Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotiaan harrastukset

Vierailija
24.08.2015 |

Luin jutun alle kouluikäisten harrastuksista. Oli psykologin kommentteja sekä päiväkodin esimiehen. Muutaman vanhemmankin. Kaikki olivat ykskantaan sitä mieltä, että alle kouluikäiset eivät tarvitse harrastuksia. Ei päiväkodissa olevat, eikä kotihoidossa.

Mä itse ilmoitin viime syksynä 3-vuotiaan lapseni seurakunnan 3-vuotiaiden kerhoon 1krt/vko 1,5h, liikuntaleikkikoulu 1krt/vko 50min ja muksujumppa 1krt/vko 1h. Tämän lisäksi käytiin fiiliksen mukaan perhekerhossa- ja perhekahvilassa. Koskaan en pakottanut lastani lähtemään. Muutaman kerran jätti jumpan väliin, mutta muuten odotti innolla kerhoa ja jumppaa. Nuorempi lapsi oli vielä tuolloin vauva, joten olin kotona ja olen vieläkin. Tuli vain sellainen olo, että haluan tarjota lapselleni mahdollisuuden kokeilla uusia juttuja ja sosialisoitua. Päivät suurimmaksi osaksi ollaan kolmisin kotona puuhaillen ja joskus kavereiden kanssa kyläillään puolin ja toisin. Mua ei koskaan lapsena, minkään ikäisenä viety harrastuksiin ja olin veljeni kanssa kotihoidossa kouluikään asti. Mä olin todella ujo lapsi eikä kotiin jääminen varmastikaan auttanut asiaa. Olen siitä vähän katkera vanhemmilleni. Tänä päivänäkin vielä mun on vaikea luoda ihmissuhteita ja luottaa ihmisiin. Vaikka nykyään olenkin vähän rohkaistunut ja juttelen vieraammillekin suht rennosti. Mutta nyt pelkään, että lyön yli oman lapseni kohdalla. Tänä syksynä jatkuu samat harrastukset ja lisäksi tuli muskari 1krt/vko 45min. Lapseni oli kesällä yhdessä jumpassa ja on odottanut kovin kerhon ja jumppien alkamista jo. Että kovasti tykkää ja odottaa. :) Mutta tuon "asiantuntijoiden" kommenttien jälkeen tuli olo, että vaadinko liikaa lapseltani. Tai vaadi, mutta onko liikaa ohjelmaa hamstrattuna, vaikka lapsen ehdoilla mennäänkin? Ja kuten jo aiemmin sanoin, niin nauttii hirveästi harrastuksistaan ja kertoo niistä paljon isovanhemmilleen ja kavereilleen. Me vanhemmat saadaan myös aina nähdä esitys kotona siitä mitä on tehty ja opittu. :) Lapsen iloa ja kehitystä on mukava katsoa. Itseasiassa nyt kun kirjoitin tämän, niin tuli olo, että ihan oikein teen. Varmasti näen jos lapseni uupuu tai kyllästyy harrastuksiinsa. Hiiteen asiantuntijajutut!! :D

Mielelläni luen, jos täällä on muita joiden lapset nauttii harrastuksistaan. :)

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo asiantuntijoiden kommentit koskee lapsia, jotka on päivän päivkodissa. Osa helposti jopa sen kymmenen tuntia. Ne on iltaisin aivan tosi väsyneitä ja haluaisi vaan istua vanhempien sylissä ja olla pieniä ja hoivattavia, eikä isoja ja reippaita mitä ovat koko päivän olleet. Ja silti ne raahataan illalla vielä jumppaan ja muihin harrastuksiin kehittämään itseään. Eivät näe noina päivinä vanhempiaan kuin ehkä sen tunnin aamulla ja tunnin illalla. Se on lapselle liian rankkaa.

Kotihoidetulle lapselle harrastukset on hyvä juttu, ne tuovat vaihtelua siihen arkeen. En usko että niitä kukaan varsinaisesti tuomitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi