4/23 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paita kopsataan? Mä en siis ole mikään käsityötyyppi, niin en tiedä mitä tuo tarkoittaa.

Vierailija
5/23 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on täynnä ohjeita ja youtubevideoita aiheesta.

Vierailija
6/23 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityökirja? Eikö kaavoja myydäkään kaupoissa?

Vierailija
7/23 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen iltapuvun haluat tehdä itsellesi omilla mitoillasi vaatii se jonkun verran jo taitoa ja kaavaoppia. Kaavan voi siis piirtää alusta asti itse, muokata valmiita kaavoja tai kuositella mallinuken päälle suoraan. Mutta jos ensin harjoittelet ihan perus ompelua, suoria saumoja, kanttauksia, etäisyyksiä, eri tikkejä ja kankaita jne. Tee jostain valmiista kaavasta ensin jotain. Itse piirsin juuri kotelomekkoa varten kaavat enkä ole 15 vuoteen ommellut vaatteita muutakuin vetoketjuja vaihtanut niin joutui kyllä kaivamaan oppikirjat ja vanhat opinnäytetyöt jotta pääsi taas kärryille.

Vierailija
8/23 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paita kopsataan? Mä en siis ole mikään käsityötyyppi, niin en tiedä mitä tuo tarkoittaa.

Purat saumat auki. Siinä sinulla on kaavat. Kannattaa aloittaa vaikka yöpaidasta, jossa ei niin haittaa, vaikka ei niin viimeisen päälle onnistuisi.

Jos et omista saumuria vaan tavallisen ompelukoneen, älä käytä mitään trikoota, silkkikangasta tai muuta ammattiompelijallekin vaikeaa materiaalia vaan mielellään tavallista puuvilla. Tyynynpäällinen on aloittelijallekin helppo ommeltava.

Vierailija
9/23 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purat saumat auki. Siinä sinulla on kaavat. Kannattaa aloittaa vaikka yöpaidasta, jossa ei niin haittaa, vaikka ei niin viimeisen päälle onnistuisi.

Jos et omista saumuria vaan tavallisen ompelukoneen, älä käytä mitään trikoota, silkkikangasta tai muuta ammattiompelijallekin vaikeaa materiaalia vaan mielellään tavallista puuvilla. Tyynynpäällinen on aloittelijallekin helppo ommeltava.

Tavallisessa ompelukoneessa on usein jousto-ommel, trikoota voi hyvin käyttää.

Vierailija
10/23 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos iltapukuja haluaa tehdä niin todella hyödyllinen väline olisi sellainen mannekiini jonka mittoja voi säädellä.

Vierailija
11/23 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos iltapukuja haluaa tehdä niin todella hyödyllinen väline olisi sellainen mannekiini jonka mittoja voi säädellä.

Itselleen tehtäessä oman kropan mukaan tehty nukke.

Mutta juu, tyvestä puuhun.

Vierailija
12/23 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kirpputorilta puku ja tuunaa se ensin. Tee itse esiliina ja pöytäliina, saat iloa ja tottumusta ompelukoneeseen. Osta sitten valmiit kaavat käsityöliikkeestä, käsityölehti jossa kaavat. Muokkaa ne itselle sopivaksi voipaperille, teippaa ja leikkkaa. Tee oversize = ylisuuri muodikas kolttu puutarhatöihin ja rannalle. Jatka joka vuosi vaativimpiin.

Vierailija
13/23 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, kyllä trikoota voi ommella ihan tavallisella ompelukoneella. Valitaan vaan jousto-ommel. Itse kun aloitin ompelun, niin aloitin juuri trikoo ja collegevaatteista lapselle. Sitten tein vastaavista itselleni kotivaatteita jne. Nyt olen siirtymässä joustamattomiin kankaisiin. Ap:lle sanoisin, että älä nyt iltapuvusta aloita.

Vierailija
14/23 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava askel on, että kaivelet sen ompelukoneen esille ja harjoittelet sillä ompelemista. Siihen sopii vaikka joku vanha vaate tai vaikka risa lakana, jotain minkä olet suunnitellut heittää menemään. Kokeilet kaikenlaisia ompeleita, mitä koneesta löytyy, kokeilet napinläven tekemistä, rullapäärmettä yms, mitä toimintoja siitä koneesta sitten löytyykin.

