Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko vieras saattaa ulko-ovelle?

Vierailija
25.08.2015 |

Vaimoni on sitä mieltä, että vierasta ei tarvitse saattaa ovelle, vaan voi moikata jatkaa telkkarin katsomista huomioimatta poistuvaa vierasta sen enempää. Vaimo myös poistuu kylästä ilmoittamalla lähtevänsä ja kävelemällä suoraan ovesta ulos.

Minusta taas on normaalia saattaa vieras eteiseen ja jutella samalla, kun hän pukee ulkovaatteet, ja sitten hyvästellä ennen kuin hän astuu ovesta ulos.

Olenko nyt ihan väärässä, jos pidän vaimoni käytäntöä epäkohteliaana?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä usein käy niin, että vain toinen aikuisista käy saattamassa ulko-ovelle, mikäli kyse on useasti piipahtavan tutun lähdöstä. Kun tulee harvemmin kyläileviä, kutsuttuja vieraita, niin toki olemme kaikki vastassa kuten myös hyvästelemässä. Saattaminen ulottuu autolle tai bussipysäkille, riippuen tilanteesta. Halailemme mennen tullen mutta, poskipusuja emme "harrasta" :) 

Vierailija
2/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin varmistat ainakin sen, että ne todella lähtivät ;-).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä varmistan ;0) mutta, et usko kuinka monesti ihmiset saattavat jättää tavaroitaan mm. sateenvarjo, hansikkaat tai kaulahuivi on usein vaarassa unohtua, vaikka lähtijä olisi selvinpäin :)

Vierailija
4/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on valtavat juhlat isossa paikassa, isäntäväki ei ehkä voi saatella kuin viimeiset vieraat. Mutta tällöin aiemmin lähtevät voivat tietysti etsiä isännät ja käydä ilmoittamassa, että ollaan lähdössä, ja kiittää.

On tietysti ihmisiä, joille tv, netti ja pelit ovat tärkeämpiä kuin toiset ihmiset. Se kannattaisi kuitenkin pitää omana tietonaan. Valitettavasti vain sosiaaliset kyvyt heikkenevät sitä mukaa, kun sosiaalinen media vie aikaa.

Omasta lapsuudestani ja nuoruudestani muistan, miten äitini aina toivotti ovella hyvää koulupäivää ennen kuin lähdin koulumatkalle. Hän tuli kotiin minun jälkeeni, jolloin minä puolestani menin häntä ovelle vastaan. Mielestäni se oli normaalia ja mukavaa.

Vierailija
5/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on kaveri, jonka käytöstä ei voi kuin ihmetellä. Kävivät puolisonsa kanssa meidän mökillä. Istuttiin siinä kahvipöydässä. Sanoivat sitten toisilleen, että "pitäisköhän lähteä". Kaverini nousi pöydästä, meni puolijuoksua autolle, istui takapenkille ja paiskasi oven kiinni. Ei kiittänyt eikä sanonut mitään muutakaan kohteliasta isäntäväelle. Puoliso yritti sitten paikata tilannetta siinä autolla ja jutella niin kuin normaalit ihmiset tekee. Kaveri vaan istui hiljaa autossa... Aika noloa hänelle. Missä ihmeen pimeässä pirtissä tämmöisiä "käytöstapoja" oikein oppii? No, toista kutsua mökille ei ole tullut, eikä tule.

Vierailija
6/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehessäni on vähän tuota vikaa. Vieraammat saattaa ovelle ja hyvästelee, mutta jos ollaan oman perheen kesken ei välttämättä moikkaa ja saattaa lähteäkin ilman että sanoo mitään, ovi vaan käy ja sitten muut ihmettelee että mihinkäs se nyt meni. Miehen lapsuudenkodissa oli tapana tehdä näin, muitakin mielestäni outoja ja epäkohteliaita tapoja. Näille on kuitenkin selitys, miehen äiti on nimittäin orpo ja kasvoi lastenkodissa ja sijaisperheessä ja miehen isä lähti kuvioista jo miehen ollessa vauva. Anoppi ja mies kuitenkin ovat kilttejä ja hyväntahtoisia, joten vaikka nämä ja vastaavat käytöskukkaset ärsyttävät en halua tehdä niistä ongelmaa. Miehen kanssa on joskys (asiallisesti ja riitelemättä) niistä keskusteltu ja on ymmärtänyt pointtini ja sanonut niiden olevan järkeviä, mutta tapoja on vaikea muuttaa.

Vierailija
7/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva fiilis hiipiä varkain ulos, kun talon väki ei saa nokkiaan irti Viidakon Tähtösistä.
Todellista WT-menoa, sanon minä.

