Gradu -mitä p*skaa
Gradu on loppusuoralla, mutta alkaa tuntua koko ajan enemmän siltä, että jätän koko homman kesken. Tutkinko on ihan täyttä soopaa, en tule työllistymään tämän avulla luultavasti ikinä. Aikaisemman tutkintoni myötä töitä riittää ainakin tällä hetkellä.
Totuus on se, että gradussa on nyt 120 sivua tekstiä ja proffan mukaan koko analyysin saisi muuttaa ihan toisenlaiseksi. Olen käyttänyt niin paljon aikaa tämänhetkisen tuotoksen tekemiseen, että enää saa aikaan muuta kuin itkua tietokoneen äärellä. Tutkielman aineisto on laaja ja analyysissä pyörittelen isoja kokonaisuuksia laajan aihealueen vuoksi. Nyt tuntuu siltä, että mitä tahansa kirjoitan, se menee kuitenkin uusiksi vielä myöhemmin. En saa tehtyä enää mitään, koska koko homma ahdistaa ihan liikaa.
Millä helvetillä tästä jumista pääsee yli? Ajankäytöstä ei kannata alkaa neuvomaan mitään. Minulla on kotona kaksi pientä lasta ja gradun lisäksi käyn töissä.
Kommentit (10)
Nyt ensiksi vedät syvään henkeä ja rentoudut :)
Pidä vapaapäivä gradusta. Tai kaksikin. Jos mahdollista, järjestä aikaa ainoastaan itsellesi. Käy shoppailemassa tai jossain hieronnassa. Kyllä se siitä <3
Sanon sinulle vain, että tsemppiä ja että älä luovita näin loppusuoralla! Pidä mielessä se työmäärä minkä olet käyttänyt tutkintoosi ja miten sitä ei nyt tässä vaiheessa kannata enää jättää kesken. Olisi verrattavissa siihen, että juoksisit Marathonia ja kun saapuisit stadionille viimeiselle 100 metrille niin kääntyisit ympäri etkä juoksisikaa loppuviivan yli.
Ota vähäksi aikaa etäisyyttä graduun. Ole muutama päivä ihan rauhassa ilman gradustressiä, hengähdä, älä avaakkaan koko graduasi tietokoneella ja yritä olla ajattelematta koko asiaa. Jonkun ajan päästä, vaikka viikon pari, katsot graduasi ihan rauhassa ja uusin silmin. :)
No vittuako sä ylipäätään lähdit opiskelemaan, kun kerran:
- sulla on jo töitä
- et saa uudella tutkinnolla koskaan töitä
- sulla on lapsia
- ja koko homma vituttaa muutekin
Ootsä jossai aineissa vai mitä?
Eikös sen proffan pitäisi kertoa millaiseksi tämä analyysi _pitäisi_ kirjoittaa?
Kysy proffalta, pääseekö nykyisellä työllä läpi. Jos pääsee, niin that's it. Jos et halua jatko-opiskelijaksi, niin gradun arvosanalla ei ole mitään merkitystä.
Mulla aivan täysin sama tilanne paitsi että gradu on 80 sivua. Vedä happea vaikka viikko. Oikeesti niin, ettet tee koko asian eteen mitään. Se auttaa jo. Tai sit kysyt proffalta et menisikö läpi tällaisenaan, vaikka sit huonommalla arvosanalla.
Pääset yli ajattelemalla, että se on vaan yksi suoritus muiden joukossa. Tuhlaustahan se on jättää kesken, ja vaikka luulet ettet sillä mitään tee niin voin taata, että häpeäisit omaa luovuttamistasi lopulta.
Ne proffat viilailisi ja viimeistelisi loputtomiin. Kysy toiselta proffalta, meneekö gradu sellaisenaan läpi, onko se ok. Jos vastaus on kyllä, niin palauta koko roska. Gradun arvosanalla ei ole mitään väliä, jos et tutkijaksi tahdo. Eipä juuri silloinkaan. Ja jos et edes tutkintoasi arvosta, niin miksi et vain hankkisi papereita käteen.
Kysy siltä proffalta riittäkö nyt tehty gradu läpipääsyyn. :)
Mulla on gradu kanssa tekeillä ollut monta vuotta ja meinaan mennä rimaa hipoen läpi.
En tee gradusta saadulla numerolla mitään, koska alalta on yli 20 vuotta työkokemusta ja muitakin tutkintoja. Tarkoitus on kuitenkin saada maisterin paperit joskus. mulla tosin ikuisuus opiskeluoikeus, joten takarajaa ei ole ellen sitä itse tee.
Kiitos voimannuuttavista tsempeistä. Yritän taas puskea eteenpäin. Arvosana on tosiaan tässä vaiheessa ihan yksi hailee. :)