Sen jälkeen hankit jonkin kaavan ja kokeilet tekemään sen. Käsityölehtiä kaavoineen voi ostaa ihan marketeista tai lainata vaikka kirjastosta. Käsityöliikkeistä voi ostaa ihan yksittäisiä kaavojakin. Kannattaa aloitella yksinkertaisella ohjeella, käsityölehdissä kerrotaan yleensä mallin vaikeustaso.

Netistä löytynee ohjeita itsensä kokoisen mallinuken tekemiseen, tosin minusta se ei ole aina välttämätön.

Kun sitä iltapukua alat tekemään, kannattaa tehdä koeversio halvasta lakanakankaasta, vanhasta lakanasta tai kertakäyttölakanasta. Kun olet ommellut perusosat kasaan, kokeilet päällesi ja tutkit, mitä muutoksia siihen tarvitsee, että istuisi sinulle kunnolla. Voit joutua purkamaan tai ompelemaan saumoja pienemmiksi yms. Kun olet tyytyväinen istuvuuteen ja sopivuuteen, saat tuosta harjoittelukappaleesta lopulliset kaavat sitä iltapukuasi varten.

Vierailija
15/23 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koneen ominaisuuksiin ja ompeleisiin kannattaa tutustua vaikka ihan eka, samoin neuloihin, trikoolle suosittelen jersey neulaa joka on kärjestä pyöreä näin se ei riko trikoon neulosta (=myöhemmin saumoihin voi tulla pieniä reikiä) neula pyöreänä livahtaa neuloksen väleistä tavallinen neula terävänä runnoo siitä mistä juuri silloin on menossa läpi ja saattaa katkaista kankaan kudonnan langan.

Vierailija
16/23 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teepaita puuvillakankaasta 😂

Mitenhän sen saisi ylle? Rasvaamalla itsensä ja kenkälusikalla sekä vääntämällä olkanivelet sijoiltaan.

Trikoo on helppo materiaali kunhan ei ole liian ohut.

Ap on trolli. Noilla alkuasetuksilla "iltapuvuksi" voi tehdä kimonon. Se syntyy suorakaiteista ja ohjeet löytyy netistä.

Materiaaliksi vaikka paitakangas, sintsityyppinen

Vierailija
17/23 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trikoota ommellussa kannattaa hankkia trikooneuloja, jotka ei riko neulonta. Jos ei jousto-ompeleita löydy, trikoosaumat voi hyvin ommella hyvin pienellä a tiheällä siksakilla . Näin saumasta tulee joustava.

Vierailija
18/23 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koneen ominaisuuksiin ja ompeleisiin kannattaa tutustua vaikka ihan eka, samoin neuloihin, trikoolle suosittelen jersey neulaa joka on kärjestä pyöreä näin se ei riko trikoon neulosta (=myöhemmin saumoihin voi tulla pieniä reikiä) neula pyöreänä livahtaa neuloksen väleistä tavallinen neula terävänä runnoo siitä mistä juuri silloin on menossa läpi ja saattaa katkaista kankaan kudonnan langan.

Trikoo on neulos, ei kangas. Kankaassa on kude ja loimi, trikoossa pelkän kuteen muodostama silmukkarakenne. Trikoo joustaa, kangas ei jousta kuin täysvinoon jos niinkään.

Ja koska trikoossa on vain yksi lanka, se alkaa purkautua kun lanka katkeaa.

Vierailija
19/23 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et jaksa purkaa vaatetta, niin leikkaa kappaleet irti saumojen vierestä.

Muista sitten uusi tekele leikata vähän suurempana, että tulee saumavarat.

Vierailija
20/23 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tyypin kaavakirjassa on ohjeet ja kaavat. Iltapuku on aika vaativa, jos siis miettii sellaista prinsessatyylistä jossa on tiukka vartalonmyötäinen yläosa. Leveähelmainen hame ei ole kovin vaativa.