Vierailija
8/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama ongelma miehen kanssa. Heidän perheessään lähtö tapahtuu juuri noin kuin vaimollasi, eli appivanhempani katsovat televisiota ja miehen sisko sanoo "Mä lähden nyt", menee eteiseen, laittaa kengät jalkaan ja lähtee. Vanhempansa sanovat suunnilleen "Aha, moikka" ja jatkavat tv:n katselua. Minusta tilanne on kiusallinen, mutta en kehtaa yksinäni vieraana mennä sinne eteiseen saattamaan.

Minun lapsuudenperheessäni sanotaan yleensä hyvissä ajoin, että kohta ollaan lähdössä, ja sen jälkeen sanotaan jotain "lopetusfraaseja", ja vanhempani saattavat vieraat ovelle tai hyvällä säällä ulos, missä ehkä jatketaan vielä vähän keskustelua.

Tämä aiheuttaa usein ristiriitoja parisuhteessa, kun miestä ärsyttää se, että sanotaan lähtevämme, mutta hänen näkökulmastaan ei sitä tehdä. Hän pitää sitä epätehokkaana. Minua taas ärsyttää se, ettei mies vaikuta olevan kiinnostunut vieraista tai isäntäväestä.

En osaa auttaa ongelmaanne, mutta olen ymmärtänyt, että kyse on erilaista tavoista. Ei kumpikaan välttämättä ole väärässä, vaan haluatte vierailuilta eri asioita.

Vierailija
9/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vieraat saatetaan ovelle. Mö saattelen lapset kouluun ja miehenkin monesti kun se lähtee johonkin.
Lapset saattaa omat kaverinsa.
Kuuluu hyviin käytöstapoihin.

Vierailija
10/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi harmi, kun sulla on moukka vaimo ja itse omaat hyvät käytöstavat. On varmaan raskasta.

Vierailija
11/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 00:21"]

Vaimoni on sitä mieltä, että vierasta ei tarvitse saattaa ovelle, vaan voi moikata jatkaa telkkarin katsomista huomioimatta poistuvaa vierasta sen enempää. Vaimo myös poistuu kylästä ilmoittamalla lähtevänsä ja kävelemällä suoraan ovesta ulos.

Minusta taas on normaalia saattaa vieras eteiseen ja jutella samalla, kun hän pukee ulkovaatteet, ja sitten hyvästellä ennen kuin hän astuu ovesta ulos.

Olenko nyt ihan väärässä, jos pidän vaimoni käytäntöä epäkohteliaana?

[/quote]

Sinulla on tapoja, vaimollasi ei. Tuohan on ihan normaaleihin tapoihin kuuluvaa. Lasten kavereilel voi huutaa sohvalta hei, muuten ei tuollainen käytös sovi. 

Vierailija
12/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen samoin kuin sinä. Ja minusta tuo vaimosi tyyli on epäkohtelias.

Vierailija
13/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa jos ei saateta ovelle, ellei kyseessä ole tosi läheinen kaveri tai perheenjäsen. Jälkimmäisessäkin tapauksessa voi saattaa. On vaivautunut olo jotenkin jos toinen ei reagoi, kun sanon olevani lähdössä.

Vierailija
14/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin kuten ap. Jos läheinen naapuri poikkeaa melkein päivittäin, voi hän kulkea itsekseen, jos vaikka laitan ruokaa keittiössä, niin moikkaan vaan ja huudan "nähdään" tai "huomiseen", silloin en saattele. Mutta tosiaan "oikeat vieraat" saatan jutustellen vaikka autolleen, jos on sellainen tilanne.

Vierailija
15/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs on taas väkeä, jotka on lukenut käytöksen ulkogyldaista kirjaa!

Vierailija
16/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kuuluu saattaa ovelle! Aikamoinen osoitus välinpitämättömyydestä jättää saattamatta.

Vierailija
17/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen lapsetkin opettanut, että vieraat saatetaan pois. Ehkä jelpataan takin kanssa ja ainakin laitetaan valot, kun meillä on niin pimeä eteinen.
Kun meillä on vieraita ei telkkaria katota.

Vierailija
18/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtee kylästä ilmottamatta? :D mitä helvettiä, työntyy ulos omia aikojaan kesken sumppien?

Porvoostako vaimos on kotoisin?

Vierailija
19/19 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vieraasta. En jaksa naapuria kahdesti päivässä saattaa ovelle, kun tiedän et osaa jo pois. Sukulaiset saatetaan ja harvinaisimmat vieraat halitaan moneen kertaan pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän