Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitaako yksityinen lääkäri, vaikka julkiset lääkärit ei näe siinä tarvetta?

Vierailija
25.08.2015 |

Hei!

Mulla on todettu sydänsairaus, joka on tutkittu ja hoidettu kunnallisella lääkärillä. Lääkärit on olleet kardiologeja, ihan päteviä. Mulle asennettiin sydämentahistin mun rytmihäiriöitä varten. Tää sydänsairaus on kuitenkin sen verran rajottava, että en pysty harrastamaan yhtään liikuntaa, jossa nousee syke, pelkkä portaiden nousu on usein tosi raskasta. Kaikessa raskaassa mun syke nousee samantien, mä hikoilen ko possu ja mun kunto loppuu hyvin nopeesti. Sydämentahistin ei auta näihin vaivoihin, se vaan pitää mut hengissä.

Tätä tutkittiin laitteitta ja rasituskokeilla, että oisko semmonen leikkaus tarpeellinen, jolla saatas mun sydän normaaliksi. Ei kuulemma oo tarvetta, tulokset ja monitorit puhuvat puolestaan. Ihan sama, vaikka mä kuinka oon sanonu, että kuinka hankalaa mun elämä on liikkumisen osalta. Joudun myös uudelleenkouluttautumaan, koska en pysty työskentelemään nykyisessä ammatissa sen fyysisen rasituksen takia. Oon nyt 24- vuotias, normaalipainoinen nainen. En uskalla edes kuvitella, millasta mun elämä on muutaman vuosikymmenen kuluttua.

Kysymys kuuluukin, että jos mä menisin yksityiselle lääkärille, esittäisin niille kaikki epikriisit sun muut, niin oisko siltä puolelta mahollisuutta päästä parempiin hoitoihin, esim. siihen leikkaukseen? Voiko tavallaan vaatia, että mua hoidettais? Mua kyllästyttää, että mun puheilla ei ole väliä, vaan sillä mitä monitori sanoo. 

Kiitos vastauksista, tuli vähän purettua fiiliksiä :)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne hoitaa, jos se lääkärietiikan kannalta on jollain tavalla järkevää tai tarkoituksenmukaista. Yksityiset lääkärit määrää mielellään kaikenlaisia tutkimuksia ja kokeita, ne ovat lääkärikeskuksille kannattavia.

Vierailija
2/6 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu hullulta, ettei kunnallisella puolella hoideta, jos hoidosta olisi selkeästi hyötyä. Olet nuori ja uudelleen kouluttaminen kannattaa, että saadaan sinusta vielä veronmaksaja. Hyvin herkästi nuoria pyritään hoitamaan, eri asia olisi jos olisit esim 85v.

Minkähälainen leikkaus poistaisi oireesi, tiedätkö? Uskoisin, että jos se nähtäisiin mahdolliseksi, niin sinut olisi leikattu kunnallisella puolella. Olet kuitenkin alansa asiantuntijoiden hoidettavana ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me nuorten ihmisten sydänleikkauksista säästösyistä julkisella puolella pidättäydytä. Ei sydäntä saada terveen veroiseksi läheskään aina leikkauksella. Läppäviat on varmaan nuorilla ne yleisimmät syyt miksi leikataan. Läppäleikkauksiin liittyy kuitenkin isot riskit. Tekoläppä ei ole yhtä hyvä kuin oikea (vaikkakin parempi kuin todella viallinen oma). Keinoläppä vaatii elinikäisen verenohennuslääkityksen (joka sekin on ongelmallista). Bioproteesi taas on kuluva osa ja kestää ehkä noin vuosikymmenen, max kaksi. Molempiin liittyy infektioriskit.

Kyllä ne punnitaan aika tarkkaan nimenomaan potilaan etua ajatellen. Hyödyt ja haitat. Ei valitettavasti ole sellaisia kätsyjä vippaskonsteja, joilla sairaasta sydämestä saadaan terveen veroinen.

Tietääkseni Suomessa yksityisellä puolella ei edes tehdä enään avosydänkirugiaa. Paitsi ehkä Hus:n omassa yksityissairaalassa HYKSinissä. Mutta kuten sanottu, ei me 25v sydänkirugian kyseessä ollessa kyllä mietitä mitään muuta kuin potilaan etua. Ulkomailla joku rahanahne puoskari varmasti saadaan leikkaamaan kun vaaditaan ja pistetään rahat tiskiin, mutta en suosittele. Luottaisin ammattilaisen arvioon sii, kannattaako leikkaus vai ei.

Vierailija
4/6 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on semmonen sydämen paksuuntumissairaus. Lääkärit on sanonu, että kukaan ei oo urallaan nähny niin paksuuntunutta sydänlihasta. Ja koska se on paksu, siellä ei hapettunu veri kierrä kunnolla. Kahta eri hoitoa olis, ihan kunnon leikkaus, jossa paksuuntumaa höylättäs ja ohennettais. Toinen ois yksinkertasempi, alkoholia jollain konstilla suoraan siihen lihakseen, pitäis auttaa. Kuulemma ihan rutiinia. Tämmöset hoidot on olemassa ja niitä tehään ja ne toimii. Millasille ihmisille niitä sit tehään, jos ei mulle? Mun ennätys on juosta minuutti putkeen. Niiden mielestä mulla on silti hyvä hoito ja monitorista näkkyy, että hyvin veret virtaa vaikka en mitään jaksa tehä. viduttaa.

Vierailija
5/6 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan 5/5, mulla on kuulemma siis hyvä KUNTO, ei hoito :)

Vierailija
6/6 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta, että yksityisellä pystyy helpommin tutkimuksia vaatimaan. Mutta eipä avosydänkirurgista toimenpidettä taida saada yksityisellä. Ja jos saa, niin ei sitä noin vain vaadita. Todennäköisesti saat vain saman lääkärin joka sinut on julkisella hoitanut. Ei niitä sydänkirurgeja niin montaa Suomessa ole.